Bukefalos 28 år!

Mata småfåglarna

Sv: Mata småfåglarna

Här går det inte heller åt så mkt mat... Talgbollarna räcker i veckor, men solrosfröna äts det av lite mer iaf.
 
Sv: Mata småfåglarna

Våra småfåglar har valt att äta hos grannen istället eftersom de har solrosfrön. Hos oss har vi fått en hackspett som kommer nästan dagligen och äter jordnötterna.
 
Sv: Mata småfåglarna

Jag serverar ALLT (jordnötter, solrosfrön, havre, hampafrön och talgbollar) och ändå är det bara enstaka fåglar här :(
 
Sv: Mata småfåglarna

Oj, vi har fågelinvasion här! Senaste kanske två veckorna har det dykt upp nya arter både på gården och vid mitt torp där maten brukar ta slut mellan vändorna innan jag kan fylla på nytt. På gården har stenknäcken tittat fram tillsammans med grön- och gråsiskor. Grönsiskorna har även hittat till torpet. Sidensvansar kommer då och då för att äta de sista bären eller begynnande knoppar på träden.

I dagsläget har jag svartmes, grönsiskor, entitor, blåmesar, talgoxar, större hackspett, domherrar, nötskrika och nötväcka vid torpet. :) I helgen såg jag dessutom för första gången en tofsmes! Den flög iväg snabbt och har inte synts till sedan dess. De äter frenetiskt av både solrosfrön och talgbollar och har börjat markera revir och sjunga som tusan. De brukar fortsätta äta maten hela sommaren om man fortsätter mata! Trist att fåglarna hos er inte gör det samma. Matar grannarna? Ju fler som matar desto större chans att man har många fåglar hos sig, antar jag. :) Här går det åt ca 1 liter solrosfrö/dag och två talgbollar räcker i ca 3 dagar.
 
Sv: Mata småfåglarna

Förra året och även början på den här säsongen åt de mängder. Det var ständig trafik och tofsmesarna blev nästan tama. Men jag tror att jag vet vad problemet är. Jag har de senaste morgnarna sett både kattugglor och någon annan rovfågel, kanske hök, precis här i skogsbrynet. En sparvuggla huserar också här, men den är ju så liten att jag vet inte om den utgör ett hot. Korpen hälsar på titt som tätt, men han var ju här förra året utan att småfåglarna reagerade.
 
Sv: Mata småfåglarna

kl

Har varit väldigt segt med fåglar här hela vintern. Hängde upp 4 talgbollar i oktober, de är kvar än. Fågelhuset har fått fyllas på då och då en period men det har knappt gått åt det heller. Men fåglar har vi, de sitter gärna i flockar i buskarna och sådär, de äter bara inte så mycket och kommer rätt sällan... Milt år med bra tillgång till föda antar jag.
 
Sv: Mata småfåglarna

Ja, fågelbordet får ju en annan mening i rovfåglarnas ögon... jag är ju ett fan av alla fåglar, men trist om det leder till att småfåglarna försvinner helt! Vi har både korp, kattuggla och någon mindre rovfågel (troligtvis sparvhök) men de är inte ett vardagligt inslag kring fågelbordet. Korpen äter det som finns till buds, gärna kompost, as och smådjur. Småfåglar kan stryka med men jag har aldrig sett en korp vara sugen på småfåglarna. Dyker den förmodade sparvhöken upp däremot, då är varenda tätting puts väck.
 
Sv: Mata småfåglarna

Hackspetten älskar talgbollar, den äter nog när den känner sig lugn, jag har ett gäng, men så fort jag rör mig inne hoppar dom upp i ett annat träd.
 
Sv: Mata småfåglarna

Kl

Jag har fått en fullständig invasion av gulsparvar som äter solrosfrön ur min matare. Jag trodde fåglarna klarade sig själva på våren/sommaren? Matar ni andra på sommaren också?
 
Sv: Mata småfåglarna

Det går bra att mata året runt, du får mindre insekter i trädgården om du har mycket fåglar. ;)
 
Sv: Mata småfåglarna

Det går bra att mata året runt, du får mindre insekter i trädgården om du har mycket fåglar. ;)

Ingen risk att det blir mer om de föredrar solrosfrön framför insekter? Bor i ett riktigt insektsnäste kan inte vara ute på högsommaren pga alla bromsar :mad:
 
Sv: Mata småfåglarna

Nä, det är ingen risk, tror de flesta tar insekter till ungarna och äter fröna själva. :d
 
Har ni börjat mata än? Jag tvekade eftersom det varit både varmt och insektsrikt, men nu i helgen satte jag ut nötter och solrosfrön. Det var populärt - vilken trafik helt plötsligt. Det roliga var att nötskrikan som säger MJAU var först på plats.
 
Har funderat på att börja mata, men avvaktar ett tag till tror jag, men inte länge vill ju inte att de små liven ska hinna flytta någon annanstans. :p
 
Jag ser att mina små raringar börjar leta efter mat på altanen, tyvärr fick jag inte tag på solrosfrön och nötter till vettiga priser tidigare i sommar då jag såg en liten stackare frysa i regnet. :(

Nu har jag iaf köpt nötter som de ska få så länge och solrosfröna säljer de för 20 kg/189 kr på Citygross så det ska jag handla i morgon. :d
 
Jag har matat mina småttingar sen början på september. Inte mycket, jag är rätt slarvig med att fylla på. Har väl fyllt på sammanlagt 1,5 liter solrosfrön och havrekross. Jag matar på balkongen, bor i lägenhet på tredje våning, så det vill till att man börjar i tid.

Hittills bara fått besök av blåmes, talgoxe och pilfink. Hoppas sidensvansarna, nötskrikorna och nötväckorna kommer i år igen. Har visserligen inte börjat hänga äpplen, men det kommer. Vill inte att kajorna ska in på balkongen!
Vore kul om hackspetten kom tillbaka med, den var här några gånger i vintras. Liten och fin större hackspett.
Förra säsongen erbjöd jag även ett vattenbad, det var mycket uppskattat! Ska ställa ut ett fat i år med. Kommer även inhandla nötter och en nöthållare.

Någon som har tips på hur man får mindre spill? De skvätter ut mängder med frön! Blir som en tjock och kladdig hinna på balkonggolvet.. Använder skalade solrosfrön och talgbollar i första hand. Har en sån där som ser ut som ett litet hus. Havrekrosset ger spill, det är inte så konstigt. Men när det börjar ligga solrosfrön och andra småfrön på golvet.. Brukar krafsa ihop så mycket jag kan och lägga på ett fat så det ska gå åt det med.
 
Här har jag också börjat mata, var sen förra året så det blev inte så många fåglar. Nu är det snarare tvärt om, vi är invaderade av fåglar. Marken runt huset rör sig pga alla småfåglar som sitter där bitvis, och dom tömmer maten på 2 dagar. Hittills bara solrosfrön, har tänkt sätta ut talgbollar också. Har ni några andra tips på vad fåglarna tycker om? Jag är rätt rookie på detta med fågelmat och vet inte vad jag bör mata med. Mest småfåglar här, men det bor hackspettar i tallarna på gården året runt så att hitta någonting åt dom också.
 
Här har jag också börjat mata, var sen förra året så det blev inte så många fåglar. Nu är det snarare tvärt om, vi är invaderade av fåglar. Marken runt huset rör sig pga alla småfåglar som sitter där bitvis, och dom tömmer maten på 2 dagar. Hittills bara solrosfrön, har tänkt sätta ut talgbollar också. Har ni några andra tips på vad fåglarna tycker om? Jag är rätt rookie på detta med fågelmat och vet inte vad jag bör mata med. Mest småfåglar här, men det bor hackspettar i tallarna på gården året runt så att hitta någonting åt dom också.
Hampa, jordnötter, kokosnötter, solrosfrön, vete, talg, rönnbär, äpplen mm mm beroende på arter.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Vad har ni för fåglar hos er? :bump: Här kommer det oftast blåmes, talgoxar o nötväcka. Det händer att det kommer in en hel flock med...
2
Svar
27
· Visningar
3 113
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp