OM där finns sådana tendenser så beror de inte på biologi utan på marknadskrafter. Som har en fri spelplan idag iochmed sociala media inte minst.

Marknadskrafterna styrs av människors grundläggande behov. Sedan 70-talet och framåt ser vi hur mäns biologiska drifter via marknadskrafterna påverkat och sexualiserat normen för det kvinnliga utseendet.

På liknande sätt kan sägas att kvinnors biologiska drifter via marknadskrafterna påverkat och sexualiserat normen för det manliga utseendet.

Från 70-talet och framåt har kvinnor bara blivit mer och mer könssterotypa.

Där kan jag faktiskt hålla med till viss del om man med könssterotypa menar mindre självständiga. Nu har jag ju några decennier under bältet sas så 70-talet var nog det friaste hittills.

Marknadskrafterna styrs av människors grundläggande behov. Sedan 70-talet och framåt ser vi hur mäns biologiska drifter via marknadskrafterna påverkat och sexualiserat normen för det kvinnliga utseendet.

På liknande sätt kan sägas att kvinnors biologiska drifter via marknadskrafterna påverkat och sexualiserat normen för det manliga utseendet.
Hahaha

Samma tröttsamma arv vs miljö tänk när alla insatta vet att båda faktorerna påverkar könsrollerna.

Människan straffar de som inte agerar enligt norm och belönar de som agerar enligt norm. Grundläggande sociologi.
Fina floskler, men det är bra att du påminner dig själv om det självklara.

För att bibehålla patriarkatet. Många män verkar föredra att män är dominerande i sitt agerande. Har högre löner och bättre befattningar och slippa dela med sig av makten till kvinnor.

Män bryr sig inte om patriarkatet eller om att andra män ska få höga löner och bättre befattningar. Män bryr sig om sin egen ställning inom hierarkin. Många män hade sett det som direkt positivt (medvetet eller omedvetet) om det gick sämre för andra män då de skulle framstå som attraktivare i jämförelse.

Män bryr sig inte om patriarkatet eller om att andra män ska få höga löner och bättre befattningar. Män bryr sig om sin egen ställning inom hierarkin. Många män hade sett det som direkt positivt (medvetet eller omedvetet) om det gick sämre för andra män då de skulle framstå som attraktivare i jämförelse.
Jag antar att det manifesteras genom att öppna upp frimurarordern och andra ordnar för kvinnor, att män rekryterar kvinnor till styrelser och att Sverige främst styrs av kvinnor. *OBS ironi*

Klart att många män främst ser till sig själv men det hindrar knappast att de håller andra män om ryggen. Jag tror inte ens det är medvetet många gånger men det blir så, "grabbarna" håller ihop. Det blir inte lättare att nå toppen om man dessutom måste konkurrera med kvinnor.

Jag antar att det manifesteras genom att öppna upp frimurarordern och andra ordnar för kvinnor, att män rekryterar kvinnor till styrelser och att Sverige främst styrs av kvinnor. *OBS ironi*

Klart att många män främst ser till sig själv men det hindrar knappast att de håller andra män om ryggen. Jag tror inte ens det är medvetet många gånger men det blir så, "grabbarna" håller ihop. Det blir inte lättare att nå toppen om man dessutom måste konkurrera med kvinnor.
Vet inte om jag riktigt håller med. Om du tittar på män som har problem i samhället så är det ingen som håller dessa om ryggen. De personer som lider allra mest i samhället som stor grupp är männen som är utanför. Hemlöshet, drogberoende, självmord. Männen i toppen kanske håller ihop för att se till att man har det bra, kvinnor och män i mitten håller ihop för rättvisa och jämlikhetens skull men männen på botten skiter alla i.

Vet inte om jag riktigt håller med. Om du tittar på män som har problem i samhället så är det ingen som håller dessa om ryggen. De personer som lider allra mest i samhället som stor grupp är männen som är utanför. Hemlöshet, drogberoende, självmord. Männen i toppen kanske håller ihop för att se till att man har det bra, kvinnor och män i mitten håller ihop för rättvisa och jämlikhetens skull men männen på botten skiter alla i.
Var skrev jag att alla män håller alla män om ryggen? Du tolkar in saker jag inte nämner. Även i lägre samhällsklasser håller män andra män om ryggen.

Ingen håller hemlösa om ryggen men det gäller alla och inte specifikt män och de har också sin gemenskap.

Så att använda den uppfostran som alltid använts och fortfarande används är att vara ute på hal is? Jag vill påstå att det är du som är ute på hal is här.

Att begränsa är att inte uppfostra barnet enligt samhällets normer.

Nej.
Eller tja.

Ja, det kan vara att vara ute på hal is att uppfostra på samma sätt som alltid. För vad är det, ens?
Numera verkar det ganska vanligt att barn uppfostras till att bestämma väldigt mycket, ta väldigt mycket plats, begära sin rätt. Omvärlden förväntas anpassas mycket till barnet.
För några år sedan, handlade det mer om att barnet uppfostrades till att veta att det finns ramar och att anpassa sig till omvärlden.

Förhoppningen är ju att vi ska få ett alltmer jämställt samhälle, där män och kvinnor har samma möjligheter att göra egna val.
Det mer moderna sättet, att förvänta sig att omvärlden ska kunna anpassas till individen, har ju fördelen att man tänker sig att man kan ändra samhället. Bland annat till att bli mer jämställt. (de nackdelar jag ser, behöver vi inte ta upp för de har inte i den här tråden att göra)

En användare som bli bannad, för att sen hoppa in i tråden och fortsätta bete sig likadant, och sen bli bannad igen, för att sen fortsätta osv. är uppenbarligen inte mottaglig för varken kritik eller diskussion på en rimlig nivå. Kanske vill användaren enbart provocera. Jag skulle tipsa om att lägga er dyrbara tid, och goda argument, på någon vettigare.

Från 70-talet och framåt har kvinnor bara blivit mer och mer könssterotypa. Så dagens norm ställer högre krav på flickor och kvinnor att vara kvinnligt könsstereotypa.
Det är väl snarast att kvinnor håller på att bryta de könssterotypa normerna, delvis ersätts det av andra stereotyper (skönhetsideal) men även av starka kvinnor som skapar ett eget liv och vägrar bli omhändertagna, stå vid spisen och föda barn. Processen har varit lång och pågår fortfarande. Numera har kvinnan samma rätt i lagen men nu är kampen mer subtil, den handlar om att ha rätt till våra kroppar (#metoo), lika lön för lika arbete, att flickor får samma möjligheter som män i alla avseende och slipper att av rövhattar betraktas som något man ska skydda och uppfostra till att följa normen och vilja ha omhändertagande män (alltså uppfostras till beroende).

Det är inget fel att vilja bli beskyddad och omhändertagen oavsett kön, men att bli uppfostrad till det och inte till en individ med egna önskemål och behov är förlegat och något vi förhoppningsvis slipper mer och mer.

Listan nedan är vad vi klarat av, nu är bara resten kvar att vi inte bara har lika värde enligt lagen utan även i praktiken. Det är en lista på hur vi undan för undan brutit med könssterotyper. Och nej jag tror det fanns med av könsstereotyper på 60/70-talisterna var de första som i vart fall på pappret var jämställda med männen. Det märkets mer när man bröt mot normerna då. Idag bryts det mot normer till höger och vänster även om en del fastnar i skönhetsideal så går utvecklingen när det gäller normbrytande på det hela taget framåt..

1734 kunde kungen besluta att en ogift kvinna blev myndig om hon hade en försumlig förmyndare, men dispenserna var mycket få.
1863 blev alla kvinnor automatiskt myndiga vid 25 års ålder, men gifte sig kvinnan blev hon åter omyndig med den äkta maken som förmyndare.
1874 fick gifta kvinnor rätt att själva bestämma över sin egen inkomst
1884 fick ogifta kvinnor samma myndighetsålder som mannen, 21 år.
1921 alla kvinnor blir myndiga myndiga vid 21 års ålder (samma som män).
1921 - Första valet med allmän rösträtt - även för kvinnor
1927. Kvinnor fick rätt att gå i gymnasiet i Sverige. Då blir det också praktiskt möjligt för kvinnor att söka högre statliga tjänster. (Det tilläts 1923 men få kunde utnyttja detta förrän 1927.)
1939. Trolovning, giftermål, havandeskap eller förlossning var giltiga skäl för avskedande av kvinnor i statlig tjänst. Rätten att avskeda i statlig tjänst avskaffas.
1944. Upphävs rätten att avskeda under förevändning av giftermål eller graviditet även i privata sektorn.
1949. Kvinnor fick rätt att vara förmyndare över sina egna barn.
1962. Det blir straffbart i Sverige för en man att våldta sin hustru.
1980. Kvinnor tillåts vara statschefer i Sverige. (Den manliga tronföljden avskaffas.)
1983. Alla yrken i Sverige blir öppna för kvinnor.

Samma möjligheter blir omöjligt. Som det är nu t.ex. så har kvinnor rätt till barn, man kan inseminera, få hjälp med ägg osv. Män har ingen rätt till barn och kommer antagligen aldrig få.

Samma möjligheter blir omöjligt. Som det är nu t.ex. så har kvinnor rätt till barn, man kan inseminera, få hjälp med ägg osv. Män har ingen rätt till barn och kommer antagligen aldrig få.

om du syftar på mitt inlägg:
samma möjligheter att göra egna val.
Inte identiska möjligheter i livet; det kommer vi aldrig att uppnå eftersom människor är olika.

Det du skriver om barn är en sak som skiljer, uppenbarligen, av biologiska skäl.

Andra saker som skiljer är att olika individer har olika förutsättningar: alla kan inte bli JAS-pilot, exempelvis, utifrån kroppsstorlek.

Så.
Exakt lika för alla individer kommer det aldrig att finnas.

om du syftar på mitt inlägg:
samma möjligheter att göra egna val.
Inte identiska möjligheter i livet; det kommer vi aldrig att uppnå eftersom människor är olika.

Det du skriver om barn är en sak som skiljer, uppenbarligen, av biologiska skäl.

Andra saker som skiljer är att olika individer har olika förutsättningar: alla kan inte bli JAS-pilot, exempelvis, utifrån kroppsstorlek.

Så.
Exakt lika för alla individer kommer det aldrig att finnas.
Nej men då skulle man även kunna säga att ska en kvinna få barn så ska det ske naturligt. Då skulle man komma närmare lika villkor. Nu väljer man att aktivt försöka hjälpa kvinnor. Man skulle även kunna tillåta surrogat moderskap men det vill man inte.

Fortplantning och sex, två tillfällen kvinnan inte äger sin kropp. Om det kommer till att sälja dvs. Däremot äger man sin kropp om man inte vill att en man ska få ett barn.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka