Matbudget.

Jag har inte sa bra koll, men holl koll pa vad jag spenderade i Oktober-Januari, och det verkar snitta ut pa runt 2200 SEK som gar i matvarubutiker, men sen lade jag i samma period ungefar samma summa pa att ata ute.

Ensamhushall, jobbar hemifran. Ater vegetariskt
 
Normalt ca 2000:-/ 1 person. (allt som köps i matbutik, även kattmat, kattsand och vissa hygienartiklar)

Något högre senaste 4 månaderna. Det rann över för mig efter ett par tuffa år så matlagningen har varit bortprioriterad. Så har blivit mycket färdigrätter. Men nu hoppas jag att jag är tillbaka på banan och kan få ordning på det igen.
 
Förra månaden ca 6500kr, 2 vuxna. Men dyra vanor tyvärr, hade vi inte köpt allt onyttigt hade vi fått mindre kostnader trots ökade kostnader för sambons "special" mat.
Fruktansvärt mycket egentligen, köper Kött/Kyckling när de har extra pris. Men köper alltid grönsaker och vi lagar all mat hemma. 😅
 
Jag antar att en hel del hänger på var man handlar också? Jag handlar ungefär 95% av min mat på Willys, som jag anser vara överlägset billigast (jämfört med ICA maxi och Coop). Ibland går jag in på Lidl och köper något litet också, men storhandlar gör jag inte där pga begränsat utbud.
 
1 person, lägger runt 1000-1300 skulle jag tro. Handlar en gång i veckan o är lojal mot en butik (city gross) :D Utemat äter jag inte mer än ytterst sällan. Gratisäter en del hos släktingar nån gång i veckan, o får frukt varje dag på jobbet. Försöker handla eko och lokalt men har sällan ett tokfyllt kylskåp utan har det jag behöver o efter säsong.
 
Två månader var det fruktansvärt mycket :crazy: men försöker leva betydligt mer ekonomiskt nu samtidigt som jag ska sluta äta 'billiga' varor som pasta och ris och äta mer grönsaker som gått upp en hel del. Ca 1500 ibland lite mer för en person, schampo, tvål och annat inräknat men inte kattmat/sand som köps från bitiba. Kattmaten kostar drygt 2000/året och sanden 2000/år.

Försöker köpa mycket när det är extrapris och håller koll på de olika affärerna.
 
Ca 6-7000/månaden. Två vuxna och ett barn. Ingår tvättmedel, städ och hushållsprodukter i den beräkningen. Ingen utemat medräknat, vi har matlådor med till jobbet och går väldigt sällan ut och äter.
 
Jag vet inte. Jag handlar det mesta men ibland handlar barnets pappa även till mig och barnet.

Ska styra upp det lite tänkte jag.
 
Två vuxna och en bebis på heltid, en 14-åring varannan helg. Lägger nog runt 7500:- i månaden eller så på det vi beställer på hemleverans från Hemköp, så det är hygien och städ och blöjor och allt sådant inkluderat. Och så lite till på färskvaror och dutthandling vid sidan av. Just nu drar ersättning upp kostnaderna men det ska hon ju inte ha som primär föda hur länge som helst.

Detta blir första månaden som vi får se hur vi landar ekonomiskt på min heltidslön och min mans föräldrapenning - min misstanke är att vi får bli lite snålare och inte falla för en massa roliga saker hela tiden :D
 
2 vuxna, 4 heltidsbarn mellan 17 år till 8 månader, 1 hund och 1 katt. Vi köper mycket billiga märken där vi inte upplever så stor skillnad i kvalitet och köper gärna prissänkta priser. Handlar mest på Willys och Lidl, tack vare val av varor och affär så hamnar vi mellan 12 - 15 tusen per månad beroende på hur vårt utbud i frys och skafferi ser ut. I summan ingår mat till djuren, blöjor, hygienartiklar mm. Vågar inte tänka på vad vi skulle betala i månaden om vi inte tänkte ekonomiskt :o
 
Vi lägger ca 4000kr för två vuxna och ett förskolebarn (inkl. städ/tvätt/hygienartiklar/kattmat) på Ica. Vi köper helst svenskt och lokalt, väldigt sällan vi handlar kött dock pga vår frys är full av viltkött.
 
6-7000:- på två slösaktiga personer som äter alldeles för mycket skräp plus en katt :D.
Ingår allt vi köper i samband med matinköp.
Jag behöver glutenfritt, vilket inte minskar kostnaden direkt.

Vi skulle lätt kunna minska denna kostanden med 30%.
 
Någonstans 7-10 tusen för 4 personer. Jag bulkhandlar torrvaror tex så en sådan månad ger det 2000kr till en beställning men då har vi ris, bönor, linser osv för 6månader eller mer. Samma gäller vissa tillskott som jag räknar som mat, huel, proteinpulver mm köper bulk någon gång om året. Det månatliga vi handlar för är ca 4-5 tusen.

Då ingår inte hygien eller tvätt osv i detta utan detta är sådant som äts upp :cautious::D
 
Jag har ju också så att när jag jobbar får jag lagad lunch för 30kr (dras på lön före skatt) och då lagar jag sällan mat hemma = lägre matkostnad
För mig blir det att jag å killen delar på matutgifterna på helgerna och ibland blir det matlådor över, så då blir matutgifterna mindre på veckorna för mig så. 😅
 
  • Gilla
Reactions: Elo
Senaste halvåret har det pendlat mellan 3000-7500 kr/månad. Lever ensam med litet barn varannan vecka. Men äter ofta tillsammans med andra så det är svårt att räkna ut exakt hur mycket vi äter för. Blir bjudna på mer än vi hinner bjuda tillbaka.
 
Jag behöver nog öka min budget.
La samma order som förra månaden och den ökade med 400 kr.
För samma varor
Förra månaden kostade den ca 1300 nu nästan 1700
Och då hade jag ingen särskild rabatt förra månaden
 
Ehh. Räknade ut förra månaden, 3656... säkert missat nåt också.
Är alltså bara en person, dags att kolla över och dra ner kanske :D dricker hemskt mycket läsk på burk så det drar väl iväg där.

Nu har jag just beställt från willys för 2500 kr.
 

Liknande trådar

Hemmet Alla ni som har en varmvattenberedare, vad har ni för storlek på den? Hur många personer är ni i hushållet? Funkar storleken ni har bra?
2 3
Svar
42
· Visningar
1 306
Senast: Seaside
·
Hemmet Vi är två långhåringar i hushållet som tappar massa hår hela tiden och hur ofta jag än försöker ta och fånga upp drivorna som samlas...
Svar
2
· Visningar
347
Senast: Motacilla
·
Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
2 905
Senast: Snubbelfot
·
Hemmet Inspirerad av en annan tråd och för att inte trådkapa blir jag lite nyfiken på vad folk har för intressanta och gärna positiva anekdoter...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 040
Senast: nejlica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp