Matbudget.

Drygt 3300-3800 i månaden inklusive tex toapapper och sånt för två personer, vi handlar typ en gång varje vecka, ibland stödhandling men det är sällan. Vi planerar alltid vad som ska ätas, brukar planera två/tre maträtter som ger rester för resten av veckan. Äter knappt ute pga foodora kör inte ut hit och vi har inte nära till någon snabbmat.

Handlar allt på Willys, bytte från Ica eftersom jag upplevde att det var alldeles för dyrt där. Försöker handla på extrapris, men bara på saker jag tycker är värt att köpa och som jag tycker är gott.
 
Inte jättekoll men Ica ger väl rabattkupong först efter 2000kr på en kalendermånad och en sån får jag kanske varannan månad eller så. Ihop med utemat några gånger i månaden ligger det nog i snitt på 2000-2500kr/mån inkl lite hygien och hushållspryttlar.

Skulle absolut kunna planera bättre, snålar inte. Köper dock erbjudande när jag ser det och det är rimligt men det vägs upp av mycket ekologiskt/krav.
 
Ensamhushåll.
Lägger mellan 1500 och 2000 på mat och hygienartiklar varje månad. Sommartid lite mindre eftersom jag lagar en hel del från grönsakslandet.
 
1 miljon kronor. Nä men skämt åsido - vi har noll koll men jag befarar svinmycket. Levt på take away sen bebis kom osv.
Vi har inte heller någon koll, men tror svinmkt, Typ +10K på två pers. 😅 Vilket gör mig motiverad till att börja ha koll.
 
Försöker hålla 2500, det tycker jag är lämpligt för en vuxen och en sexåring på halvtid. Lite knivigt numera. Sista månaden är det närmre 3000 men då är jag "tvungen" att äta på resande fot en del. Det är alla inköp i mataffär undantaget schampo och balsamtvålar, inga husdjursprodukter.
 
Har inte heller svinbra koll men kollade lite snabbt senaste månaderna och det är typ 5000-6000 kr för matbutik inklusive äta ute. Jag bor själv men betalar oftast för den utemat jag och min partner äter tillsammans.
 
Jag är kräsen,märkeskänslig så även om samma vara finns till ett billigare pris så nej tack, och så vill jag äta sånt jag gillar, inkl lite hundgodis, hygien o hushålls produkter, så landar jag nog på runt 2-2500
 
Enligt utgiftskollen brukar jag ligga på 1600-1700 per månad för en person, inklusive hygien/utemat/fika. Är student så tänker ganska mycket på vad jag köper. Senaste två månaderna har jag dock närmat mig 2000.
 
Handlar både mat och förbrukningsartiklar på Ica men snittar väl runt 600-1000 kr per vecka. Har ett barn så lite billigare när han inte är här (oftast :o). Handlar mycket eko och svenskt/närproducerat. Inte alltid det billigaste. Försöker köpa saker med nerdraget pris pga kort datum eller på kampanj.
 
Vi brukar ligga på mellan 4000-5000 kronor per månad för mat och övriga varor köpta i livsmedelsbutiker alltså allt från hygien, toapapper, hushållspapper, städartiklar , m.m. Vi är två vuxna i hushållet. Tar oftast med mat till jobbet, jobbat halvtid hemma och halvtid på kontoret. Äter oftast fil eller keso med musli och smörgås till lunch oavsett om jag är hemma eller på kontoret. Lagar mat på kvällen. Äter ute i snitt en lunch per vecka.
 
Typ 6000kr för 2 vuxna och 2 barn (4,5 och 1,5 år) inkl blöjor, tvättmedel och dyl.

När jag var singel och ensam var budgeten 800-1000kr/mån 😅
 
Väldigt mycket. Nä men det som kommer från affären eller äter ute ligger på mellan 500 och 1500 kr i månaden. Här köps det jag vill ha och tittar inte på priset, vill jag ha en typ av fröknäcke så köper jag trots det är det dyraste på hyllan.

Börjar jag räkna på vad hönsen kostar i månaden eller det jag lägger på att odla så kommer det upp i helt andra summor. Men dom kostnaderna ligger på hobby kontot😃
 
Två vuxna, och vi handlar mat (+ städ- och hygienartiklar) för ca 4500 kr i månaden. Äter ute/take aways kanske 1-2 gånger i månaden i snitt.
 
Januari till april, två vuxna: 3100/mån inklusive hygien- och städprodukter och övrigt från matbutiken samt från Systembolaget. Utemat/takeaway är inte inräknad men har snittat på 400.

Ser SÅ mycket fram emot att följa utvecklingen nu när jag ska bo ensam! Synd med den jämförelsestörande inflationen bara. Ekonominörd for life.
 
Jag är egentligen ganska ekonomiskt lagd, men bor inte ihop med min partner så det är svårt att storhandla som jag gjort innan. Vi bor lite växelvis och sällan mer än 1-2 nätter på samma ställe. Och att skvätthandla är fan döden för ekonomin :laugh:
Äter dock förmånligt på jobbet, subventionerad restauranglunch varje dag, vilket drar ner matkontot en del.
 
Mat är så satans dyrt här i Australien just nu så jag skulle säga att vi lägger nog AU$150-200 i veckan. Men för ett år sedan skulle det nog handla om $100-150 för samma varor...

( AU$150 är just nu ca 1000SEK. )

Vi är 2 personer i hushållet som inte är stora i maten. Men vi gillar att handla ekologiskt, färskt, lokalt...
 

Liknande trådar

Hemmet Alla ni som har en varmvattenberedare, vad har ni för storlek på den? Hur många personer är ni i hushållet? Funkar storleken ni har bra?
2 3
Svar
42
· Visningar
1 306
Senast: Seaside
·
Hemmet Vi är två långhåringar i hushållet som tappar massa hår hela tiden och hur ofta jag än försöker ta och fånga upp drivorna som samlas...
Svar
2
· Visningar
347
Senast: Motacilla
·
Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
2 905
Senast: Snubbelfot
·
Hemmet Inspirerad av en annan tråd och för att inte trådkapa blir jag lite nyfiken på vad folk har för intressanta och gärna positiva anekdoter...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 040
Senast: nejlica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp