Jag har nog snarare fått en känsla av att barnen tjatat men föräldrarna bromsar, för att det är för dyrt och för att föräldrarna måste vara nära hästar i starten. Har hört många pappor säga att de knappt vågar, och vars fruar absolut inte tänker vara nära ett stall.
När jag började rida så stod föräldrarna bara vid sargen och kanske skjutsade. Nu måste föräldern -som kanske inte har djurerfarenhet, faktiskt borsta, sadla, tränsa och leda hästen. Så dyrt på det.
Så de behöver nog en känsla av att själva ridandet ger någonting (inte är en bisyssla), någon slags motion, kondition, balans eller kul för att de ska tycka det är värt det. Det är för dyrt och jobbigt för att pussa o fota.
Jag har uppfattat att fotboll är en föräldrasport, och scouter, det är någonting föräldern gärna vill att barn ska börja på när de är 5 för att det är bra atletiskt och enkelt och billigt.
Barnen börjar med sport när de är så unga nu.
Dvs det krävs en del mod och hygglig kondition för att kunna ha ridande barn. En del föräldrar totalt kreverar ju efter 5 minuter trav på uteritt.
Jag uppfattar miljön inom träning och tävling på ridskola nu, som en helt fantastisk miljö, (när jag var liten var äldre flickor ofta elaka dock o klubbtävlingar fanns inte där jag red.) det behöver kommuniceras på något sätt!

(sedan segar iofs ridlektionerna ihop lite när barnen ska lära sig lite mer avancerad tygelföring osv, det kunde de blandat upp med lite balans och sådant, inte bara volterna i trav i en termin, det krävs en del att överleva de åren med bara volterna.)