Mata småfåglarna

Har köpt 4kg påse gäller solrosfrön kostat 60-70kr , Jordnötter 3kg 100kr och hink med talgbollar tror den gick på 60kr? o hink skalade solrosfrön 3kg 100kr till min blåmes (o hans kompisar) x)

Har inte plats och oftast ta med på buss så kan inte ta stora säckar.
 
Idag var jag och köpte solrosfrön. Jag har inte hittat några ställen med "billig-kampanjer" än i år, men jula (av alla ställen) sålde 20 kg strimmiga för 199 kr, så det fick bli två säckar därifrån.
Har ni fått tag i frön till hyggliga priser?
GG upplever jag som jättedyra nuförtiden O_o
ÖoB brukar ha 18 eller om det är 20 kg solrosfrö för 199 kr. GG brukar vara dyrast ja... Men de har också bra kvalitet på maten vilket märktes när jag köpte billiga jordnötter på Biltema.
 
Fantastiskt ljus över trädgården idag och utsikt mot fågelmatningen medan jag jobbar. Så kom säsongens första bergfink på besök idag. :) Domherrarna börjar bli mer frekventa och inte bara äta fröer på syrenerna. Tofsmesen samt en flock med stjärtmesar är dagliga besökare nu. :love:
8159D36C-163A-4BB3-84AC-CCEE01075142.jpeg
 
20201127_132157.jpg
När börja mata fåglarna köpte jag sådan gran. Hängde upp dagen innan och dagen efter poff borta. Gissningsvis skatorna.
Igår satte jag upp en ny i talgbollshållaren och tänkte borde funka. Dagen efter samma resultat, helt borta och delen till talgsbollshållaren åkt ner :arghh:
Vanliga talgbollar går fint MEN inte dessa. Vet var finns liknande förutom Öb (vet ej när kan mig dit igen) där de finns, så kan kolla vad som sjutton händer? :confused:
 
Visa bifogad fil 60614
När börja mata fåglarna köpte jag sådan gran. Hängde upp dagen innan och dagen efter poff borta. Gissningsvis skatorna.
Igår satte jag upp en ny i talgbollshållaren och tänkte borde funka. Dagen efter samma resultat, helt borta och delen till talgsbollshållaren åkt ner :arghh:
Vanliga talgbollar går fint MEN inte dessa. Vet var finns liknande förutom Öb (vet ej när kan mig dit igen) där de finns, så kan kolla vad som sjutton händer? :confused:
Har du haft varmt ute eller att solen legat på dom? Isåfall så har dom nog smält. Det gjorde dom jag hade (liknande, ej exakt som dina). Efter det började jag tillverka egna istället, det var inte så svårt som jag trodde :up:
 
Har inte vart väldigt varmt, tycker bordet sett ett spår efter de åt åtminstone? 😅 Men kanske, får prova och se :rofl:

Tänkte prova göra eget, då inte ta ut mig till ÖB och se om är skatorna eller värmen som tar dom.
 
Har inte vart väldigt varmt, tycker bordet sett ett spår efter de åt åtminstone? 😅 Men kanske, får prova och se :rofl:

Tänkte prova göra eget, då inte ta ut mig till ÖB och se om är skatorna eller värmen som tar dom.
Jag gissar på skator, kråkor eller ekorre som varit i farten och tagit hela. :)
 
@Chili mins egna gissning är skatorna, har upp emot 10st samtidigt aka Skatmaffian som jag kallar dom x)

Just nu stiltje i fågelrestaurangen, har minskat besökare en hel del. Men kommer några i alla fall, men aningen snopet när man köpt en del foder. Hoppas kommer mer snart!

Sen sett tofsmes för första gången :love: dock inte vid mitt fågelbord men några hus bort.
 
@Chili mins egna gissning är skatorna, har upp emot 10st samtidigt aka Skatmaffian som jag kallar dom x)

Just nu stiltje i fågelrestaurangen, har minskat besökare en hel del. Men kommer några i alla fall, men aningen snopet när man köpt en del foder. Hoppas kommer mer snart!

Sen sett tofsmes för första gången :love: dock inte vid mitt fågelbord men några hus bort.
Det kan variera med vädret, har det varit lite mildare kan det bli mindre. Eller om skatorna jagar bort dem. När det kryper ner i temperatur blir det full fart igen. :d
 
Skulle vilja sätta upp fågelmat, men när hönsen tvingas vara instängda i hönsgården pga fågelinfluensa så känns det dumt att locka hit småfåglar.
Dessutom med två katter.
Om jag inte kan komma åt en gren från ett av fönstren på övervåningen då.
 
Skulle vilja sätta upp fågelmat, men när hönsen tvingas vara instängda i hönsgården pga fågelinfluensa så känns det dumt att locka hit småfåglar.
Dessutom med två katter.
Om jag inte kan komma åt en gren från ett av fönstren på övervåningen då.
Köp stycken av talg om du kan och häng upp, antingen i en tom morotssäck eller en fågelmatare för talgbollar. Skippa talgbollarna, de innehåller pamolja och bidrar till skövlandet av regnskog.
 
Okej, det har varit en STOR talgoxe här i några dagar. Så googlade "stor talgoxe" för att få lite referensramar. Den här bilden dök upp:
70d3579f-35e1-4539-8568-18d001fe4afd


Och hittade även en text med titeln "Great tits: still murderous, rapacious, flesh-rending predators!".... så jag antar att det egentligen är ganska spännande fåglar!

Även satt upp en julkärve, och med den följde massa kajor? Innan har det bara varit skator som härjat här.
 
Okej, det har varit en STOR talgoxe här i några dagar. Så googlade "stor talgoxe" för att få lite referensramar. Den här bilden dök upp:
70d3579f-35e1-4539-8568-18d001fe4afd


Och hittade även en text med titeln "Great tits: still murderous, rapacious, flesh-rending predators!".... så jag antar att det egentligen är ganska spännande fåglar!

Även satt upp en julkärve, och med den följde massa kajor? Innan har det bara varit skator som härjat här.
En liten, liten dinosaurie.
 
Okej, det har varit en STOR talgoxe här i några dagar. Så googlade "stor talgoxe" för att få lite referensramar. Den här bilden dök upp:
70d3579f-35e1-4539-8568-18d001fe4afd


Och hittade även en text med titeln "Great tits: still murderous, rapacious, flesh-rending predators!".... så jag antar att det egentligen är ganska spännande fåglar!

Även satt upp en julkärve, och med den följde massa kajor? Innan har det bara varit skator som härjat här.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/J84b6/har-poserar-talgoxen-med-sitt-offer

Tur de är små! :nailbiting:
 
Okej, det har varit en STOR talgoxe här i några dagar. Så googlade "stor talgoxe" för att få lite referensramar. Den här bilden dök upp:
70d3579f-35e1-4539-8568-18d001fe4afd


Och hittade även en text med titeln "Great tits: still murderous, rapacious, flesh-rending predators!".... så jag antar att det egentligen är ganska spännande fåglar!

Även satt upp en julkärve, och med den följde massa kajor? Innan har det bara varit skator som härjat här.
Nu vet jag inte om din talgoxe, men om man ser småfåglar som ser riktigt tjocka och trötta ut, och som mest sitter på marken och äter, så är de sjuka. Tyvärr sprider våra fågelmatningar också sjukdomar och det är viktigt att man rensar undan matrester och skit under matningen. Sjukdomen har påverkat grönfink väldigt mycket som nu är rödlistad som starkt hotad pga det. Även domherre och bofink verkar ha påverkats vad jag känner till.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Vad har ni för fåglar hos er? :bump: Här kommer det oftast blåmes, talgoxar o nötväcka. Det händer att det kommer in en hel flock med...
2
Svar
27
· Visningar
3 024
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp