Mata småfåglarna

Mina småfåglar äter som elefanter/grisar! Mataren med hampa känns det som de tömmer på pin kiv, 8 liter hampa på marken nästan varje gång. :mad:

Jordnötterna och solrosfröna är det en strykande åtgång på, måste köpa mer solrosfrön till dem + ska försöka få tag på ren talg att hänga upp till dem.

@Therese1988 Jag ger mina mat i sådana här matare, aldrig haft problem med större fåglar. :up:

1185902_gg_produktbild.jpg



Till talgen har jag en större matare med nät som jag kan lägga hela stycken med talg i, ingen har på 15 år lyckats riva ner den. Verkar som den utgått för jag hittar ingen bild på den.
Jag har samma matare. Ett problem är att det blåser in snö som fryser i den, så man måste ta in den så den får tina upp.
 
har skalade...
Jag har märkt att de skalade inte går åt lika fort här som de oskalade. Men det trodde jag berodde på mängdskillnaden, det blir ju mycket "luft" i rören med skalen kvar om man tänker på den sammanlagda skalade mängden.
Men det kanske är att dom inte gillar de skalade lika mycket 🤔 Jag har inte tänkt på det.
 
Jag har märkt att de skalade inte går åt lika fort här som de oskalade. Men det trodde jag berodde på mängdskillnaden, det blir ju mycket "luft" i rören med skalen kvar om man tänker på den sammanlagda skalade mängden.
Men det kanske är att dom inte gillar de skalade lika mycket 🤔 Jag har inte tänkt på det.
jag vet inte, hade oskalade innan. Och de gick åt som bara den, fick fylla på 3 gg i veckan. Nu en gång
Fast nu med -10, så verkar det gå åt mer
 
Idag är det skytteltrafik i kylan. Mängder med bergfinkar, blåmesar, talgoxar. Gott om nötväckor, svartmesar också. Såg första domherrarna i måndags. :)
Väntar på tofsmesen men fick i alla fall se den i helgen i skogen, den var mycket nyfiken och satt på en gren alldeles intill mig. :heart
 
Jag har fått hit en liten mobbare! En mycket grinig blåmes som jagar bort de andra fåglarna och sitter någon och äter vid mataren när den är hungrig, attackdyker den ner och knuffar bort konkurrenten. O_o
Måste fixa fler foderstationer.
Idag kom det en hare och en ekorre på besök också. Haren rensade lite på marken och ekorren blev sur när den inte kom åt maten pga luckan stängdes. Då funkar mataren som den ska iaf! För tungt djur = ingen mat. Den får väl nöja sig med att plocka upp rester på marken istället för att länsa hela röret :angel:
 
Varit ordentligt och diskat matarna idag. Gör det alldeles för sällan, det erkänner jag. Nu är de rena och fina och fulla med fröer.

Börjar bli dags att fylla på förrådet igen, med frö och talgbollar. Eller om jag ska göra egna bollar, bara för att det är kul.
 
Om man vill göra egen mat, var brukar man hitta talg? Vilka typer av affärer? Har hittat något jag vill göra om vi skaffar "utegran" :love: hoppas jag lyckas länka videon ^^

 
Jag fyllde matarna i morse, nu är två av dem nästan tomma. Kikade ut och såg att en hel del låg på marken. Men det äts förhoppningsvis upp det med
 
Jag har varit och ruinerat mig på fågelfrön, men det fanns ingen hampa :( hoppas fåglarna håller till godo med det andra.
 
Varit och köpt en säck solrosfrön, 20 kg. :up:
Fyllde alla matarna innan jag åkte, två 8-liters med solrosfrön, en 8-liters med hampa, en 4-liters (?) med jordnötter + två mindre med jordnötter. :d:d:d
 
1268009_a_gg_produktbild.jpg


Det var såna här jag köpte, en med mjölmask och en med jordnötter. Hittills har jag sett typ två talgoxar och en blåmes som varit där lite sporadiskt och ätit. Och då hänger det ändå på ett ställe där jag haft fågelmat förut, med gott om besökare. Känns trist :(.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Vad har ni för fåglar hos er? :bump: Här kommer det oftast blåmes, talgoxar o nötväcka. Det händer att det kommer in en hel flock med...
2
Svar
27
· Visningar
2 969
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp