Bukefalos 28 år!

Mata eler inte mata?

Sv: Mata eler inte mata?

Tack båda! Han är min älsklingskisse genom tiderna... :love:

Tänkte också att det nog är tänderna man kan gå på. Är lite orolig över hur många år vi har kvar. Hur gamla brukar katter bli på ett ungefär?

Bild från idag, det är skönt i soffan... :D

Foto0775.jpg
 
Sv: Mata eler inte mata?

Svårt fråga men de blir generellt äldre än hundar så 20 år är inte helt otroligt om de får ha hälsan. Tyvärr är cancer inte helt ovanligt på katt, men min första blev 19 och syrrans 18 och jag vet de som blivit över 20 år också.
 
Sv: Mata eler inte mata?

Mellan 15-20 år låter inte helt otroligt att en katt kan bli om de får somna in av ålderdom av sig själva.
Annars kan ju en massa andra saker hända, som sjukdomar och olyckor :(
 
Sv: Mata eler inte mata?

Nu är kissen så pass tam att han igår började stryka sig mot min hand när jag ger honom foder och trycka tillbaka lite när jag smekte honom, idag så är det så mysigt att bli kliad att maten kan vänta, men han kommer inte själv fram utan att vara lockad av maten. ;)

Får se i morgon om han kan tänka sig att hälsa även om maten inte läggs fram direkt? :laugh:
 
Sv: Mata eler inte mata?

Vår gammelkatt här hemma är 18 år. Han har bara en tand kvar så han äter bara mosad burkmat, han verkar lite senil ibland men drar också repor och leker som en kattunge :D
Min mammas äldsta katt blev 23 år, det var en aktningsvärd ålder.
 
Sv: Mata eler inte mata?

Ja, han kommer när jag lockar på honom och nu stångas han rejält när jag ska ge honom mat. Han gosar så länge det finns mat, tar gospauser, men drar sig undan när när maten är slut.
 
Sv: Mata eler inte mata?

Du har gjort helt rätt som tagit dig an katten, all eloge till dig!

Katter far så otroligt otroligt illa om de är hemlösa, både matmässigt, konditionsmässigt, och även socialt. :cry:
Du ska se att han är riktigt tam i grund och botten, av det han uppvisar, men att han farit illa och det är det som sitter i, ang. skyggheten som snabbt verkar avta.

vi har en kisse i stallet som dök upp för 2 år sen, mager och skygg, matt i pälsen och allmänt dåligt skick. Han hade svårt att bli accepterad av de andra 2 stallkatterna som var etablerade och födda på gården, men trots sitt skick stod han på sig. Numera är han glänsande, rund och otroligt kelen, man skulle kunna vända honom upp och ned och hänga honom i en krok i taket brukar vi skoja om, och han skulle fortfarande spinna. :D Han kastar sig i famnen på en och vill bli gosad med i timmar om han får, sover på hästarnas ryggar osv. Vintertid lämnar han inte stallet ö.h.t, håller sig inomhus, stallet och logen. De andra har accepterat honom och kommer bra överrens.
sommartid kan han försvinna ett par dagar, men håller sig i närheten och kommer alltid hem igen för lite mat.
Underbar kisse som vi även efter ngt halvår fick reda på vart han kom ifrån.Han hade varit stallkatt 5 km bort, men av ngn anledning bestämt sig för att flytta. Vet inte varför han var i så dåligt skick eller vad som hänt honom från det han lämnade andra stället och kom till oss, men iallafall blev han identifierad och fick bestämma det han redan bestämt, dvs att han nu skulle bo här.

Hoppas du fortsätter uppdatera tråden, låter som en underbar kisse som haft tur som hittat en omtänksam människa. :bow:
 
Sv: Mata eler inte mata?

Hm, han börjar iaf känna sig hemtam. Så pass att jag ser att det varit självservering för han har bitit sönder påsen med foder och det var fullt med smulor på bänken. :d Jag började mata hon på bänken igår för att hundarna som ibland är i stallet inte skulle sno käket för honom, det skulle iaf bli lite besvärligare. :grin:

Han har väldigt stor mage och avmaskades före helgen, men vi ska nog ge honom en ny dos senare för att vara säkra på att ta allt ifall han har kräkts upp ngt av maskmedlet. En annan i stallet hade sett maskar i en spya tidigare så han har fått en omgång. :p
 
Sv: Mata eler inte mata?

Trodde jag fått napp på ägaren, första gången de kom för att se om det var deras katt hade han troligen fått stryk av de andra katterna och blivit rädd för nu tog det två dar innan han dök upp igen. :( När han kom fram ikväll när jag lockade på honom var han väldigt nervös och vågade inte äta om jag inte var hos honom, så han fick en liten hög med foder i gången medan jag mockade så vi hade sällskap under tiden.

Jag var lite orolig att han skulle försvinna innan de presumtiva ägarna kom igen men nu hann de få se honom. Tyvärr var det inte deras katt så lillkillen är fortfarande kvar. När de åkte igen och jag satt på huk på golvet var det första gången som jag kunde känna att han spann när jag kliade honom. :love: Mamma hade sett honom genom vardagsrumsfönstret där han satt och kollade i morse medan jag försökte vila inför nattskiftet och han hade fått lite mat i morse av dem i stallet. :d

På sätt och vis hade det varit lite tråkigt om han hade åkt ikväll, men samtidigt så hoppades jag ju att det skulle vara husse och matte som kom. Jag är lite bekymrad inför framtiden, kommer han att bli bortjagad av de andra katterna? Om inte, kommer han att bli så tam att vi kan kastrera honom? Vad händer om jag flyttar? Tänk om han inte vill bli huskatt utan fortsätta vara stallkatt? Jag har ju redan två egna katter, tänk om han inte tycker om dem om han blir kvar? Usch, många frågor och hjärtat som blöder för honom. :confused:
 
Sv: Mata eler inte mata?

Jag blev så glad när jag såg att du ger han mat och vatten :bow:

Hoppas det löser sig till det bästa!
 
Sv: Mata eler inte mata?

Lillkillen är ett bekymmer. Jag går omkring och är ständigt orolig för honom, rädd att han ska bli bortjagad och oroad över att om han vill flytta in att det inte ska funka med mina. :( Igår åt han mat på bron och jag hade stängt in mina för att inte störa honom.

Vid insläppet senare på kvällen var det kattslagsmål men i morse följde han mig till stallet och åt. Han verkar hålla sig i närheten av där jag bor, men jag är så väldigt orolig att de andra ska jaga iväg honom.

Jag söker även nytt jobb, vad gör jag om jag flyttar? Ska jag tvinga med mig honom och fånga honom i bur, eller bli ytterligare en svikare och hoppas att han får stanna i stallet för de andra katterna? Stallägaren har inget emot att han är här, men hon har ju de andra katterna som inte gillar honom. :cry:
 
Sv: Mata eler inte mata?

Den är så hungrig så klart du måste ge den mat. Annonsera på katthems sidor samt om ni har en affär nära där du bor. Man ska inte börja mata katter för visso men å andra sidan är det plågeri att låta dom svälta. Tror det där med inte mata mer är att som jag bodde granne med en tant som matade ALLA katter för hon trodde att även min feta, kastrerade hane som är fin i pälsen var hem lös för den hade ju sett så hungrig ut....Ja, tack.Jag vet att han alltid ser hungrig ut och är väl det också och nu är han inne katt för vi har flyttat och är väl inte smalare fast han äter bantar mat som veterinären sa men är svår att få att vilja röra sig.
 
Sv: Mata eler inte mata?

Han är den ende som matas, dvs stallkatterna får sitt inne hos matte och jag ger honom endast om han är i stallet samtidigt som mig. Jag lämnar inget framme heller utan blir han ivägskrämd eller går ifrån så plockar jag upp allt igen för att inte locka de andra att det finns mat där. Det tog 3 månader innan jag började mata just för att jag hoppades att han skulle vandra hem igen, men jag vet ju inte ens om han har ngt hem.

Lappar är uppe, hoppades att de som hörde av sig skulle vara rätt ägare men tyvärr inte. :(
 
Sv: Mata eler inte mata?

Förstår att du oroar dig, det är inte så lätt att få en grupp katter att acceptera en ny.

Kan gå lättare om den nya är kastrerad och att flocken alltid är mätt så det inte blir tjafs om maten.
 
Sv: Mata eler inte mata?

Nu är det en annan stor, röd, okastrerad hanne som klår skiten ur honom bokstavligt talat om han får tag på honom. :crazy: Den hör tydligen hemma i någon grannfastighet men kommer hit sporadiskt och patrullerar området. Väldigt kelig och imponerande typ, men som sagt okastrerad och stor slagskämpe. :(

Nu har den vite istället får mat på min bro eller utanför vardagsrumsfönstret när jag ser honom då han blivit överfallen av den röde i stallet. Igår lekte jag faktiskt med tanken på att helt enkelt lyfta in honom när jag kliade honom genom det öppna fönstret. Det hade varit så enkelt att bara ta honom i nackskinnet och dra in honom, hålla honom inne några dar iaf så han blir lite tryggare, men jag vet inte om det är ngn bra idé?

Jag vet att mina småpojkar är snälla, men jag vet ju inte hur den vite skulle reagera på mitt "övergrepp". :confused: Det hade varit mkt enklare att få veterinär att titta på honom, se till att han kastrerades och sedan låt honom välja om han vill bo kvar eller chansa och fortsätta bo ute och åka på stryk. :(

Den röde skulle jag gärna ombesörja en snabb kastrering av, trots att den har en ägare. :angel:
 

Liknande trådar

Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
33 082
Senast: cirkus
·
Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 113
Senast: MJLee
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
11 248
Senast: LelleLilla
·
Hästhantering Hej, jag har en 17 årig travare (vet ej om det spelar roll eller ej) som jag börjar tappa tålamodet med. När jag fick honom för tre...
Svar
11
· Visningar
1 698
Senast: Pathmaker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp