Mata småfåglarna

Sv: Mata småfåglarna

KL

Äter alla småfåglar solrosfrön?

Finns det någon mat som domherrar särskilt tycker om?
 
Sv: Mata småfåglarna

kl

Kan man undvika att få gräsmattan förstörd?
Varje år får vi kratta upp kilovis med skal, inte lätt näer det hamnar snö och is över. Gräset blir helt förstört och återhämtar sig först i augusti :(
 
Sv: Mata småfåglarna

kl

förra året va jag husvakt mitt i vintern. Där va det viktigaste att mata just småfåglarna :D gick åt säkert 5 kg OM DAGEN plus äpplen på drygt 10 ställen runt om gården. Jo jag tyckte det va lite att ta i ;) men det va ett paradis att ta fågelbilder på eftersom dom inte va ett dugg rädda för en, knappt dom flyttade på sig när man kom för att fylla på
 
Sv: Mata småfåglarna

Äh, sluta klaga på några kilon hit eller dit…
Vi matar rådjur, vildsvin, älgar och harar med drygt 800 kg hösilage och ungefär lika mycket sockerbetor och/eller potatis varje vecka från höst till vår :D
 
Sv: Mata småfåglarna

800 kg hösilage + 800 kg rotfrukter varje vecka?! :crazy:

Ungefär. Hösilaget går åt fortare än rotfrukterna, så ibland kan det räcka med att lägga ut rotfrukter varannan vecka :) I och med att dom fryser är dom lite mer svårätna.
 
Sv: Mata småfåglarna

Kl

Kan de äta sig för mätta eller att dem lagrar på nåt vis?

Granngubben har fröblandning och jag hänger ut talgbollar..när vi fyller på är det en enda svärmning av fåglar för att sen "dö ut" och maten är orörd i flera dagar/någon enstaka kan vara där och picka lite oengagerat.

Vi låter det inte bli heltomt men man fyller på när det börjar vara lite mindre kvar.

Eller har dem blivit bortskämda med nyhetens behag och äter bara för att när det fylls på?
 
Sv: Mata småfåglarna

De behöver mycket mat när det är kallt, men de flyger nog runt och letar på flera ställen och har sina favoriter. "Mina" är här i omgångar, ibland är det stora flockar och ibland några enstaka, fast de verkar föredra det jag bjuder på framför grannens eller så är det automaterna som är bättre. :D
 
Sv: Mata småfåglarna

Var hittar man hampfrön? Ska de vara skalade? Jag vill ha orangea små bollar i min trädgård :)
 
Sv: Mata småfåglarna

Jag köper en trevlig blandning med massor av hampfrön på kvarnen där jag köper hästfoder. Kanske alla kvarnar/foderbutiker har.
 
Sv: Mata småfåglarna

kl

Mörk bild, men jag har DOMHERRE-INVASION! de blir bara fler o fler, fick det just till 17 st

1622746_10151841897276050_124794065_n.jpg
 
Sv: Mata småfåglarna

Mysigt! :) Här på gården har vi också mycket domherrar, tror vi är uppe i 10 grabbar och rimligtvis lika många honor. En liten herre flög in i fönstret förra veckan och blev nog avtuppad, då kom en skata och slet ut honom i gräsmattan. :mad: Men vi tog in och hade honom i en skokartong tills han var fit for fight igen!
1528553_10151852952145163_783009144_n.jpg


Just nu är det domherre, nötväcka, större hackspett, grönsiska, trädkrypare, pilfink, blåmes, talgoxe, talltita, entita och svartmes som är mest framme. :) Och nötskrikor!
Vid mitt torp (några hundra meter härifrån) matar jag redan fåglarna fast jag inte bor där än. :D Där finns ibland stjärtmes (sötaste favoritfågeln! :love: ) men de är inte framme vid maten, de är bara i träden och flyger sen vidare. Gärdsmyg såg jag en gång tidigare i höstas men har glömt om de är stannfåglar? Är väldigt glad att svartmesarna hittat tills oss, men vi saknar stenknäcken som vi haft flera par av under tidigare år.

Vi matar med jordnötter, hampafrön, talgbollar och solrosfrön. Olika blandningar går bort, det är väl främst gulsparv som äter havre och några sådana har vi inte här. Sen har våra pippisar tydlig mat-och-sov-klocka! Vid tio är de flesta här och vid två är ALLA här. Då kommer domherrarna som på beställning. :) Där emellan är det lite tomt och efter tre är alla puts väck.
 
Senast ändrad:
Sv: Mata småfåglarna

Gärdsmygarna är väl en strykfågel?
Sjukt söta är de i varje fall, och skäggmesarna också.

Här har fågelbordet blivit övergivet.. Från att ha haft flera dagliga gäster på balkongen ser jag kanske två tre stycken i veckan.. Tråkigt :(
Och jag som köpt en massa mer solrosfrön och talgbollar. Får väl hänga upp på andra ställen runt om i samhället och utanför stallet.
Irriterande är det i varje fall, var ju riktigt trevligt med lite pipande och sjungande tjatter på balkongen!

Och min fina tretåade hackspett som var här i höstas har blivit bostadslös :cry:
De högg ner trädet där de hade sitt bo, någon tyckte visst inte att det var fint med ett stort dött träd.. Dumma dumma!
 
Sv: Mata småfåglarna

Här har fågelbordet blivit övergivet.. Från att ha haft flera dagliga gäster på balkongen ser jag kanske två tre stycken i veckan.. Tråkigt :(

Samma här. Först trodde jag att fröna och bollarna var dåliga /härskna, så jag köpte nya. Men fåglarna äter inte i alla fall. Det är hyfsat varmt här och insekterna är framme - det kanske finns levande mat så det räcker? Men jag saknar också pippina. Och katterna saknar sin katt-tv utanför fönstret.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Vad har ni för fåglar hos er? :bump: Här kommer det oftast blåmes, talgoxar o nötväcka. Det händer att det kommer in en hel flock med...
2
Svar
27
· Visningar
3 039
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp