#Me too och män

Nej jag har aldrig uppfattat en kram som sexuella trakasserier men det finns säkert några som gör det, numera är jag väldigt restriktiv med att ta emot en kram eller ens vara i närheten av någon som riskerar att "ta på mig på fel sätt", man vet inte vem som smyger runt med mobilkamera i närheten och i dagens samhälle så finns det ju sådana som njuter av att "sätta dit" män som helt oförskyllt hamnat på kornet just där och då.

Den här diskussionen kom upp för inte så länge sen i ett fikarum på ett företag (jodå, det händer att jag blir inbjuden på fika lite här och där ibland) och där fanns både kvinnor och män, alla tänkte likadant som mig, man vet inte vem som går runt och bär på hat och tar alla tillfällen till att åtminstonde förnedra någon av motsatt kön, ganska intressant att jag inte är ensam om dom här tankarna.
Oj, det låter väldigt begränsande (och på gränsen till paranoia). Så länge inte DU tar på någon på fel sätt som du skriver ska du inte behöva bekymra dig för att ta emot en kram?

Är detta verkligen något som i någon som helst utsträckning drabbar privatpersoner, eller tror folk att det gör det? (Är man politiker eller annan mer utsatt offentlig person så är det antagligen en viss risk).

Det är verkligen inte svårt att låta bli att antasta/kränka folk. Googla mee too och samtycke eller ”får man inte kramas längre?” så finner du säkert svar.

Kommer någon och erbjuder en kram som mottagaren vill ta emot så är det verkligen inte sexuella trakasserier
 
Om jag som man får en kram av en kvinna som för mig är helt okänd, känner bara lite eller känner väl och kramar tillbaks, räknas det till sexuellt trakasseri? Det har hänt ner än en gång att jag fått en kram av nån helt okänd i vissa sammanhang, skulle jag krama nån helt okänd så blev jag väl inburad direkt så,,,,,,,vad är skillnaden?

Tafsad på har jag blivit på skoj av dom som känner mig i vissa sammanhang men kränkt, nää inte det minsta för det är ju bara att ge igen då dom bett om det. Jag kan både ta ett skämt och ge igen med samma mynt MEN tafsa med sexuella baktankar på random kvinnfolk, nää aldrig i livet för där är gränsen glasklar.

En kram är väl kanske inte sexuella trakasserier men, skulle en helt random som man inte haft någon kontakt med innan komma fram och krama en är det väl klart det är obehagligt.
Är det någon man känner lite grann eller en del i ett sällskap får man väl läsa av situationen.
Jag tror dem flesta vet vart gränsen går så länge dem är nyktra.

Sen jag börjat dansa har jag reflekterat över att kroppskontakt beror på sammanhanget, just i dansen är det okej att någon jag aldrig dansat med förut t.ex. lägger en hand på min höft osv. Men skulle samma man göra det 10 min senare om vi stod och pratade, då hade det inte känts okej.
 
Jag blev tillfrågad om en kram av en snubbe som därefter tafsade på mig en gång. Uppenbarligen går det fint att öppna käften och fråga även om man är dum i huvudet så jag ser inte problemet.

Nej jag har aldrig uppfattat en kram som sexuella trakasserier men det finns säkert några som gör det, numera är jag väldigt restriktiv med att ta emot en kram eller ens vara i närheten av någon som riskerar att "ta på mig på fel sätt", man vet inte vem som smyger runt med mobilkamera i närheten och i dagens samhälle så finns det ju sådana som njuter av att "sätta dit" män som helt oförskyllt hamnat på kornet just där och då.

Den här diskussionen kom upp för inte så länge sen i ett fikarum på ett företag (jodå, det händer att jag blir inbjuden på fika lite här och där ibland) och där fanns både kvinnor och män, alla tänkte likadant som mig, man vet inte vem som går runt och bär på hat och tar alla tillfällen till att åtminstonde förnedra någon av motsatt kön, ganska intressant att jag inte är ensam om dom här tankarna.
Alltså den brutala majoriteten känner inte ens till din existens och skiter fullständigt i dig. För majoriteten är du bara en random gubbe i mängden. Inte en jävel kommer smyga på dig med en kamera för att kunna hänga ut dig, det intresset för dig existerar inte. Kom ner på jorden lite.
 
Alltså du hade ju kunnat tänka på hela #Metoo rörelsen som ett sätt att djupare förstå vad kvinnor får gå igenom, eller ett sätt att förstå varför vissa mår otroligt dåligt över att bli påtvingade kontakt, du hade kunnat försöka sätta dig in i hur det känns för män som blivit utnyttjade sexuellt i en värld där det är väldigt mycket tabu kring det, eller kanske prata med de män som faktiskt börjat förstå hur gigantiskt problemet är.

Men nä, du väljer att hitta den vinkeln där dom sexuella trakasserierna andra får gå igenom är ett problem för dig
 
Nej jag har aldrig uppfattat en kram som sexuella trakasserier men det finns säkert några som gör det, numera är jag väldigt restriktiv med att ta emot en kram eller ens vara i närheten av någon som riskerar att "ta på mig på fel sätt", man vet inte vem som smyger runt med mobilkamera i närheten och i dagens samhälle så finns det ju sådana som njuter av att "sätta dit" män som helt oförskyllt hamnat på kornet just där och då.

Den här diskussionen kom upp för inte så länge sen i ett fikarum på ett företag (jodå, det händer att jag blir inbjuden på fika lite här och där ibland) och där fanns både kvinnor och män, alla tänkte likadant som mig, man vet inte vem som går runt och bär på hat och tar alla tillfällen till att åtminstonde förnedra någon av motsatt kön, ganska intressant att jag inte är ensam om dom här tankarna.

Hat och förnedring att inte vilja bli antastad och att vilja bli trodd? Är ni på riktigt? Får man fråga i vilken omfattning gänget satt sig in i problematiken bakom #metoo? Det låter som en extremt grund analys.

Jag tycker det snarare låter helt fruktansvärt beklagligt att man har sådana tankar om andra människor upplevelser av integritetskränkande behandling. Ingen möjlighet till empati här inte?
 
Nej jag har aldrig uppfattat en kram som sexuella trakasserier men det finns säkert några som gör det, numera är jag väldigt restriktiv med att ta emot en kram eller ens vara i närheten av någon som riskerar att "ta på mig på fel sätt", man vet inte vem som smyger runt med mobilkamera i närheten och i dagens samhälle så finns det ju sådana som njuter av att "sätta dit" män som helt oförskyllt hamnat på kornet just där och då.

Den här diskussionen kom upp för inte så länge sen i ett fikarum på ett företag (jodå, det händer att jag blir inbjuden på fika lite här och där ibland) och där fanns både kvinnor och män, alla tänkte likadant som mig, man vet inte vem som går runt och bär på hat och tar alla tillfällen till att åtminstonde förnedra någon av motsatt kön, ganska intressant att jag inte är ensam om dom här tankarna.

Vad exakt är det du vill med tråden? Vad är det du vill diskutera?
För övrigt låter det samtalet ni hade väldigt skrämmande.
 
Jag tror verkligen att risken för att som helt vanlig svenssonkarl bli utsatt för "kvinnor som smyger i buskarna för att fotografera och falskt anklaga folk för sexuella övergrepp mot andra människor" är mer än försvinnande liten.

Om liknande konspirationsteorier dök upp på vårt eftermiddagsfika på jobbet skulle jag asgarva och börja rulla foliehattar, och anta att människorna med de åsikterna nog gör bäst i att hålla avstånd oavsett.
 
Jamen det här var ju originellt. En man startar en tråd om MeToo med förhoppningen att få svar i stil med: "-Näää men visst får du fortsätta krama oss kvinnor, tihi, du är ju inte en av de där onda männen som inte förstår var gränsen för trakasserier går!"

Om du kramar kvinnor på ett sådant sätt att du ens måste fundera på om det kan uppfattas som sexuella trakasserier bör du nog hålla dig till handslag istället.
 
Jag tolkar trådstarten som att TS känner en viss orättvisa i att han tycker att kvinnor riskfritt kan kramas och göra andra saker utan att riskera samma stämpling och problem som han själv skulle göra om han gjorde fel eller misstolkade om en kvinna var ok med det.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Jag tolkar trådstarten som att TS känner en viss orättvisa i att han tycker att kvinnor riskfritt kan kramas och göra andra saker utan att riskera samma stämpling och problem som han själv skulle göra om han gjorde fel eller misstolkade om en kvinna var ok med det.
Tror det handlar om vana med. Som karl blir man nog rätt klumpig många gånger bara just för att det inte har varit sådan en karl ska vara. Men visst finns det en viss snedbalans i tolkningsföreträde, som givetvis har sin grund i uselt beteende hos många män. Hamnade i en miljö där det var mera självklart att krama om de man gillar och det har varit svårt, inte alls bekvämt med det och därmed lite okänslig för hur det förväntas vara för stunden. Att bara välja bort kan liksom bli fel det med.
 
Tror det handlar om vana med. Som karl blir man nog rätt klumpig många gånger bara just för att det inte har varit sådan en karl ska vara. Men visst finns det en viss snedbalans i tolkningsföreträde, som givetvis har sin grund i uselt beteende hos många män. Hamnade i en miljö där det var mera självklart att krama om de man gillar och det har varit svårt, inte alls bekvämt med det och därmed lite okänslig för hur det förväntas vara för stunden. Att bara välja bort kan liksom bli fel det med.

Att bara säga "Nej tack, inga kramar" eller helt enkelt sträcka fram handen på ett sätt som inte kan misstolkas är alltid ett säkert kort. Jag tror de flesta normalt funtade människor idag är medvetna om att inte alla gillar kramar.
 
Nej jag har aldrig uppfattat en kram som sexuella trakasserier men det finns säkert några som gör det, numera är jag väldigt restriktiv med att ta emot en kram eller ens vara i närheten av någon som riskerar att "ta på mig på fel sätt", man vet inte vem som smyger runt med mobilkamera i närheten och i dagens samhälle så finns det ju sådana som njuter av att "sätta dit" män som helt oförskyllt hamnat på kornet just där och då.

Den här diskussionen kom upp för inte så länge sen i ett fikarum på ett företag (jodå, det händer att jag blir inbjuden på fika lite här och där ibland) och där fanns både kvinnor och män, alla tänkte likadant som mig, man vet inte vem som går runt och bär på hat och tar alla tillfällen till att åtminstonde förnedra någon av motsatt kön, ganska intressant att jag inte är ensam om dom här tankarna.
Om någon kramar dig och du är med på det, vad spelar det då för roll om det finns folk med kameror eller inte? Du menar väl inte att någon av er skulle dömas för sexuella trakasserier baserat på bilder av en tredje part om de två direkt inblandade aldrig har varit i närheten av att tolka det så?

Menar du att alla handlingar som en tredje part eventuellt, hypotetiskt skulle kunna missuppfatta ska undvikas? Inte mycket som man kan göra isåfall, och inte bara rörande kroppskontakt. Ett litet gräl med knuff=mordförsök osv. :confused:
 
Jag har hört liknande saker från olika håll - speciellt i början av #M2. Nu kan man inte kramas eller säga snälla saker längre.

Jag förstår men begriper inte ;)

Folk går väl inte runt och kramar andra hur som helst? Plus att om man nu nödvändigtvis ska kramas (och där fattar ni vad jag tycker om det....) Så är det väl först en invit till en kram, och om den inte besvaras så blir det ingen kram?

Sträcker jag ut armarna till en kram och signalerar med kroppen att jag kommer att kramas och den andra inte är bekväm så blir det ingen kram.

Hur svårt kan det va :confused:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 363
Senast: Nepenthe
·
L
  • Artikel
Dagbok Varning att dethär är om känsliga saker så kanske är jobbigt för endel att läsa om. Men jag vill bara berätta om det men jag vet inte...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 847
Senast: Motacilla
·
Samhälle Jag och min bästa vän var ut till en uteservering i går, vi satt och pratade och drack någon cider och hade det bra. Fram emot...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 391
Senast: Fibusen
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 902
Senast: Fraegd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp