Mata småfåglarna

Talgbollarna som flera skriver om, jag har helt enkelt trott att de inte går åt speciellt mycket vid minusgrader för att de fryser och blir för hårda för att kunna ätas då? :o

Här går de åt i massor så fort det är plusgrader.
 
Talgbollarna som flera skriver om, jag har helt enkelt trott att de inte går åt speciellt mycket vid minusgrader för att de fryser och blir för hårda för att kunna ätas då? :o

Här går de åt i massor så fort det är plusgrader.
Skulle kunna vara så.
Jag tycker inte de känns så hårda men kanske ändå för hårda för småfåglarna. Andra talgprodukter går åt, eller ister kanske det är. Kottar och ringar från Granngården.
 
Talgbollarna som flera skriver om, jag har helt enkelt trott att de inte går åt speciellt mycket vid minusgrader för att de fryser och blir för hårda för att kunna ätas då? :o

Här går de åt i massor så fort det är plusgrader.
Mina ligger ute på balkongen, så ute jämt
 
Det finns vissa fabrikat/varumärken av talgbollar som ratas av småfåglarna.
Dels blir de stenhårda vid väldigt få minusgrader, dels tycks de vara mindre smakliga.

GG har t.ex. två sorter, utan att riktigt redogöra för skillnaden, den billiga sorten i 75-pack blir stenhård och ratas, medan den lite dyrare "original" i 50-pack, verkar mer smaklig ochfåglarna äter även vid 15 grader minus.

Jag har alltså gjort "experiment" även i år, med flera varumärken och varianter, eftersom det där med "icke smakliga talgbollar som blir hårda", är ett återkommande fenomen.
 
Det finns vissa fabrikat/varumärken av talgbollar som ratas av småfåglarna.
Dels blir de stenhårda vid väldigt få minusgrader, dels tycks de vara mindre smakliga.

GG har t.ex. två sorter, utan att riktigt redogöra för skillnaden, den billiga sorten i 75-pack blir stenhård och ratas, medan den lite dyrare "original" i 50-pack, verkar mer smaklig ochfåglarna äter även vid 15 grader minus.

Jag har alltså gjort "experiment" även i år, med flera varumärken och varianter, eftersom det där med "icke smakliga talgbollar som blir hårda", är ett återkommande fenomen.
Köpte mina på zoo.se tror jag. 2 stora kartonger med bollar
 
Det finns vissa fabrikat/varumärken av talgbollar som ratas av småfåglarna.
Dels blir de stenhårda vid väldigt få minusgrader, dels tycks de vara mindre smakliga.

GG har t.ex. två sorter, utan att riktigt redogöra för skillnaden, den billiga sorten i 75-pack blir stenhård och ratas, medan den lite dyrare "original" i 50-pack, verkar mer smaklig ochfåglarna äter även vid 15 grader minus.

Jag har alltså gjort "experiment" även i år, med flera varumärken och varianter, eftersom det där med "icke smakliga talgbollar som blir hårda", är ett återkommande fenomen.
Så kanske det är! Jag har samma sort nu som tidigare, men det var 15-20 minus en period och det är fullt möjligt att det var ungefär då de slutade äta dem. Får se om de går åt nu när det är mildare.
 
De är här!
IMG_20211228_153141.jpg


Stjärtmesar!!
 
Fåglarna ratar ff mina frön och talgbollar.
Men tror att mössen har hittat talgbollarna på balkongen...
Märkligt. Det kan inte vara placeringen som inte är optimal? Nån katt eller så som skrämmer bort dem?

Här var det kylan som var problemet med talgbollarna, så fort det blev lite mildare gick de år som smör.
 
Märkligt. Det kan inte vara placeringen som inte är optimal? Nån katt eller så som skrämmer bort dem?

Här var det kylan som var problemet med talgbollarna, så fort det blev lite mildare gick de år som smör.
Inga katter vad jag vet. Haft samma plats nu i flera år
 
Jag läste idag en artikel i en "damtidning" som handlade om att mata småfåglar. Där påstod dom att om fåglarna inte åt talgbollarna så berodde det på att det är vatten i smeten som gör att dom fryser vid minusgrader och att dom då blir för hårda för de vanligaste småfåglarna.
Jag har inte hört det förrut!

Men om det stämmer så förklarar det varför talgbollarna inte är så populära hos fåglarna nu som de var för några år sedan. Jag tänker att tillverkarna har i vatten och något mjöligt för att binda ihop dom istället för talg (talg=dyrt!).
Artikeln tipsade då om att man skulle "slå sönder" talgbollarna åt fåglarna O_o
Jag tänker att om man måste det så är det ju inget värt med köpta talgbollar :meh: jag vill ju kunna ha dom i näthållarna.
+att det borde då vara dålig föda för fåglarna :down:
 
Jag läste idag en artikel i en "damtidning" som handlade om att mata småfåglar. Där påstod dom att om fåglarna inte åt talgbollarna så berodde det på att det är vatten i smeten som gör att dom fryser vid minusgrader och att dom då blir för hårda för de vanligaste småfåglarna.
Jag har inte hört det förrut!

Men om det stämmer så förklarar det varför talgbollarna inte är så populära hos fåglarna nu som de var för några år sedan. Jag tänker att tillverkarna har i vatten och något mjöligt för att binda ihop dom istället för talg (talg=dyrt!).
Artikeln tipsade då om att man skulle "slå sönder" talgbollarna åt fåglarna O_o
Jag tänker att om man måste det så är det ju inget värt med köpta talgbollar :meh: jag vill ju kunna ha dom i näthållarna.
+att det borde då vara dålig föda för fåglarna :down:
Jag har slutat med talgbollar helt och hållet kör solrosfrön och jordnötter
Hackspetten gillar jordnötter :)
 
Jag läste idag en artikel i en "damtidning" som handlade om att mata småfåglar. Där påstod dom att om fåglarna inte åt talgbollarna så berodde det på att det är vatten i smeten som gör att dom fryser vid minusgrader och att dom då blir för hårda för de vanligaste småfåglarna.
Jag har inte hört det förrut!

Men om det stämmer så förklarar det varför talgbollarna inte är så populära hos fåglarna nu som de var för några år sedan. Jag tänker att tillverkarna har i vatten och något mjöligt för att binda ihop dom istället för talg (talg=dyrt!).
Artikeln tipsade då om att man skulle "slå sönder" talgbollarna åt fåglarna O_o
Jag tänker att om man måste det så är det ju inget värt med köpta talgbollar :meh: jag vill ju kunna ha dom i näthållarna.
+att det borde då vara dålig föda för fåglarna :down:
Jag klipper bort näten på mina talgbollar.
Efter ha sett en fågel som fastnade med foten i nätet
 

Liknande trådar

Övr. Djur Vad har ni för fåglar hos er? :bump: Här kommer det oftast blåmes, talgoxar o nötväcka. Det händer att det kommer in en hel flock med...
2
Svar
27
· Visningar
3 036
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp