Bukefalos 28 år!

Mata småfåglarna

Kan tänka mig det..

Nästa gång ska jag ha i lite talg. Fast ister är lättare att få tag i, går det lika bra eller är det inte lika gott?
Mina är bortskämda och vill inte ha ister men det borde fungera. Jag har ca 2 kg talg kvar men ska se om jag kan få tag på mer idag.
 
Mina är bortskämda och vill inte ha ister men det borde fungera. Jag har ca 2 kg talg kvar men ska se om jag kan få tag på mer idag.

Man får be butiken ta hem talg va? Ister har jag sett i paket i kylen, men inte talg.
Äsch jag kan köpa ett paket ister och testa! Äter de inte så gör de inte
 
Man får be butiken ta hem talg va? Ister har jag sett i paket i kylen, men inte talg.
Äsch jag kan köpa ett paket ister och testa! Äter de inte så gör de inte
Om de inte har kan man beställa hem, jag köpte > 6 kg igår, tömde City Gross. :o Grannen fick 3 kg till sina småpippisar. :up:
 
Kokosfettsboll med hasselnötsmjöl gick åt som smör! Mycket poppis bland fåglarna. Får bli mer av den varan :up:
 
Kan bara konstatera att köpebollarna är urdåliga - dom äter inte fröna i dem och det bara skräpar. Bättre att satsa på talgfyllda kokosnötskal eller något.
 
Köpt ister och gjort bollar med ister, kokosfett och smör. Malde jordnötter till mjöl och blandade i russin, solroskärnor och havregryn (fiberberikade :up:). Nu står de på stelning i kylskåpet.
Köpetalgbollarna är slut nu så från och med nu blir det hemmagjort! Vette tusan om det är billigare men jag vet i varje fall att det är rejält med fett och fröer i dem. Dessutom är det skoj att blanda ihop. Tillverkar dem i gamla mjölkpaket så kommer de till nytta också. Av någon anledning har jag sparat en massa 1,5 liters paket i ett hörn i köket, nu kommer de till användning!
 
Maken hängde ut ett päron. Talgoxe spanade, tog ett pickande, såg frågande ut och sen har ingen ens testat. Så frukt var inte populärt här.
 
Mitt fågelgodis går åt här. Mest staren och koltrastar, men även småfåglar.
Tog kokosfett, margarin, solrosfrön, russin och havregryn.
 
Nu har vi talgoxe, blåmes, nötväcka, entita (och någon enstaka talltita),rödhake och gråsiska.
Hackspetten kommer också varje dag. Domherrarna vill inte komma fram och äta men syns i träden runt.
 
Idag har jag plockat ner matarna och slagit loss det som gick av ihopfrusna frön och nötter efter allt regnande och köldknäppen på det. Ena mataren fick helt enkelt komma in och tina/torka upp bredvid kaminen då jag inte lyckades få bort det frusna.

Talgen är påfylld och nötter och solrosfrön med, i morgon ska jag fylla på med nya frön i den inplockade mataren och hänga upp den.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Vad har ni för fåglar hos er? :bump: Här kommer det oftast blåmes, talgoxar o nötväcka. Det händer att det kommer in en hel flock med...
2
Svar
27
· Visningar
3 097
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp