Det finns väl rätt gott om dem om jag förstått det rätt?Vi har en flock förvildade papegojor här i området och de kommer och äter ibland, men de har lite svårt att komma åt fröna så brukar inte stanna länge.
Visa bifogad fil 179001
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det finns väl rätt gott om dem om jag förstått det rätt?Vi har en flock förvildade papegojor här i området och de kommer och äter ibland, men de har lite svårt att komma åt fröna så brukar inte stanna länge.
Visa bifogad fil 179001
Det finns väl rätt gott om dem om jag förstått det rätt?
Tyvärr lätträknat här. Har ingen fågelmatning då jag bor i lägenhet numera och de enda fåglar jag ser, om några, är nån enstaka korp och/eller skata.Räknar ni fåglar nu i helgen?
Jag har fått ihop en hel hög talgoxar, en stjärtmes, hackspett och lite annat smått och gott.
Räknar ni fåglar nu i helgen?
Jag har fått ihop en hel hög talgoxar, en stjärtmes, hackspett och lite annat smått och gott.
Jajjamensan, här räknas detRäknar ni fåglar nu i helgen?
Vi har haft varje år sen vi flyttade hit. De är underbara!Avis på att du har en stjärtmes, det har jag aldrig sett hos oss![]()
Enda jag kan komma på är brandkronad kungsfågel, men den är rätt liten och ovanlig.Chansar och frågar härinne, vad finns det för sparv liknande fågel, med gult på huvudet, med som nästan lite svarta undulat streck på kinderna?
Och, jag och min man är hyfsat övertygade om att vi såg en berguv i veckan. Den satt på grannens altanräcke, min man bara "se en katt". Jag bara, nähä du, det där är en uggla. Haha, sa han... men när jag öppnade altandörren kom den flygande rätt emot oss, så himla cool
Vet inte om man räknar fåglar här i Norge nu, ska kolla upp det. Dock är jag väldigt dålig på fågelarter. Vet vi har mesar, talgoxe och nått annat som mamma kan![]()
Vilken fin men den liknar tyvärr inte. Kanske jag har fel på storlek i huvudet, att det är en lite större fågel än sparv ändå.Enda jag kan komma på är brandkronad kungsfågel, men den är rätt liten och ovanlig.
Visa bifogad fil 180386
Blev fel tråd...Nu åker jag in till stan och bussen till Stockholm
Grönfinkarna har varit utsatta för en parasitsjukdom, som lett till massdöd.@skogaliten Vad roligt med grönfinkar! Jag såg i min fågelräkningsstatistik att jag hade med ett gäng sådana senast 2019, efter det tror jag inte jag sett någon här, varken fågelräkningshelgen eller annars.Jag fick registrerat åtta arter denna helg, det har varit fler tidigare men i alla fall två mer än förra årets bottennotering.
Pilfinkarna var som vanligt flest, de kommer så flockvis så de är svåra att hinna räkna, sedan talgoxe och blåmes.
Ah, det visste jag inte. Det är därför som jag både i fjol och i år sett väldigt några grönfinkar, dom brukade vara många många flerGrönfinkarna har varit utsatta för en parasitsjukdom, som lett till massdöd.
https://www.sva.se/aktuellt/bloggar...re/gulknopp-fortsaetter-drabba-smaafaaglarna/
Åtminstone i mina trakter, så verkar det som om populationen återhämtat sig en del.
Innan grönfinkarna drabbades, så var de vanligare än t.ex. pilfinkarna.
Men, jag undrar vad som hänt med Steglitsarna? De är så oerhört mycket färre i år, jag ser bara någin enstaka.
En vacker, skönsjungande fågel.
Hahaha, jag har inte sett gulsparvarna alls nu i januari. Igår!! kom en hel flock, säkert 25 st.
Jättekul, men inte EN dag efter fågelräkningens avslut
![]()