Maxflex sadlar

Låter som det kan vara en sadel för min pålle han är ju lite sned i bogarna.

Men vad är skillnaderna på en bionomial (stavning?) och Nico förutom att nicon är rakare.
Någon som provat båda och kan svara på om dom skiljer när det gäller stöd m.m.
 
@Wonderwoman
Binomialen ger absolut mer stöd! Den är betydligt mer hoppanpassad i sitsen än vad Nicon är. Men jag måste dock tillägga att jag är positivt överraskad över stödet i Nicon ändå, även om Binomialen är i en helt annan liga. Hade jag kunnat välja, om båda sadlarna passade hästen, hade jag faktiskt valt Binomialen för att jag personligen tyckte att jag satt ännu bättre i den.
 
Sen är ju Nicon betydligt mer "flatback", medan Binomialen är lite mer utskuren för rumpan, så det blir olika typer av sits pga det också.
 
Finessen med ELT är att man lägger den där man vill ha den och där ligger den kvar.

Min häst har "jättebra sadelläge och jättebra sadelgjordsläge - de två är bara inte kompatibla". Alla gjordar jag provat innan gled fram och lade sig i gjordläget bakom armbågarna och störde dem, och drog sedan fram sadeln så att den störde bogarna (= arg häst). ELT-gjorden kan jag lägga rakt under sadeln och där ligger den kvar. Detta gör att sadeln liger kvar och armbågarna störs inte av gjorden (=glad häst).

ELT-gjorden är värd pengarna för mig.

Jag är oxå nöjd m ELT-gjorden. Har korta stroppar på min allroundsadel så jag har dressyrgjord.
 
Hej å hallå.
Jag är grymt sugen på att testa en maxflex dressyrsadel och funderar på Melinan eller Bellan.
Någon som har erfarenhet av dem båda? Skillnader? Fördelar? Små eller stora i sitsen?

Har en Isläning på 154 cm hög, lång rygg, stor bog och rejäla bogblad.




 
Jag tycker dom är ganska små.
Brukar ha 17" på sadlar och kan tycka det är stort (har extremt lite rumpa) men på min maxflex binomial har jag 17,5" och den passar mig bra :)

Kan tyvärr inte svara på vilken dressyr modell som passar din häst då jag bara har haft o göra med binomial som är en hoppsadel.
 
Är dom normala, stora eller små i sätet? Ni som har maxflex, vad tycker ni? :)
Jag vet ju inte riktigt vilken storlek jag har på min Bella, @the_connemara höll på att bli galen på mig när jag velade runt om det:D Jag tror den är 17,5, men är mätt till 17'', var det så?
Iaf, jag tycker de är åt det mindre hållet iaf.

Jag har en Bella och har även testat en Fina, båda är schyssta tycker jag. Melina tycker jag ser ut att vara hög bak, på bild, och inbillar mig att den passar hästar med hög manke.
 
Jag vet ju inte riktigt vilken storlek jag har på min Bella, @the_connemara höll på att bli galen på mig när jag velade runt om det:D Jag tror den är 17,5, men är mätt till 17'', var det så?
Iaf, jag tycker de är åt det mindre hållet iaf.

Jag har en Bella och har även testat en Fina, båda är schyssta tycker jag. Melina tycker jag ser ut att vara hög bak, på bild, och inbillar mig att den passar hästar med hög manke.
Tackar för svaret :)
 
Jag vet ju inte riktigt vilken storlek jag har på min Bella, @the_connemara höll på att bli galen på mig när jag velade runt om det:D Jag tror den är 17,5, men är mätt till 17'', var det så?
Iaf, jag tycker de är åt det mindre hållet iaf.

Jag har en Bella och har även testat en Fina, båda är schyssta tycker jag. Melina tycker jag ser ut att vara hög bak, på bild, och inbillar mig att den passar hästar med hög manke.

Tror vi kom fram till att båda våra är 17.5 eftersom båda var prick 18 om man mätte. Dvs de är större än angivet. Tvärtom vad alla säger. Sjukt förvirrande. Min är iaf köpt 17.5 o mäter 18.
 
Tror vi kom fram till att båda våra är 17.5 eftersom båda var prick 18 om man mätte. Dvs de är större än angivet. Tvärtom vad alla säger. Sjukt förvirrande. Min är iaf köpt 17.5 o mäter 18.
Men ändå små i sätet och kort anläggning, eller hur? Jag tänker att ingen av oss är särskilt stora och så mycket plats är det ju inte kvar av sätet.
 
Men ändå små i sätet och kort anläggning, eller hur? Jag tänker att ingen av oss är särskilt stora och så mycket plats är det ju inte kvar av sätet.

Min är nog eg för stor för mig men jag hade tippat på att en strl mindre hade varit perfekt. Dvs 17 som jag brukar ha. Men ja de ser korta ut i anläggningsyta ändå! Funderar på om det höga bakvalvet på min Bella 1 adderar lite extra utan o ge mer "sittyta"? Aldrig mätt sadlar irl innan :D
 
Skall mäta min binomial och jämföra när jag kommer hem, för skojskull :grin:

Har en ordo equester hopp som sitsen är 17" på och den ser större ut. Är definitivt längre anläggningsyta.
 
Maxflex är stora i sitsen, min 17,5" är 18 när man mäter.
Samma med min ordo equester den är 17" men mäter 17,5"

Den enda som stämde i stallet är en gammal passier :grin:

Men anläggningsytan va kortast på maxflexen.
 
Jag har hämtat sadeln!

Kunde inte bärga mig så det blev en snabbis ut till hästarna för att lägga på den lite fort. På ena hästen, kort, svängd, rund, xvid, normal manke- rygg låg den bra trots för smalt järn.

Men sen blev jag överraskad för den låg den OK även på unghästen, haft ett litet helvete att hitta ngt passande till henne. Allt har passat skit rent ut sagt.
Mycket låg manke, rund, rak rygg, just nu överbyggd.

Jag ska provrida den ikväll och se om det känns lika bra då :D
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 137
Senast: iNHALE
·
Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
712
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
343
Senast: liiinnea
·
Fordon Vi är på gång att skaffa ny bil och funderar både på vilken typ av bil vi ska ha (två vuxna, tre barn och en hund) samt om vi ska leasa...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
5 112
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp