Mata småfåglarna

Jag läste idag en artikel i en "damtidning" som handlade om att mata småfåglar. Där påstod dom att om fåglarna inte åt talgbollarna så berodde det på att det är vatten i smeten som gör att dom fryser vid minusgrader och att dom då blir för hårda för de vanligaste småfåglarna.
Jag har inte hört det förrut!

Men om det stämmer så förklarar det varför talgbollarna inte är så populära hos fåglarna nu som de var för några år sedan. Jag tänker att tillverkarna har i vatten och något mjöligt för att binda ihop dom istället för talg (talg=dyrt!).
Artikeln tipsade då om att man skulle "slå sönder" talgbollarna åt fåglarna O_o
Jag tänker att om man måste det så är det ju inget värt med köpta talgbollar :meh: jag vill ju kunna ha dom i näthållarna.
+att det borde då vara dålig föda för fåglarna :down:
Trist! Här äts dock talgbollarna vid minusgrader, först då det blir väldigt kallt (bortåt 15-20 minus) som de ratas. Så förhoppningsvis innebär det att det inte "bara" är vatten utan mest annat ändå.
 
Jag läste idag en artikel i en "damtidning" som handlade om att mata småfåglar. Där påstod dom att om fåglarna inte åt talgbollarna så berodde det på att det är vatten i smeten som gör att dom fryser vid minusgrader och att dom då blir för hårda för de vanligaste småfåglarna.
Jag har inte hört det förrut!

Men om det stämmer så förklarar det varför talgbollarna inte är så populära hos fåglarna nu som de var för några år sedan. Jag tänker att tillverkarna har i vatten och något mjöligt för att binda ihop dom istället för talg (talg=dyrt!).
Artikeln tipsade då om att man skulle "slå sönder" talgbollarna åt fåglarna O_o
Jag tänker att om man måste det så är det ju inget värt med köpta talgbollar :meh: jag vill ju kunna ha dom i näthållarna.
+att det borde då vara dålig föda för fåglarna :down:
Köp ren talg istället. Var många år sedan jag slutade köpa talgbollar.
 
Nu när snön är borta igen och solen skiner passade jag på att städa under matarna. Två fulla hinkar med skräp blev det. Jag borde städa oftare :angel:
 
Knepigt, mina fågelflockar har inte varit här på någon vecka - jag undrar varför :confused:
Jag har inte ändrat på matningarna, så det kan inte vara det som är fel.
 
Det är mycket mindre aktivitet här med. Har inte gått åt mycket frö alls. Störigt. Tror det beror på blåsten i och för sig. Inte lätt att vara liten fågel när det blåser halv storm..
 
Hos mig är det nån som fullkomligen tömmer fröautomaten :confused: allt ligger på marken.. Har sett att nötväckan verkar vara en som gillar att skvätta iväg en del, men detta känns som nåt helt annat när hela automaten är tom.. Någon som har några gissningar? 😊
 
Hos mig är det nån som fullkomligen tömmer fröautomaten :confused: allt ligger på marken.. Har sett att nötväckan verkar vara en som gillar att skvätta iväg en del, men detta känns som nåt helt annat när hela automaten är tom.. Någon som har några gissningar? 😊
Jag har haft problem tidigare med att rådjur tömt automaterna på nätterna, sen står de tillsammans med hararna och glufsar i sig.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Vad har ni för fåglar hos er? :bump: Här kommer det oftast blåmes, talgoxar o nötväcka. Det händer att det kommer in en hel flock med...
2
Svar
27
· Visningar
3 022
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp