Mata småfåglarna

Även här i norra Småland gjorde domherrarna entré i helgen. :) Man hajar verkligen till, så fina! De sitter gärna i syrenen och äter av fröstänglarna såg jag.
Stjärtmesarna har flugit omkring i trädtopparna och kvittrat och ätit frön/knoppar, men jag har inte sett dem vid automaten, men de har säkert varit där och norpat lite.
Idag kom större hackspett på besök och verkade även gilla hundpälsen jag satte upp i syrenbusken efter gårdagens borstning. Riktigt fluffig hundpäls till de flesta fåglars stora förtjusning.

Det är dags att köpa solrosfrön, har bara jordnötter och talgbollar än så länge. Det är talgoxe som är klart talrikast, tillsammans med blåmes, nötväcka, entita, koltrast (på marken), större hackspett, domherre, nötskrika. Nu har vi höns så det finns även havre hemma att ge, men annars är havre ganska bortkastat här i skogen. Inte så många skogsfåglar som äter havre, desto fler i städer och jordbrukslandskap. Men när det ändå finns kanske det är värt att ge, det kanske letar sig hit någon gulsparv. Tror jag ska mata på fler ställen i trädgården i år också och satsa på ett riktigt eldorado av arter. Hade tofsmes för några år sedan men har inte sett den på länge. Det vore roligt.
 
Fortfarande nån domherre ger inte upp hoppet få se en :rofl: kanske inte bor här helt enkelt

Har Koltrast med hoppande på marken, sen även "skat-maffian" en flock på 10st skator brukar ta över trädgården och fågelbordet en liten stund.

Hade tänkt strunta i mata med skalade solrosfrön i foderbordet vid fönstret och köra på med skal där. Tills såg min favorit blåmes, som brukar äta sina frön på plats och väldigt svårt få upp de med skal, sittande på metallpinne vid bollen. Tappar 3-5st sen ser ut som drar en svordom tar ett solrosfrö och flyger nån annanstans, så inhandlade skalade solrosfrön idag till blåmesen :laugh:

Så här brukar den sitta och käka några frön.

123433685_10223886834509151_5883497847829988_o.jpg
 
@zassoo Åh steglits! Det får mamma ibland vid sin matning. Lite drömart vid bordet tycker jag, för vi ser dem sällan här utan lite ansträngning och de är ju så fina. :)

Men vet ni, igår kom stjärtmesen! Bara en, och den var väldigt flyktig i sitt besök. Men så fint att jag tittade på matningen just då. Nu ska jag parkera datorn framför det fönstret och titta på fåglarna hela dagen medan jag jobbar. :) Helt underbart!

Försöker hitta billigaste fågelmaten nu så om någon ser billiga hirsfrön och linfrön kan ni ju hojta till. ;) Tänkte blanda egen med dessa och solrosfrö, samt börja göra egna talgbollar efter @Mia_R inlägg ovan om palmolja, om jag kan hitta talg nånstans.
 
Citygross i Uppsala, Boländerna, får hem 5 kg talg i morgon. :up:
Fem kg blir lite för mycket för mig men om någon vill ha talg så säg till i charken men lämna 1 - 2 kg åt mig är ni snälla. :)
 
Skala ett solrosfrö och smaka om det känns härsket, släng det i så fall. Inget foder får vara mögligt eller lukta mögel. Jag ger mina fåglar solrosfrön i stor fröautomat. Havrekross till bla duvor. Köper ett paket kokosfett och sätter i en grenklyka. Själva matningen sker en bra bit från huset för att undvika att fåglarna flyger in i fönster och bryter nacken vid rovfågel attack. Foderstation i syrensnår bredvid en gigantisk rhododendron så att det inte blir rovfågelmatning.
 
Har gjort egen fröblandning och fågelgodis. :) Blandade solrosfrö, hampafrö och mjölmaskar. Använde det i små formar ihop med smält kokosfett och gjorde godisbitar att hänga upp. Buffén ihop med jordnötter och de talgbollar jag hade kvar sen innan gör succé! Redan igår dök svartmes upp för första gången denna säsong. Sitter nu och dricker morgonkaffe och spanar på matningen, om något annat skoj dyker upp...
 

Liknande trådar

Övr. Djur Vad har ni för fåglar hos er? :bump: Här kommer det oftast blåmes, talgoxar o nötväcka. Det händer att det kommer in en hel flock med...
2
Svar
27
· Visningar
3 032
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp