Matbudget.

Alldeles för mycket men ca 8000 kr i inköp från mataffär. Då ingår städ -och hygienartiklar. Har middagsgäster några gånger i månaden och det drar iväg. Men det är så trevligt att det är värt varenda krona.

Restaurangbesök, den matkostnaden tillhör ett annat konto...
 
Jag har nog lagt 5 papp minst endast på Foodora och Kavall. Men nu är det slut på det, har raderat foodora iaf ! 😅😅😅

Edit: kollade nu det är typ 8 lakan fy fan
Nu bor vi så att allt sånt är utom räckhåll - men att titta på senaste månadens restaurangutgifter var lite lätt jobbigt. Inte så oförväntat då vi varit på sommarens utflykter, för att sedan gå in i jobbmode i helgen när andra startar sina.

Men då går livsmedelsinköpen ner lite också när andra ska laga maten på beställning…
 
Nu bor vi så att allt sånt är utom räckhåll - men att titta på senaste månadens restaurangutgifter var lite lätt jobbigt. Inte så oförväntat då vi varit på sommarens utflykter, för att sedan gå in i jobbmode i helgen när andra startar sina.

Men då går livsmedelsinköpen ner lite också när andra ska laga maten på beställning…

Jag kommer från juli bo i bushen där absolut inga sådana här tjänster är tillgängliga. Får se det som en avgiftning både ekonomiskt men också hälsomässigt
 
Ja det hade nog varit en bra funktion!
Delvis är det för att jag inte orkat gå och handla/laga mat. Men lite dålig planering också och allmänt en dålig vana
Exakt så...Varit hängig ett tag och lätt ta till. Men samtidigt, jag har råd att vara lat.
 
Exakt så...Varit hängig ett tag och lätt ta till. Men samtidigt, jag har råd att vara lat.
Jag har absolut inte råd med det i längden, men ungefär en månad varje år brukar bli ”extrem”. Å andra sidan brukar den ge inspiration till nästan ett helt års kommande matlagning. Plus att mat är det som är allra mest prioriterat av det som kan betraktas som icke absoluta behov, av mig personligen.
 
Egentligen tycker jag att det är ok att unna sig god mat och dryck. Restaurangbefök
Jag har absolut inte råd med det i längden, men ungefär en månad varje år brukar bli ”extrem”. Å andra sidan brukar den ge inspiration till nästan ett helt års kommande matlagning. Plus att mat är det som är allra mest prioriterat av det som kan betraktas som icke absoluta behov, av mig personligen.
Jag bor litet, shoppar i stort aldrig, detta är min grej. Så jag unnar mig och matglada avkommor och vänner.
 
Just nu när priserna är höga pendlar jag mellan 3-5000 i månaden. Tidigare har det varit någon tusenlapp mindre. I det ingår även annat som kattmat, tvättmedel, hushålls-/toapapper.

Jag handlar en del dyra varor (frukt, frön, nötter, glass, osv). Detta till en person.
 
Drygt 3500kr/månad på en person. Inräknat restauranglunch jobbdagar och allt annat som köps i mataffären (toa/hushållspapper, hygienartiklar, lite hundgodis m m).
Skulle säkert kunna banta det en del, men känner inget stort behov i nuläget.
 
Jag tror vi 2 pers snittar 6000-7000 kr ca på 2 personer. Vi gillar god mat och sambon äter typ som 3 hästar. 😅
Vi köper inte så mycket hygienartiklar i mataffären. Men städ och tvätt-saker köper vi där.
 
Senast ändrad:
Jag har blivit avsevärt mer budgetmedveten på senare år men kunde bättra mig med att planera mer efter nedsatta priser. Snittade själv på 3700 kr förra året, min budget är "mat och dryck-budget" så jag räknar även in vin/öl när det förekommer. Samt lite annat som kattmat/toapapper etc. Har tidigare år legat runt 4800/månad men då ätit utelunch oftare och fler restaurangbesök kvällstid. Köper också vanligtvis ekologiska alternativ av mejeriprodukter och närproducerat kött. Det kompenseras lite av att jag dessutom gillar en hel del "enkel"/hyggligt billig mat med bönor, linser och grönsaker/rotfrukter/soppor/gröt.

Går jag in för det så kan jag pressa ner till 2000/månad men då bygger det mycket på egenodlade grönsaker, kryddor, frukt och bär, egen produktion av ägg och honung (kostnaden för produktionen av dessa är inte medräknad...) inga eller väldigt begränsat med uteluncher och visst allmänt pusslande. Om det inte ska kännas torftigt och enahanda dvs.

Och jag har också förmånen att kunna släppa det ekonomiska greppet lite mer några månader, framför allt på våren när det finns mindre utbud egenodlat att ta av och att tiden behövs för annat än att laga mat och baka bröd. Sedan är det lättare att strama till igen. Jag har också prispressat under längre perioder för att spara till annat men det blir ju tyngre när man börjar tröttna på de mest återkommande rätterna och inte får någon "paus".
 
Storhandlar två gånger i månaden för 1800kr och stödhandlar lite däremellan så brukar landa på drygt 4000kr. Då ingår allt sånt man kan köpa på matvaruaffären som tvättmedel, toapapper osv. Tre personer. Vi äter rätt tråkig mat ärligt talat men vi är väldigt obrydda.
 

Liknande trådar

Hemmet Alla ni som har en varmvattenberedare, vad har ni för storlek på den? Hur många personer är ni i hushållet? Funkar storleken ni har bra?
2 3
Svar
42
· Visningar
1 316
Senast: Seaside
·
Hemmet Vi är två långhåringar i hushållet som tappar massa hår hela tiden och hur ofta jag än försöker ta och fånga upp drivorna som samlas...
Svar
2
· Visningar
350
Senast: Motacilla
·
Mat Hittade ett intressant test baserat på en undersökning av två personer vid Technical University of Zürich som upptäckte att folks äckel...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
2 571
Senast: Ninnurur
·
Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
3 071
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp