Matvanor (utbruten från Tips i vardagen)

Imponerande att så många klarar av att laga mat för veckan. Det gör inte jag. Jag köper färdiga rätter.

Vi lagar inte mat varje dag. Vi lagar däremot nästan alltid så det blir över till 1-2 middagar till så är det 1-2 dagar då man slipper laga mat. Ibland äter vi samma 2-3 dagar på raken och ibland åker det in i frysen efter dag 1 och plockas fram vid ett senare tillfälle när man inte orkar laga mat. Maträtter som t.ex. köttfärssås är enkla att laga mycket av. Vi brukar försöka se till att det finns 1-2 middagar i frysen/kylen när det är söndag kväll så kan man äta dem de dagar man har extra mycket. Jag förstår själv inte hur folk orkar laga mat varje dag när det är så enkelt att laga mer så det blir över till andra dagar.
 
Tanken hade inte ens slagit mig att man kan få ris ätbart genom att stormkoka det i tolv minuter. Har jag så bråttom skulle jag nog ta en macka istället, för att vara ärlig.
Att koka ris som man kokar pasta, dvs i massor med vatten som man sedan häller av, är en rekommenderad metod för att bli kvitt en stor del av arseniken som finns i ris:

Ett sätt att minska mängden arsenik är att koka riset med stort överskott av vatten som sedan hälls bort. Då kan arsenikinnehållet i riset minska med mer än hälften.
https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/metaller1/arsenik-i-ris

Så det har sina fördelar att göra så.... :) Exakt hur lång tid det tar att koka basmatiris på det viset vet jag dock inte - jag brukar smaka riset med jämna mellanrum för att se om det är klart.
 
Men vadan denna stress med maten? Nästan alla tips i tråden om enklare vardagsliv har handlat om hur man skär ner på tiden till matlagningen. Varför är det så bråttom att få maten på bordet?
Därför att det blir bättre på kortare tid genom förberedelser. Stopp på kontoret vid 17-snåret, hemma vid 18-snåret och då är det skönt att det finns en plan, de grejerna/komponenterna som går att förbereda bra och tar längst tid finns i halvklart skick att slutbereda. Ut och hämta finishen i landet för smak och dekoration. Mat på bordet 19-19.30 ätande i lugn och ro. För mig är det precis motsatsen till stress? Särskilt delen som är att laga mat i lugn och ro tidig morgon. Det är nästan ren meditation.

Jag skär dock inte ned på totaltiden.
 
Jag blir lite facinerad av de svenska lunchvanorna och hur mycket tid och planering som går åt.

Personligen har jag aldrig varit någon framstående lunchätare och inte ens som barn fattade jag varför man skulle äta varm lagad mat två gånger om dagen. Mitt yrkesverksamma liv har i stort sett föregått i Danmark och Norge där lunchvanorna är helt annorlunda. Man tar med sig två eller fler smörgåsar, tar ingen tid att göra och kräver ingen planering, matlagning eller infrysning etc. Bröd och pålägg finns i de flesta hem. Tidsbesparande är bara förnamnet.

Även på öretag med lunchmatsal äter de flesta smörgås till lunch. även om sallader och också soppa har blivit ett vanligare inslag så är två brödskivor med pålägg standard.
 
Nu läser du in något som jag inte har skrivit. Jag gör som det står på paketet och det blir jättebra.

Och jag menade mer i det stora hela - du verkar så paff över att inte alla sjuder köttfärssåsen i en timme. Och det gör mig lite förvånad. Du måste väl veta att folk gör på olika sätt och har olika förhållningssätt till mat?
När jag gör som det står på paketet blir riset för mig nästan oätligt äckligt. Jag har aldrig förstått varför de gör instruktioner som gör att man i princip förstör riset om man följer dem. Jag hittade till sist i en koreansk kokbok ett bra recept på ris, som i mina ögon är smidigt och gott, men tolv minuter tar det inte.

Och jag sa inte en timme, jag sa 30 minuter.

Och nä, jag visste faktiskt inte att det finns de som regelmässigt kastar ihop mat på 15 minuter. Varför är det så bråttom?
 
Därför att det blir bättre på kortare tid genom förberedelser. Stopp på kontoret vid 17-snåret, hemma vid 18-snåret och då är det skönt att det finns en plan, de grejerna/komponenterna som går att förbereda bra och tar längst tid finns i halvklart skick att slutbereda. Ut och hämta finishen i landet för smak och dekoration. Mat på bordet 19-19.30 ätande i lugn och ro. För mig är det precis motsatsen till stress? Särskilt delen som är att laga mat i lugn och ro tidig morgon. Det är nästan ren meditation.

Jag skär dock inte ned på totaltiden.
Då förstår jag. Jag kommer hem ungefär vid 18, också, via affären. Och sen tar väl maten ungefär en timme att fixa, beroende på vad det blir.
 
Jag blir lite facinerad av de svenska lunchvanorna och hur mycket tid och planering som går åt.

Personligen har jag aldrig varit någon framstående lunchätare och inte ens som barn fattade jag varför man skulle äta varm lagad mat två gånger om dagen. Mitt yrkesverksamma liv har i stort sett föregått i Danmark och Norge där lunchvanorna är helt annorlunda. Man tar med sig två eller fler smörgåsar, tar ingen tid att göra och kräver ingen planering, matlagning eller infrysning etc. Bröd och pålägg finns i de flesta hem. Tidsbesparande är bara förnamnet.

Även på öretag med lunchmatsal äter de flesta smörgås till lunch. även om sallader och också soppa har blivit ett vanligare inslag så är två brödskivor med pålägg standard.
Min lunch är gårdagens middag, så det tar inte mer tid att fixa lunchen än att fixa middag.
 
Jag blir lite facinerad av de svenska lunchvanorna och hur mycket tid och planering som går åt.

Personligen har jag aldrig varit någon framstående lunchätare och inte ens som barn fattade jag varför man skulle äta varm lagad mat två gånger om dagen. Mitt yrkesverksamma liv har i stort sett föregått i Danmark och Norge där lunchvanorna är helt annorlunda. Man tar med sig två eller fler smörgåsar, tar ingen tid att göra och kräver ingen planering, matlagning eller infrysning etc. Bröd och pålägg finns i de flesta hem. Tidsbesparande är bara förnamnet.

Även på öretag med lunchmatsal äter de flesta smörgås till lunch. även om sallader och också soppa har blivit ett vanligare inslag så är två brödskivor med pålägg standard.
Jag mår bäst av lagad mat. Blir mättare och håller mig längre. Soppa tycker jag sällan mättar (även fast det självfallet finns matigare varianter också), känns mest som man dricker smaksatt vatten.
 
Man kanske inte har varken tid eller lust eller ork. Själv har jag absolut noll intresse av mat och tar det mer än 15min så skiter jag i det och tar macka eller yoghurt.
Det skulle jag också göra. Har all förståelse för att sakna tid och lust och ork, och ta en macka eller yoghurt. Men då skulle jag ju göra just det snarare än att försöka stressa fram en köttfärssås på 15 minuter.
 
Det skulle jag också göra. Har all förståelse för att sakna tid och lust och ork, och ta en macka eller yoghurt. Men då skulle jag ju göra just det snarare än att försöka stressa fram en köttfärssås på 15 minuter.
Jag måste ha med matlåda till jobbet varje dag (för att köpa lunch behöver jag bil och valen är hammburgare eller pizza.), så ibland måste det fixas mat bara för att ha matlåda.
 
Jag blir lite facinerad av de svenska lunchvanorna och hur mycket tid och planering som går åt.

Personligen har jag aldrig varit någon framstående lunchätare och inte ens som barn fattade jag varför man skulle äta varm lagad mat två gånger om dagen. Mitt yrkesverksamma liv har i stort sett föregått i Danmark och Norge där lunchvanorna är helt annorlunda. Man tar med sig två eller fler smörgåsar, tar ingen tid att göra och kräver ingen planering, matlagning eller infrysning etc. Bröd och pålägg finns i de flesta hem. Tidsbesparande är bara förnamnet.

Även på öretag med lunchmatsal äter de flesta smörgås till lunch. även om sallader och också soppa har blivit ett vanligare inslag så är två brödskivor med pålägg standard.
Jag som arbetar fysiskt och är gbp-opad skulle aldrig klara migpå ett par mackor till lunch.
 
Jag blir lite facinerad av de svenska lunchvanorna och hur mycket tid och planering som går åt.

Personligen har jag aldrig varit någon framstående lunchätare och inte ens som barn fattade jag varför man skulle äta varm lagad mat två gånger om dagen. Mitt yrkesverksamma liv har i stort sett föregått i Danmark och Norge där lunchvanorna är helt annorlunda. Man tar med sig två eller fler smörgåsar, tar ingen tid att göra och kräver ingen planering, matlagning eller infrysning etc. Bröd och pålägg finns i de flesta hem. Tidsbesparande är bara förnamnet.

Även på öretag med lunchmatsal äter de flesta smörgås till lunch. även om sallader och också soppa har blivit ett vanligare inslag så är två brödskivor med pålägg standard.
Det finns ju ganska mycket kunskap om mattider, matsmältning osv. Därför äter jag varm ”riktig” måltid på lunchen istället för på kvällen då kroppen ska gå i vilo-läge.
 
Och nä, jag visste faktiskt inte att det finns de som regelmässigt kastar ihop mat på 15 minuter. Varför är det så bråttom?
Alltså, har du på riktigt så himla svårt att förstå att folk vill laga sin middag snabbt som du ger uttryck för här i tråden?
Jag tycker också om att laga mat, men vissa kvällar är energin låg eller så har jag inte hunnit äta lunch överhuvudtaget på jobbet för att något skiter sig med en patient. Och då är vi ändå bara två vuxna i familjen, ser jag på barnfamiljerna omkring mig så vill dom ha mat på bordet så snabbt som möjligt vissa kvällar eftersom en del fritidsaktiviteter börjar inom en timme från att föräldrarna är hemma från jobbet. Så snabblagad middag eller så får barnet strunta i sin fritidsaktivitet.
Som sagt jag gillar också att ta tid på mig med maten, men matsnobberi där man kallar det andra lagar/äter för oätligt är inte så himla charmigt.
 
Vi lagar inte mat varje dag. Vi lagar däremot nästan alltid så det blir över till 1-2 middagar till så är det 1-2 dagar då man slipper laga mat. Ibland äter vi samma 2-3 dagar på raken och ibland åker det in i frysen efter dag 1 och plockas fram vid ett senare tillfälle när man inte orkar laga mat. Maträtter som t.ex. köttfärssås är enkla att laga mycket av. Vi brukar försöka se till att det finns 1-2 middagar i frysen/kylen när det är söndag kväll så kan man äta dem de dagar man har extra mycket. Jag förstår själv inte hur folk orkar laga mat varje dag när det är så enkelt att laga mer så det blir över till andra dagar.
Jag får inte till det ens en gång i veckan numera. Förut när jag inte jobbade och hade boendestöd kunde jag laga mat ibland, men aldrig att jag skulle stå och laga mat varje dag. Helt onödigt när man kan laga mycket mat på en gång. Så det där med storkok kan jag redan. Men att klara av att planera och framförallt genomföra matlagning är den svåra biten.
 
Jag blir lite facinerad av de svenska lunchvanorna och hur mycket tid och planering som går åt.

Personligen har jag aldrig varit någon framstående lunchätare och inte ens som barn fattade jag varför man skulle äta varm lagad mat två gånger om dagen. Mitt yrkesverksamma liv har i stort sett föregått i Danmark och Norge där lunchvanorna är helt annorlunda. Man tar med sig två eller fler smörgåsar, tar ingen tid att göra och kräver ingen planering, matlagning eller infrysning etc. Bröd och pålägg finns i de flesta hem. Tidsbesparande är bara förnamnet.

Även på öretag med lunchmatsal äter de flesta smörgås till lunch. även om sallader och också soppa har blivit ett vanligare inslag så är två brödskivor med pålägg standard.


Själv äter jag nästan aldrig lagad mat två gånger per dag. Har jag ätit lagad mat på dagen så tar jag smörgås när jag kommer hem. Har jag ätit fil eller keso med smörgås på lunchen (oftast när jag sitter hemma) så gör jag mat på eftermiddagen. Men så jobbar jag på kontor och använder inte kroppen fysiskt.

På den tiden jag hade väldigt fysiskt tungt jobb på lager så behövde jag äta lagad mat två gånger per dag. Hade aldrig klarat mig på bara smörgås och något mer på lunchen på den tiden.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 859
Senast: SiZo
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 210
Senast: Whoever
·
Mat Jag tycker inte om att laga mat. Så jag vill sluta med det (åtminstone till vardags). Samtidigt vill jag äta nyttigt, veganskt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 785
Senast: Tilly_85
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 248
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp