Bukefalos 28 år!

Mat till höns?

B

Bennie

Ja, vad ger man till hönor att äta? Majs har jag förstått ger gulare gulor, men vad ger man mer?
 
Sv: Mat till höns?

Jo du kan ge dem allt du kan tänlka dig att äta själv i matväg. Fast lök har jag flörstått att de inte är så förtjusta i. Annars finns det hönsfoder på granngården,
 
Sv: Mat till höns?

Hönsfoder finns på Granngården och andra lantbruksaffärer. Det brukar stå på påsen hur mycket man ska ge. Utöver detta behöver dom snäckskal, för att inte skalen på äggen ska bli sköra och gå sönder när man tar i dom. Småsten behövs för magens skull. Ja, dom äter sten....!!! Hönans mage funkar så att dom äter sten. Stenarna ligger i magsäcken, och musklerna runt magsäcken jobbar så att stenarna maler sönder fodret hönan äter. Får dom gå lösa ute så brukar dom lösa det där med stenarna själva. Dom äter ju inte massor.. ;)
Sedan kan man ge dom matrester, gräs och hö, beroende på årstid.
Glöm inte fri tillgång på vatten.

Häls Embla
 

Liknande trådar

Lantbruksdjur Har en liten grupp höns med fem hönor och en tupp. Framkläckta hos uppfödare, inköpta som kycklingar, nu ca 6 månader gamla. Allt frid...
2
Svar
36
· Visningar
4 676
Senast: MJLee
·
Lantbruksdjur En kollega stövlade in på vårt kontor häromdagen och utbrast: "Hur mycket bajsar en höna?" Vi blev något förvånade, och började med...
2
Svar
21
· Visningar
3 522
Senast: Pilot
·
Lantbruksdjur Fler som har dessa fantastiska höns? :love: Vi har precis skaffat 3 orpington, varav två bara är 3 månader så vi får se om dessa blir...
Svar
4
· Visningar
1 506
Senast: Kilauea
·
Hundhälsa Hur länge smittar det? Att dom inte ska träffa andra hundar förstår jag, men om jag förstått det rätt så smittar det om hon springer...
Svar
3
· Visningar
378
Senast: movi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp