Mata småfåglarna

Bukefalos 30 år!

Jag tänkte försöka att inte skämma bort småfåglarna i år, så jag har bara hängt ut en matare med helhavre, en gallermatare som jag fyller med gammalt bröd/ost/kakor och några talgbollar än så länge. Det är ju för 17 varmt ute och ingen snö och is, i skogen brevid och hemma på gården ser jag massor med både fröställningar och bär kvar :cautious:

Jag föredrar de som är av nät, då kan de sitta på nätet med och picka i sig av nötterna istället för bara pinnarna. :up:
Håller med, nötterna ska vara i de småmaskiga hållarna. Men för de små och de skalade fröerna är rören med hål i bäst, tycker jag och mina småfåglar ;)

Jag har en uppsjö av olika matare till olika sorter, man får testa sig fram :up:

Jag ska få mata fåglar i vinter :D Ser mycket fram emot det! På gården där jag bor nu så hänger det hållare till fågelmaten i ett träd, men det är på den sidan av huset där jag inte har något fönster... Tänker att jag ska kolla med hyresvärden om det är ok att jag sätter upp något utanför mitt fönster också, så att jag kan sitta inomhus och titta på dem tex när jag äter frukost. Då ser jag ju också snabbt om det behöver fyllas på. Hundarna lär väl tycka att det är lite väl spännande iofs, men jag tänker att fåglarna också lär sig att hundarna inte kommer åt dem så länge vi är inomhus?

Jag ska få mata fåglar i vinter :D Ser mycket fram emot det! På gården där jag bor nu så hänger det hållare till fågelmaten i ett träd, men det är på den sidan av huset där jag inte har något fönster... Tänker att jag ska kolla med hyresvärden om det är ok att jag sätter upp något utanför mitt fönster också, så att jag kan sitta inomhus och titta på dem tex när jag äter frukost. Då ser jag ju också snabbt om det behöver fyllas på. Hundarna lär väl tycka att det är lite väl spännande iofs, men jag tänker att fåglarna också lär sig att hundarna inte kommer åt dem så länge vi är inomhus?

De kommer lära sig jättesnabbt, här bryr sig inte fåglarna ett dugg om katterna trots att det bara är ett par decimeter från fönstret 😊

Titta vem som kom på besök idag
IMG20251031115128.webp

Ingen småfågel, men hon tar för sig av maten ändå. Väldigt otippat, har aldrig sett fasan inne i samhället innan.

Har fått ok att sätta upp fågelmatare i "mitt" träd. Jag tänker att det borde vara fågelvänligt :)
1000090374.webp

Har sett många olika små sparvar här i träden. Funderar på om jag borde ha en hållare för talgbollar eller som ett sånt där litet "hus" för frön... Om det är dåligt väder kanske det är skönt för dem med ett litet hus?

”Mina” fåglar har börjat att sätta sig i häcken bredvid matstationen när jag visar mig så det är väl dags att börja sätta ut fågelmaten. :)

Jag brukar ha en matare med jordnötter, en med solrosfrön och sedan är mina fåglar väldigt förtjusta i talgfrökorvar. Tar av all plast och stoppar dem i en hållare för talgbollar.

Har fått ok att sätta upp fågelmatare i "mitt" träd. Jag tänker att det borde vara fågelvänligt :)
Visa bifogad fil 176497

Har sett många olika små sparvar här i träden. Funderar på om jag borde ha en hållare för talgbollar eller som ett sånt där litet "hus" för frön... Om det är dåligt väder kanske det är skönt för dem med ett litet hus?

Fåglarna ska helst inte kunna gå runt i maten för då kan de bajsa där. Är det dåligt väder så brukar de ha sina gömställen. Jag upplever att om det är dåligt väder på gång så äter fåglarna ännu mera dagen innan ovädret och sedan håller de sig ”hemma” när det snöar och stormar.

Fåglarna ska helst inte kunna gå runt i maten för då kan de bajsa där. Är det dåligt väder så brukar de ha sina gömställen. Jag upplever att om det är dåligt väder på gång så äter fåglarna ännu mera dagen innan ovädret och sedan håller de sig ”hemma” när det snöar och stormar.
Aah, såklart! Det tänkte jag uppenbarligen inte på :D

Aah, såklart! Det tänkte jag uppenbarligen inte på :D
Köp ett sådant där större (längre) rör i plast till fröer. De små rören tar slut på nolltid.

Funkar för både skalade och oskalade fröer, och man ser enkelt när det börjar ta slut. Plasten skyddar fröerna från väta,och hindrar fåglarna från att bajsa i fröerna.

Och så något slags hållare till talgbollar, eller kanske två.

Kan senare kompletteras med någon "nätmatare" för jordnötter.

Förutom det så kan hänga upp färska äpplen i trädet, jag använder halvor, och skapar upphängning genom att dra igenom en bit steksnöre med en grov nål.

Har man talgbollar och frön, samt jordnötter, så räcker det för att alla de sorters fåglar som finns i ens närområde (och som besöker fågelmatning) ska komma och äta!

Jag älskar att titta på "mina" småfåglar!

Kastar in en fråga i tråden. Har tyvärr inte matat mina små vänner på några år nu, sedan innan Ukrainakriget, främst för att jag har tillräckligt med möss. Men nu verkar jag fått bukt med det ganska bra och funderar på någon mussäker-matanordning. Men. Vad kostar det i snitt er per månad att mata fåglarna? Jag ser ju att priserna stigit rejält. Om man ska bjuda på solrosfrö, talgboll och jodnötter, vad kan man räkna med?

Köpte just en uppsättning storpack med jordnötter (5 kg), talgbollar (90 stkn) och nån frö- och maskblandning (5 l). Gick lös på dryga tusenlappen🙈
Talgbollarna kanske räcker en halv säsong och jordnötterna hela. Frö får jag säkert köpa mer av. Men det beror självklart på hur mycket man matar. Man kan ju inte hålla alla fåglarna i skogen i lagom hull över vintern 😬

Kan också berätta att talgoxarna älskar den miljövänliga, gräsbaserade, kattsanden i kattlådan. Vi har lådan stående på altanen under tak. Och vi har besök av massor av talgoxar som pickar i sig av kattsanden och skiter ner överallt 🤬
Nån som har tips om hur man kan hålla dom borta just därifrån? Vi hängde upp CD-skivor men dom skrattar dom bara åt. Inte ett dugg rädda för dom.

Köpte just en uppsättning storpack med jordnötter (5 kg), talgbollar (90 stkn) och nån frö- och maskblandning (5 l). Gick lös på dryga tusenlappen🙈
Talgbollarna kanske räcker en halv säsong och jordnötterna hela. Frö får jag säkert köpa mer av. Men det beror självklart på hur mycket man matar. Man kan ju inte hålla alla fåglarna i skogen i lagom hull över vintern 😬

Kan också berätta att talgoxarna älskar den miljövänliga, gräsbaserade, kattsanden i kattlådan. Vi har lådan stående på altanen under tak. Och vi har besök av massor av talgoxar som pickar i sig av kattsanden och skiter ner överallt 🤬
Nån som har tips om hur man kan hålla dom borta just därifrån? Vi hängde upp CD-skivor men dom skrattar dom bara åt. Inte ett dugg rädda för dom.
Kattlåda med lucka?

Jag har ingen aning om vad det skulle kosta mig att mata fåglarna i år, jag har tyvärr inga möjligheter att mata dem vid huset längre men brukade köpa en 25 kgs säck jordnötter och en lika stor med hampa från Mälargårdarna, antingen färsk eller fryst talg från affären och ett oräknerligt antal säckar med solrosfrön från Blomsterlandet som iaf då var billigast på jordnötter.

Jag hade en stor matare för talgen, tre med jordnötter och tre stora med hampa och solrosfrön. :d

Kastar in en fråga i tråden. Har tyvärr inte matat mina små vänner på några år nu, sedan innan Ukrainakriget, främst för att jag har tillräckligt med möss. Men nu verkar jag fått bukt med det ganska bra och funderar på någon mussäker-matanordning. Men. Vad kostar det i snitt er per månad att mata fåglarna? Jag ser ju att priserna stigit rejält. Om man ska bjuda på solrosfrö, talgboll och jodnötter, vad kan man räkna med?
Räkna med att sluta äta mat själv. Dom kommer äta upp hela ditt sparkapital.

🤭 Nej men just nu får de bara talgbollar och det går säkert 5 om dagen, helt vansinnigt! Det går säkert 5 -6 stora säckar solrosfrön per säsong.

Nu har jag för första gången sett en rovfågel sitta i närheten av fågelmataren. 😬 jag gissar på att det var en sparvhök, men är inte helt säker. Tycker alltid att det känns lite häftigt att se en rovfågel, men vill inte att den ska klippa "mina" småfåglar, så är fortfarande lite skärrad!

Letade fram min matare och insåg att vi ju sågat ner trädet den satt i förra året. Hmmm. Ny ultimat plats måste tänkas fram. Lätt att fylla på, skydd i närheten och jag vill se den från ett fönster men slippa trampa i drivor av skal.

Nu har jag för första gången sett en rovfågel sitta i närheten av fågelmataren. 😬 jag gissar på att det var en sparvhök, men är inte helt säker. Tycker alltid att det känns lite häftigt att se en rovfågel, men vill inte att den ska klippa "mina" småfåglar, så är fortfarande lite skärrad!

De är så fina och häftiga 😍
Vi har flera stycken vid stallet, känns som man är med i någon gammal westernfilm när de flyger över stallet och skriker.

Men såklart, inte i närheten av "mina" småfåglar 😅

Apropå matare så har ÖoB erbjudande nu på jordnötsautomater i nät vilka jag gillar, då kan de sitta var de vill och ändå komma åt nötterna utan att behöva vänta på sin tur till pinnen som på plaströren. :idea:

Liknande trådar

• Skator

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka