Mata småfåglarna

Bukefalos 30 år!

Räknar ni fåglar nu i helgen?

Jag har fått ihop en hel hög talgoxar, en stjärtmes, hackspett och lite annat smått och gott.

Jag har fått ihop en hel hög talgoxar, en stjärtmes, hackspett och lite annat smått och gott.

Jag har precis varit ute och fyllt på med mer mat, så tänkte ägna delar av helgen åt spaning och räkning. Inga större förhoppningar om några mer udda arter utan mina stammisar vid buffén brukar vara talgoxe, blåmes, pilfink och hackspett. Och i periferin syns också en rödhake och koltrast samt lite större individer som skator och kajor.

Jajjamensan, här räknas det :D

Avis på att du har en stjärtmes, det har jag aldrig sett hos oss :down:
Jag har ovanligt många talgoxar och blåmesar i år. Jag tror att det beror på att vi hade en sån lång höst så att dom hann med en extra kull :heart Dom är ju åretrunt-boende hos mig.

Chansar och frågar härinne, vad finns det för sparv liknande fågel, med gult på huvudet, med som nästan lite svarta undulat streck på kinderna?

Och, jag och min man är hyfsat övertygade om att vi såg en berguv i veckan. Den satt på grannens altanräcke, min man bara "se en katt". Jag bara, nähä du, det där är en uggla. Haha, sa han... men när jag öppnade altandörren kom den flygande rätt emot oss, så himla cool :love:

Vet inte om man räknar fåglar här i Norge nu, ska kolla upp det. Dock är jag väldigt dålig på fågelarter. Vet vi har mesar, talgoxe och nått annat som mamma kan ☺️

Chansar och frågar härinne, vad finns det för sparv liknande fågel, med gult på huvudet, med som nästan lite svarta undulat streck på kinderna?

Och, jag och min man är hyfsat övertygade om att vi såg en berguv i veckan. Den satt på grannens altanräcke, min man bara "se en katt". Jag bara, nähä du, det där är en uggla. Haha, sa han... men när jag öppnade altandörren kom den flygande rätt emot oss, så himla cool :love:

Vet inte om man räknar fåglar här i Norge nu, ska kolla upp det. Dock är jag väldigt dålig på fågelarter. Vet vi har mesar, talgoxe och nått annat som mamma kan ☺️
Enda jag kan komma på är brandkronad kungsfågel, men den är rätt liten och ovanlig.

1769258487664.webp

Såklart räknas det idag (och igår och förrgår...)

Jag brukar ta en stund varje dag vecka innan, och räkna och skriva upp, och sedan så rapporterar jag medeltal för arter som det kommer väldigt många fåglar av, och mer exkat antal jag sett av sådana arter som man ser få indider av.

Noterbart från årets räknande:

Grönfinkarna är tillbaka! Sisådär 10-15 st varje gång.

Steglitserna är istället nästa borta, endast enstaka syns till.

För första gången så övervintrar Bofinkhannar här i norra Östergötland (en eller två vid matningen).

Övriga bofasta arter tämligen stabilt.

De arter som ibland övervintrar här, efter flytt "längre norr ifrån" är inte på plats i år. Inga Gråsiskor t.ex.

@skogaliten Vad roligt med grönfinkar! Jag såg i min fågelräkningsstatistik att jag hade med ett gäng sådana senast 2019, efter det tror jag inte jag sett någon här, varken fågelräkningshelgen eller annars. :( Jag fick registrerat åtta arter denna helg, det har varit fler tidigare men i alla fall två mer än förra årets bottennotering.

Pilfinkarna var som vanligt flest, de kommer så flockvis så de är svåra att hinna räkna, sedan talgoxe och blåmes.

@skogaliten Vad roligt med grönfinkar! Jag såg i min fågelräkningsstatistik att jag hade med ett gäng sådana senast 2019, efter det tror jag inte jag sett någon här, varken fågelräkningshelgen eller annars. :( Jag fick registrerat åtta arter denna helg, det har varit fler tidigare men i alla fall två mer än förra årets bottennotering.

Pilfinkarna var som vanligt flest, de kommer så flockvis så de är svåra att hinna räkna, sedan talgoxe och blåmes.
Grönfinkarna har varit utsatta för en parasitsjukdom, som lett till massdöd.

https://www.sva.se/aktuellt/bloggar...re/gulknopp-fortsaetter-drabba-smaafaaglarna/

Åtminstone i mina trakter, så verkar det som om populationen återhämtat sig en del.

Innan grönfinkarna drabbades, så var de vanligare än t.ex. pilfinkarna.

Men, jag undrar vad som hänt med Steglitsarna? De är så oerhört mycket färre i år, jag ser bara någin enstaka.
En vacker, skönsjungande fågel.

Ja jag har tänkt att det är sjukdomen som gjort att de försvunnit här, men bra att de hämtar sig någonstans! Steglitserna blir man ju så glad av att se med sina klara fina färger, jag har aldrig haft mängder här utan bara enstaka men det är tyvärr också många år sedan. Andra forna vintergäster som jag saknar är gulsparv, bergfink och nötväcka.

Grönfinkarna har varit utsatta för en parasitsjukdom, som lett till massdöd.

https://www.sva.se/aktuellt/bloggar...re/gulknopp-fortsaetter-drabba-smaafaaglarna/

Åtminstone i mina trakter, så verkar det som om populationen återhämtat sig en del.

Innan grönfinkarna drabbades, så var de vanligare än t.ex. pilfinkarna.

Men, jag undrar vad som hänt med Steglitsarna? De är så oerhört mycket färre i år, jag ser bara någin enstaka.
En vacker, skönsjungande fågel.
Ah, det visste jag inte. Det är därför som jag både i fjol och i år sett väldigt några grönfinkar, dom brukade vara många många fler :( vanligare än pilfink här också.
Jag trodde att jag skulle bli utan pilfinkar i år btw, men på fm idag såg jag 3 st :up:

Hahaha, jag har inte sett gulsparvarna alls nu i januari. Igår!! kom en hel flock, säkert 25 st.
Jättekul, men inte EN dag efter fågelräkningens avslut :mad:

:p

Om det är någon tröst så hade gulsparvarna ändå gått upp till plats 6 på årets tio-i-topp, drygt 47000 räknade - jämfört med nionde plats och knappt 23 000 individer i fjol. Så dessa 25 kanske blev räknade av någon granne? :)

Liknande trådar

• Skator

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Dejtingtråden 39
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Autistic meltdown

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat