Mata småfåglarna

Jag vann en matare på tipspromenad
IMG_20211103_180329.jpg

Jag tror det är en matare i alla fall :angel: vet inte riktigt var jag ska sätta den och vad jag ska ha i..
 
Har äntligen kommit loss och ska köpa in till småfåglarna. Men vad ska jag ha, solrosfrön, jordnötter eller vildfågel blandning? Har sett iaf blåmes, talgoxe och rödhake (tror jag) hos oss. Jag är inte super på fåglar så kan hända jag har lite fel 😅 men en snabb googling gör mig lite säkrare på att jag tänker rätt på arter.
 
Fick upp en matare med jordnötter i helgen, har haft skytteltrafik med små blåmesar. Så fina dom är 🤗 🥰 Måste få upp en med solrosfrön med! Hur långt emellan borde man ha matarna? 🤔
 
Fick upp en matare med jordnötter i helgen, har haft skytteltrafik med små blåmesar. Så fina dom är 🤗 🥰 Måste få upp en med solrosfrön med! Hur långt emellan borde man ha matarna? 🤔

Jag har alla mina matare upphängda på en såndär stång som säljs för just det, så alla hänger ganska nära varandra. De syns väldigt bra från fönstret då :D Men för fåglarnas skulle är det väl kanske mysigt om de sitter med lite mellanrum i olika skyddade miljöer?
 
Mina matare sitter alla i grenar på ett träd där jag hissar upp och ner dem när jag fyller på. Jag har två stora till frön, tre till jordnötter och en för talg. Det växer även en stort syrénhäck vid trädet som de söker skydd i eller väntar på sin tur bland grenarna.
 
Hade beställt fågelmat från zooplus i förra veckan.
När jag väl öppnar kartongen med Talgbollar så ser jag att bollarna har nät...
Jag använder en ring att ha Talgbollarna i. Så nu får jag klippa upp varje nät...
 
Nu är det dax att växla upp lite på matningsfronten. Jag ökar antalet stationer ju kallare det blir och även "fett"-innehållet i det jag ger ökas succesivt.
Idag hängde jag ut ytterligare två rör och en talgbollshållare :up:
Dom är ju hungriga, dom små liven (och söta! :heart)
 
Borde köpa jordnötter till pippifåglarna. Jag tror bestämt att de behöver det.
Och jag måste sätta ut min nya matare "pip pip" från smd. Uj uj uj vad mycket det blev nu. En
 
Våra småfåglar äter som små hästar 🤗 fortfarande massa trafik och har redan fått fylla på med mer nötter sedan förra helgen. Imorgon kompletterar vi med en till matare och solrosfrön. Så mysigt och stå å spana på dom ☺️
 
I år är det fart på fåglarna. De vräker i sig mat redan och vi har knappt haft minusgrader. De får solrosfrön och talgbollar, idag köpte jag hampafrö och jordnötter. Det är väl nåt med hästfolk kanske men jag älskar verkligen djurfoder. 🤣 Så kul att blanda och fodra och titta när de njuter av maten.
 
Är det någon här som testat såna fågelmatare som är som en bur, så inte större fåglar ska komma åt maten? Jag har kikat på ett par olika varianter, då jag tyvärr har en hel del kråkor och skator som saboterar för mina vänner småfåglarna. :cautious:
Just nu har de en stor talg"boll" (ser ut som en kotte) och en nyinköpt matare som stänger en lucka till maten om en för tung fågel sätter sig på pinnen. Men det är slagsmål! Mina fågelvänner kräver fler matstationer, säger de! Då är det bara att lyda, men jag vill gärna veta om burvarianterna funkar innan jag testar en sådan. Vanliga matare och talgbollar/fyllda kokosnötter drar kråkj*vlarna ner och trycker i sig på några minuter.
 
Mina småfåglar äter som elefanter/grisar! Mataren med hampa känns det som de tömmer på pin kiv, 8 liter hampa på marken nästan varje gång. :mad:

Jordnötterna och solrosfröna är det en strykande åtgång på, måste köpa mer solrosfrön till dem + ska försöka få tag på ren talg att hänga upp till dem.

@Therese1988 Jag ger mina mat i sådana här matare, aldrig haft problem med större fåglar. :up:

1185902_gg_produktbild.jpg



Till talgen har jag en större matare med nät som jag kan lägga hela stycken med talg i, ingen har på 15 år lyckats riva ner den. Verkar som den utgått för jag hittar ingen bild på den.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Djur Vad har ni för fåglar hos er? :bump: Här kommer det oftast blåmes, talgoxar o nötväcka. Det händer att det kommer in en hel flock med...
2
Svar
27
· Visningar
3 022
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp