"Medeldistans-SM"

Sv: "Medeldistans-SM"

Hej Alla.

Jag håller med er som nämner Allsvenskan eller riksmästerskap. Tycker också att man skulle kunna ha div 1-3 och så SM på 160km som nu.
Lite som Folksam cup på 50km är idag. Det var en morot för mig när jag började rida distansritt. Att ha ett mål med säsongen, förutom att rida godkända ritter förståss. Tanken att man kvalar upp och inte kan starta i en lägre klass (med den hästen) sedan tycker jag är jättebra. Inom hundsporten fungerar det så och det är ett bra system tycker jag.

Fast jag kan tycka att det är synd att SM inte är en Nationellklass utan krav på FEI pass och licens. För många, som jag, som kanske inte har sporten som annat än hobby är det dyrt att sikta in sig på 160km när SM är enda klassen (i år) som ligger över den distansen. Man kanske också har en häst, som jag, som inte kan hävda sig i konkurrensen men man vill rida distansen i alla fall. Då känns det väldigt dyrt att ta sig hela vägen till ett SM för att kunna rida 160 km i Sverige. Fast det är ju en annan diskussion än den vi för i denna tråden.
 
Sv: "Medeldistans-SM"

*knapplån*
Distanskommiten har godkänt att det görs ett försök med ett inoficiellt medeldistans-SM som går över 90 km på A9-ritten 2 juni 2012.

Alla vill inte eller kan inte rida stjärnritter, vilket man numera måste för att kunna rida 120 km eller 160 km.

För att bredda sporten behöver man se till alla. Ge dom som inte vill rida stjärnritter en morot, ett mål att försöka uppnå.
Det kommer finnas krav på att kvalat för att få rida på detta "SM". (Dessa kval-regler har jag inte i huvudet)


Att distans är att rida långt som ni skriver öppnar ju för en diskussion i vem som avgör vad som är att rida långt.
Att rida 40 km kan verka jättelång för en nybörjare, att rida 160 km är för dom flesta toklångt och dom flesta ryttare kommer inte dit.
Och att rida 160 km är inte aktuellt för dom som vill ha en fin dag med sin bästa vän och att man vill ha kul tillsammans.

Bättre att se möjligheterna i utveckling av sporten.

:bow: :bow: :bow:
Jag gör vågen för Carros kommentar - instämmer dessutom helt med Myy - varför ska SM kräva internationellt pass? de där bokstäverna i SM står för SVENSKT, inte Internationellt, mästerskap... sen är det ju ändå den handfull av elitryttare som kommer kunna rida om medaljerna, så det missgynnar ingen ändå - men fler kan ha möjlighet att kvala sig dit och att delta. (...och i mina ögon ger en bredare bredd, fler chanser till även en bredare spets. Finns liksom fler russin att plocka ur en större kaka).

Så gör man också i hundsporten - de som har kvalat till ett begränsat antal platser får delta - det är ändå de bästa som vinner. Dvs "gemene man" kan få vara stolt över att ha kvalta och genom det blir sporrrad att öka träningsinsatsen och engagemanget till kommande år.... kan kanske det rent av gynna en sport?

Kan bara instämma med Carro - medeldistans-SM tycker jag ska ses som en utvecklingsmöjlighet! Bra idé!
 
Sv: "Medeldistans-SM"

KL

Jag tycker det är bra med saker som främjar sporten och kanske motiverar fler att kämpa sig upp från till exempel T50. Att om ett par år då se dessa 90 km som ett mål är mer realistiskt. Tycker som någon mer skrev att Folksam cup och liknande också är toppen för att ge fler möjligheter till olika mål.

Och om det heter just "medledistans SM", så gissar jag att man också får ett "medeldistans SM guld" om man vinner. Alltså inte ett SM guld. Men det där med divisioner som inom dressyr och hopp är ju inte heller så tokigt!

Jag tycker att det är bra med fler varianter och idéer som kan främja sporten, och kanske kan man testa ett par år och utvärdera hur det blev?

Nu minns jag inte riktigt, men var det inte bara för några år sedan som SM gick över 14 eller var det till och med 12 mil? Så det har ju inte heller gått på 16 mil alltid.
 
Sv: "Medeldistans-SM"

KL

Varför blev det egentligen så att SM är en * ritt och inte nationell?

Tanken bakom?
 
Sv: "Medeldistans-SM"

Topphästarna går ju max 2-3 16-milaren per år. Ska man då "offra" hästen och rida ett SM på en nationell ritt, där man vare sig kan kvala till större mästerskap, eller räkna med som stjärnritt i vidare kval?

Så var tankegången har jag för mig och jag kan förstå det. Distansen är ju inte större i Sverige än att det skulle bli alldeles för få som red SM om ritten "inte räknades".

Det bästa vore ju om SM kunde ha två klasser gemensamt, där de som vill rida CEI betalar för det, och de som har kvalat "nationellt" rider nationell klass.

Och klasserna räknas ihop inom SM, så snabbast vinner, oberoende på klass.

Men där tror jag TR säkerligen stoppar såna tankar...
 
Sv: "Medeldistans-SM"

Det bästa vore ju om SM kunde ha två klasser gemensamt, där de som vill rida CEI betalar för det, och de som har kvalat "nationellt" rider nationell klass.
Och klasserna räknas ihop inom SM, så snabbast vinner, oberoende på klass.

Men där tror jag TR säkerligen stoppar såna tankar...

Det låter som en mycket bra idé tycker jag. Då borde både eliten och "vi andra" d.v.s bredden, bli nöjda. Alla har då chans att starta i ett SM och vinner gör den som presterar bäst för dagen. Och TR går att ändra på, även om det går trögt och långsamt.
En annan sak som detta skulle medföra är kanske att fler skulle ha som mål att rida en längre sträcka och då finns det underlag för fler tävlingar på 120 - 160 Km, vilket också borde gynna både eliten och bredden. Om man hade samma system på alla 120 - 160 km tävlingar, d.v.s att man kan välja att starta nationell eller internationell klass.
 
Sv: "Medeldistans-SM"

Det är snarare FEI som stoppar då det egentligen inte är tillåtet att ha FEI-ritter samtidigt som nationella klasser. Och i Sverige ska man nog vara glad så länge FEI väljer att se genom fingrarna med att vi har det så här. Det har inkommit påpekanden från dem tidigare och jag anar att det bara är en tidsfråga innan de sätter ner foten ordentligt.
 
Sv: "Medeldistans-SM"

Det är snarare FEI som stoppar då det egentligen inte är tillåtet att ha FEI-ritter samtidigt som nationella klasser. Och i Sverige ska man nog vara glad så länge FEI väljer att se genom fingrarna med att vi har det så här. Det har inkommit påpekanden från dem tidigare och jag anar att det bara är en tidsfråga innan de sätter ner foten ordentligt.

...men det är väl enkelt löst i såfall. Om FEI stoppar Sverige från att ha *-ritter samtidigt som regionala/lokala - då kör vi enbart stjärnritter i Sverige såklart!

Kvala in till stjärnritt?
Ja, men det kan man väl göra i grannländerna..?:confused::grin::devil:

(obs - smått ironiskt, om det inte framgår....)

och jag tyckte att CK´s förslag/idé var toppenbra! Borde arbeta för det - vem föreslår till Distanskommittén?
Om vi redan idag kan ha stjärnritter ihop med icke stjärnritter så borde inte FEI lägga sig i hur vi väljer att göra med själva SM-klassen - den är (räknar jag med) alltid inofficiell. Något för distanskommittén att jobba på.
 
Senast ändrad:
Sv: "Medeldistans-SM"

:bump:håller fullständigt med dig om detta, finns dem som kanske vill tex men inte har råd att satsa lika helhjärtat, för trotts allt är ju sporten dyr, kan svara för mig skjälv hadde gärna satsat på ännu mer tävlingar, men de är ju en ekonomisk fråga. sporten skall väl ändå vara till för alla. är glad att jag kommer ut på dem tävlingar jag gör, och har nu en son med som tävlar och blivit intresserad, de behöver ju inte innbära att man rider sönder sina hästar på 90 km om man rider med innsidan av huvudet. jag skjälv har hållt på i ganska många år skjäln nu med sporten och kan kan säga tex min käre scandal giggolo gick sin sjätte sesong i år han har gjort många 80 km 0ch 120 km , hadde han varit sönderriden pga av det hadde han inte hållt så här många sesonger. nä sporten skall vara till för alla ovasett ekonomi, i bland kan jag tyckas det kännas att man skall sålla agnarna från vetet, det skall bara gälla intarnationellt om man skall kunna komma någonstans. så för min del som inte har råd att tävla så många internationella ritter så gladde det mig att se tävlinsesongen för år 2012 tack för ordet:idea:
 
Sv: "Medeldistans-SM"

Som arrangör av simlångsritten kan jag meddela att det INTE har varit någon som VILL starta varken 120 eller 160 NATIONELLA ritter. Vi har haft både int. och nat.på båda distansena och fått max 1-2 som vill starta, blir inte ens en klass och de flesta gångerna har det inte varit någon alls anmäld, så varför då arrangera dem???
Om det nu är så att det finns ett intresse så låt då oss arrangörer få veta det, men var då seriösa, inte en massa snack och sen ingen verkstad!
Har varit med om det allt för många ggr.
Vi kommer att ha en NATIONELL 120km 2012, förväntar mig att se er anmälda till den då, bra då vet vi att den klassen blir av!
 
Sv: "Medeldistans-SM"

Håller med dig att ett "medeldistans SM" kan få oss hobbyryttare att sattsa lite högre. Från 50 km till 80 km och sen är steget kanske inte så långt till 90 km. Jag gillar nya tankar för att få fler aktiva i distanssporten. Om detta är rätt väg vet jag inte men jag känner mig i alla fall mer motiverad att kämpa på mot 80 km och 90 km.

Vad är kvalifikationerna för att få delta i "medeldistans SM" 90 km 2012? Mer än att få starta ritt på nivån över 80 km dvs 90 km.
 
Sv: "Medeldistans-SM"

Jag tror att det är samma kvalifikationer som Lag-Sm. Det vill säga att både du och hästen har statat 1st 80 km tävling innan du får starta medeldistans-sm på 90km inom (24 månader, det gäller hästen).
 
Sv: "Medeldistans-SM"

*KL*

Dressyren har kommit med en rolig grej för att öka bredden. Istället för att lägga till ett SM på medelsvår nivå så har de gjort en final för de bästa medelsvår B-ekipagen. (Den nivån är väl jämförbar med distansens 80 km).

Dressyrringens Medelvår B Final 2012
Syfte: Främja bredden

Regler:

Finalen är endast öppen för de tio bäst rankade ekipagen i Msv B enligt Svenska Ridsportförbundets ranking 1/1 2012 – 31/9 2012.
Ekipage får under 2011 och 2012 ej ha startat i FEI:s St Georges eller högre klass.
Medlemskap i Dressyrringen fordras innan man får tillgodoräkna sig poäng.
Finalen rids i Msv B:5
Ryttare får endast delta med en häst i finalen. Skulle ryttaren ha kvalat fler hästar, väljer ryttaren själv vilken häst som ska gå i finalen.
De till finalen kvalificerade ekipagen kommer att få en särskild inbjudan från SvRf/Dressyrringen.
Plats: ej fastställd

Tid: oktober/november 2012

Priser/premier i finalen:
10.000, 8.000, 6.000, 2.000, 2.000, 1.000, 1.000 och 500 till övriga startande.

Segertäcke delas ut och alla finalister får en jacka.
 
Sv: "Medeldistans-SM"

Man kanske skulle börja med dressyr i stället... Lite andra premier.

Men jag gillar idén. Kanske bättre att det heter final istället för SM? Att man kan samla poäng i alla tävlingar och de högst rankade får gå en final. Jag tror att detta är en bra utveckling för distansen, det gäller bara att komma på det ultimata upplägget.
 
Sv: "Medeldistans-SM"

Det skulle säkert vara bra för vår tävlingsdisciplin om det fanns nationella mästerskap även på medeldistans. Det för att hålla intresset och engagemanget vid liv, för den stora grupp som av olika skäl inte kommer upp i de längre distanserna. Och även öka intresset, för de som håller sig till de korta ritterna, genom att få till en lockande utmaning till att stiga i klasserna. Det är inte bara ett sådant mästerskap som behövs, utan även andra tag, men då nu frågan kommit upp är det bra ifall vi kan landa på nåt, som kan bli ett framgångsrecept. Invändningar finns säkert mot det mesta, men jag tror vi alla och hela sporten har glädje av att pröva fram nåt mer och nåt nytt.

Ett nationellt mästerskap för medeldistans tror jag på och mitt förslag är att det hålls fem eller sex, geografiskt utspridda kvaltävlingar ; Skåne, Östra och Västra Götaland, Västra och Östra Svealand, samt Norrland (Sveg)- över tiden maj-augusti. De (tre-fyra-fem) främst placerade i varje kval går till Final som äger rum i slutet av sept/början oktober. Kvaltävlingsdistans är 80km.

Finalen samlar 25 (eller 30) ryttare och går över 100km med tre vet.grindar/fyra delsträckor. Till final kallas även de ej inkvalade ryttare som har bäst rankingpoäng – tagna på 80km – per den 30 augusti. Utifrån den då aktuella rankinglistan kallas i tur och ordning, tävlanden intill max antal deltagare och ersätter de som ej kan delta i Finalen. Turordningslistan gör att det inte är ”ointressant” att delta i andra 80km tävlingar än de utsedda kvalen. Det finns således två vägar att ta sig till final. Ytterligare regler om turordningslistan behövs säkert men är inte intressant just nu. Ex.vis Poäng erhållna i CEI stjärnritter räknas inte in i rankingen…..!?

I finalen skall ryttare rida häst som under kvalsäsongen maj-aug genomfört en godkänd 80km på tävling i Sverige. Således måste det inte vara inkvalat ekipage som står på Finalens startlinje. Ryttare skall representera svensk klubb.

Vinstpremier i form av pengar, i bästa möjliga storleksordning, till de placerade.

Många andra detaljer behöver ju utredas men det bästa i nuläget är att få en gemensam syn på hur vi ska kunna få en bra och intressant mededistans-tävling som gynnar och fångar de mångas engagemang, men inte utesluter de som även satsar på elitnivå. Därför är den här tråden bra och kanske kommer många bra idéer om detta luftas då alla samlas till Distansgalan.

Jag avrundar med en frukt min häst gillar :banana: . Jag tror han gillar mitt inlägg också.
 
Senast ändrad:
Sv: "Medeldistans-SM"

Jag ska inte till galan och kan därför inte föra fram tankarna och idéerna jag skrev tidigare i tråden men om någon tyckte att förslagen verkade bra så är den personen hjärtligt välkommen att framföra dessa i mitt ställe ;)
 
Sv: "Medeldistans-SM"

Norr-cupen påminde lite om detta upplägg. Tyvärr drog det inte tillräckigt med ryttare. Onsala-cup har lockat med en stor summa pengar och det har lockat en hel del ryttare. Onsala riktade i och för sig in sig mer på "elitnivå" än vad norr-cupen gjorde.
 
Sv: "Medeldistans-SM"

Jag hade tyckt det hade varit trevligt med en cup, där man får kvala in till finalen och där kanske rida om lite mer pengar. Synd att Onsala försvann som cup-sponsor, det var ett bra upplägg.
 
Sv: "Medeldistans-SM"

Ja Onsala var kanon, bra pengar för ryttarna och även arrangörerna eftersom det drog många startande!
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 193
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Rider ni gärna med sällskap eller rider ni mycket ensamma? Har ni någon stallgrupp som ni skriver i eller hur bestämmer ni ”riddejt”...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 694
Senast: Ketrawzc
·
Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 857
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
20 720
Senast: qitis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp