Mata småfåglarna

Åh nu såg jag alldeles nyss säsongens första stenknäck! :love: :love: De är så fantastiskt fina tycker jag. De och sidensvansar har sån härlig fjäderdräkt. Den flög iväg men de brukar komma i par så jag hoppas de kommer tillbaka dagligen.
 
Funderar hänga några talgbollar eller nått i björken nära huset, bara inte blitt av. Tråkiga är någon ägare av huset gått bananas en gång i tiden tat ner så mycket träd på tomten :( (finns lite stubbar här och vart, på gamla bilder ser mycket trevligare ut med en hel del träd) .

Någon har iallafall uppskattat jag lagt mat i skålen frågan är om är rådjur eller skata, eller kanske koltrast? Ingen aning, bara sett spår efter nån ätit 😅
 
Vilken fågelskådarvecka! Idag kom en sparvhök på matjakt. Den flög in snabbt som tusan, och landade till slut på fågelmataren! Precis utanför fönstret. Så läckert. Ingen jaktlycka denna gång men den ska ju äta också även om jag inte hade tänkt att fågelmatningen är smörgåsbord för rovfåglarna. :p
 
Om man inte kan flytta mataren kan man plocka fram lite sly eller hugga några smågranar och ställa fram :)
Jag fick det tipset och gjorde så, det blev enorm skillnad!
(och det förutsätter ju så klart att man har någonstans där man får hugga ner då, om man inte kan ta typ gallrat sly från backen)
 
Är så avundsjuk på er som kan mata fåglarna, det är något jag verkligen saknar från att bo i hus. Av ren nyfikenhet, hur mycket skulle ni uppskatta att ni lägger på fågelmat per månad och vad har ni för utbud på matplatsen? Vill kunna göra en realistisk budget för fågelmatningen :D
 
Är så avundsjuk på er som kan mata fåglarna, det är något jag verkligen saknar från att bo i hus. Av ren nyfikenhet, hur mycket skulle ni uppskatta att ni lägger på fågelmat per månad och vad har ni för utbud på matplatsen? Vill kunna göra en realistisk budget för fågelmatningen :D
Jag köper 20kg säckar av frö när det är rabatt, tror en säck kostar 149 eller 199. Köper 3-4 säckar per år. :) då får dock hönsen en del som godis. Köper ibland talgbollar eller jordnötter också, men det är inte nödvändigt.
 
@Bluefish
Under tusenlappen där nånstans om räknar med matarna, stolpen också. Här severas solrosfrön med och utan skal (de utan på liten foderbord på fönstret), jordnötter och talgbollar, rena buffén :rofl:
 
Är så avundsjuk på er som kan mata fåglarna, det är något jag verkligen saknar från att bo i hus. Av ren nyfikenhet, hur mycket skulle ni uppskatta att ni lägger på fågelmat per månad och vad har ni för utbud på matplatsen? Vill kunna göra en realistisk budget för fågelmatningen :D
Kanske 1000 kr per säsong eller nånting i den stilen. Ibland går det en period då jag glömmer att köpa nytt så de får vara utan. Solrosfrön, talgbollar, jordnötter får de. I början på säsongen köpte jag även mjölmaskar men de verkade inte vara supersugna på det. Gjorde en egen blandning i en stor tunna vilket blir mycket billigare än att köpa färdiga fröblandningar.
 
Jaha, jag trodde det var betydligt dyrare att förse vinterfåglarna med mat :p och även om jag inte matar så måste jag dela med mig av mitt möte med en för mig okänd fågel idag! Kanske en spillkråka, men jag såg inget rött på den? En stor svart fågel, som en större hackspett med ljusa ögon och ljus, gulaktig näbb. Satt på en trädstam ca 2 meter bort till synes orädd, bara flyttade sig på stammen. Hackade i barken och satt precis som en hackspett gör, vertikalt längsmed trädet. Finns det en helt svart art eller har jag missat en röd fläck trots så nära håll? Den var rejäl, väldigt häftigt att vara så nära den.
 
Jaha, jag trodde det var betydligt dyrare att förse vinterfåglarna med mat :p och även om jag inte matar så måste jag dela med mig av mitt möte med en för mig okänd fågel idag! Kanske en spillkråka, men jag såg inget rött på den? En stor svart fågel, som en större hackspett med ljusa ögon och ljus, gulaktig näbb. Satt på en trädstam ca 2 meter bort till synes orädd, bara flyttade sig på stammen. Hackade i barken och satt precis som en hackspett gör, vertikalt längsmed trädet. Finns det en helt svart art eller har jag missat en röd fläck trots så nära håll? Den var rejäl, väldigt häftigt att vara så nära den.
Jag tror det kanske var en spillkråkehona och du inte såg det röda i nacken? Annars finns nötkråka men på så nära håll borde den sett mer vitprickig ut och den har inte gulaktig näbb utan mörk näbb.
 
Vi lägger nog mer än 1000 kr per säsong, men så tycker min make att vi absolut ska ha JÄTTEMÅNGA fågelmatare... :p

Vi verkar ha ett poppis ställe överlag, speciellt sedan syrénbuskarna fick växa till sig lite efter senaste beskärningen = mycket buskage för fåglarna att sitta i.

Det märkliga är att i år tycker de INTE om vildfågelmixen :confused: Den brukar ha strykande åtgång, men i år vill de inte ha. Det går åt till slut men det tar tid. Har provat några olika märken så vet inte vad det är. Solrosfröna däremot går åt som smör i solsken så försöker ge mest av det.
 
Såg blåmes idag, blev så glad så stackaren flög iväg (satte sig på fönstermataren). Ska försöka nån dag fixa till runt mataren i veckan, annars hoppas jag de är på g nu. 🐦
 
20210223_161243.jpg

Jag roat mig leta grenar. Hitta helt gäng från björk bakom huset, samt hitta lite från tall i skogsdunge i närheten. Får hoppas detta funkar 😅
 

Liknande trådar

Övr. Djur Vad har ni för fåglar hos er? :bump: Här kommer det oftast blåmes, talgoxar o nötväcka. Det händer att det kommer in en hel flock med...
2
Svar
27
· Visningar
3 073
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hage
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp