Mata småfåglarna

Jag har mycket besök vid mina matare. Men fåglarna äter nästan ingenting. Jag förstår inte alls. Vi har massor med snö och kallt. Samma matare och samma placering som förra året. Jag går förbi 1-2 gånger om dagen och rensar bort snö. Jag har solrosfrön, jordnötter och talgbollar. Mycket konstigt!
 
Spännande fler upplever samma sak, ändå vad jag förstår bor vi lita olika delar av detta avlånga land.

Här serveras solfrosfrön med och utan skal (utan är den som sitter på fönstret), talgbollar och jordnötter, samt även äpplen. Enda såg idag igen var min kära koltrasthane, han kommer va välgödd :rofl:
 
Här sitter skator och koltrastar på marken nedanför foderautomaten, och väntar på att småfåglarna ska skvätta ner matrester till dem.
Har till och med en hackspett som både hänger i talgbollshållaren och lyckas hänga kvar på kanten på fröautomaten. Känns som att den är lite hungrig...

Men, det jag funderar på är om man borde servera ljummet vatten till fåglarna?
 
Men, det jag funderar på är om man borde servera ljummet vatten till fåglarna?
Det där är t.o.m fågelexperterna lite oense om, en del säger att dom kan tillgodogöra sig snö (om det finns) men andra säger att man bör ge vatten.
Tydligt är iallafall att om det inte finns snö så bör man ge vatten, småfåglar kan inte picka is så bra.
 
Det där är t.o.m fågelexperterna lite oense om, en del säger att dom kan tillgodogöra sig snö (om det finns) men andra säger att man bör ge vatten.
Tydligt är iallafall att om det inte finns snö så bör man ge vatten, småfåglar kan inte picka is så bra.
ja, alltså, de överlever ju uppenbarligen även om man inte serverar dem vatten...
 
ja, alltså, de överlever ju uppenbarligen även om man inte serverar dem vatten...
De skulle säkert uppskatta vatten!vem andra vilda djur (rådjur/älg) överlever vintern utan vatten. Men det är ju skillnad på att överleva och få i sig optimalt med vatten.
 
Testa att sätter era matare närmare buskage eller under större träd om ni kan, så kommer det säkert fler småfåglar.

Här är maten slut så mina fåglar lever bistert vinterliv. Ska köpa nytt i helgen. De kommer tillbaka inom några minuter efter att man fyllt på. Men talgoxarna är ändå i trädgården och sjunger så fint när man går ut. :heart
 
Testa att sätter era matare närmare buskage eller under större träd om ni kan, så kommer det säkert fler småfåglar.

Här är maten slut så mina fåglar lever bistert vinterliv. Ska köpa nytt i helgen. De kommer tillbaka inom några minuter efter att man fyllt på. Men talgoxarna är ändå i trädgården och sjunger så fint när man går ut. :heart
Jag funderar på att byta placering till nästa år, men förra året stod de på samma plats och det gick massor med frön. Dock är det enorma mängder snö, så matarna hamnar inte speciellt högt över "marken" just nu. Flytt är omöjligt pga snödjup och tjäle. Men jag upplever att det är mycket fåglar runt mina matare, men de försvinner väldigt lite frön. Fyllde på rejält med jordnötter igår, det brukar jag nästan inte kunna mata med, det försvinner direkt i vanliga fall.
 
Jag funderar på att byta placering till nästa år, men förra året stod de på samma plats och det gick massor med frön. Dock är det enorma mängder snö, så matarna hamnar inte speciellt högt över "marken" just nu. Flytt är omöjligt pga snödjup och tjäle. Men jag upplever att det är mycket fåglar runt mina matare, men de försvinner väldigt lite frön. Fyllde på rejält med jordnötter igår, det brukar jag nästan inte kunna mata med, det försvinner direkt i vanliga fall.
De är lustigt! Är det fåglar brukar maten försvinna såvida det inte är havre eller vete, det är ju väldigt få som äter det. Men jordnötter och solrosfrön äter ju de flesta.
 
De är lustigt! Är det fåglar brukar maten försvinna såvida det inte är havre eller vete, det är ju väldigt få som äter det. Men jordnötter och solrosfrön äter ju de flesta.
Jo, jag kan verkligen inte förstå "problemet". Förra året hade vi dessutom en av grannens katter som tog många fåglar, det borde ha varit mer avskräckande kan jag tycka. Det är dessutom mycket kallare och mycket mer snö än förra året. Jag har kanske en granne med bättre grejer?
 
Jo, jag kan verkligen inte förstå "problemet". Förra året hade vi dessutom en av grannens katter som tog många fåglar, det borde ha varit mer avskräckande kan jag tycka. Det är dessutom mycket kallare och mycket mer snö än förra året. Jag har kanske en granne med bättre grejer?
Ja men om du ser fåglar vid matningen så borde det ju gå åt frö? Har inget bra svar på frågan men det är intressant. I mitt fall så äter de inte så mycket ur mataren som är ett rör i plast med två hål längst ner. Den kanske är läskigare att sitta vid eftersom de måste stoppa in näbben i hålet vilket kanske får dem att känna sig mer utsatta. Vid det lilla huset där de sitter på kanten och maten ligger fritt i en ränna runt huset hämtar många fler fåglar sin mat. Dock är såklart en anledning att maten tar slut snabbare där att de också puttar ner mat på marken, som koltrastarna och nötskrikorna äter. :)
 
Ja men om du ser fåglar vid matningen så borde det ju gå åt frö? Har inget bra svar på frågan men det är intressant. I mitt fall så äter de inte så mycket ur mataren som är ett rör i plast med två hål längst ner. Den kanske är läskigare att sitta vid eftersom de måste stoppa in näbben i hålet vilket kanske får dem att känna sig mer utsatta. Vid det lilla huset där de sitter på kanten och maten ligger fritt i en ränna runt huset hämtar många fler fåglar sin mat. Dock är såklart en anledning att maten tar slut snabbare där att de också puttar ner mat på marken, som koltrastarna och nötskrikorna äter. :)
Jag har tre varianter. Huset används nästan inte alls, har ett rör med hål och en fyrkant med ränna längst ner. Det är ett mysterium!
 
Jag hade massor med olika arter idag! koltrast, blåmes, nötväcka, entita, rödhake, pilfink. De har tömt ena mataren sen igår. Ska köpa frön och fylla på imorgon.
 
@Chili Problemet kan inte flytta min matare då svårt få ner den i backen igen pga all snö och frusen mark. Men fick en tanke att sätta ut skålen igen lägga i lite blandat frö se om händer något, om gillar äta mer öppet än sätta i näbben i rör.
 
Testar se om det funkar
20210212_214657.jpg
 
Svängde förbi en duvhök idag men alla fåglar vid matningen slapp undan med livet i behåll vad jag kunde se. 👍 Efter en tid utan mat är det nu påfyllt och alla verkar ha kommit tillbaka. Är mycket domherrar nu, längtar efter när grönsiskor och bergfinkar återvänder och bjuder på färgprakt och skönsång. :)
 
Flyttade två av mina matare in i ett träd och det blev enorm skillnad. Det handlar om ett avstånd på 10-15 meter. Det blir lite paus dock när grannens två fd innekatter sitter i trädet och trillar ner med jämna mellanrum :laugh: (de sitter typ 1,5 meter upp och det är rejält med snö, så det är ingen skaderisk och ska de lyckas ta en fågel måste den nog landa i munnen på dom.)
 

Liknande trådar

Övr. Djur Vad har ni för fåglar hos er? :bump: Här kommer det oftast blåmes, talgoxar o nötväcka. Det händer att det kommer in en hel flock med...
2
Svar
27
· Visningar
3 031
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp