Bukefalos 28 år!

Maxgiva för kraftfoder?

B

BJÖRKIS

Är väl 0,4 kg/100 kg häst och utfodringstillfälle? Eller är jag ute på hal is? :confused:
 
Gäller spannmål i alla fall. Att tänka på är ju att magsäcken rymmer ca 10 liter och fodret vandrar vidare ut i tarmarna när en viss mängd foder kommit ner. Så ger man för stor volym hinner det inte syras igenom.
 
Min åring har lite svårt för att äta kraften på morgonen (vill komma ut och leka), är det ok att ge honom allt på kvällen istället då han har mer ro? Han skulle då få 0,5 kg Havre, 0,2 kg Betfor, 0,1 kg Mineraler samt lite tillskott såsom salt, vitaminer mm. Det blir ju sammanlagt runt 0,8 kg, och det är väl inte för mycket på ett tillfälle?
 
Då får han äta all sin kraft på kvällen, har bra värden på mitt grovfoder så mer kraft behövs inte, :bump:
 

Liknande trådar

Hästvård Hur mycket gör det om hästen inte får i sig allt avmaskningsmedel? Blandade det i foder men vet inte om det inte dög eller om...
Svar
4
· Visningar
490
Senast: aglaonema
·
Hästvård De senaste dagarna har jag funderat lite på det här med hur mycket olika hästar väger, dels från tråden om araber och vikt på ryttaren...
2
Svar
37
· Visningar
2 785
Senast: Elisha
·
Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
2 774
Hästvård Har sett konstiga fläckar på hals och bakom öron på ett par av våra hästar. Som en äggsamling??:confused: 😶men det är som hårda smulor...
Svar
13
· Visningar
1 252
Senast: Livi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tips för att reda ut hår
  • Höstföräldrar 2023
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp