Bukefalos 28 år!

Matbutik med dåligt kött - hur anmäla?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
I min familj brukar vi handla på en och samma matbutik allt som oftast (om det inte bara behövs ett paket mjölk typ). En stor butik knuten till en av de stora kedjorna. Vi har handlat på denna butik i flera år, kanske 5-6-7, jag minns inte riktigt. Nu på sista tiden, typ sen årsskiftet, har dock köttet i princip alltid varit dåligt. Nu pratar jag om butikspackat fläsk- och nötkött kan tilläggas. Även om man köper kött som är packat samma dag, och med bäst-före 5 dagar senare, håller det till i bästa fall 2 dagar efter man köpt det/det packades. I sämsta fall är det dåligt redan samma dag som man köpt det (när vi köpt och använt samma kväll). Så har det väl varit i ungefär 8-9/10 fall nu det här året, och vi börjar ledsna. Senast nu ikväll skulle vi ha ätit kotletter packade (och köpta) i onsdags, men de var bara att kasta för att de varken såg eller luktade fräscht.
Kan också tillägga att vi reklamerat kött flertalet gånger, och då har de bara gett oss pengarna tillbaka utan krångel, men det är ju lite drygt att behöva göra det på (i princip) veckobasis.

Detta borde väl rimligen vara anmälningsbart. Men är det någon som vet hur? Vem ska man vända sig till för anmälan? Den kommunen som butiken ligger i? Konsumentverket? Livsmedelsverket? Någon annan?
 
Har inget svar ang anmälan, men har du pratat m butiken och förklarat läget?
Om de butikspackar kanske det finns ngn brist i hanteringen så det kan vara bra att de blir upplysta om?
De borde iof redan reagerat för fler än dig borde ju ha kommit tillbaka med sitt kött? Men en tanke bara :)
 
Är köttet vaccat och ligger i skyddande atmosfär? I så fall luktar det röv när man sprättar förpackningen men efter luftning i rumstemperatur nån timma luktar det som det ska. Kött blir inte dåligt på 2-3 dar om det inte ligger i rumstemperatur eller var dåligt redan när det paketerades.

//Tvättbjörnen - som containershoppar och aldrig läst vad det står för datum,,,,,någonsin och just festat loss på en containeröl. :)
 
I min familj brukar vi handla på en och samma matbutik allt som oftast (om det inte bara behövs ett paket mjölk typ). En stor butik knuten till en av de stora kedjorna. Vi har handlat på denna butik i flera år, kanske 5-6-7, jag minns inte riktigt. Nu på sista tiden, typ sen årsskiftet, har dock köttet i princip alltid varit dåligt. Nu pratar jag om butikspackat fläsk- och nötkött kan tilläggas. Även om man köper kött som är packat samma dag, och med bäst-före 5 dagar senare, håller det till i bästa fall 2 dagar efter man köpt det/det packades. I sämsta fall är det dåligt redan samma dag som man köpt det (när vi köpt och använt samma kväll). Så har det väl varit i ungefär 8-9/10 fall nu det här året, och vi börjar ledsna. Senast nu ikväll skulle vi ha ätit kotletter packade (och köpta) i onsdags, men de var bara att kasta för att de varken såg eller luktade fräscht.
Kan också tillägga att vi reklamerat kött flertalet gånger, och då har de bara gett oss pengarna tillbaka utan krångel, men det är ju lite drygt att behöva göra det på (i princip) veckobasis.

Detta borde väl rimligen vara anmälningsbart. Men är det någon som vet hur? Vem ska man vända sig till för anmälan? Den kommunen som butiken ligger i? Konsumentverket? Livsmedelsverket? Någon annan?

Maila till miljökontoret i din kommun. Jag förutsätter såklart att ni är säker på att köttet är dåligt och att den osmakliga lukten och utseendet inte beror på förpackningen.

Kom ihåg att det flesta köttråvaror och köttprodukter har en förvaringstemperatur på högst +4 grader vilket väldigt få har hemma i sina kylar. Bäst före-datumet förutsätter att råvaran förvaras enligt anvisning, högre temperatur innebär att råvaran försämras snabbare. Det vill säga fem dagar kan mycket väl bli två dagar. Speciellt om råvaran dessutom har blivit utsatt för bruten kylkedja, som i regel alltid sker när vi konsumenter är och handlar och packar in allt i varma bilar för transport hem.
 
@Dressyrtjejen_97: Det låter som om det kan vara något i ert kylskåp. En kursare bodde i en studentkorridor där mjölken surnade så fort man ställt in ett öppnat paket, det kvittade vad det var för datum. Det visade sig att det var något som "infekterat" det kylskåpet för när de byttes ut vid renoveringen försvann problemet. Är ert kylskåp relativt nytt och väl rengjort ska ju det vara problemet. Köp en termometer och kolla vad det är för temperatur i kylen.

Om ni uteslutit att det kan vara kylskåpet, har ni pratat med handlaren (butikschefen) och inte bara charkpersonalen? Det kan ju vara något problem i butiken också och charkpersonalen har inte brytt sig i att ta upp det med butikschefen.

Bryr sig inte butikschefen skulle jag byta butik, aldrig att jag spenderar pengar där de inte tar sådant här på allvar.
 
Inte vacuum-förpackat kött, och inget fel på våran kyl. Pappa kollade extra, men nej, allt är som det ska och den håller +2.5.C.
Jag vet att det naturligtvis är lättast att bara byta butik, men vi tänkte att när det är såhär pass ofta måste det vara något fel hos butiken, som borde ses över, så att åtminstone någon inte blir sjuk tillslut, eller så.
 
Inte vacuum-förpackat kött, och inget fel på våran kyl. Pappa kollade extra, men nej, allt är som det ska och den håller +2.5.C.
Jag vet att det naturligtvis är lättast att bara byta butik, men vi tänkte att när det är såhär pass ofta måste det vara något fel hos butiken, som borde ses över, så att åtminstone någon inte blir sjuk tillslut, eller så.

Då skulle jag ha kontaktat butikschefen direkt.
 
Kommunen ansvarar för kontroll av butikernas livsmedelshantering. De flesta kommuner har en eller flera personer på miljö- och hälsoskyddskontoret som genomför planerade och oplanerade besök och kontroller i buktier, på restauranter etc. En del små kommuner kan samarbeta om en sådan verksamhet. Så ring kommunen, fråga efter en livsmedelsinspektör och berätta för den vad ni har varit med om.
 
Hur transporteras köttet mellan butiken och hemmet? Om det får ligga oskyddat i en varm bil t.ex., så kan det definitivt påverka hållbarheten.
Vi bor långt ute på landet, och om vi handlar i större butik, så är vår resa minst 45 minuter. Vinter som sommar, så använder vi alltid kylväska för kylvarorna. När vi handlar hos de stora kedjorna där man själv kan skanna sina varor, så packar vi direkt i kylväska från kyldisken.
Utan kylväskorna så skulle via aldrig kunna köpa t.ex. glass, den skulle alltid ha hunnit smälta längs vägen hem....
 
@Dressyrtjejen_97
Om ni inte köper vakuum-förpackat kött antar jag att det kommer i de där förpackningarna med gas.
Gasen är ingen höjdare på att se till att köttet håller sig fint annat än på ytan, och hållbarheten är väl egentligen max en vecka tror jag.
När jag jobbade i livsmedelsaffär så kom köttet i stora kyllådor inuti en kyllastbil för att garantera att köttet skulle ligga kallt hela tiden (förutom de sekunder paketen är i luften när de lyfts från kyllådan till kyldisken). Det var jätteviktigt att köttet aldrig kom över 4 grader, vilket det med största sannolikhet gör när man kör hem det i bilen. Då kan man egentligen inte lita på bäst före datumet på paketet.
Alltså, jag skulle säga att det med stor sannolikhet är just förpackningen med gasen som det är fel på. Det finns olika sorters gasblandningar, vissa är bra och andra är skit. Troligtvis använder eran affär en av de dåliga blandningarna (som trots allt är laglig).
Svenskt ekologiskt kött brukar vara vakuum-förpackat (enligt min erfarenhet), testa att handla sånt kött istället så smakar det nog bättre.
 
Verkar ju väldigt skumt... Om nästan allt kött de säljer är dåligt så borde de väl reagerat vid det här laget? Antingen på att väldigt många reklamerar kött de köpt, alternativt att deras försäljning sjunkit drastiskt (alla klagar ju inte, men slutar väl antagligen att köpa).

Ja, tycker också det är väldigt märkligt! De skickade dessutom ut en enkätundersökning till varje hushåll härom månaden, om vad man tyckte om bl.a. just köttet. Undrar vad de fick för svar där...:grin:
Sen tror jag att många bara helt enkelt inte köper kött där längre. Tycker att man rätt ofta ser folk som köper en hel kundvagn full av mat, men bara rullar förbi köttet....
 
Hur transporteras köttet mellan butiken och hemmet? Om det får ligga oskyddat i en varm bil t.ex., så kan det definitivt påverka hållbarheten.
Vi bor långt ute på landet, och om vi handlar i större butik, så är vår resa minst 45 minuter. Vinter som sommar, så använder vi alltid kylväska för kylvarorna. När vi handlar hos de stora kedjorna där man själv kan skanna sina varor, så packar vi direkt i kylväska från kyldisken.
Utan kylväskorna så skulle via aldrig kunna köpa t.ex. glass, den skulle alltid ha hunnit smälta längs vägen hem....

Vi har självscanning, och packar alltid varorna så att kött och annat "känsligt" läggs på frysprodukterna. Är det över ca. 20.C eller varmare ute tar vi dessutom med en kylväska och packar frysprodukter+kött i. Så det tror jag inte påverkar, eller man ska väl aldrig säga aldrig, men köttet känns alltid kallt när vi plockar upp det ur påsarna iaf :)
Det är ca. 25 min till denna butik kan tilläggas.
 
Jag tycker det hela låter märkligt. Om köttet är så dåligt som du beskriver så måste de ju få massor av klagomål och förlora kunder. Det är inte så att det är förpackat i skyddandeatmosfär? Sånt kött stinker päckel då det tas ur förpackningen.
 

Liknande trådar

Katthälsa Min katt är överviktig. Min plan var att utesluta torrfodret helt och enbart ge blötmat, men jag har märkt de senaste dagarna att katten...
Svar
10
· Visningar
1 922
Senast: MJLee
·
Hundhälsa Man får sig några tankeställare när man tittar på programmet och i allafall jag funderar på var gränsen går när det är vanvård och när...
2
Svar
29
· Visningar
9 062
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Brukshundar och könsbunden aggressivitet
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp