Maxflex sadlar

Jag har hämtat sadeln!

Kunde inte bärga mig så det blev en snabbis ut till hästarna för att lägga på den lite fort. På ena hästen, kort, svängd, rund, xvid, normal manke- rygg låg den bra trots för smalt järn.

Men sen blev jag överraskad för den låg den OK även på unghästen, haft ett litet helvete att hitta ngt passande till henne. Allt har passat skit rent ut sagt.
Mycket låg manke, rund, rak rygg, just nu överbyggd.

Jag ska provrida den ikväll och se om det känns lika bra då :D

För mig ligger den också bra utan något.
Spänner man sadelgjorden så blir den för svängd men sen när man sätter sig i den så ligger den bra igen.
Är ju en väldigt speciell sadel. :)
 
Tycker också att maxflexen är små i sitsstorlekarna. Jag har 17,5 i "normala" sadlar med gott om utrymme, men fick beställa 18,5 i maxflexsadeln och den passar perfekt. :)
 
En mycket snabb ridtur pga kasst underlag men det lilla jag kände så blir sadeln en keeper!

Nu ska jag beställa järn! Någon som vet hur många grader de ligger på?
Det normala sitter i nu och det är för smalt, om jag jämför med vanliga sadlar behöver jag xvid, hästen är cirka 105-110 grader.
 
Hej! Någon som kan svara på hur koppjärnen ser ut? Hittar ingen bild eller beskrivning någonstans. Är de u-formade eller v-formade. Bakåtsvängda ortspetsar eller vanliga?
 
Lite halvt kapning men hör ändå till ämnet. Balounsadlar, är det någon som har erfarenhet eller hört något? Av vad jag kan läsa mig till så verkar det ju som om tänket bakom dem och Maxflex är lite lika?
 
Idag har jah fått testat nya sadeln.
Jag är kär :love:

Alltså, de va den skönaste och bästa sadel jag suttit i, bara så där direkt kände jag :love:
Tyvärr kunde jag inte pröva den fullt ut pga isbana men skritt och lite tölt gick bra. Låg riktigt bra men tror det är lite för smalt järn i så ska byta till ett vidare.

Frenja verkade inte ha några klagomål. :)

Åh att jag bytt från svart utrustning till brunt ångrar jag inte för en sekund, fy bubblan så snyggt :love:









Hur har ni era stigläder på era sadlar som är enkelkåpade? Utanpå eller innanför?
 
''
Måttligt road över Maxflex helt värdelösa koppjärn.

Järnet som satt i sadeln jag köpte var ju för smalt, så jag beställde två nya järn i storleken Vid och Xvid från en återförsäljare.
Efter fyra veckors leveranstid kom äntligen järnen och det visade sig att den ena inte var jämn, hålen är inte jämnt borrade. Så jag ska skicka tillbaka det vida.

Då beställde jag ett till Vid från en annan affär eftersom den första hade väldigt lång leveranstid från Maxflex. Fick hem det nyss och det är också ojämnt borrat.

Ska måtta järnet som sitter i sadeln också...

Så ett tips till er alla att kolla så era järn är jämna och liksidiga. Enligt ÅF hade Maxflex stora problem med sina järn.
 
Koppjärnen som är i maxflexsadlarna (gullet system) är samma som till bates och wintecs sadlar (behöver man vidare än xw så beställer man koppjärn för wintec wide ), går att hitta billigare på olika webshopar och behöver inte stå att de passar just maxflex. Iaf så gäller det de äldre maxflexsadlarna :)

Alternativt så stoppade sandris in ett gulletsystemjärn i min maxflex, deras original kanske är namnlösa? Oavsett så sitter det som en smäck med gulletsystem-järnen :p detsutom billigare när man kan beställa från nån webshop :D
 
Koppjärnen som är i maxflexsadlarna (gullet system) är samma som till bates och wintecs sadlar (behöver man vidare än xw så beställer man koppjärn för wintec wide ), går att hitta billigare på olika webshopar och behöver inte stå att de passar just maxflex. Iaf så gäller det de äldre maxflexsadlarna :)

Alternativt så stoppade sandris in ett gulletsystemjärn i min maxflex, deras original kanske är namnlösa? Oavsett så sitter det som en smäck med gulletsystem-järnen :p detsutom billigare när man kan beställa från nån webshop :D

Tack för tipset! Wintecs järn är ju mycket enklare att få tag på, och av det jag sett håller de en mycket högre kvalitet också.
Av de tre (Nya!) Maxflex-järn jag fått hem har alla sett begagnade ut... och två av dem har inte varit liksidiga...
Ena butiken har varit trevlig, inga problem att skicka tillbaka järnet och det ska bli krediterat, de stod för returfrakten.
Andra butiken kan tänka sig att betala tillbaka kostnaden för järnet, men inte frakten (ca 180:- enkel resa). suck.
 
Vad har ni för sadlar? Vilken typ av modell hopp, dressyr?
För jag läste att det skiljer på längden på koppjärnen beroende på ifall det är en hoppsadel el dressyr.

Har också haft problem med att få det att sitta rätt. Har en binomial (hopp)
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 082
Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
711
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
340
Senast: liiinnea
·
Fordon Vi är på gång att skaffa ny bil och funderar både på vilken typ av bil vi ska ha (två vuxna, tre barn och en hund) samt om vi ska leasa...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
5 065
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp