Mata småfåglarna

Nu vet jag inte om din talgoxe, men om man ser småfåglar som ser riktigt tjocka och trötta ut, och som mest sitter på marken och äter, så är de sjuka. Tyvärr sprider våra fågelmatningar också sjukdomar och det är viktigt att man rensar undan matrester och skit under matningen. Sjukdomen har påverkat grönfink väldigt mycket som nu är rödlistad som starkt hotad pga det. Även domherre och bofink verkar ha påverkats vad jag känner till.
Den här såg inte trött ut, utan var väldigt aktiv med att köra bort andra fåglar (och satt nog inte på marken någon gång när jag såg alls). Men tack för informationen, hade inte koll på det :)
 
Den milda vintern till trots, småfåglarna äter och äter - jag matar och matar...
Gjort lite mer eget småfågelgodis men det tänkte jag inte ge förens det blir minusgrader, någon måtta får det vara!
 
Den milda vintern till trots, småfåglarna äter och äter - jag matar och matar...
Gjort lite mer eget småfågelgodis men det tänkte jag inte ge förens det blir minusgrader, någon måtta får det vara!
Det är precis vad jag är rädd för :D
Om jag skulle börja mata så skulle de äta mig ur huset.

Grannarna har massor av fågelmatare och jag har skicklig katt. Så det känns lite onödigt... att mata kattmaten
Men visst är det fint att ha dem utanför fönstret, det hade jag på gården.
 
Nu har snön kommit och nu är det rejäl fart på fåglarna. :) Har inte tittat så mycket på dem under ledigheten men nu utgör de åter igen min lilla förströelse då jag jobbar med matningen som utsikt.

Blåmes och talgoxe är nu mycket talrika och det sitter normalt 5-10 av vardera art samtidigt vid matningen. Tofsmes och svartmes är också här hela tiden men med mycket färre individer. Jag har sett någon bergfink men i övrigt inga nyheter vid matningen ännu.
 
@Chili kan du hälsa till mina hitta hit också?

Fått mängder av snö men bara en besökare i restruangen. Fixade till lite med maten efter bilden togs, men bara denna skata som jag sett på besök.
 

Bifogade filer

  • 137193178_10224316764497132_6415717326808592545_o.jpg
    137193178_10224316764497132_6415717326808592545_o.jpg
    188,9 KB · Visningar: 26
@Chili kan du hälsa till mina hitta hit också?

Fått mängder av snö men bara en besökare i restruangen. Fixade till lite med maten efter bilden togs, men bara denna skata som jag sett på besök.
Äsch det där är ju jag som inspekterar att fågelmatarna och fågelmaten håller standard ISO40008...

När din fågelstation blivit godkänd av fågelmatarmyndigheten så får du en stämpel och jag går ut med ett allmänt meddelande till alla fåglar att den är öppen, så förvänta dig inga fåglar direkt.

Men din matarstation blev godkänd idag på fm och meddelandet har gått ut, så det borde komma någon fågel i närheten och smaka snart tycker jag :up:
 
Nu är våren här, enligt fåglarna. Idag har flera satt igång att sjunga lite. :) Har bara hört dem väldigt svagt och gissar att det är talgoxen som startat. I skogen har även kattugglan hoat. De hittar man inte vid fågelbordet men nu i januari-februari är det uggletider, om ni vill ut i skogen och spana. :)
 
Nu är våren här, enligt fåglarna. Idag har flera satt igång att sjunga lite. :) Har bara hört dem väldigt svagt och gissar att det är talgoxen som startat. I skogen har även kattugglan hoat. De hittar man inte vid fågelbordet men nu i januari-februari är det uggletider, om ni vill ut i skogen och spana. :)
Hörde också kattuggla (antar jag iaf!) i skogen häromdagen. :) Blev förtjust, som jag tycks bli för varje fågelrelaterad sak numera, haha.
 
De senaste 2 veckorna ca har fåglarna ratat mina solrosfrön och talgbollar.
Lägger man ut bröd, äpplen eller hemmagjort fågelgodis så försvinner det. Men där tror jag att skator, korpar är skyldiga.
La ut det sista av fågelgodiset nu ikväll.
Mössen har varit framme och ätit på formarna till godiset. En form var halvt uppäten. De låg på ett fat på balkongen, bor 2 våningar upp.
Ena katten sitter alltid och lurpassar på mössen, har kommit in med 2 st (döda) möss...
 
Kom och tänka på mitt årliga tjat :angel:
Så ni som inte hört talas om eller vet om detta sen tidigare (@Halcyon kanske?) måste vara med på årets fågelräkning - det är dax att ladda upp matarstationerna :D

https://vinterfaglar.se/
Kännde till då mamma nämt om det. Givetvis ska va med!


Just nu när börja töa blev stitlje på matningen. Annars är blåmesar, Talgoxar och Koltrastar som besöker mest. Börja slänga ut äpple till koltrastarna, nomnom sa dom. Sen får jag mycket besök av den stora "fågeln" med päls och klövar även kallat rådjur 😅 Lägger ut lite extra äpple, morot till dom, vill egentligen inte mata dom men dom kommer och går i trädgården oavsett, så dom kan få lite gott när ändå är här.
 
Wow, idag kom det en nötkråka till trädgården! Inte till matningen i sig, den spanade på matningen från intilliggande träd och flög sedan vidare. Har aldrig sett en nötkråka här och tror inte jag sett en öht heller. Jättekul! Dessvärre inga hasselnötter på menyn så tror inte den kommer åter.
 
@sthu
Som nämde "Vad gör vi" - tråden. Har jag knappt inga besökare med trots världens buffe. Men en lycklig koltrast hane iallafall :rofl: Han och rådjuren får äpple mumsa på.
Dock fick jag sen Talgoxe med idag, nästan så jag dansa av glädje av sen en stackars talgoxe :rofl:
 

Liknande trådar

Övr. Djur Vad har ni för fåglar hos er? :bump: Här kommer det oftast blåmes, talgoxar o nötväcka. Det händer att det kommer in en hel flock med...
2
Svar
27
· Visningar
3 039
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp