Mata småfåglarna

Idag kom det en stenknäck på besök! Har aldrig ens hört talas om arten innan. Fin var den i alla fall, och väldigt stor. Hela fågelhuset lutade😅
20240103_103531.jpg
 
Ångrar bittert att jag köpte solrosfrön med skal. De skvätter ju bara ut fröna! Frön (och en del skal givetvis) hamnar på backen och blir bara en äcklig sörja när det töar..
Nej, från och med nu blir det skalade frön.
 
Nästa gång jag är i närheten av Blomsterlandet måste jag köpa mer solrosfrön, de stackarna äter massor nu när det är kallt och snö! Till och med koltrastarna sitter och äter ur matarna. Jag har lagt ut äpplen till dem och även frön på fodertunnorna. Måste komma ihåg att fylla på med mer talg i morgon, alla tre frömatare på 8 liter var halvtomma och även den stora mataren med jordnötter fick jag fylla på, tror den rymmer 5 - 6 liter?
 
Åååh! Vad roligt!

Min svärfar byggde en jättefin fågelmatare till oss för några år sen som vi använder flitigt under vintern ☺️

Vi får ofta besök av gulsparv, gråsparv, koltrast, talgoxe och (tyvärr! 🙄) skata. Till de mer sällsynta besökare hör nötskrika, ekorre, hackspett och domherre.
 
För mycket palmolja gissar jag.
Dom är palmoljefria, men antagligen vatten i som fryser och det är kanske inte så mycket näring som fåglarna behöver nu i kylan. Dom får vara kvar som nödmat, men det är slutköpt för min del. Det här är dom som fanns kvar sen tidigare.
Om jag inte minns helt fel så klagade jag i tråden redan förra vintern :o
 
Mina småfåglar äter hellre den rena talgen än talgbollarna hos mig. Alla matarna fyller jag minst 1 ggr/vecka, men just talgbollarna har jag inte behövt fylla många gånger i vinter. Dom är tydligen inge goda :cautious:
Ja verkar som de är inte goda
Men om jag lägger dem lösa under en gran så försvinner de
 
Här är inte heller talgbollar speciellt poppis. Förra året gick det åt mängder så jag har köpt två stora lådor i år. Och så äts de inte! :mad:
Jordnötter och skalade solrosfrön går åt, så det har jag bunkrat upp med.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Vad har ni för fåglar hos er? :bump: Här kommer det oftast blåmes, talgoxar o nötväcka. Det händer att det kommer in en hel flock med...
2
Svar
27
· Visningar
3 032
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp