Matvaror som är ovärt att laga från grunden?

Måste jag välja smakmässigt finner jag inte så mycket som är godare om man inte gör de från grunden så att säga.

Köper ofta halvfabrikat såsom pizzadeg, våffelmix, semibakat bröd som man gör själv det sista i ugnen. Krutonger,

Vad jag ALDRIG kommer köpa är lasagnette-mixen Tvi vale sambon köper den gärna och Nope nej never
 
Oj. Jag har nästan alltid kokat eftersom jag levt fattigt och det är så mycket billigare att köpa torra. De blir i stort sett alltid perfekta. Nån gång har jag fått tag i nån billigare påse där kikärtorna eller bönorna varit av sämre kvalitet.

Jag kokar hela påsen samtidigt. Blötlägger i stoooor kastrull. Byter vatten och kokar på svag värme tills de är mjuka. Typ 45 minuter?
Fryser in i lagom stora påsar.
Vilka kikärtssorter är bra och vilka köper du inte mer?
Har en påse som jag har tänkt att kika, men har inte fått det till att bli än.
Om det inte går så bra får jag köpa bättre slag, och om det misslyckas så köper jag i tetrapack.
 
Mejerivaror är nog helfabrikat? Eller var går gränsen?

Det är väl få saker i affären som är rena råvaror (ägg, färskt/fryst kött och fisk, nötter färsk frukt och grönsaker.. mer?) utan det mesta är väl i alla fall processat på något vis.

Håller för övrigt med om bönor och kikärtor. Jag har inte kunnat få hemkokta baljväxter bra. Vissa blir mos och vissa hårda fastän de kokat lika länge..
Jag skulle nog klassa de flesta icke smaksatta mejerivarorna som typ råvara, finns det NÅGON som gör egen creme fraiche/gräddfil/yoghurt? Hatten av till dem isåfall!

Ketchup, senap och liknande såser köper jag. Ja, såklart en massa annat också men skulle aldrig drömma om att koka egen ketchup när Heinz är perfekt hehe.
 
Hårt bröd! Jag skulle aldrig i livet ställa mig och baka hårt glutenfritt bröd när det finns (numer) så gott linfröknäcke att köpa :up:

Glutenfri våffelmix är också en färdigrätt som jag köper, bara för att jag inte får samma goda smak när jag gör egen.
 
Mycket vatten, inte stormkoka, och blötlägga länge, så håller de formen. Vill man ha dem jättemjuka, så kommer en del att bli mosiga, dock. Samma som när man köper - en del är mosiga i burken.

om man låter dem svalna i kokvattnet så håller de formen ännu bättre.
 
Risgrynsgröt i korv och den där Peka potatisgratäng tycker jag är godare än någon annan variant jag ätit så skulle alltid välja dem före hemgjort oavsett hur mycket tid jag hade. samma med Santa Marias ananassalsa. Och kycklingköttbullar och nuggets 🙈
 
Men vad gör du för sorts deg då, om du tycker det är snabblagat? Pizzadeg ska ju helst jäsa i timmar, och det slipper man ju om man köper färdig (jag köper surdegsvarianten).


Frågan var inte riktad till mig men jag svarar ändå. :D Min deg brukar jäsa en timme, det är inte surdeg då utan jag brukar byta en del av vetemjölet mot grövre mjöl om jag vill ha en mer rustik botten.
 
Alltså, jag inser när jag läser tråden här att jag nog är väldigt hard-core laga mat från grund. Lite har det med att göra att jag växt upp i en restaurangfamilj så det har alltid varit självklart och enkelt att laga mat plus ekonomiskt, sen lägger jag till egna allergier och numera även laktosintolerans - det senare har fått mig att även stryka ännu mer 'färdigt' från min matlagarmeny. Jag kan ibland göra valet att köpa mig, som jag nämnde tidigare inlägg tex en färdig fabrikspaj men är då medveten om att magen ballar ur och det dröjer länge länge innan jag gör det igen. Min mat utgår alltså från att jag vet vad som är i den och att jag ska tåla den.
 
Alltså, jag inser när jag läser tråden här att jag nog är väldigt hard-core laga mat från grund. Lite har det med att göra att jag växt upp i en restaurangfamilj så det har alltid varit självklart och enkelt att laga mat plus ekonomiskt, sen lägger jag till egna allergier och numera även laktosintolerans - det senare har fått mig att även stryka ännu mer 'färdigt' från min matlagarmeny. Jag kan ibland göra valet att köpa mig, som jag nämnde tidigare inlägg tex en färdig fabrikspaj men är då medveten om att magen ballar ur och det dröjer länge länge innan jag gör det igen. Min mat utgår alltså från att jag vet vad som är i den och att jag ska tåla den.
Alltså jag lagar mycket gärna mat ”från grunden”, eller nä jag gör inte min egen mjölk, maler mitt eget mjöl, rostar mitt eget kaffe, mjölkar min egen ko osv. Men såklart jag bakar bröd, kokar egen tomatsås, kokar egen sylt osv men verkligen inte varje dag. Jag älskar att laga mat och att njuta av mat, men vissa dagar när man kommer hem trött och hungrig efter jobb och träning är det jäkligt skönt att ta fram den där pizzarullen och lägga på ingredienser och tjoffa in den i ugnen så det är klart när man kommer ur duschen. Eller köpa med sig hämtmat på vägen hem.
 
Alltså jag lagar mycket gärna mat ”från grunden”, eller nä jag gör inte min egen mjölk, maler mitt eget mjöl, rostar mitt eget kaffe, mjölkar min egen ko osv. Men såklart jag bakar bröd, kokar egen tomatsås, kokar egen sylt osv men verkligen inte varje dag. Jag älskar att laga mat och att njuta av mat, men vissa dagar när man kommer hem trött och hungrig efter jobb och träning är det jäkligt skönt att ta fram den där pizzarullen och lägga på ingredienser och tjoffa in den i ugnen så det är klart när man kommer ur duschen. Eller köpa med sig hämtmat på vägen hem.
Ja, jo jag är också wolt & foodoorakund, men jag väljer nog annat hellre än den där pizzarullen. Det har hänt att jag köpt sån också, men njäää...mooshy säger jag om den botten...då fräser jag hellre upp en snabb omelett i pizza-style - går mycket snabbare :D
 
Ja, jo jag är också wolt & foodoorakund, men jag väljer nog annat hellre än den där pizzarullen. Det har hänt att jag köpt sån också, men njäää...mooshy säger jag om den botten...då fräser jag hellre upp en snabb omelett i pizza-style - går mycket snabbare :D
Nä alltså degen smakar inte alls lika gott som hemgjorda, men funkar för en snabb måltid tycker jag. Även om vissa är bättre än andra. Finns en färdig deg som är rund som jag gillar mycket, minns inte märke men den har helt annan smak. Kostar lite mer än de vanliga rullarna med tomatsås.
 
Fattar inte heller varför folk envisas med att köpa pizzabottendeg? Det är ju superlätt att göra själv och är mycket godare (tycker jag).

Jag tycker nog generellt att det mesta är godare som hemgjort/-lagat. Utom pepparkakor… :o

Fast just pizzabottendeg tycker jag tillhör kategorin superbegripligt varför folk köper färdig. Dels kräver det ju planering iom jäsningen. Dels är pizza något som många associerar till snabbmat, och dels är ju att göra deg med jäst inte helt okomplicerat för någon som är ovan och/eller ointresserad av matlagning.

Att föredra köpta pepparkakor är däremot obegripligt ;) ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp