Matvanor (utbruten från Tips i vardagen)

På den tiden jag hade väldigt fysiskt tungt jobb på lager så behövde jag äta lagad mat två gånger per dag. Hade aldrig klarat mig på bara smörgås och något mer på lunchen på den tiden.
Det kanske är det som är skillnaden. Iaf jag kobbar fysiskt på jobbet. Jag är hungrig när jag kommer hem halv fem. Dessutom är det aktiviteter för dottern på flera kvällar.
 
Själv äter jag nästan aldrig lagad mat två gånger per dag. Har jag ätit lagad mat på dagen så tar jag smörgås när jag kommer hem. Har jag ätit fil eller keso med smörgås på lunchen (oftast när jag sitter hemma) så gör jag mat på eftermiddagen. Men så jobbar jag på kontor och använder inte kroppen fysiskt.

På den tiden jag hade väldigt fysiskt tungt jobb på lager så behövde jag äta lagad mat två gånger per dag. Hade aldrig klarat mig på bara smörgås och något mer på lunchen på den tiden.
Jag tror man är olika helt enkelt, jag har arbetat fysiskt hela livet och aldrig varit hypad på en stadig lunch. Tycker det gör mig tung och trött och seg snarare än laddar energi. :) Gillar inte frukost om jag ska arbeta heller, det äter jag bara om jag har semester.
 
Jag tror man är olika helt enkelt, jag har arbetat fysiskt hela livet och aldrig varit hypad på en stadig lunch. Tycker det gör mig tung och trött och seg snarare än laddar energi. :) Gillar inte frukost om jag ska arbeta heller, det äter jag bara om jag har semester.
Jag äter både frukost 1 och 2 om jag jobbar. Skulle inte klara mig på tom mage från 6 till 12 när jag lyfter ton i timmen...
 
Jag äter både frukost 1 och 2 om jag jobbar. Skulle inte klara mig på tom mage från 6 till 12 när jag lyfter ton i timmen...
Det är det jag menar, vi är ju olika. Jag har gjort allt från snöskottning på tak, till stall och nu hotellstäd och alltid varit likadan - medan andra kan äta gröt till frukost, smälla en pizza till lunch och ändå vara redo att hoppa på't igen. :D Det skulle jag inte klara.
Jag blir tung av lagad mat.
 
Jag blir lite facinerad av de svenska lunchvanorna och hur mycket tid och planering som går åt.

Personligen har jag aldrig varit någon framstående lunchätare och inte ens som barn fattade jag varför man skulle äta varm lagad mat två gånger om dagen. Mitt yrkesverksamma liv har i stort sett föregått i Danmark och Norge där lunchvanorna är helt annorlunda. Man tar med sig två eller fler smörgåsar, tar ingen tid att göra och kräver ingen planering, matlagning eller infrysning etc. Bröd och pålägg finns i de flesta hem. Tidsbesparande är bara förnamnet.

Även på öretag med lunchmatsal äter de flesta smörgås till lunch. även om sallader och också soppa har blivit ett vanligare inslag så är två brödskivor med pålägg standard.
Det är alldeles för torftigt för mig. Jag skulle bli hungrig efter någon timme och inte ha energi till att jobba ordentligt. Åker jag till stallet efter jobbet får jag inte mat förrän 20-21 och har jag bara fått i mig lite bröd med pålägg till lunch fungerar jag mycket dåligt.
 
Alltså, har du på riktigt så himla svårt att förstå att folk vill laga sin middag snabbt som du ger uttryck för här i tråden?
Jag tycker också om att laga mat, men vissa kvällar är energin låg eller så har jag inte hunnit äta lunch överhuvudtaget på jobbet för att något skiter sig med en patient. Och då är vi ändå bara två vuxna i familjen, ser jag på barnfamiljerna omkring mig så vill dom ha mat på bordet så snabbt som möjligt vissa kvällar eftersom en del fritidsaktiviteter börjar inom en timme från att föräldrarna är hemma från jobbet. Så snabblagad middag eller så får barnet strunta i sin fritidsaktivitet.
Som sagt jag gillar också att ta tid på mig med maten, men matsnobberi där man kallar det andra lagar/äter för oätligt är inte så himla charmigt.
Jag skrev att för mig är det oätligt, är det en förolämpning? Det finns de som skulle tycka att maten jag lagar ibland är oätligt stark, och det är väl ok, eller ska jag kalla dem snobbar då för att de inte gillar min mat?

Är det snobberi att inte äta allt som någon människa i landet äter? I så fall är nog alla matsnobbar.

Om man regelmässigt har så bråttom med middagen att varje minut räknas, så kan man väl få fråga varför det är så otroligt bråttom med maten? Om anledningen är att man har tonåringar som tränar varje dag strax efter att man kommer hem så är ju det en bra förklaring. Ingen värdering i det.
 
Om man regelmässigt har så bråttom med middagen att varje minut räknas, så kan man väl få fråga varför det är så otroligt bråttom med maten? Om anledningen är att man har tonåringar som tränar varje dag strax efter att man kommer hem så är ju det en bra förklaring. Ingen värdering i det.

Jag har inte läst hela tråden så noga så hoppas det inte blir ett yxskaft av det här. Snabbare mat är enklare mat. Många är väldigt stressade i sin vardag, även såna som inte har tränande tonåringar. Det handlar om bristande ork, tid, och tankekraft, man kan inte räcka till till allt. Vissa behöver använda sin lunch till annat än att planera middagen. Som till exempel träna, ringa barnen, gå ut med hunden, hinna till banken, eller faktiskt göra det den är tänkt till – få ett ögonblicks återhämtning.

Sen vill jag också stillsamt påminna om att vi alla har olika förutsättningar och prioriteringar. Det finns mängder med funktionsvariationer som gör vardagens alla moment olika krävande, och för många är det inte ens att tänka på att ha med steg som t.ex. hacka en lök. Alla kanske inte har en förklaring som du räknar som "bra", men de kanske ändå inte orkar eller kan göra mer än att lägga en panpizza i mikron. Så, det kanske är 'så otroligt bråttom med maten' för att den ska bli klar innan orken är slut, helst lite innan så att det finns ork kvar att äta den också, eller för att saker och ting behöver förenklas så mycket som möjligt för att livet ska fungera.
 
Jag har inte läst hela tråden så noga så hoppas det inte blir ett yxskaft av det här. Snabbare mat är enklare mat. Många är väldigt stressade i sin vardag, även såna som inte har tränande tonåringar. Det handlar om bristande ork, tid, och tankekraft, man kan inte räcka till till allt. Vissa behöver använda sin lunch till annat än att planera middagen. Som till exempel träna, ringa barnen, gå ut med hunden, hinna till banken, eller faktiskt göra det den är tänkt till – få ett ögonblicks återhämtning.

Sen vill jag också stillsamt påminna om att vi alla har olika förutsättningar och prioriteringar. Det finns mängder med funktionsvariationer som gör vardagens alla moment olika krävande, och för många är det inte ens att tänka på att ha med steg som t.ex. hacka en lök. Alla kanske inte har en förklaring som du räknar som "bra", men de kanske ändå inte orkar eller kan göra mer än att lägga en panpizza i mikron. Så, det kanske är 'så otroligt bråttom med maten' för att den ska bli klar innan orken är slut, helst lite innan så att det finns ork kvar att äta den också, eller för att saker och ting behöver förenklas så mycket som möjligt för att livet ska fungera.
Jag ska erkänna att vissa eftermiddagar är oöverstigligt att ens ställa en färdig matlåda i micron :o
 
Jag skrev att för mig är det oätligt, är det en förolämpning? Det finns de som skulle tycka att maten jag lagar ibland är oätligt stark, och det är väl ok, eller ska jag kalla dem snobbar då för att de inte gillar min mat?

Är det snobberi att inte äta allt som någon människa i landet äter? I så fall är nog alla matsnobbar.

Om man regelmässigt har så bråttom med middagen att varje minut räknas, så kan man väl få fråga varför det är så otroligt bråttom med maten? Om anledningen är att man har tonåringar som tränar varje dag strax efter att man kommer hem så är ju det en bra förklaring. Ingen värdering i det.
Nej det är inte snobberi att inte äta allt någon människa äter. Men vi kanske kan vara överens om att de är betydligt mer matsnobberi att ifrågasätta en köttfärssås som inte kokat tillräckligt länge eller att någon kan äta ris som inte sköljts, kokats i rätt mängd vatten, fluffats och ångats jämfört med om jag skulle ifrågasätta att någon inte äter mamma scans köttbullar eller flintastek? Nog tusan finns det ju kulturellt kapital i mat.

Du ger inte riktigt uttryck för att ha den förståelsen för andras situation när du gång på gång i tråden ifrågasätter vad brådskan kring middagen är, men jag kanske missförstod då.
 
Periodvis har jag fryst in lunchmat portionsvis i folieformar. Det underlättar enormt, behöver inte tänka på att ta undan mat på kvällen, se till att det finns rena matlådor etc. Bara ta en låda från frysen innan jag lämnar hemmet på morgonen.
Fast @Mineur detta var faktiskt ett tips i vardagen! 😊
 
Men vadan denna stress med maten? Nästan alla tips i tråden om enklare vardagsliv har handlat om hur man skär ner på tiden till matlagningen. Varför är det så bråttom att få maten på bordet?
Jag hatar att laga mat, något av det värsta jag vet. Det ska gå fort och lätt, tycker jag. Så en timme vid spisen är rena döden för min del.... Jag skulle verkligen inte orka.

I går slog det mig också att min dotter snart 16 är bättre på matlagning än vad jag är. Kanske för att när jag lagar mat plockar jag undan- och maten bränns lättare. Hon stökar upp, men maten bränns inte lika ofta.... Jag fick alltså hel enkelt ge min dotter cred för att hon är bättre än vad jag är på det här! Hon har också mer intresse...
 
Jag tycker det är nästan omöjligt att få riset gott om man hoppar över alla moment och snabbkokar det, och köttfärssåsen smakar ingenting om den inte har kokat. Dvs, det blir mat, men jag vill inte äta den.
Hur kokar man ris då? Jag kokar upp med lock vatten och salt, stänger plattan, rör om sätter på locket igen, rör om efter totalt ca 20 minuter igen.
 
Hur kokar man ris då? Jag kokar upp med lock vatten och salt, stänger plattan, rör om sätter på locket igen, rör om efter totalt ca 20 minuter igen.
Jag tvättar riset noga, och sen 1 del ris till 2 delar vatten + salt. Låter det koka upp med lock, sen stänger jag antingen av plattan helt eller vrider ned till 1 tills vattnet är borta. Tar av locket, puffar upp riset och låter det ånga lite.
 
Det skulle jag också göra. Har all förståelse för att sakna tid och lust och ork, och ta en macka eller yoghurt. Men då skulle jag ju göra just det snarare än att försöka stressa fram en köttfärssås på 15 minuter.
Enda anledningen till att jag lagade mat när jag blev vuxen var för att se till så att mina barn fick i sig rätt antal mål mat och rätt sort mat varje dag. det innebar lagad lunch och middag varje dag. Hade det bara varit jag hade min matlagning med största sannolikhet sett helt annorlunda ut i dag, om jag inte haft barnen alltså.

Då blir det ofta att mat ska vara snabbt och lätt, men ändå lagad middag, hyfsat vettig liksom.
 
Jag tvättar riset noga, och sen 1 del ris till 2 delar vatten + salt. Låter det koka upp med lock, sen stänger jag antingen av plattan helt eller vrider ned till 1 tills vattnet är borta. Tar av locket, puffar upp riset och låter det ånga lite.
Som jag, fast jag tvättar inte mitt ris. Sköljer av det en gång sedan jag läst om det här på buke för ett tag sedan.
 
Och jag sköljer inte lika noga då :D Har jag ätit osköljt ris i 41 år så dör jag nog inte av arsenikförgiftning, så tänker mig att det räcker att skölja bara. :D Men jag gör det i alla fall, ett framsteg :D
Jag sköljer mitt ris till klarvatten typ, men kokar som en neandertalare och har aldrig hört talas om att "fluffa" :D, tänker att vi gör det som funkar.

*Knapplån
Jag gör dessutom jätteskillnad på "Jag måste äta" och att LAGA MAT. Tror inte att jag är den enda där.
 
Det där har jag undrat över - hur vet man vad man kommer vara sugen på och ha lust att laga en vecka framåt? ”Vad vill jag äta ikväll?” är svårt att veta tidigare än samma dag. tycker jag.
Min matlagning baseras på vad jag gräver fram ur frys och skåp. Slänger en blick i frysen och gör en rätt. Provar sällan nytt, vid min ålder har jag gått igenom så många recept och hittat på så många att nyheter inte behövs, de bara uppstår.

Mycket baseras också på vad som är billigt i affären. Hittar jag billig svenskt kyckling/kött så köper jag mycket och fryser in.

Att planera maten var länge sedan. Då när vi var flera i hushållet och mat inte bara köptes för de pengar som blev över.
Billig mat kan vara god.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 868
Senast: SiZo
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 278
Senast: Whoever
·
Mat Jag tycker inte om att laga mat. Så jag vill sluta med det (åtminstone till vardags). Samtidigt vill jag äta nyttigt, veganskt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 791
Senast: Tilly_85
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 264
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp