Mata småfåglarna

IMG_20210223_131613.jpg

Det är tur att grannens katt verkar vara en ytterst oskicklig jägare. :laugh:
 
När marken töat så kan du annars flytta matarna närmare granen jag ser i bakgrunden. Den gillar nog småfåglarna.
Hade vart perfekt om inte granen var så himla långt bort, på bilden så betydligt nämre än var den är i verkligheten och precis på gränsen till grannen. 😕
Har en björk närmare huset, som syns på bilden, funderar flytta närmare den isåfall. :)
 
Jag har kommit på varför mina fåglar ratar den nya fågelmataren, de har huggit ner trädet som stod utanför mitt fönster så nu har de ingenstans att sitta på. Suck. :arghh:
 
Besöksantalet har stigit idag. Funderar om min fågelrestruang har öppet under höst/vår säsong? :cautious::idea::D

För just under vintern och vart som mest snö som besöken uteblivet 😅

Idag hade jag en stjärtmes på besök. Några koltrastar, två skator, en duva och nån typ grönfink (ingen aning men fin fågel). Som jag såg iallafall så nu hoppas det kommer igång :)

20210225_122806.jpg
Stjärtmesen :love:
 
Flera talgoxar, blåmesar och sen har jag fått veta det är grönfinkar också som besöker. Blåmesarna och talgoxarna uppskattar pinnar m.m jag lagt ut samt öppna skålen mest populär, kommer lägga solfrosfrön med skal där härdanefter så går åt lite av maten 😅 Kul se det händer lite.
 
Här har vårrestaurangen öppnat med bofinkar och bergfinkar. Har sett en grönfink också och stenknäcken kommer då och då men oftast till maten jag inte ser direkt från fönstret. De är så fina annars att titta på en stund.
Det är också rejäl trafik på större hackspett just nu, de bunkrar ordentligt inför parningssäsongen... Även ekorrarna syns väldigt ofta just nu. Inte vid fågelmatningen men i de stora träden runt omkring. De snokar säkert efter frön som fåglarna gömt i springorna.
 
Inte direkt ett matarobservation, men det verkar som att.. tja kanske 6-8 domherrar gärna hänger i några träd i skogen som är precis bakom trädgården. :love:

Jag är som sagt en nybörjare vad gäller småfåglar, så självklara saker är inte lika självklara för mig som de borde, haha. Men rör det sig om någon slags uppvakning när en hane ger läten ifrån sig, och rör sig fram och tillbaka vid en gren? Ibland har det kommit någon hona, och suttit på samma gren för att sedan dra. Och så har fler dommisar gjort på andra träd, är det någon konkurrenssituation?
 
Är så avundsjuk på er som kan mata fåglarna, det är något jag verkligen saknar från att bo i hus. Av ren nyfikenhet, hur mycket skulle ni uppskatta att ni lägger på fågelmat per månad och vad har ni för utbud på matplatsen? Vill kunna göra en realistisk budget för fågelmatningen :D
Vågar inte räkna. Igår öppnade vi säck 24 med 18 kg solrosfrön. Har väl gjort av med ca 15 st tio kg säckar med nötter. Bytte talgbollar mot ister. Typ tre kg ister i år. Mycket pengar blir det men samtidigt mycket glädje
 

Liknande trådar

Övr. Djur Vad har ni för fåglar hos er? :bump: Här kommer det oftast blåmes, talgoxar o nötväcka. Det händer att det kommer in en hel flock med...
2
Svar
27
· Visningar
3 032
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp