En liten sammanfattning.
Det tillhör allmänbildning att veta hur en hora ser ut.
En bilstöld är jämförbar med våldtäkt.
Att stoppa snuskiga förslag i en kvinnas brevinkast är ett helt OK sätt att bete sig.
Uttryck som att kratta manegen är att inbjuda till våldtäkt o/e övergrepp.
Omskärning av flickebarn är inte ett övergrepp om de själva inte upplever det som ett övergrepp.

Har jag glömt något?
Javisstja, patriarkala strukturer är påhitt av feminister o saknar verklighetsanknytning.

Då vi/jag fastställt att kravet på ett övergrepp är att den som utsätts upplever det som ett övergrepp så ger jag dig rätt, alla som upplevt det så, har mao. utsatts för ett övergrepp. de som inte upplever det som ett övergrepp har med samma självklarhet inte utsatts för ett...
Jo det har de, om det i laglig mening är ett övergrepp, vilket sexuella trakasserier, i synnerhet de som handlar om fysisk kontakt, är i stor utsträckning

Betydelsen ligger i ansvaret gärningsmannen har. Där finns ingen att ändra på.
Däremot så inser de flesta att vissa saker ökar risken att hamna i en våldtäktsmans visir.
Om det nu inte har ngn betydelse, så varför har så många offer samma sak gemensamt...Det är förhållandevis fler tungt berusade unga flickor som råkar illa ut än joggande kommunalpolitiker eller 80-åriga damer.
Och värst odds är det om man har har män i hemmet/bekantskapskretsen och är ung.

Så att han knackade på vid fel klockslag är det enda problemet du ser med det här? Annars uppförde han sig som folk ska göra sådär i största allmänhet.

Grejen är, LBB har aldrig haft nån som följt efter honom på stan medan den personen onanerar och springer i fatt honom för att komma på honom.

LBB har säkert aldrig blivit hotad med att få en annan mans kroppsdelar uppkörda i valfritt hål i en sådan situation att LBB upplevt att detta mycket väl kunnat ske.

Därför kan LBB inte se det hotfulla/felaktiga i meddelandet. Det är ju helt oförargligt och bara överkänsliga bitterfittor skulle reagera på detta!* Och i just detta ligger problemet. LBB har inte varit på fel sida de sexuella trakasserierna och kan därför inte se mönstret i vissa beteenden och hur dessa kan upplevas som hotfulla, inte bara för att man är känslig. Och däri ligger LBBs problem, han är på fel sida i problematiken och kan därför inte se det systematiska hoten och utnyttjanden kvinnor utsätts för. Dåliga skämt, bortviftandet av övergrepp som 'situationsbundna' osv (spoiler för grovt språk).
="se det inte som våldtäkt, se det som överaskningssex! HÖHÖHÖHÖ"

*OBS, skrivet för att illustrera en poäng, inte uttrycka en åsikt.

Så bra, det finns alltså inte i min text.
Att kratta manegen innebär att göra det lättare för någon/något. Exempelvis att lämna nyckeln i bilen när man parkerar eller att rumla hem från kroge rejält packad med en välfylld plånbok i bakfickan, väl synlig eller att som tjej supa sig redlös och inte ha sällskap med sig som hon kan lita på.
Så där finns inget fel. Till o med försäkringsbolagen straffar den bilist som lämnat nycklarna i bilen genom en förhöjs självrisk eller ingen ersättning alls om bilen blir stulen.
Mig veterligt straffar inte försäkringsbolagen tjejer som söker ersättning pga klädseln. Du kanske kan ta lärdom av dem så du lär dig skilja på prylar och människor.

Och värst odds är det om man har har män i hemmet/bekantskapskretsen och är ung.
Isåfall borde ju inte grannen låta mig skjutsa barnen eller ha mig som jourhavande backup när barnen är hemma själva, ja frun i huset borde låsa dörren hon med eftersom jag bara kliver in med ett "hallå". :nailbiting:

Isåfall borde ju inte grannen låta mig skjutsa barnen eller ha mig som jourhavande backup när barnen är hemma själva, ja frun i huset borde låsa dörren hon med eftersom jag bara kliver in med ett "hallå". :nailbiting:
Inte om man ser till statistiken, ser man till vad jag sett här på internet så tror jag den största risken de utsätter sig för är att du lagar gräsklipparen eller bilen så där lite i förbifarten.

Det otäcka är att förutom kvinnorna så råkar alla schysta män illa ut. De som inte beter sig dumt. Min upplevelse är att majoriteten av män gör inga eller enstaka övertramp och en minoritet (men ändå en stor grupp) står för flertalet.

Inte om man ser till statistiken, ser man till vad jag sett här på internet så tror jag den största risken de utsätter sig för är att du lagar gräsklipparen eller bilen så där lite i förbifarten.

Det otäcka är att förutom kvinnorna så råkar alla schysta män illa ut. De som inte beter sig dumt. Min upplevelse är att majoriteten av män gör inga eller enstaka övertramp och en minoritet (men ändå en stor grupp) står för flertalet.
Exakt så tror jag också det är, att alla schyssta män får klä skott för patrasket som inte kan hålla fingrarna borta och snorren kvar i kalsipperna.

Jag har alltid haft många kvinnliga kompisar, det har hänt att dom sovit över också och att jag gjort detsamma, badat näck när gänget i ungdomen fick för sig att ta ett sent bad mm. men personligen har jag aldrig ens reflekterat över det där med sexuella trakasserier eller göra några dumheter, det är så långt från min personlighet som det bara går. Det roliga är att helt okända jag skulle göra nåt åt eller hjälpa med nåt aldrig ens tvekat att släppa in mig i hemmet fast vissa här på buke sett mig som "farlig och skrämmande", jag skämtar likadant i verkligheten och det finns inga som helst baktankar, jag är som jag är, inte helt allvarlig där det inte behövs för lite skoj och tjaffs behövs i vår trista galna värld. :)

Varför råkar alla schyssta män illa ut? Det tror jag verkligen inte att dom gör.

Det obehagliga är att det finns en massa män där ute som inte begriper att dom gör fel.
15-åriga Luff umgås i en förening - fika och lotteriförsäljning - inget partyparty. En av föreningens medlemmar opereras på Sahlgrenska och blir kvar några veckor. Fyra av oss åker dit på en lördag och hälsar på. Vi äter lunch, går på tidig bio och sen så kliver jag in i bilen för att åka dom ca 20 milen hem. Två av kompisarna ska vara kvar så det är jag och en 21-årig kille som kör. Han är en ganska "mesig" typ. Pratar inte så mycket och jag tycker han är lite underlig.
Jag är jättetrött och slumrar till.
Helt plötsligt känner jag en hand på låret. Ganska högt upp. Vet inte riktigt vad jag ska göra...jag är femton år och en man lägger sin hand på mitt lår bara sådär. Jag låtsas sova. Då flyttar han handen upp mot mitt skrev och börjar gnugga med sitt lillfinger. Då tar jag tag i hans hand och tar bort den. Vågar inte säga något. Han säger; -Jag trodde tjejer gillade sådant. Jag säger Nej.
Jag stirrar in i sidofönstret och sitter så långt bort jag kan på sätet. Vi är fem mil hemifrån och jag vet inte vad jag ska göra. Han säger inget mer. Väl hemma kastar jag mig ur bilen. Jag mår fortfarande illa när jag tänker på det.

Jag inser (utan att ursäkta honom, han är ett slem) att han verkligen trodde det var ok.
Att det var ett normalt sätt att närma sig en tjej. Var fan får dom det ifrån?

Det är väl bara han som vet om det verkligen var så att han trodde att det var ok och isf vart han fått tankarna ifrån. Att det finns massa människor som gör hemska och fula saker mot andra är en sak som är helt säker.

Det obehagliga är att det finns en massa män där ute som inte begriper att dom gör fel.
15-åriga Luff umgås i en förening - fika och lotteriförsäljning - inget partyparty. En av föreningens medlemmar opereras på Sahlgrenska och blir kvar några veckor. Fyra av oss åker dit på en lördag och hälsar på. Vi äter lunch, går på tidig bio och sen så kliver jag in i bilen för att åka dom ca 20 milen hem. Två av kompisarna ska vara kvar så det är jag och en 21-årig kille som kör. Han är en ganska "mesig" typ. Pratar inte så mycket och jag tycker han är lite underlig.
Jag är jättetrött och slumrar till.
Helt plötsligt känner jag en hand på låret. Ganska högt upp. Vet inte riktigt vad jag ska göra...jag är femton år och en man lägger sin hand på mitt lår bara sådär. Jag låtsas sova. Då flyttar han handen upp mot mitt skrev och börjar gnugga med sitt lillfinger. Då tar jag tag i hans hand och tar bort den. Vågar inte säga något. Han säger; -Jag trodde tjejer gillade sådant. Jag säger Nej.
Jag stirrar in i sidofönstret och sitter så långt bort jag kan på sätet. Vi är fem mil hemifrån och jag vet inte vad jag ska göra. Han säger inget mer. Väl hemma kastar jag mig ur bilen. Jag mår fortfarande illa när jag tänker på det.

Jag inser (utan att ursäkta honom, han är ett slem) att han verkligen trodde det var ok.
Att det var ett normalt sätt att närma sig en tjej. Var fan får dom det ifrån?

Det är helt vansinnigt och alldeles för vanligt. Jag tror helt uppriktigt inte att de här pojkarna och männen Förstår hur det känns, för oftast säger man ingenting. Som i din situation. Man blir paff och rädd och whatthefuck samtidigt. Man låtsas sova vidare och hoppas att de slutar... eller också flyr man ur bilen till sist. om man kan.
Det borde vara självskrivet att man inte tallar på någons kön bara sådär, och allra helst inte när någon sover/är berusad eller för sjutton bara i vanlig hederlig vardag utan att få ett tydligt JA... men någonstans blev samhället skevt.

Och NEJ det handlar inte om en minoritet av män. KAN inte handla om en minoritet.

Och NEJ det handlar inte om en minoritet av män. KAN inte handla om en minoritet.
Minoritet = mindre än 50% jag tror ärligt inte det är över 50% av männen som håller på att trakassera och kränka kvinnor sexuellt. I synnerhet inte om man räknar bort enstaka övertramp av lindrigare slag (som kanske ligger långt bak i tiden). Om de sen är 10% eller 30% vågar jag inte gissa.

@Lobelia Och jag tror att det ligger runt halvan i alla fall, faktiskt. Jag är En kvinna strax under medelåldern och kan höfta åtminstone tre grova övertramp från helt olika män. Säkert kan ytterligare tre väninnor minnas ytterligare tre övertramp från ytterligare tre oberoende män.. och så vidare, och så vidare.
Sedan medger jag givetvis graderna i helvetet, så att säga, men så Väldigt många upplevelser är såpass grova att man häpnar över antalet. Endera är en liten andel män Väldigt busy, eller också är det fler än man tror som verkligen måste rannsaka sig själva.

Och jag tror att det ligger runt halvan i alla fall, faktiskt. Jag är En kvinna och kan höfta åtminstone tre grova övertramp från helt olika män. Säkert kan ytterligare tre väninnor minnas ytterligare tre övertramp från ytterligare tre oberoende män.. och så vidare, och så vidare.
Sedan medger jag givetvis graderna i helvetet, så att säga, men så Väldigt många upplevelser är såpass grova att man häpnar över antalet. Endera är en liten andel män Väldigt busy, eller också är det fler än man tror som verkligen måste rannsaka sig själva.
Så du tror att runt hälften av alla män har begått direkta övergrepp?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka