medryttare? betala?

Sv: medryttare? betala?

För många är det faktiskt enda sättet att kunna ha en häst över huvud taget, eftersom kostnaderna på många ställen är astronomiska. Instämmer med Skrattkulan. Det är en annan sak att vara medryttare.
 
Sv: medryttare? betala?

jag håller med dig helt.men av ngn anledning så tycker hästägaren kanske att ridninge ja det ska de få betalt för att du ska få göra, men sedan är ett krav ibland från deras sida samtidigt att du ska mocka,sköta in/utsläpp samt utfodra de dagar du rider plus att betala del av stallhyra.på ngt sätt tycker jag det är fel att kalla det för "medryttare".varför inte söka en delfodervärd direkt istället??
här i stkhlm får man ju betala närmare 1000 spänn för att va medryttare på en häst.alla de som jag har sökt på som söker medryttare vill ha mellan 700-ibland 2000 kr för att få rida en till två dagar per vecka plus att man sedan då ska mocka,utfodra de dagar man är i stallet.en ägare till en fjordhäst som jag var & provred ville även att jag skulle sköta insläppet av de övriga hästarna i stallet som jag ej hade ngt med att göra.hon skulle ha 700 för 2dagar/vecka plus en massa arbete utfört.
det är nästan sjukt.
nu är jag medryttare på en connemara som jag rider en gång i veckan och där behöver jag ej betala ngt för ägaren tycker att mocka är nog betalning för det.där hade jag tur ja.men kanske måste sluta för att busskommunikationerna ut till stallet är väldigt dåliga :/
men det är väl sånt man får ta! ha de bra... :cool:
 
Sv: medryttare? betala?

Nej, man rider självklart inte gratis på en ridskola. Där finns också en välutbildad instruktör som håller i lektionen som ska ha lön för mödan, plus att hästarna ofta håller en viss kvalitet.
Blir din medryttarhäst halt i ett halvår så får du säkert fortsätta betala för den ändå, men på ridskolan finns alltid en annan häst när du kommer för din lektion. Viss service på köpet alltså.
 
Sv: Re: medryttare? betala?

Solvira skrev:
Men inte rider du väl gartis på ridskola eller nån annanstans?

Medrytteri är en jättebra grej, även om man kanske får betala lite för sig. Ta mina hästar, jag räknar med ungefär 40-50 kr/gång. Jämför det med en ridskola som tar mellan 100-150 för 45 minuter!
Mina medryttare får rida hur fritt de vill, de får tävla om de vill och det är inte ett måste att de ska göra rent grejerna efter sig om de inte tycker det är kul. Mocka vill jag att de gör och om jag någon gång behöver hjälp som så at jag vill att de gör iordning mat och ger dem den ifal det är rätt tid, så gör de det gladeligen.
Det är inget betungandeför dem, och de lär sig ju ta hand om en häst som om den vore deras egen. Det är väldigt lärofullt att ha medryttare.
Men visst, helst skulle jag vilja låta dem rida gratis, för att jag tycker de är såna toppentjejer. Men det tryter lite grann i plånboken, och för mig och hästarna anser jag det vara bättre med en betalande medryttare än att sälja hästen.


eller så kan man ju ha del/helfodervärdar?
en medryttare ska ej behöva betala för att arbeta...eller?vistt vid bara ridning är de ju ok att ta betalt men inte när man även måste mocka,utfodra,sköta in/utsläpp och ibland ta hand om andras hästar som jag råkat ut för.då fick jag betala 700/månad.
det är inte riktigt rätt, tur att jag ej blev långvarig om man säger så.
då hade jag hellre köpt en egen häst altså!
då får man iallafall bestämma hur/vart man vill rida :P
ha det gött
 
Sv: Re: medryttare? betala?

Då hade du hellre köpt egen häst? Då förutsätter jag att du vet vad det kostar. Det är inte en billig liten sak. Men man kan ju kalla det halvfodervärd också, men om rätt ska vara rätt så ska man då betala hälften av hästen. Och nog är det lite billigare att vara medryttare då och betala kanske 1/10 av hästen (vilket mina medryttare gör)?
Mina medryttare får bestämma hur/var/när de vill rida/träna, så länge det inte skadar hästen. Men så får ju olika medryttare olika mycket frihet också!
Men som sagt, det finns olika ägare som kräver olika. Jag tycker inte att jag kräver för mycket av mina medryttare, varken när det gäller vad de ska göra eller pengamässigt. De har otroligt stor frihet, och jag vill att de ska känna det som om hästen är deras de dagar de har den! (Utan att behöva göra de tråkigare grejerna, mocka en box tar ca 5-10 minuter och är inte så ansträngande tycker jag.)

burton>> Oftast är det väl duktiga instruktörer, men inte alltid. Ibland ger det mycket mer att rida privat på en häst och få hjälp av ägaren (jag brukar ge de yngre tjejerna lektioner på den ena hästen, som jag räknar som en läromästare). Jag tycker att jag, utöver grunderna, lärt mig mycket mer på privathästar än vad jag gjort på ridskolan!
Att ta betalt för en häst som är sjuk mer än en månad tycker jag faktiskt är rent korkat. Visst kostar hästen fortfarande, men under den tiden får ju inte medryttaren ut nångonting mer än stallvistelsen av hästen. Kan faktiskt inte förstå de ägare som tycker att man ska betala för något man inte får. Vill medryttaren fortsätta ta hand om hästen medan den är sjuk tycker jag att de ska få göra det gratis, för då är det ett tack för hjälpen. Det är ju inget medrytteri om man inte får rida.
Och det måste du väl ändå erkänna att det är stor skillnad mellan ridskolehästar och privathästar överlag- och allra minst utbildningsmässigt. Oavsett utbildning så är det en annan sak att sitta upp på en privathäst. Jag tycker att jag fått ut mycket mer av att rida privat, för (iaf på de ridskolorna jag red på) var hästarna lite "avtrubbade", vilket privathästarna jag ridit inte har varit.
 
Sv: medryttare? betala?

burton skrev:
Nej, man rider självklart inte gratis på en ridskola. Där finns också en välutbildad instruktör som håller i lektionen som ska ha lön för mödan, plus att hästarna ofta håller en viss kvalitet.
Blir din medryttarhäst halt i ett halvår så får du säkert fortsätta betala för den ändå, men på ridskolan finns alltid en annan häst när du kommer för din lektion. Viss service på köpet alltså.
Tror inte det finns någon ridskolehäst i mina omgivningar som håller samma kvalitet som medryttarhästen, som dessutom inte varit sjuk en enda dag på alla de fem år jag ridit honom...
 
Sv: medryttare? betala?

ja jag skulle hellre ha köpt egen häst ja!
för alla de som söker medryttare här i stkhlm ska ha runt 1000 spänn i månaden av en medryttare som rider en till två dagar per vecka.
nu rider jag en häst där jag ej behöver betala ngt för jag uträttar en hel del arbete i stallet istället.det är nog betalning tycker ägaren.
och jag har aldrig sagt att du gör fel i att ta lite betalt jag säger bara det att det finns gränser för hur mkt man kan kräva av en MEDRYTTARE.jag tycker bara det att vill man ha 1000kr i månaden av en som kommer å rider en dag i veckan så tycker jag iaf att man då hellre ska leta efter en delfodervärd. för 1000kr är ju antingen del i stall hyra eller foder eller skoning tex.
och jag vet att det är dyrt med häst.vi har haft en travare i familjen som vi var tvugna att sälja pga alla dyra kostnader...för det är pissdyrt mde häst i stkhlm.
det enda jag tycker är fel att det ofta händer att man får betala för mkt som medryttare.
för medryttare innäbär väl ändå att man hjälper till med ridningen...och då tycker jag väl ändå att man ska få bestäma lite sj om hur man vill rida osv.
annars kan man lika gärna börja på ridskola för man får bestämma lika mkt där plus att det är nästan lika dyrt om inte dyrare i dagens läge.
men somsagt, jag tycker du tar lagom mkt betalt av dina medryttare!
vad var det....typ 70kr/gång?
å de rider bara om jag förstod det rätt.
 
Sv: Re: medryttare? betala?

**BORTTAGEN** skrev:
Herregud vad trött man blir.... Om ni inte vill betala för att vara medryttare, så leta reda på någon gammal häst ute i skogen som de inte kan ta betalt för vetja!! :devil: Det kostar mig kanske 5-6000 kr i månaden att ha min häst, jag har råd med det, men jag har inte någon lust med att låta någon rida honom gratis om denne inte är mer utbildad än vad jag är och då är man uppe i minst msv. helst högre. Då kan jag få hjälp med min häst, annars så utbildar min häst sin medryttare och varför skall det vara gratis. Anledningen till att man har medryttare är ju att man vill vara litet ledig ibland, och är inte medryttaren villig att betala för nöjet att rida min häst, så finns det alltid de som är det. Jag har aldrig haft problem med att få någon som är villig att både betala och hjälpa till. Vill du inte vara medryttare så får du väl rida på ridskola och då antagligen på en helt annan nivå.


du kanske har råd ja.för alla kanske inte får in lika mkt pengar som du.jag lever på studiebidrag & underhållsbidrag varje månad och har inte råd eller lust att betala för att vara medryttare.medryttare för mig är ngn som hjälper till med ridningen ngn/ngr dagar per vecka och som även mockar och kanske ger hästen mat de dagar man är där.det tycker jag är fel att ta betalt för.det är ju ett slags jobb man utför och jag vet det kostar mkt att ha häst men min medryttarhäst är inte min häst.
jag tycker att hästägare borde nöja sig med om de fick hjälp med övriga stallsysslor de dagar som medryttaren kommer till stallet.hade det gält enbart ridning så håller jag med dig om att då kan man ta betalt! för att rida är igentligen en helt annan sak, tycker jag. det är okej att ta betalt av en person som kommer å rider din häst ngn/ett par dagar i veckan.men inte att ta betalt för att utför en massa jobb.
förstår du mitt tänkande?
 
Sv: Re: medryttare? betala?

palle skrev:
Jag måste hålla med dej och dina synpunkter. När jag bodde i Stockholm fick mina medryttare betala. Och det var inget konstigt med det. Mina medryttare fick jag "ärva" på samma sätt som jag fick "ärva" stallplatsen.
Nu när jag bor mitt ute på landet behöver mina medryttare inte betala något, utan dom får istället ställa up och hjälpa mej och gubben när jag är sjuk och ligger inlagd på sjukhus. Tycker det är en rätt "fair deal". Mina medryttare har i princip fri tillgång till mina hästar. Men okej, det blir ju inte så ofta jag orkar just nu iall fall, hålla lektion. Men mina hästar är hyffsat välutbildade, MsV dressyr och hoppning och Lätt fälttävlan, så dom flesta utbildas mest av hästarna.
Men tyvärr verkar det som omvissa ändå inte är nöjda. Min senaste medryttare har varken dykt upp eller hört av sej på något annat sätt att hon inte kommer, på snart 1 månad.
Så det är inte så att man inte behöver låta bli att tänka på hästarna fast man skulle ha en "ledig" dag. Senast jag skulle ha det så ringde stallägaren och undrade varför hästarna fortfarande inte hade släppts ut. Jag fick då genast avboka läkarbesök m.m. och ge mej upp till hästarna. Med ryttaren kom aldrig, och har inte ens gått att få tag på via telefon eller nätet.
Så gissa att jag börjar känna mej lite panikslagen inför december. Då ska jag nämligen läggas in och opereras innan jul....
Och ingen medryttare....

Tycker det är fruktansvärt dåligt av medryttare att inte ställa upp om man har lovat. :mad: Min dotter är medryttare och hon skulle gladeligen sova hos dina hästar om hon fick, det bästa hon vet är att pyssla och fixa med hästar.Att hon desutom får rida är en bonus för henne.
 
Sv: medryttare? betala?

snigelfarmor skrev:
När det står så här : behöver hjälp med mitt sto 1-3 ggr i veckan, står 1 mil utanför ex umaå . 500 kr/mån.

vad tänker man då.?
någon behöver hjälp med hästen och jag ska betala för att få hjälpa? kan man inte ta hand om sin häst får man ju fixa det, jag borde få betalt för att rida andras hästar tycker jag, ..
vad tycker ni?

Läste några inlägg och ville bara vända på steken lite.

Det är ju en hel del som tycker att det är hästägaren som utnyttjar och tjänar pengar på medryttare och att man inte ska ha häst om man tycker det är för dyrt, tar tid osv.
Men om man vänder på det så kan det ju vara bra istället för dom som inte har råd att hosta upp 60-100 tusen för en häst (detta är pris på en ridhäst i bra ålder och ok utbildning) och därför tycker det är jätte bara att kunna vara medryttare på en häst. Även att man ger en slant för att man sliter på utrustning, häst mm + att man kan hålla igång ridningen. Om man själv har hafft häst så vet man vad det kostar och är tacksam för dom som behöver en medryttare och är bra hästägare.
Det är ju bara att inse att dom allra flesta hästägare tycker om ridningen och tävlar lite eller inget, och då gör det inte någonting att det är två olika ryttare som rider.

Har själv då jag varit utan häst eller med unghäst, varit medryttare under kortare perjoder just för ridningens skull och betalat. Även om det i alla fallen börgade med att jag betalade och efter någon månad sluppit pga att jag har hjälpt dom utveckat hästen + gett ägaren några lektioner.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: medryttare? betala?

Varför skulle det som hästägare vara mitt problem om de som vill bli medryttare inte har råd eller lust att betala för sig? :confused: Har du inte råd att betala och inte hittar någon att rida gratis, får du vänta tills du får råd med antingen egen häst eller betala för att rida. Jag har inte häst för att andra ska rida gratis, om jag låter någon rida som inte utbildar den åt mig. Jag skiter i vad hästlösa, ridsugna, icke betalande, icke tillförande, personer tycker. :smirk:

Betalandets varande eller inte varande är upp till hästägaren och den ev. medryttaren, inget som angår andra. Det är som sagt ett enkelt val, betala och rid eller låt bli och hitta någon annan. :cool:
 
Sv: medryttare? betala?

Mia_R skrev:
Varför skulle det som hästägare vara mitt problem om de som vill bli medryttare inte har råd eller lust att betala för sig? :confused: Har du inte råd att betala och inte hittar någon att rida gratis, får du vänta tills du får råd med antingen egen häst eller betala för att rida. Jag har inte häst för att andra ska rida gratis, om jag låter någon rida som inte utbildar den åt mig. Jag skiter i vad hästlösa, ridsugna, icke betalande, icke tillförande, personer tycker. :smirk:

Betalandets varande eller inte varande är upp till hästägaren och den ev. medryttaren, inget som angår andra. Det är som sagt ett enkelt val, betala och rid eller låt bli och hitta någon annan. :cool:


men lilla du.jag tror inte riktigt du förstår vad jag menar.hästägaren får ju oftast ngt i gengäld, men ibland kanske inte alltid i form av små pappers lappar med fyra siffror på, utan iform av arbete...tex att denne medryttare mockar,utfodrar osv de dagar han/hon e i stallet.
visst,det är fullt förståeligt att ta betalt för en person som enbart ska rida men jag skulle fan aldrig betala 1000spänn för att få rida en eller två dagar i veckan plus att utföra en massa jobb.jag är inte hästägare, jag är medryttare och så vitt jag vet så innebär det ja juste att man hjälper till då ägaren "inte har tid".
du kan ju inte på fullaste allvar säga att det är ok att ta så mkt betalt av en medryttare som utför ditt jobb i stallet?det är denne som gör dig en tjänst.
du kan ju inte låta ngn betala för att få göra ditt jobb.där skulle det nästan vara tvärt om.
men skulle jag bara rida hästen...så visst.då skulle jag betala med pengar om det nu vore så att jag inte ville/årkade utföra stallsysslor.
men nu är jag medryttare på en häst där ägaren har förstått innebörden av detta.när jag kommer till stallet mockar jag, fyller på vatten i box+hage,röjer upp allmänt i det övriga stallet tex sopar och plockar upp grejer.jag sköter även utfodringen och släpper ut hästen på kvällen.jag hjälper även till med utfodringen av de övriga hästarna i stallet.plus att jag hinner rida i kanske max en timma.
detta är så fel att ta betalt för, igentligen.men ord står mot ord.jag tror inte att det går att lösa vad som är rätt eller fel i detta fall.
hoppas du förstår mitt tankesätt...
 
Sv: Re: medryttare? betala?

jag har aldrig behöv betala, för att sköta ngn annans häst, och jag skulle aldrig ta betlat för att någon hjälper mig heller. Men jag kan förstå till viss del, om man har en medryttare som bara rider, och tävlar. det har ajg aldrig gjort så jag kan inte tala för den saken... under min tid som skötare har jag mockat, ridit, sett till hästen m.m... det är ungefär vad min medis gör för mig nu när jag har jäst, och jag skulle få dåligt samvete ifall jag tog betalt för den hjälpen... men det är ju bara hur jag tycker och tänker i min situation..
 
Sv: Re: medryttare? betala?

Faasiqah skrev:
jag har aldrig behöv betala, för att sköta ngn annans häst, och jag skulle aldrig ta betlat för att någon hjälper mig heller. Men jag kan förstå till viss del, om man har en medryttare som bara rider, och tävlar. det har ajg aldrig gjort så jag kan inte tala för den saken... under min tid som skötare har jag mockat, ridit, sett till hästen m.m... det är ungefär vad min medis gör för mig nu när jag har jäst, och jag skulle få dåligt samvete ifall jag tog betalt för den hjälpen... men det är ju bara hur jag tycker och tänker i min situation..


jaa äntligen ngn som förstår mig :P tack!
 
Sv: medryttare? betala?

Tillgång och efterfrågan som allt annat, spelar ingen roll om man får skotta eller bara rida, hästägaren avgör själv vad som gäller och det är upp till den ev. medryttaren att acceptera eller hitta någon annan häst. :smirk:
 
Sv: medryttare? betala?

*knapplån*
Jag tycker allt att man kan betala en rimlig summa + att man hjälper till med det som behövs den dag man har hästen, tex mocking,foderdelande,insläpp ect.
Jag skulle betala 500/kr månaden, 2 dar /vecka för det för min f.d medryttarponny(i realiten slapp jag betala efter ett tag och hade i princip fri tillgång till hästen.
Jag fick rida för tränar,ute,paddock eller åka/rida till mage och hade fått tävla om jag hade klarat åldersgräneerna.
Vi hade ett skrivet kontrakt om vad som gällde tex vid skador ect.
För mig hade det varit en självklarhet att åka upp och ta hand om hästen (utan at tkunna rida) mina dagar vid ett kortare sjukdoms/skade tillfälle(tex 2 v) vi hade även uppsägningtid för bägge parterna.
Oftast så kunde man byta dagar om jag var upptagen "mina" dagar eller om hästägaren behövde hjälp andra dar,,
(Tycärr var hästägaren av det slaget "lovar runt och håller tunt, och det var mkt strul så jag slutade efter några år)

För hästaägaren 'r det en chans att få vara hästledig ibland och få ett lite tillskott i hästkassan
För medryttaren är det en SUPERCHANS att få känna på hur det är att ha egen häst utan att ta det fulla ansvaret, man lär sig enormt mkt som man inte kan/får lära sig på ridskolan tex hur det känns att vänta i 4timmar på en sen hovslagare, vad man gör en dag när man kommer till stallet och hästen står på tre ben och distriksvetrinären inte svara i telfon, att rida ut ensam att få en nära relation med EN häst, att själv kunna besämma över sin ridning på ett annat sätt osv...

Det är ju inte bara bekvämt för hästägaren att ha medryttare, det är en hel del problem med. Man blir tvcunegne att respektera att nån annna tar hand om ens älskling,kanske rider/hanterar på ett annat sätt, man har inte "fri tillgång" till sin häst, och man kan en da bli stående utan medryttare osv.
 
Senast ändrad:
Sv: medryttare? betala?

Det är väl i så fall fel att slita på någon annans häst och grejor och inte erbjuda sig att betala? :devil:

Jag har haft medryttare av och till. Ibland har det funkat bra och ibland inte alls. Ibland har jag tagit betalt och ibland inte, det har berott på omständigheterna. Men en medryttare är faktiskt inte bara avlastning - det kan vara en del jobb också. Hastigt påkommen sjukdom som gör att man själv måste ta sig till stallet trots att det inte var planerat, ridproblem som jag måste hjälpa medryttaren att lösa och en del andra saker kan dyka upp.

Som läget är nu har jag ingen medryttare. Vi har i princip full skötsel i stallet, så det jobb som ändå skall göras kan jag lika gärna byta med någon annan hästägare. Min häst behöver inte ridas mer än vad jag rider honom. Visst skulle han kunna gå mer, men varför skall jag låta någon annan rida min häst om jag inte behöver? Jag föredrar att rida honom halt själv! :rofl:

Skulle jag snubbla över någon jättebra person skulle jag kunna tänka mig att ha medryttare igen för att ha någon som kunde hålla igång hästen när jag är borta eller som tar någon helg ibland (vi mockar själva på helgerna). Men som sagt - då skall det vara rätt person.

Det jobb som det snackas så mycket om att medryttarna gör tycker jag inte är speciellt jobbigt egentligen. Hur stor ansträngning är det att mocka i tio minuter om man ändå är i stallet? Av någon anledning tror jag att de flesta medryttare blir detta för att de vill rida och inte för att göra någon en tjänst och få en guldstjärna i himlen. Slitage blir det på utrustningen, så det är väl ganska lämpligt att erbjuda sig att betala för detta och för att man lånar hästen?

En bra idé för de som inte kan tänka sig att betala för att rida någon annans häst är att skaffa en egen.

Indy
 
Sv: Hörnskåp säljes, 750 kr

**BORTTAGEN** skrev:
Du hittar denna annons i tidningens fyndmarknad. Du är ute efter ett hörnskåp, men har inte lust att betala så mycket. När du tänker efter anser du att ägaren till skåpet egentligen borde skänka dig skåpet eftersom du hjälper honom/henne att bli av med det så att han/hon slipper köra till tippen med det. När du tänker till lite extra tycker du egentligen att du borde få ersättning för de bensinpengar du lägger ut på att åka och hämta skåpet, du gör ju ägaren en tjänst. Du skulle kanske rentav ha ersättning för förlorad arbetsinkomst den tiden det tar dig att åka och hämta skåpet också? Du ringer på annonsen och redogör för ditt resonemang, men den som äger skåpet lägger bara på luren i örat på dig. Uppretad till tusen går du in på ett forum för begagnade möbler och skriver ett upprört inlägg om hur orättvist det är att du inte fick "ditt" skåp. Under tiden har skåpägaren sålt skåpet till någon annan som ville ha det för 600 kr.

Priset på en vara avgörs av tillgång och efterfrågan, inte anledningen till att säljaren/köparen vill göra en affär. Om du inte tycker att du vill betala för att ta hand om någon annans häst är det bara att låta bli att svara på den typen av annonser, svårare är det inte.

Bara älskar resonemanget!! :bow: (Har själv haft medryttare som varit jättefina och har betalat till hästens mat m.m)
 
Sv: Hörnskåp säljes, 750 kr

*knapplån*

Varför i hela fridens namn skriver nästan ALLA:
"jag vill inte komma dit och behöva: mocka, göra foder, fodra andras hästar, släppa in/ut andras hästar, stada stallet m.m"

tänk i eran vildaste fantasi att ALLT(foderblandning, fodringar, in/utsläpp, täckning, tillsyn) utom mockning vintertid ingår? och att det är bädd till hästen som bara skiter längs bakkanten av boxen, mockning tar max 5 minuter.. Guuu vilket skitjobbigt slitgöra!! men skaffa kanin istället för att ha hästar som hobby då..

tänker ni bara betala om ni kommer till stallet och hästen står färdigryktad och färdigsadlad av ägaren och att ägaren tar hästen direkt när du kommer tillbaka och det bara är för dig att åka hem igen efter avslutat ridpass??

***

nu kan jag säga att jag rider min kompis häst gratis, men då räknar jag foderstat, fixar allehanda prylar(gör namn och foderskylt, pysslar och städar, tvättar/putsar upp utrustning), ger tips och råd och kan rycka in och ta hästen samma dag hon ringer och säger att hon inte kan.. och under 1½ år har det kanske bara varit någon enstaka gång jag inte kunnat men då har jag haft en ruskigt bra anledning.. annars ställer jag alltid upp..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: medryttare? betala?

Jag har haft medryttare sedan jag flyttade in till stan med häst. Från början hade jag inte råd med häst själv pga. studier men tog hästen ändå (skulle slaktas annars) och hade medryttare som betalade en del till hästen. För de pengarna fick medryttaren rida, köra, longera, pyssla m.m. i stort sett som det passade, de dagar i veckan som passade henne. Jag hjälpte till med tips och "lektioner" när det det fanns möjlighet och hon ville ha hjälp. Jag hade "backup" om det skulle "skita sig" så inga kommentarer om att man inte ska ha häst om man inte har råd tack!

Numera har jag medryttare och tar betalt för det (inte ens halva kostnaden) då jag inte klarar att motionera hästen så mycket som den behöver (å jag vill göra) osv. eftersom jag är skadad efter en trafikolycka - är jag en bov då? :confused:

Då man är "sjukpensionär" får man inte mycket pengar att leva på men jag lever hellre knapert än att vara utan häst och om jag då behöver ett "bidrag" till hästens boende m.m. tycker jag inte det är mer än rätt att medryttaren betalar en slant för att få ha hästen på "halvtid" men utan de slutgiltiga kraven. Jag bokar hö/foder (och hämtar oftast själv med hjälp av sambo), hovslagare, fixar ev. vet, kostnader, köper in utrustning (som medryttaren har möjlighet att påverka), tar alla dagar som inte passar medryttaren (el. fixar någon som gör det) och tar slutgiltiga beslut som tex. avlivning m.m.

Visst är det så att det finns extrema kontroll-människor som ska ha allt precis som de sagt på minsta millimeter och inte låter sin medryttare veta hur värdefulla de är, men där blir nog ingen långvarig. Kanske finns det någon som tar nog så mycket betalt för det men att "tjäna sig en hacka" på medryttare det måste vara det mest dumma jag har hört! :mad: Vet ni igenteligen vad en häst kostar???? Om ni tycker att de tar mycket betalt be dem visa vad de har för kostnader, då ser ni ju vad pengarna går till.

När jag har medryttare vill jag att personen i fråga ska känna sig delaktig, att denne verkligen får ha "häst på halvtid" med de dagliga sysslorna i stallet och glädje/framgångar med hästen mot ansvar å en summa pengar som också går till hästen (och inte till någon solsemester på playan :rofl: ). Det är perfekt för mig och för medryttaren som inte har råd/tid/möjlighet med egen häst. :idea:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 584
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 238
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 946
Senast: Nepenthe
·
Fritid Jag överväger starkt att införskaffa en elcykel för att kunna cykelpendla till jobbet i veckorna istället för att behöva betala en...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 370
Senast: Caoimhe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp