Mata småfåglarna

Snart slut på solrosfrön. Tror inte jag köper nya den här säsongen. De får nöja sig med jordnötter och talgbollar och annat fett godis.
 
Hängde ut lite kokoshalvor i ett äppelträd i förmiddags. Hoppas de går åt. Känns inte som att de kan ligga speciellt länge (har gjort själv med smält kokosfett och solrosfrön).
 
Nu äts talgbollar på löpande band.
Fröna är slut och jag tänker inte köpa mer den här säsongen.
Jordnötterna ratas nästan helt nu.
 
Idag kom stora bofink-flocken till mig = vårtecken :heart

Meeeeen de senaste veckorna har jag bara behövt fylla matarna ca 2 ggr/vecka, nu är gårdagens påfyllning redan slut :cautious: Hungriga bofinkar :meh:
Har också haft massor med bofinkar! Knappt sett mer än någon enstaka i taget i trädgården förut, men nu har det varit ett myller på backen. :D
 
Vi brukar ha stora flockar med Bergfinkar och flera andra arter som snösparv, lappsparv, gråsiska, grönsiska som häckar långt upp i norr, under flyttningstider.

Förutom kopiösa mängder gäss m.fl. större fåglar som inte besöker fågelmatningen.

Vi råkar bo i ett flyttfågelsstråk.

Jag tycker det här med flyttfåglarna är jätteroligt: jag får se fåglar, och höra fågelröster, som jag skulle behöva åka extremt långt för att få en skymt av annars.
 
Jipii!

Fyra grönfinkar sitter vid fröautomaten!

Av alla fåglar som minskat rejält, så har Grönfinken det ju riktigt svårt p.g.a. sjukdomen "gulknopp"

Från att för 10-12 år sedan varit en av de vanligaste fåglarna på vintern vid fågelmatningen, så är de nu bara sporadiskt synliga.

Vacker fågel med vacker sång.

Jag saknar deras tidigare mångfald!
 

Liknande trådar

Övr. Djur Vad har ni för fåglar hos er? :bump: Här kommer det oftast blåmes, talgoxar o nötväcka. Det händer att det kommer in en hel flock med...
2
Svar
27
· Visningar
3 032
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Avla utan fullständig stam?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp