Mats Mellberg: ”Känner att det behövs förändring”

Bukefalos 30 år!

Mats Mellberg från Sundby Ridskola har mer än 50 års erfarenhet i sporten och har utbildat generationer av ryttare i både ridning, säkerhet och hästvälfärd. Efter krisen i Svenska Ridsportförbundet listar han i detta debattinlägg det som han tycker är viktigast att förbundet fokuserar på framöver.

Ja eller hur! Jag tror nog att hästar kan vara ganska smarta. Är inte helt övertygad om att inte många av dem ser tygeltag och skänklar som en ljudlös kommunikation helt enkelt. Inte ngt slags straff och release robot verksamhet. (jag tycker inte ens folk verkar rida in hästar på ett sett som antyder det. Bara på ett sätt som helt enkelt förklarar vad kommunikationen betyder).

Sedan tror jag självklart det blivit dåligt i kommunikationen i längden i många fall. Dvs när det inte är ett samarbete längre utan någon försöker få någon annan att göra någonting den inte vill.

Ibland när jag sett en grupp barn försöka få ponnies i galopp en och en, ponnies där man vet att majoriteten gärna galopperar, får man en känsla av att de helt enkelt -sure sure vi galopperar när du visar mig att du är helt övertygad om att du faktiskt vill galoppera, tills dess ökar jag traven lite. (eftersom jag samtidigt vet att man hört barnen säga att de vill, men vågar kanske inte osv. I samma ögonblick man vetat att de vill vill vill har den pigga ponnyn erbjudit galopp... jag tror vissa är otäckt smarta.

Det har ju visats att vissa hundar absolut kan begripa hela meningar, inte bara enstaka orderord. Det tror jag nog inte alls hästar förstår, men de fattar nog en hel del.

Och det har visats att hästar som sagt försöker tex visa människor hur de ska ta fram en morot åt dem (eller hur och var de ska borsta). Det är bara det att många människor är så dumma att många hästar slutar försöka tydligen (alltså jag med såklart! dum alltså!).
Att vi människor tappat en del är kanske för att vi har möjligheten till ett abstrakt språk, som på många sätt är överlägset men vi missar lättare andra sätt att kommunicera. Tror man är ganska överens om att våra djur ofta läser oss mycket bättre än vi läser dem.

Att vi människor tappat en del är kanske för att vi har möjligheten till ett abstrakt språk, som på många sätt är överlägset men vi missar lättare andra sätt att kommunicera. Tror man är ganska överens om att våra djur ofta läser oss mycket bättre än vi läser dem.
Kan nog ha funnits vissa som var riktigt hyggliga på det kanske, rent av. Folk som bodde och arbetade tillsammans med och skötte osv sin/sina/någon annans hästar dagarna i ända. Samtidigt som det såklart fanns många andra som var helt okänsliga.

Kan nog ha funnits vissa som var riktigt hyggliga på det kanske, rent av. Folk som bodde och arbetade tillsammans med och skötte osv sin/sina/någon annans hästar dagarna i ända. Samtidigt som det såklart fanns många andra som var helt okänsliga.
Så är det såklart, genom kontakten tränar man upp kommunikationen, tror det var en av huvudpunkterna i artikeln, betydelsen av den dagliga hanteringen som tränar upp förmågan att kunna läsa hästen.

Så är det såklart, genom kontakten tränar man upp kommunikationen, tror det var en av huvudpunkterna i artikeln, betydelsen av den dagliga hanteringen som tränar upp förmågan att kunna läsa hästen.
Tänker att det kan bero på också. Vissa tränar nog upp kommunikationen med kontakten. Andra kanske har varit/är avstängda inför den? Som när man lär sig ett främmande språk, man kan stanna på olika stader i inlärningen hela livet oavsett om man bor i landet, om man inte är lyhörd inför att lära sig mer. (enligt ngn enstaka högskolepoäng i lingvistik när jag pluggade engelska.)

Ibland när jag sett en grupp barn försöka få ponnies i galopp en och en, ponnies där man vet att majoriteten gärna galopperar, får man en känsla av att de helt enkelt -sure sure vi galopperar när du visar mig att du är helt övertygad om att du faktiskt vill galoppera, tills dess ökar jag traven lite. (eftersom jag samtidigt vet att man hört barnen säga att de vill, men vågar kanske inte osv. I samma ögonblick man vetat att de vill vill vill har den pigga ponnyn erbjudit galopp... jag tror vissa är otäckt smarta.
Det där har jag upplevt first hand.
Jag fick "galoppfobi" första gången jag galopperade, jag studsade till på något märkligt sätt som gjorde att det gick som en smärtsam våg genom hela ryggraden. Andra gången (några månader senare när jag vågade igen) ramlade jag av och bröt armen 😅 Det tog mig 5 år innan jag vågade börja galoppera på lektionerna igen.
Då gick det ofta inte alls. Efter ytterligare 4 år kunde jag galoppera på alla hästar på ridskolan, det tog tid för mig att ställa om i huvudet. Frågade ofta ridläraren vad jag gör fel och fick svaret "Du gör rätt, du sitter rätt, men hästen känner nog av hur du tänker..."
Trodde jag var ur det när jag massa år senare åkte på WE-kurs och fick rida en fantastisk, superklok PRE som var högt skolad i både dressyr och WE. När jag fattade galopp stannade han och jag bara kände genom sadeln att han sa typ "Vad var det där? Du kan ju inte säga en sak och tänka en annan!?". Hela min privatlektion den kurshelgen handlade om galoppfattningar - läraren dissikerade exakt vad jag gjorde när jag fattade. Hon filmade och spelade upp i slow motion från alla möjliga vinklar. Hon sa sen samma som ridlärarna sagt flera år innan "Du gör rätt, du sitter rätt, det händer något i huvudet"

Hästar är mycket mycket smartare och mer inkännande än vi tror, jag har (tyvärr) vetat det superlänge nu iom mina problem. :angel: Aldrig att jag kommer underskatta det igen.

Jag har nog snarare fått en känsla av att barnen tjatat men föräldrarna bromsar, för att det är för dyrt och för att föräldrarna måste vara nära hästar i starten. Har hört många pappor säga att de knappt vågar, och vars fruar absolut inte tänker vara nära ett stall. När jag började rida så stod föräldrarna bara vid sargen och kanske skjutsade. Nu måste föräldern -som kanske inte har djurerfarenhet, faktiskt borsta, sadla, tränsa och leda hästen. Så dyrt på det.

Så de behöver nog en känsla av att själva ridandet ger någonting (inte är en bisyssla), någon slags motion, kondition, balans eller kul för att de ska tycka det är värt det. Det är för dyrt och jobbigt för att pussa o fota.

Jag har uppfattat att fotboll är en föräldrasport, och scouter, det är någonting föräldern gärna vill att barn ska börja på när de är 5 för att det är bra atletiskt och enkelt och billigt.

Barnen börjar med sport när de är så unga nu.

Dvs det krävs en del mod och hygglig kondition för att kunna ha ridande barn. En del föräldrar totalt kreverar ju efter 5 minuter trav på uteritt.

Jag uppfattar miljön inom träning och tävling på ridskola nu, som en helt fantastisk miljö, (när jag var liten var äldre flickor ofta elaka dock o klubbtävlingar fanns inte där jag red.) det behöver kommuniceras på något sätt! :) (sedan segar iofs ridlektionerna ihop lite när barnen ska lära sig lite mer avancerad tygelföring osv, det kunde de blandat upp med lite balans och sådant, inte bara volterna i trav i en termin, det krävs en del att överleva de åren med bara volterna.)

Just den där biten med MER aktiva föräldrar för att kunna rida som nybörjare är ju ett typexempel på "hur det var bättre förr" ENLIGT MEJ... Det var nämligen inte klassat som "barnarbete" att skötarna hjälpte nybörjare, skötarna ledde på nybörjarlektionerna FÖR DE VILLE... Föräldrarna behövde inte hjälpa till, de behövde inte lära sej sadla och tränsa, det sköttes av skötarna. Återigen Sundby då, eftersom det är "min ridskola" från 7 år till ca 16 år, då fanns massor med skötare på alla ponnier, de ponnier som hade flera skötare så turades skötarna om att leda på lektionerna. Den andra tiden satt man på läktaren eller ledde en av de ponnier som inte var lika poppis och kanske inte hade nån som kunde leda den. Ridlärarna frågade helt sonika OM det inte redan var löst "hej kan ni hjälpa sadla de som ska gå nästa lektion ?". Eftersom det inte fanns ett "officiellt" skötarsystem handlade det inte om "belöningar" tillbaka. Skötare fick inte rida mer, inte göra "roligare saker" för att de va skötare. De lektionsryttare som var så duktiga att de fick tävla fick göra det, och SURK hade ju tom under min tid Emma ll som vann SM i dressyr. (vanliga inte lektionsmästerskapet) ... Så de som var så duktiga fick tävla så högt de kunde. Men återigen inget "belöningssystem" för skötarna så alla som hjälpte till gjorde det helt gratis utan annan belöning än att du var med ponnyn du hade som favorit.

Finns ens skötarsystemet i privatstall längre ? När vi skaffade egen häst så fanns det några hästar med skötare, inte medryttare, utan skötare som skötte om hästen, fick rida ibland, åka med på tävlingar mm. INGEN betalning åt något håll.
Min bästis på den tiden var skötare på en av hästarna i stallet där vår häst stod.

Vem och vad som "dödade" kärleken till att hänga i stallet har diskuterats tom här på Buke. Vet inte om det kom fram någon anledning. Men den tiden då barn ville hänga i stallet och bara hänga är förbi. Beror det på att föräldrar inte låter barn hänga där ? Är det ridskolorna som inte låter barn hänga ? (TVIVLAR iom att de lever av barnen) men helt klart är det JÄTTEUTE att hänga i stallet och INTE rida.

Kommer det komma tillbaka ? Säkert. Men det kanske kommer och går ? (med olika generationer)
Men det är DET jag tror Mats menar med "komma tillbaka till hästen" ... Att folk sätter hästen i centrum inte ridandet, inte tävlandet utan kärleken som är att vara med en häst. Finns ju en anledning till att hästar används på behandlingshem (hvb) för barn och ungdomar ska pyssla med. Där ingår oftast ingen ridning direkt utan mer "hänga i stallet"...

Just den där biten med MER aktiva föräldrar för att kunna rida som nybörjare är ju ett typexempel på "hur det var bättre förr" ENLIGT MEJ... Det var nämligen inte klassat som "barnarbete" att skötarna hjälpte nybörjare, skötarna ledde på nybörjarlektionerna FÖR DE VILLE... Föräldrarna behövde inte hjälpa till, de behövde inte lära sej sadla och tränsa, det sköttes av skötarna. Återigen Sundby då, eftersom det är "min ridskola" från 7 år till ca 16 år, då fanns massor med skötare på alla ponnier, de ponnier som hade flera skötare så turades skötarna om att leda på lektionerna. Den andra tiden satt man på läktaren eller ledde en av de ponnier som inte var lika poppis och kanske inte hade nån som kunde leda den. Ridlärarna frågade helt sonika OM det inte redan var löst "hej kan ni hjälpa sadla de som ska gå nästa lektion ?". Eftersom det inte fanns ett "officiellt" skötarsystem handlade det inte om "belöningar" tillbaka. Skötare fick inte rida mer, inte göra "roligare saker" för att de va skötare. De lektionsryttare som var så duktiga att de fick tävla fick göra det, och SURK hade ju tom under min tid Emma ll som vann SM i dressyr. (vanliga inte lektionsmästerskapet) ... Så de som var så duktiga fick tävla så högt de kunde. Men återigen inget "belöningssystem" för skötarna så alla som hjälpte till gjorde det helt gratis utan annan belöning än att du var med ponnyn du hade som favorit.

Finns ens skötarsystemet i privatstall längre ? När vi skaffade egen häst så fanns det några hästar med skötare, inte medryttare, utan skötare som skötte om hästen, fick rida ibland, åka med på tävlingar mm. INGEN betalning åt något håll.
Min bästis på den tiden var skötare på en av hästarna i stallet där vår häst stod.

Vem och vad som "dödade" kärleken till att hänga i stallet har diskuterats tom här på Buke. Vet inte om det kom fram någon anledning. Men den tiden då barn ville hänga i stallet och bara hänga är förbi. Beror det på att föräldrar inte låter barn hänga där ? Är det ridskolorna som inte låter barn hänga ? (TVIVLAR iom att de lever av barnen) men helt klart är det JÄTTEUTE att hänga i stallet och INTE rida.

Kommer det komma tillbaka ? Säkert. Men det kanske kommer och går ? (med olika generationer)
Men det är DET jag tror Mats menar med "komma tillbaka till hästen" ... Att folk sätter hästen i centrum inte ridandet, inte tävlandet utan kärleken som är att vara med en häst. Finns ju en anledning till att hästar används på behandlingshem (hvb) för barn och ungdomar ska pyssla med. Där ingår oftast ingen ridning direkt utan mer "hänga i stallet"...
Jag tänker nog att man både måste hitta tillbaka till att berätta om själva ridandet, i sporten på ridskolan.

Det är ju den biten som tex skiljer en ridskola från det mycket billigare 4h.

Och vara väldigt tydlig med att ridning är för alla barn, kön och kulturer.

Hästen i centrum med ridning och skötsel. (inte pyssel och myssel främst utan kanske också.)

Känns som att ridandet alltid presenteras sist när det gäller hästar :) som något slags maskformigt bihang till hänga i stallet.

Med det sagt, jag var aldrig skötare (skötarna var så elaka och läskiga) men jag ledde lektionsponnies för nybörjare så mycket jag fick och kunde och hjälpte dem att sadla osv om jag såg att någon behövde. Det var så kul att hänga och se nybörjarlektioner och knapra på havrekorn och hoppas på att få leda en ponny eller hjälpa någon.

De har skötarsystem nu ocskå på ridskolan, ponnierna verkar ha upp till tre skötare. Ungdomssektionen framstår som goa och härliga och välkomnande mot alla barn. Mycket energi har lagts på att få en härlig stämning, och de styr upp klubbtävlingar, kaprilli, hopp, dressyr, WE, även vuxna välkomna. De håller vitt kort kurser :love: har gått en med mitt barn och blivit undervisad av en 13 åring. Vissa har stalltjänst.

Men de leder aldrig nybörjarlektioner, om inte någon förälder råkar vara halt. Två stallvärdar och en stallmormor hjälper nybörjares föräldrar att sadla ponnies. Nybörjarna är nog yngre och mindre nu, inte 9-10 år gamla. (tyvärr, samtidigt, alla andra sporter börjar tidigt) så de behövs nog ledas mycket längre period numera. Jag sprang fortfarande med på uteritt efter flera år. (då hade de föräldrar med minst önskan att jogga fallit av men några var bra att ha med.)

Däremot har de fritidsverksamhet på ridskolan och när de har ridläger får de verkligen mocka och hugga i på riktigt och verkligen göra saker som personal annars gör, vilket är jättekul för dem.

Senast ändrad:

Och btw, barn nu har fler sporter, de har fotbollen och konsten och gymnastiken. Och barn, pojkar och flickor kanske inte vill bli en viss typ av person en "hästtjej" (det var jag aldrig tex.)

Och btw, barn nu har fler sporter, de har fotbollen och konsten och gymnastiken. Och barn, pojkar och flickor kanske inte vill bli en viss typ av person en "hästtjej" (det var jag aldrig tex.)

Mnja... Jag hade simning, bodde 10 min gångväg från stor simhall, det började jag med låångt tidigare än ridningen. Jag tävlade även inom simning. (obs alltså på barnnivå, men tagit de flesta märken som finns) Ridningen fick jag SLÅSS för att få börja, som 7åring. Sen hade jag även handboll i mellanstadiet (då hade jag slutat med simning)...

Syrran höll på med gymnastik och även hon sen från 7 år ridning. Och även hon handboll.

På min ridskola fick man en biljett om man ledde en lektion. För tre biljetter fick man rida en lektion.

Där jag bodde när jag var liten fanns inga ridskolor men jag red så fort jag fick chansen. Första gången jag satt till häst har jag inget minne av, mamma höll i mig på morfars sista arbetshäst, men hästar har varit min stora kärlek i livet sedan dess. I brist på hästar reda jag ibland på morfars kor, om jag lyckades ta mig upp på någon. Det blev korta ridturer som oftast vara bara ett par meter innan jag ramlade av och naturligtvis aldrig någon hjälm de gångerna. Jag plöjde däremot allt som fanns att läsa om hästens anatomi, skötsel, utrustning och även alla hästböcker jag kunde hitta sen jag lärt mig läsa.

Lyckan var stor när jag som 8-åring fick åka på ridläger, trots 10-årsgräns. Där fick jag hoppa för första gången i mitt liv och jag hann bli både avkastad, trampad, biten, klämd, sparkad och släpad i full galopp hängandes i tyglarna. Rida både en hemskt ponny som gjorde livet surt för mig och en ackordshäst som varit nordisk mästare i fälttävlan. En av instruktörerna var en gammal militär, helt fantastisk hästkarl och med ett enormt tålamod. Aldrig ett hårt ord eller hårda händer. :heart

Tyvärr hann jag även se en alkoholiserad hovslagare spöa en häst med klingan när han skar den så den blödde och ryckte åt sig hoven. Jag har aldrig någonsin låtit en hovslagare sko eller verka mina hästar utan att jag är med efter den synen. Jag har även sett en travgubbe misshandla vad som sedan skulle bli min första häst, jag lärde mig redan som liten att iaktta och försöka förstå istället för att slå och kan inte fatta att folk som vuxit upp med djur är så dåliga på att läsa dem och hur man når så mycket längre med mjuka händer och ord än hårda metoder.

Jag har lärt mig av gamla hästkarlar och bönder hur man gör och de avskräckande exemplen har även lärt mig hur man definitivt inte gör. De personerna är/var inga hästkarlar. En hästkarl är en hederstitel, inget man får per automatik.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka