Mata småfåglarna

Tycker att talgbollar brukar ha större åtgång senare i säsongen, mot februari-mars nån gång.
Jag har en hållare för 4 talgbollar och hittills har det väl gått åt 5 bollar i vinter. Men räknar med att åtgången blir större lite senare.

Nästa år blir det nog inga köpta talgbollar, men ska kanske göra själv istället.
 
Ja verkar som de är inte goda
Men om jag lägger dem lösa under en gran så försvinner de
Ja det förstår jag. Skator och kajor har jag sett här hemma som gärna tar vad dom kommer åt, dom är inte lika känsliga som småttingarna.

Edit: såg sen att du sett att det var skatorna som tog hos dig också.
 
Jag har hängt upp ny talg åt småttingarna, dels i fågelmataren som egentligen är till för stora talgbollar och dels band jag fast en stor bit som jag hissat upp två m upp. Fyllt på alla tre matarna med solrosfrön och när jag åker till hästarna ska de få några äpplen med.

Fullt med entitor, blåmesar, talgoxar, pilfinkar, koltrastar och domherrar. Satt en liten söt blåmes och väntade på att jag skulle bli klar nån gång så de kunde hugga in på godsakerna.
 
Det finns "talgbollar", och så finns det talgbollar.

Vissa sorter består av något som jag inte riktigt vet vad det är, och som blir hårt som marmor så fort det blir några få minusgrader, och som inte äts av fåglarna i någon större utsträckning.

Och så finns det det talgbollar som fungerar som man kan förvänta sig: de håller sig mjuka vid minusgrader, innehåller vettiga fröer, och gillas av fåglarna.

Jag köper bara en förpackning av någon ny sort. Visar den sig vara dysfunktionell, så köper jag inte fler gånger...
 
Tänkte räkna fåglar idag. Såg fem gråsiskor and that's it
Jag brukar börja räkna på torsdagen innan rapporten ska lämnas in. Ökar mitt tittande på fågelmatningen, och gör en lista över arter och antal för torsdag, fredag, lördag och söndag.

Sedan rapporterar jag samtliga arter, och som antal medianen av observationerna.

Om jag bara skulle titta ut under en halvtimme eller så, under någon av dagarna, så skulle min rapport antagligen bestå av Pilfink, Talgoxe och Blåmes. Dessa arter är alltid vid fågelmaten.

Vissa arter kommer i "grupp", t.ex. Domherrarna kommer ett par gånger om dagen, likaså Gulsparvarna, och drar sedan vidare. Gråsiskorna kommer, men inte varje dag. Talltita och Entita kommer också men jag ser dem kanske en gång per dag, men kommer inte i grupp utan antagligen i sällskap med andra "blandade mesar".

Tyvärr har jag inte sett mer några få Grönfinkar på hela matningssäsongen, populationen här verkar ha kollapsat. Så ingen rapport på den.

Steglitsarna verkar ha åsikten att det är för kallt i år, och har flyttat. Ser fram emot när de kommer tillbaka i vår!

Årets artlista:
Pilfink
Talgoxe
Blåmes
Koltrast
Domherre
Gulsparv
Skata
Större Hackspett
Nötväcka
Gråsiska
Grönsiska
Talltita
Entita
Svartmes
Sidensvans
Korp (lite fusk - den åt inte, utan var några meter bort)
Nötskrika

Vad har ni andra räknat för arter?
 
Jag brukar börja räkna på torsdagen innan rapporten ska lämnas in. Ökar mitt tittande på fågelmatningen, och gör en lista över arter och antal för torsdag, fredag, lördag och söndag.

Sedan rapporterar jag samtliga arter, och som antal medianen av observationerna.

Om jag bara skulle titta ut under en halvtimme eller så, under någon av dagarna, så skulle min rapport antagligen bestå av Pilfink, Talgoxe och Blåmes. Dessa arter är alltid vid fågelmaten.

Vissa arter kommer i "grupp", t.ex. Domherrarna kommer ett par gånger om dagen, likaså Gulsparvarna, och drar sedan vidare. Gråsiskorna kommer, men inte varje dag. Talltita och Entita kommer också men jag ser dem kanske en gång per dag, men kommer inte i grupp utan antagligen i sällskap med andra "blandade mesar".

Tyvärr har jag inte sett mer några få Grönfinkar på hela matningssäsongen, populationen här verkar ha kollapsat. Så ingen rapport på den.

Steglitsarna verkar ha åsikten att det är för kallt i år, och har flyttat. Ser fram emot när de kommer tillbaka i vår!

Årets artlista:
Pilfink
Talgoxe
Blåmes
Koltrast
Domherre
Gulsparv
Skata
Större Hackspett
Nötväcka
Gråsiska
Grönsiska
Talltita
Entita
Svartmes
Sidensvans
Korp (lite fusk - den åt inte, utan var några meter bort)
Nötskrika

Vad har ni andra räknat för arter?
Jag gör som du, tittar under hela helgen och räknar vissa tider. Alla äter inte vid samma tidpunkt heller.

Min lista bestod i år av:
Större Hackspett
Skata (bofasta på gården)
Svartmes
Talltita
Blåmes (bofasta på gården)
Talgoxe (bofasta på gården)
Nötväcka
Trädkrypare
Koltrast
Rödhake (bofasta på gården)
Pilfink
Domherre
Grönfink
Gråsiska

Jag hade alltid jättemånga Gulsparvar när jag hade hästar, men dom har flyttat nu :(
 
De fortsätter med att nobba mina talgbollar som jag har köpt på zooplus
Kommer inte ihåg märket på dem, men en stor blå låda?
 
Konstigt småfågel
IMG20240208080930.jpg
 

Liknande trådar

Övr. Djur Vad har ni för fåglar hos er? :bump: Här kommer det oftast blåmes, talgoxar o nötväcka. Det händer att det kommer in en hel flock med...
2
Svar
27
· Visningar
3 032
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp