På samma vis som jag får skylla mig själv om jag super mig redlös på krogen or ragglar hem ensamgenom parken och blir rånad.
Så om du blir aspackad, däckar på en parkbänk och vaknar upp och alla dina saker är borta. Är det DITT fel att dina saker försvann då? Är det DU som trollat iväg dom eller tvingat någon att sno dom?
Du ska kunna få vara hur redlös som helst utan att någon ska råna dig.
Hur man klär sig är naturligtvis var och ens självklara rätt.
Men man ska även vara medveten om att kläderna har ett högt signalvärde.
Kommer det in en kille med slitna jeans, boots och e skinnjacka som täcks av en flaggad väst så visa mig den medelsvensson som inte reagerar och tolkar.
Samma sak om en tjej klär sig i utmanande klädsel. det sänder en signal, vare sig vi vill eller ej.
Jag tror inte att en enda vettig person skulle misshandla, våldta, råna, mörda, trakassera eller ens få för sig att peta på en person utefter hens klädval eller utseende.
Jag ska kunna gå i kortkortkort kjol, stayups, höga klackar, enormt urringad magtröja och kraftigt sminkad utan att en jävel ska röra mig. Jag ska kunna gå NAKEN utan att folk ens ska stirra på min kropp eller lägga en sliskigt äckligt vidrig kommentar.
Men tyvärr tror jag inte att någon som går klädd så (eller egentligen går klädd hur som helst, för det kvittar) kan göra det utan att råka ut för äckliga män.
Så mycket mc har jag kört, så ofta har jag mött reaktioner när man i ställ kommer in i en butik, lokal så där vet jag vad jag talar om.
Jag tror knappast att det är många (om ens någon?) kollar på mc-folk med en avsky eller en sexistisk baktanke. Jag blir också tittat på om jag går in på något ställe i ridkläder. Men det är inte hat jag får. Det är blickar på min rumpa, det är händer (!!!) på min rumpa som "råkar" snudda när snubben går förbi.
Jag har inget emot att folk KOLLAR för att jag har ridkläder på mig. Det är dock skillnad på att kolla länge på en specifik kroppsdel (typ rumpan då, som är rätt "utsatt" i tighta ridbrallor) än att liksom kolla för att det är en person som inte har exakt likadana kläder som vi andra. Det är inte fel att kolla på någon som "sticker ut". Det är HUR det kollas som är problemet. Och därefter, allt tafsande, vissa kommentarer.