Bukefalos 28 år!

Sparrisen123

Trådstartare
Jag har ett problem med mat... Igen... Min ätstörning har gått över mer till matfobi. Jag är inte rädd för kalorier/fett/kolhydrater på samma sätt och räknar inte längre osv. Däremot är jag rädd för alla nya livsmedel, konsistenser, tillagningsmetoder, kombinationer av mat... Och det leder givetvis till stora problem i vardagen.
Det är så larvigt att jag t.ex. bara äter vissa salladssorter, endast äter stekt kyckling (inte kokt, ugnstillagad, grillad etc), inte kan kombinera annat än potatis med fisk, kan bara äta ett par olika märken på yoghurt... Och det är bara en liten del av allt knäppt jag har för mig.

Så frågan är alltså: hur kommer jag ur det här?
Det borde ju vara så enkelt som att prova, men det fungerar liksom inte så. Jag antar att det är feghet, eller vad det är, men något tar definitivt stopp om jag försöker och det går inte. Lyckas jag någon enstaka gång tvinga i mig en minibit av någon grönsak jag normalt inte äter så är det med efterföljande kväljningar och panikkänslor. Det går inte. Hur i helvete bryter man det?
 

Liknande trådar

Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 071
Senast: Fraegd
·
Mat Jag har fobi för att äta "ny" (för mig) mat. Listan på vad jag inte äter är låååång och jag vill försöka göra nåt åt det. Det jag äter...
2
Svar
25
· Visningar
2 285
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp