Mata småfåglarna

nevin

Trådstartare
Jag har en syrenbuske utanför mitt köksfönster där det passar väldigt bra att mata på småfåglarna. Den är väldigt grening och vildvuxen så de har gott om plats att sitta på och gömma sig i, dessutom ger det många möjligheter att hänga upp hållare för mat.
Som väl är har jag nästan inga kråkor och sånt här, bara hackspettarna är av den större modellen av pippi :) Och ugglorna förstås!

Idag ger jag dem kokosnötter med nåt smet i, köpte på nån affär nånstans, men de ska återfyllas med ister och frön tänkte jag. Så jag vet vad det är i dem.
Talgbollar och fågelblandning hänger jag också upp, vilket tycks vara väldigt uppskattat av alla småttingar. Idag såg jag blåmes, talgoxe, en liten tita av nåt slag och en jättefin fågel som gärna sitter upp och ner och äter. Hackspetten var också här, men han hittade inget gott, så det måste jag fundera på.

Min fråga är, vad ger jag mina små vänner? Räcker fröblandning från affären? Talgbollar och kokosnötter, kanske lite bröd? Farmor gav fåglarna ost, hur är det egentligen, kan man ge dem sånt?
Vad ger jag min fina hackspett? Han verkar inte hitta nåt att äta här, sitter bara i sitt träd vid skogen och kikar.
 
Sv: Mata småfåglarna

Bröd ger bukfylla men ingen energi vad jag förstått, dvs äter de sig mätta på bröd kan de ändå frysa de små liven.
Här kommer det köpas talgbollar och viltfågelfrö-blandning, hade det förra året och det var populärt.
 
Sv: Mata småfåglarna

Jordnötter är väldigt populärt här i alla fall! (inte vilka som helst då utan de som är speciellt till för småfåglar). Både småfåglar och hackspetten gillar dem. :)
 
Sv: Mata småfåglarna

Jag ska in imorgon och handla mer mat till de små liven, talgbollar och ny blandning. Sen blir det jordnötter och en stor bit osaltat fläsk om jag kan hitta, så ska Hacke få lite rent fett på sitt träd :laugh:
 
Sv: Mata småfåglarna

Jag gör eget! :)
Jag smäleter kokosfett och blandar med olika fröer. Sen häller jag i dom i plastmuggar och lägger i en spik fastknutet i ett snöre i själva "massan"
Sen ställer jag ut dom nån timme. Sen tar man bort muggen och har då jättemumsig fågelmat! :D
 
Sv: Mata småfåglarna

Det är så jag tänker mig att fylla på kokosnötterna, de är delade i halvor och har ett snöre på, så det är bara att hälla i och låta stelna :laugh:
 
Sv: Mata småfåglarna

vi ger vara solros fron, valdigt manga av dem andra froerna har blivit lamnade tidigare ar och solroserna verkar alla all tycka om. + talgbollar som verkar locka hackspettetn (fast jag undrar om dem inte anlander lite senare pa sasongen? precis som domherraran. Alltsa inte anlander i omradet, men borjar uttnyttja bordet).

Nu har vi hons igen sa dem far det mesta atbara koksavfallet, men vi brukade slanga det under till. Men jag ar ratt saker pa att radjuren atd et mesta avd et ;)
 
Sv: Mata småfåglarna

*kl*

Nån här som har tips på hur jag bär mig åt för att säkra foderautomaterna så att inte kajorna länsar dem?
 
Sv: Mata småfåglarna

Jag ger solrosfrö som jag blandar med lite hampafrö och när det är jättekalla vinterdagar får de lite skalade solrosfrön också :)

Viltfågelfrön köper jag inte längre eftersom det bara blev en massa havre ned skvätt på marken från fröautomaterna för att ingen åt dem. Så får de jordnötter och talgbollar också förstås.
 
Sv: Mata småfåglarna

*kl*

Nån här som har tips på hur jag bär mig åt för att säkra foderautomaterna så att inte kajorna länsar dem?



Min svärfar har gjort modell fågelburar med en krok i mitten som jag hänger automaten i. Har en annan som jag hänger flera talgbollar i också.

Själva buren är inte någon jättebur utan en som automaten hänger helt fritt i men med "mycket" luft runt eller hur jag ska säga. Sidorna och "taket" är i hönsnät eller vad det heter. Det har i alla fall så pass stora hål så att småfåglarna lätt kan hoppa ut och in genom.
 
Senast ändrad:
Sv: Mata småfåglarna

Hm, har inte krånglat ut dem ur boden en :crazy: Fast det börjar bli dags att börja mata dem, så de ska väl fram nu när som helst.

Tror inte jag har någon gammal bild på dem heller. Ska leta, annars försöker jag ta något foto när jag tar fram dem.
 
Sv: Mata småfåglarna

Jättedålig bild, men såhär ser det ut hos oss:

5075B9D7-F38C-4A47-AF69-E1DA4102B9B6-11111-000013076265306C.jpg


Den stora buren är svetsad av en släkting, den brukar även täckas ovanifrån med grankvistar så den blir mera skyddad. Skator och kajor KAN komma in i buren, men de gör det inte gärna eftersom det är lite knöligt att ta sig ut och in. Inuti buren hänger krokar där man kan hänga automater eller talgbollar. :)
 
Sv: Mata småfåglarna

Hackspettar gillar talg framförallt.

Mina pippisar får talgbollar, jordnötter, hampfrön och solrosfrön. Blir nog över 100 kg foder varje vinter som går åt och jag har flera automater uppsatta. :d

Fågeln låter som det skulle vara en nötväcka?
IMG_002098.jpg
 
Sv: Mata småfåglarna

Den var jättefin!

Funderar på om man skulle kunna tillverka nåt liknande med gamla trådkorgar.
 
Sv: Mata småfåglarna

PRECIS den är det, tack!

Jag har en lite fågel till, med tofs på huvudet, som jag inte alls vet vad det är----
 
Sv: Mata småfåglarna

Liknande finns att köpa på tex Pla***gen. Jag som bor i skogen har fått veta att dessa fåglar helst äter havregryn,harekross å råg kross som jag hällt rapsolja över. Lätt att hantera till bra pris å fåglarna älskar de. Har ibland köpt talgbollar som ingen vill äta.. undrar vad det är för fett i dem.
 
Sv: Mata småfåglarna

Funderar på om man skulle kunna tillverka nåt liknande med gamla trådkorgar.


Det måste vara så pass stora ”hål” i buren att småfåglarna kan flyga ut och in.

Hittar ingen bild, men det är ganska lätt att göra en.

Tänk cylinder. Du kan t.ex ta ett sånt där hårt, grovt plastnät som man har till klätterväxter trädgården och bind ihop till ett stort rör. Den måste ha en omkrets så att det man hänger där inne är långt från nätet. I ena änden fäster du ett lock, av samma sorts nät eller spånskiva eller nåt och där fäster du en krok så att du kan hänga upp buren. På lockets insida har du en eller fler krokar i olika höjder för talgbollar m.m. Lämplig längd på cylindern är när du lätt får in armarna för att hänga in det du vill ha där utan att behöva krypa in i den eller att kajorna kommer åt fröautomatens botten. Prova du, lycka till :)
 

Liknande trådar

Övr. Djur Vad har ni för fåglar hos er? :bump: Här kommer det oftast blåmes, talgoxar o nötväcka. Det händer att det kommer in en hel flock med...
2
Svar
27
· Visningar
2 965
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp