Ok ja då håller jag med, då har nog i princip 100% av män gjort det.
Och troligen rätt många kvinnor med, i alla fall där det inte är frågan om att meningen är att trakassera men det upplevs stötande eftersom det är oönskat.
Men att därifrån göra detta med meningen att trakassera, förnedra och trycka ner - då är det nog helt klart vanligast att det är män som är skyldiga.

Och troligen rätt många kvinnor med, i alla fall där det inte är frågan om att meningen är att trakassera men det upplevs stötande eftersom det är oönskat.
Men att därifrån göra detta med meningen att trakassera, förnedra och trycka ner - då är det nog helt klart vanligast att det är män som är skyldiga.
Ja kvinnor också. Så 100% av människor har nog någon gång gjort något på den listan.

• Gilla
Reactions: ptr
Men det är ju ingen som säger att alla män är förövare. Hur kan man missförstå så illa?
@Saeta påpekar gång på gång att alla män är det.
@FrauleinLeo påpekar att alla män har en kollektiv skuld genom att bara vara män.
Hela trådens andemening är att alla män är kollektivt skyldiga. Utom när ett par användare försöker påstå något annat och då får vi verbalt stryk.

Är mitt beteende manligt? Hur då?
Anser du på riktigt att jag har ett manligt beteende? :rofl::p

Jag har aldrig nämnt offerkoftor eller halmdockor.

Men du tycker alltså att ett typiskt manligt beteende är "när en förlöjligar andra och tar till en attityd och "klappar på axeln"?

Jag menar det manliga beteendet som män växer upp med. Det pojkar får lära sig från det att dom föds. Självklart finns det kvinnor och ickebinära som också har ett manligt beteende. Men det är verkligen inte jämförbart då det i metoo-frågan är ett ickeproblem.

Du menar vilket "manligt beteende" då?
Att hjälpas åt i hemmet, att dela upp arbetsuppgifter?

Nej, när jag gick i skolan var det ingen av lärarna som slätade över om någon person slog en annan med att "det är ok det är ju en kille och killar gör så".

Nej-m
Jag tycker att du har ett typiskt kvinnligt beteende, egentligen. Genom att håna och förlöjliga andra personer verbalt. Det är det faktiskt vanligare att jag sett kvinnor göra.
Att verbalt förtrycka.
Kvinnor som ger vandra stick verbalt, som mobbar verbalt.

Nej, nu menar jag inte att just du mobbar verbalt, men det närmar sig när du så tydligt viftar bort vissa användare (och jag syftar nu på sidospåret med @durachiny ).

Men jo, jag vet att det förekommer från mäns sida också, och då kallas det ofta för psykisk misshandel i sin mer uttalade form.

Däremot, för att kommentera mer allmänt, tycker jag att det verkar som om en del personer utvecklat en orimlig rädsla för män som överfallsförövare. Däribland du i ditt "alla män är potentiella våldtäktsmän".
För att dra en parallell. Jag blev attackerad av en schäfer en gång. Efter det är jag rädd för stora hundar (men det börjar bli bättre; det har gått några år). Men jag begriper ju att de flesta stora hundar faktiskt inte är aggressiva och inte kommer att attackera mig. Jag har en obefogat stor rädsla för stora hundar. Att vara vaksam kan vara rimligt; men min rädsla är obefogat stor.
Att tro att alla män är våldtäktsförövare, är en obefogat stor rädsla/oro,.

Ja visst behöver vi diskutera problematiskt beteende av olika slag, men varför i en tråd som per definition handlar om mäns trakasserier av kvinnor?

För att det pojkar utsatts för av, för att citera @ptr , samma män, ligger bakom pojkarnas beteenden senare i livet?

För att de pojkarna, som är lika mycket offer, har blivit hårt bombade att inte stå upp för någon annan; de kan ha sett hur den som försöker stå upp och ifrågasätta orättvisor, blir sönderslagna verbalt eller fysiskt?

@Saeta påpekar gång på gång att alla män är det.
@FrauleinLeo påpekar att alla män har en kollektiv skuld genom att bara vara män.
Hela trådens andemening är att alla män är kollektivt skyldiga. Utom när ett par användare försöker påstå något annat och då får vi verbalt stryk.

"Verbalt stryk"? Jösses så överdrivet.

eller inte.
när du kör härskartekniker i din diskussion.
Som "jösses, så överdrivet".

"Härskarteknik" att kalla något för överdrivet? :D Då är du ju själv skyldig till det ett antal gånger i tråden, mig veterligen. Ja, jag tycker verkligen att kalla motargumentation för "verbal stryk" är himla överdrivet.

"Härskarteknik" att kalla något för överdrivet? :D Då är du ju själv skyldig till det ett antal gånger i tråden, mig veterligen. Ja, jag tycker verkligen att kalla motargumentation för "verbal stryk" är himla överdrivet.
härskarteknik att förstärka med jösses.
Sakliga motargument är inte problematiskt.
Att dra in någons yrke är en härskarteknik, liksom att, som du gjort i ett tidigare inlägg, gjort bedömningar av hur jag möjligen bemöter transpersoner. Helt lösryckt, helt ovidkommande. Och en härskarteknik.

Jag är dock rätt säker på att du inte själv är medveten om att du ganska ofta gör på det sättet "i stridens hetta".

härskarteknik att förstärka med jösses.
Sakliga motargument är inte problematiskt.
Att dra in någons yrke är en härskarteknik, liksom att, som du gjort i ett tidigare inlägg, gjort bedömningar av hur jag möjligen bemöter transpersoner. Helt lösryckt, helt ovidkommande. Och en härskarteknik.

Jag är dock rätt säker på att du inte själv är medveten om att du ganska ofta gör på det sättet "i stridens hetta".

Vi definierar tydligen härskartekniker på olika sätt. Det skulle bli ganska påfrestande för egen del att anse sig bli utsatt för en härskarteknik varje gång någon använder förstärkande ord som "jösses". Men whatever. Nej, ditt yrke är väl ändå allt annat än ovidkommande när du benämner man = 46, XY. Hade jag varit icke-binär eller transperson hade jag aldrig velat bli bemött på ett sådant sätt av människor som arbetar inom vården. Trist att du inte tar det till dig.

Troll eller penis?
15-1.gif

:laugh:

För att det pojkar utsatts för av, för att citera @ptr , samma män, ligger bakom pojkarnas beteenden senare i livet?

För att de pojkarna, som är lika mycket offer, har blivit hårt bombade att inte stå upp för någon annan; de kan ha sett hur den som försöker stå upp och ifrågasätta orättvisor, blir sönderslagna verbalt eller fysiskt?
Och för att det blir löjeväckande meningslöst att säga ifrån många gånger.
Om man berömmer en hund var gång det skälls på grannens katt, ger den en godbit när den lyckats bita.
Att då säga att det är att göra katten skyldig om man tycker det är klokt att den håller sig ur vägen för hunden blir rentav märkligt.
Om nu katten gång på gång söker upp hunden spinner och knuffar på den och försöker ställa sig in, och blir biten igen. Nog kommer matte till katten att försöka få den därifrån, hunden får beröm för att trakassera och bita katten.
Nog är det hundens fel när katten blir ihjälbiten, så ägaren får ta bort den och skaffa en ny.

Vi definierar tydligen härskartekniker på olika sätt. Det skulle bli ganska påfrestande för egen del att anse sig bli utsatt för en härskarteknik varje gång någon använder förstärkande ord som "jösses". Men whatever. Nej, ditt yrke är väl ändå allt annat än ovidkommande när du benämner man = 46, XY. Hade jag varit icke-binär eller transperson hade jag aldrig velat bli bemött på ett sådant sätt av människor som arbetar inom vården. Trist att du inte tar det till dig.

Jag märker att du inte uppfattar att jag syftar på biologi. Man: 46, XY.
Kvinna: 46, XX.
Skilt från könsidentitet.

Och det är tydligt att jag har fel i min förmodan om att mäns trakasserier av kvinnor handlar om XY trakasserar XX.
För mig blir det väldigt förvirrat att i den här diskussionen föra in olika upplevda könsidentiteter. För då blir det synnerligen oklart vad man menar med en man respektive en kvinna och vem som trakasserar vem.

Mitt yrke har inte med denna diskussion att göra.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka