F
Fruentimber
Menar du att det är OK att döma oskyldiga för fel/brott någon annan person begått?
Menar du att du tycker att det är "tillåtet svinn" att lägga en kollektiv skuld, även på dem som inte är delaktiga, för att det finns offer?
Protesterna kommer mot överdrifterna, inte mot sakfrågan att en del män beter sig illa. Eller - en del människor, individer. De flesta individer som begår våldtäkter är defnitivt män.
Men de flesta män begår inte våldtäkter.
Hur kan då alla män vara skuldbärare?
Men givetvis finns en kollektiv skuld, annars hade inte problemet varit strukturellt? Det säger ju sig självt. Man behöver inte trakassera eller våldta någon för att vara en del av skulden, det räcker med att inte säga ifrån när något drar ett våldtäktskämt för att vara en del av skulden och våldtäktskulturen.
Om jag går själv genom en gränd med nycklarna i handen och har en okänd man bakom mig så gör jag bedömningen att han kan vara en våldtäktsman. Det har jag fått lära mig sen jag var liten, då jag som kvinna är särskilt utsatt för sådana övergrepp. Det är inget som mannen i sig nödvändigtvis märker av, annat än att jag går fortare. Lider han av den bedömningen? Nej, knappast. Den lidande är jag och resten av miljoner kvinnor som måste vara rädda för män. Så återigen: bufuckinghu.