Matvanor (utbruten från Tips i vardagen)

Jag blir fascinerad över matdiskussionen. Hur vet man vad man är sugen på? Skulle jag laga mat utifrån vad jag är sugen på, så skulle jag inte äta alls.

Jag planerar veckans luncher varje måndag, så jag tar fram rätt låda ur frysen rätt kväll. Har sju maträtter rullande, så när nån håller på att ta slut, så lagar jag den igen (alltid på helgen dock). Som singel får jag då minst fyra portioner jag kan frysa ned. När jag väl äter lunch så kokar jag ris eller pasta beroende på mat och värmer lådans innehåll i kastrull.
På samma sätt som jag väljer mat på restaurang eller bestämmer vart jag vill gå och äta på lunchen. Oftast handlar det om mående och temperatur (ute). Är jag hängig eller det är tex varmt ute vill jag inte ha något tungt att äta som tex lasagne eller vegobullar och potatis. Är jag hängig vill jag oftast ha soppa eller något annat som är lätt att få i sig och är det varmt vill jag ha något svalt och grönt gärna med mycket krispiga grönsaker. Är det kallt och jag är nedstämd vill jag ha något som smakar mycket tex en curry eller så vill jag ha något snällt, tryggt och värmande som just vegobullar och potatismos med lingon och inlagd gurka.
 
Det där har jag undrat över - hur vet man vad man kommer vara sugen på och ha lust att laga en vecka framåt? ”Vad vill jag äta ikväll?” är svårt att veta tidigare än samma dag. tycker jag.

Vi gör veckomatsedel och lämnar fredagar och lördagar fria. Lättare att handla hem ochjag drabbas ofta av att Nä det där känner jag inte för idag då byter jag den mot en annan dag

T.ex Måndag fiskpinnar, Tisdag lasagne, onsdag köttbullar
På måndag känner jag att fasen vill verkligen inte ha fiskpinnar då kör jag köttbullar istället för det finns hemma :)

Vi drabbas annars av Vad ska vi äta och s¨går det ofantligt mycket tid till att fundera ut vad man ska göra. Med veckomeny så blir det lättare dels för att man handlat hem och dels för att man redan har andra förslag om man inte är sugen på det man tänkte från början :)

Och nu läste jag alla svar du fått innan så du kan dissa min kommentar :D

Tilägg Jag och sambon har inga problem med att äta samma rätt 2 dagar på raken så oftast är det vi gör på middagen lunchen dagen efter.

1 gång i veckan försöker vi göra ett kylskåpsröj för ibland blir det ju lite utav vart kvar och då får man hitta på något med det..

Skulle gärna ha typ Hello Fresh matkasse men tydligen levereas eller finns inte möjlighet att hämta upp när man bor en bit ute på landet. Sjukt störande
Min syssling har det och det sparar dem mycket tid
 
Senast ändrad:
Vi gör veckomatsedel och lämnar fredagar och lördagar fria. Lättare att handla hem ochjag drabbas ofta av att Nä det där känner jag inte för idag då byter jag den mot en annan dag

T.ex Måndag fiskpinnar, Tisdag lasagne, onsdag köttbullar
På måndag känner jag att fasen vill verkligen inte ha fiskpinnar då kör jag köttbullar istället för det finns hemma :)

Vi drabbas annars av Vad ska vi äta och s¨går det ofantligt mycket tid till att fundera ut vad man ska göra. Med veckomeny så blir det lättare dels för att man handlat hem och dels för att man redan har andra förslag om man inte är sugen på det man tänkte från början :)

Och nu läste jag alla svar du fått innan så du kan dissa min kommentar :D

Tilägg Jag och sambon har inga problem med att äta samma rätt 2 dagar på raken så oftast är det vi gör på middagen lunchen dagen efter.

1 gång i veckan försöker vi göra ett kylskåpsröj för ibland blir det ju lite utav vart kvar och då får man hitta på något med det..

Skulle gärna ha typ Hello Fresh matkasse men tydligen levereas eller finns inte möjlighet att hämta upp när man bor en bit ute på landet. Sjukt störande
Min syssling har det och det sparar dem mycket tid
Jag börjar ofta fundera på middagen redan vid lunch, är jag ledig så ofta efter frukost. Så när kvällen väl kommer så vet jag. Vilket är bra inte minst för att barnen ofta vill veta exakt vad det ska bli samma ögonblick man sätter foten innanför dörren. 😂
 
Vi utgår från vad vi brukar vilja äta, hur mycket tid vi brukar ha/vilja lägga på matlagning och hur mycket vi brukar äta i planeringen. För vardagar innebär det att vi planerar för 3-4 middagar som inte tar mer än 15 min. att tillaga. Vi har en sisådär 5-6 rätter som vi brukar rulla på och gillar att äta, och så sparar vi de lite roligare och mer tidskrävande rätterna till helgerna. En måltid är rester/oplanerat (hämtmat eller liknande).
Oj, 15 minuter! Då hinner ni nätt och jämt koka pasta då, och ris eller potatis går bort en vardag? Vad är det rätter ni lagar som tar 15 minuter från idé till serveringsklart? Mina middagar tar nog en timme i snitt att laga, minst.
 
Oj, 15 minuter! Då hinner ni nätt och jämt koka pasta då, och ris eller potatis går bort en vardag? Vad är det rätter ni lagar som tar 15 minuter från idé till serveringsklart? Mina middagar tar nog en timme i snitt att laga, minst.

Jasminris tar 12 minuter. Jag kan komma på flera rätter; korv stroganoff, spaghetti och köttfärssås, kycklinggryta (stek kycklingfilé, på med pataks färdiga sås), och omelett t ex.
 
Jasminris tar 12 minuter. Jag kan komma på flera rätter; korv stroganoff, spaghetti och köttfärssås, kycklinggryta (stek kycklingfilé, på med pataks färdiga sås), och omelett t ex.
Köttfärsssås på 15 minuter reder inte jag ut. Å andra sidan kan den göras klockan 6 på morgonen och stå och puttra på spisen eller i ugnen fram till middag. Men det tar ändå mer än 15 minuter att koka upp vatten, koka pasta, smaka upp såsen och blanda till rätt konsistens och fixa sallad.

Omelett med fyllning till mer än 2 personer fixar jag nog inte heller på 15 minuter. Och inte korv stroganoff heller, även om arbetsinsatsen inte är mer än 15 minuter. Mindre än 10-15 minuter att koka ihop efter bryning av korv och tomatpuré så blir det inget vidare.

Kanske är jag bara ineffektiv.
 
Senast ändrad:
Köttfärsssås på 15 minuter reder inte jag ut. Å andra sidan kan den göras klockan 6 på morgonen och stå och puttra på spisen eller i ugnen fram till middag. Men det tar ändå mer än 15 minuter att koka upp vatten, koka pasta, smaka upp såsen och blanda till rätt konsistens och fixa sallad.

Omelett med fyllning till mer än 2 personer fixar jag nog inte heller på 15 minuter. Och inte korv stroganoff heller, även om arbetsinsatsen inte är mer än 15 minuter. Mindre än 10-15 minuter att koka ihop efter bryning av korv och tomatpuré så blir det inget vidare.

Kanske är jag bara ineffektiv.
Jag brukar nog lägga mer tid än 15 min iaf på köttfärssås och korv stroganoff. Men är man mer effektiv så tänker jag att man kommer undan på kortare tid.

Omelett brukar jag steka lök, potatis och korv och sen bara på med ägg. Tar nog Max 15 min.
 
Jasminris tar 12 minuter. Jag kan komma på flera rätter; korv stroganoff, spaghetti och köttfärssås, kycklinggryta (stek kycklingfilé, på med pataks färdiga sås), och omelett t ex.
Gör det? Hurdå? Mäta upp och skölja ris, ta fram kastrull, sätta handduk runt locket, mäta upp vatten, sätta på plattan, vänta till uppkok. Koka livligt 6-7 minuter, därefter sänka värmen och låta stå ytterligare 10 min. Fluffa upp riset och låta det ånga av ett par minuter innan det serveras. Hur gör du för att få riset från kartong till ätklart på tolv minuter?

Spaghetti och köttfärssås; Koka spaghetti: 15 minuter. Köttfärssås: hacka lök och vitlök, låt steka med tomatpure och kryddor i tio minuter. Bryn köttfärs och blanda ner tillsammans med en burk tomatkross. Låt koka 30 minuter, helst längre. Det tar mig en timme ungefär att göra spaghetti och köttfärssås.
 
Köttfärsssås på 15 minuter reder inte jag ut. Å andra sidan kan den göras klockan 6 på morgonen och stå och puttra på spisen eller i ugnen fram till middag. Men det tar ändå mer än 15 minuter att koka upp vatten, koka pasta, smaka upp såsen och blanda till rätt konsistens och fixa sallad.

Omelett med fyllning till mer än 2 personer fixar jag nog inte heller på 15 minuter. Och inte korv stroganoff heller, även om arbetsinsatsen inte är mer än 15 minuter. Mindre än 10-15 minuter att koka ihop efter bryning av korv och tomatpuré så blir det inget vidare.

Kanske är jag bara ineffektiv.
Problemet är ju att flera moment när man gör de där rätterna tar tid som inte går att korta ner. Saker måste koka ihop och få vara i grytan ett tag, oavsett hur snabb man är. Och innan de kan åka ner i grytan måste de plockas fram och hackas, även om man är snabb tar det inte noll minuter.
 
Gör det? Hurdå? Mäta upp och skölja ris, ta fram kastrull, sätta handduk runt locket, mäta upp vatten, sätta på plattan, vänta till uppkok. Koka livligt 6-7 minuter, därefter sänka värmen och låta stå ytterligare 10 min. Fluffa upp riset och låta det ånga av ett par minuter innan det serveras. Hur gör du för att få riset från kartong till ätklart på tolv minuter?

Spaghetti och köttfärssås; Koka spaghetti: 15 minuter. Köttfärssås: hacka lök och vitlök, låt steka med tomatpure och kryddor i tio minuter. Bryn köttfärs och blanda ner tillsammans med en burk tomatkross. Låt koka 30 minuter, helst längre. Det tar mig en timme ungefär att göra spaghetti och köttfärssås.
Det är nog detta som är skillnaden, min sambo varken sköljer, fluffar ris eller låter det ånga innan vi äter. Och köttfärsåsen är klar så fort den har kokat upp.
 
Jag börjar ofta fundera på middagen redan vid lunch, är jag ledig så ofta efter frukost. Så när kvällen väl kommer så vet jag. Vilket är bra inte minst för att barnen ofta vill veta exakt vad det ska bli samma ögonblick man sätter foten innanför dörren. 😂
Och just den där funderingen vill jag komma ifrån.

Jag och sambon delar på matlagningen och då är det lättare om en är hemma före den andre och kan således börja med maten utan att lägga för mycket vikt vid det.


----------

Och på tal om 15 min fixar jag fil, flingor och microvågsgröt, :rofl:

Runt en halvtimme är mina snabba rätter på räknat med framplockning mm
 
Problemet är ju att flera moment när man gör de där rätterna tar tid som inte går att korta ner. Saker måste koka ihop och få vara i grytan ett tag, oavsett hur snabb man är. Och innan de kan åka ner i grytan måste de plockas fram och hackas, även om man är snabb tar det inte noll minuter.
Ganska ofta hackar jag och förbereder basen på morgonen och så finns den färdig i ganska smakrikt skick.. Det tar å andra sidan också tid i vardagen även om det passar just mig bra långt innan du andre behöver lämna sängen. Men smaker tar tid att utveckla i de flesta rätter och jag vill ogärna kompromissa med just det, så får ta till andra metoder än att laga från scratch i expressfart.
 
Det är nog detta som är skillnaden, min sambo varken sköljer, fluffar ris eller låter det ånga innan vi äter. Och köttfärsåsen är klar så fort den har kokat upp.
Jag tycker det är nästan omöjligt att få riset gott om man hoppar över alla moment och snabbkokar det, och köttfärssåsen smakar ingenting om den inte har kokat. Dvs, det blir mat, men jag vill inte äta den.
 
Ganska ofta hackar jag och förbereder basen på morgonen och så finns den färdig i ganska smakrikt skick.. Det tar å andra sidan också tid i vardagen även om det passar just mig bra långt innan du andre behöver lämna sängen. Men smaker tar tid att utveckla i de flesta rätter och jag vill ogärna kompromissa med just det, så får ta till andra metoder än att laga från scratch i expressfart.
Men vadan denna stress med maten? Nästan alla tips i tråden om enklare vardagsliv har handlat om hur man skär ner på tiden till matlagningen. Varför är det så bråttom att få maten på bordet?
 
Gör det? Hurdå? Mäta upp och skölja ris, ta fram kastrull, sätta handduk runt locket, mäta upp vatten, sätta på plattan, vänta till uppkok. Koka livligt 6-7 minuter, därefter sänka värmen och låta stå ytterligare 10 min. Fluffa upp riset och låta det ånga av ett par minuter innan det serveras. Hur gör du för att få riset från kartong till ätklart på tolv minuter?

Spaghetti och köttfärssås; Koka spaghetti: 15 minuter. Köttfärssås: hacka lök och vitlök, låt steka med tomatpure och kryddor i tio minuter. Bryn köttfärs och blanda ner tillsammans med en burk tomatkross. Låt koka 30 minuter, helst längre. Det tar mig en timme ungefär att göra spaghetti och köttfärssås.

Det står 12 min på paketet så det brukar jag gå på. Det är alltså från uppkok tills man tar av det från plattan. Sen låter jag det stå några min. Så ja kanske nån minut mer än 15 då.

Köttfärssås - Tror det finns många som bara steker ihop lök och köttfärs , kryddar lite, häller på tomatkross, kokar upp - klart.

Rätten där man steker kycklingfilé och sen häller på smaksatt creme fraiche och soltorkade tomater lär inte heller ta mer än 15 min.
 
Oj, 15 minuter! Då hinner ni nätt och jämt koka pasta då, och ris eller potatis går bort en vardag? Vad är det rätter ni lagar som tar 15 minuter från idé till serveringsklart? Mina middagar tar nog en timme i snitt att laga, minst.

Ris kokas genom att mäta upp ris och vatten enligt förpackningen, koka upp och låta sjuda i 12 min - klart! Så typish 15 min.

Annars stekt fisk med mos, kikärtsgryta som görs medan riset kokar, pastasåser som görs medan pasta kokar (koktid brukar vara 12 min)… enkel mat. Sedan gör vi större saker som lasagne och annat på helgen eller en kväll om vi orkar och fryser in/sparar i matlådor.
 
Tanken hade inte ens slagit mig att man kan få ris ätbart genom att stormkoka det i tolv minuter. Har jag så bråttom skulle jag nog ta en macka istället, för att vara ärlig.

Nu läser du in något som jag inte har skrivit. Jag gör som det står på paketet och det blir jättebra.

Och jag menade mer i det stora hela - du verkar så paff över att inte alla sjuder köttfärssåsen i en timme. Och det gör mig lite förvånad. Du måste väl veta att folk gör på olika sätt och har olika förhållningssätt till mat?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 859
Senast: SiZo
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 210
Senast: Whoever
·
Mat Jag tycker inte om att laga mat. Så jag vill sluta med det (åtminstone till vardags). Samtidigt vill jag äta nyttigt, veganskt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 785
Senast: Tilly_85
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 248
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp