medryttare? betala?

Re: Fördelar med att betala

Jag tycker du verkar tolka in snikenhet och lathet där det inte finns. Syftet med mitt ursprungsinlägg var inte att kritisera ägare, det var att berätta vad jag tycker finesserna med betalat medrytteri är.

Men då är vi återigen där att det bara är ridningen som är av intresse och allt runtomkring är bara nåt jobbigt man måste göra - jag vill inte ha en medryttare som tänker så.

Konstigt då att det finns folk som betalar för fullskötsel, för ska man tolka ditt inlägg har man tydligen inte rätta attityden om man inte mockar.

För de flesta medryttare är ridningen en hobby och man har även ett heltidsjobb, familj och kanske andra saker man behöver hinna med. Jag har gjort den bedömningen att jag kan rida fler gånger om jag har en medryttarhäst och då en som inte står med fullskötsel (av ekonomiska skäl). Jag gör det som behövs men det optimala hade varit att kunna komma ut och mysa med hästen och rida, inte för att det andra är tråkigt men för att det tar tid. Hade jag jobbat halvtid hade det varit jättemysigt att gå och pyssla i stallet i flera timmar. Nu är jag sällan hemma innan tio ändå från stallet.

Jag förstår att du vill ha en medryttare som brinner för din häst på samma sätt som du gör och är beredd att offra lika mycket fritid och pengar för din häst ska må bra som du men det ÄR skillnad på att vara medryttare och ägare. Som ägare har man gjort ett tydligt livsstilsval som innebär att man har strukturerat sitt liv för att prioritera hästen i första hand, före sig själv kanske till och med. Men då kan man också njuta av att kunna bestämma helt hur hästen ska stå uppstallad, hur den ska hanteras och hur den ska ridas. En medryttare får (ofta) en uppgift och har inget direkt inflytande alls utöver den tid man är där. Man styr vanligtvis inte över foderstat, utrustning eller nånting annat.

Jag tycker man ska vara nöjd med sin medryttare om den gör det den ska och gullar med ens häst när man själv inte kan men att förvänta sig att den ska stå med stjärnor i ögonen och putsa träns i flera timmar tycker jag är överdrivet.

/mino
 
Re: Fördelar med att betala

För de flesta medryttare är ridningen en hobby och man har även ett heltidsjobb, familj och kanske andra saker man behöver hinna med. Jag har gjort den bedömningen att jag kan rida fler gånger om jag har en medryttarhäst och då en som inte står med fullskötsel (av ekonomiska skäl). Jag gör det som behövs men det optimala hade varit att kunna komma ut och mysa med hästen och rida, inte för att det andra är tråkigt men för att det tar tid. Hade jag jobbat halvtid hade det varit jättemysigt att gå och pyssla i stallet i flera timmar. Nu är jag sällan hemma innan tio ändå från stallet.

Jag förstår att du vill ha en medryttare som brinner för din häst på samma sätt som du gör och är beredd att offra lika mycket fritid och pengar för din häst ska må bra som du men det ÄR skillnad på att vara medryttare och ägare. Som ägare har man gjort ett tydligt livsstilsval som innebär att man har strukturerat sitt liv för att prioritera hästen i första hand, före sig själv kanske till och med. Men då kan man också njuta av att kunna bestämma helt hur hästen ska stå uppstallad, hur den ska hanteras och hur den ska ridas. En medryttare får (ofta) en uppgift och har inget direkt inflytande alls utöver den tid man är där. Man styr vanligtvis inte över foderstat, utrustning eller nånting annat.

Jag tycker man ska vara nöjd med sin medryttare om den gör det den ska och gullar med ens häst när man själv inte kan men att förvänta sig att den ska stå med stjärnor i ögonen och putsa träns i flera timmar tycker jag är överdrivet.

/mino

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow:
 
Re: Fördelar med att betala

Uhu? Mocka? Rätta attityden? Stå med stjärnor i ögonen och putsa träns i flera timmar?

Jag begär inte alls att mina medryttare ska offra lika mycket pengar, tid och kärlek som mig - det vore både ologiskt och orättvist, men jag tycker inte heller de ska ta för givet att de får göra något de faktiskt gör för sitt eget höga nöjes skull helt gratis med tanke på vad alternativet att rida på ridskola kostar tex.

Några av skillnaderna mellan att vara ägare och medryttare har jag själv tagit upp tidigare men en sak som inte skiljer de flesta hästägare från medryttare är det du tar upp - hästarna är en hobby (hur många kan leva proffessionellt på hästar?) och man har heltidsjobb, familj och andra saker man behöver hinna med så det är väl inte särskilt relevant?

Och jaa, jag har haft medryttare jag upplevt som lata och genom att i n t e ta betalt behöver jag inte skämmas när jag kickar dom. Nu har jag inte medryttare alls längre.
 
Re: Fördelar med att betala

Uhu? Mocka? Rätta attityden? Stå med stjärnor i ögonen och putsa träns i flera timmar?
Var det inte du som skrev ovan:

"Jag föredrar medryttare som uppskattar det övriga "arbetet" som ingår när man har häst och inte bara ridning. Det verkar tyvärr inte finnas såna längre."

Man har olika situationer som medryttare och ägare. Även om ägaren har familj så har h*n tagit beslutet att skaffa häst och inrättat sitt liv därefter medan medryttaren kanske ser sitt ridande som en hobby bland andra hobbys. Men så länge man gör det man kommit överens om finns det ingen anledning att klaga.

/mino
 
Re: Fördelar med att betala

Ja en gång fanns det människor som tyckte det var rätt trevligt att göra mer än att rida och då menar jag inte bara mockning utan allt annat "arbete" som ingår när man har häst. Själv ser jag det mer eller mindre som en ära att umgås med hästen mer än när jag sitter på - jag får ut lika mycket av det som av ridningen och det fast jag haft hästar i snart 25 år.

Och inte ens jag får stjärnor av att putsa utrustning så varför skulle jag kräva det av nån annan. Jag har inga inte haft några större krav på mina medryttare öht.
 
Jag tror nog att det handlar mycket om tillit till sin merdryttare. Jag har tagit betalt av medryttare (om hon rider en gång i veckan i en månad 100 kr, rider hon 3 gånger i veckan en månad 300 kr, osv) Jag tror inte att en oseriös ryttare skulle betala för att rida. och jag tror att man vill ha någon som man kan lita på i stallet, ibland kanske men behöver ett par dagar extra i perioder pga, familjen, jobbet och så vidare, Kankse man blir sjuk och då kan det alltid vara bra att ha någon man kan ringa, det handlar nog inte så mycket om lathet. Men inte vill väl jag betala för att nån ska rida och gulla med min älskling? :smirk:
 
vill man inte betala för att någon annan ska rida o gulla med ens älskling kan man ju bara låta hästen stå då.

Tycker jag som aldrig skulle falal mej in att ta betalt av min medryttare trotts att jag inte ens har pengar så att jag kan försörja mej själv ens en gång. :rofl:
 
Sv: medryttare? betala?

Ganska enkel sak!
Om du tycker att du inte vill betala för att vara medryttare kan du antingen leta efter en häst där det inte kostar ngt eller fundera på egen. Det som är bra när man är medryttare är att man slipper ansvaret och alla oförutsedda avg man kan njuta av sin dag/dagar med sin medryttarhäst och där efter släppa det tills nästa gång man är där och rider.
Vill man inte betala för att hjälpa till med en medryttar häst finns även alternativet att rida på ridskola då får man både utbildning och hästsamvaron dock kanske inte samma känsla av att ha "egen häst" som medrytteriet kanske innebär.
Ett pris avgörs alltid efter om det finns ngn som är villig att betala!
Mvh A
 
Sv: medryttare? betala?

tillgång och efterfrågan!

intresserad eller desperat?

rik eller fattig?

amatör eller expert?

tid eller pengar?


Förstår ni vart jag vill komma? Man får och tar det man vill ha, så enkelt är det. Den som vill ta betalt kan göra det om det finns någon som betalar och den som inte vill betala får leta reda på någon som inte kräver betalt.

;)
 
Sv: medryttare? betala?

Jag tycker att det är självklart att en medryttare ska betala för sig. Detta om det inte är så att man vill ha hjälp att utbilda hästen av en som är kunnigare en en själv, då kan man inte gärna ta betalt. Det finns många som gärna betalar pengar för att få rida en välutbildad häst och kanske får möjlighet att träna. Alla kanske inte har råd att ha en egen häst och ser det som en möjlighet att få utvecklas lite mer än på en ridskola. Självklart får medryttaren mocka och göra allt annat som hör till, den dag som hon/han är ansvarig för hästen.
Om man vill vara medryttare och inte betala för sig så kan man heller inte räkna med att få göra annat än "skogsrida" hästen. Vill man ha möjlighet att träna och kanske även få tävla hästen man är medryttare på så får man nog allt lov att betala. 500 tycker inte jag låter dyrt ifall det är en välutbildad häst.
 
Sv: medryttare? betala?

*knapplån*
tråden är 1½ år gammal.. varför inte starta en ny tråd istället? :confused:
 
Sv: medryttare? betala?

snigelfarmor skrev:
När det står så här : behöver hjälp med mitt sto 1-3 ggr i veckan, står 1 mil utanför ex umaå . 500 kr/mån.

vad tänker man då.?
någon behöver hjälp med hästen och jag ska betala för att få hjälpa? kan man inte ta hand om sin häst får man ju fixa det, jag borde få betalt för att rida andras hästar tycker jag, ..
vad tycker ni?

Om du är utbildad instruktör så skall du givetvis ha betalt istället. Men annars är det ju helt OK att du måste betala: Hästen kostar pengar i drift, och om du då vill använda den för ridning så bör du hjälpa med de kostnaderna. Beloppet ganska högt för 1-3ggr/vecka dock.

Hjälper du till mycket med annan skötsel än ridning så kan man dra ned beloppet till en mer symbolisk summa. Det är dock alltid bra att ha en summa kvar och ett skriftligt kontrakt för att undvika konflikter!

Som sagt: betalt kan du ju bara få om du har utbildning som instruktör, annars får man ju betrakta det som en förmån från din sida att du får rida en häst som du slipper äga, med alla de kostnader och ansvar det innebär!
 
Sv: medryttare? betala?

Jag är med på båda resonemangen, att betala vs inte betala.

Själv skulle jag aldrig ta betalt av min medryttare/skötare som det ser ut i dagsläget. Jag ser henne som en enorm tillgång, att hon kan hjälpa till när jag inte kan/hinner/är sjuk, och försöker snarare sticka till henne ett presentkort eller ngt då och då.

Hennes betalning till mig är tiden jag får genom hennes avlastning och min betalning till henne är ridningen. Simple and plain, jag trivs bättre utan pengar inblandat. En ledig eftermiddag eller en sovmorgon är värt mer än några hundralappar.
 
Sv: medryttare? betala?

*Lånar knapp*
Denna eviga diskussion, betala, inte betala.
Jag säger: INTE BETALA!! Aldrig någonsin! Men i den trakten där jag är uppvuxen finns det mycket hästfolk och det är inte direkt är det område i sverige dit alla vill flytta, men för den sakens skull inte offside.
Alla jag har vart medryttare/skötare åt har varit oändligt tacksamma för hjälpen så ibland hade jag 2 hästar att ta hand om samma kväll och jag fick rida dem så mycket jag ville.

Jag har tagit han om och ridit på alla slags hästar, kallblod, travare, halvblod. Listan är lång. Aldrig betalat. Har jag orsakat att nåt gått sönder/kommit bort har jag givetvis ersättit det, med det har bara hänt nån gång. Jag putsade ofta deras saker o tvättade deras vojlockar, de hade ju inte tid och jag tyckte inte det var roligt att rida med stela och smutsiga saker.

Som ännu mera tack har det hänt att jag fått betalda resor o biljetter till scandinavium och andra hästevenemang plus att jag fick tävla en del hästar om jag ville.
Idag har jag slutat med medryttandet och har egna hästar och om jag nån gång skulle vilja att nån hjälpte mig så skulle jag förstås inte ta betalt för det.

Jag tycker att betalandet ändå handlar till viss del om "utnyttjande".
Om alla i sthlms-området skulle blåvägra och säga att jag betalar minsann inte, då skulle snart ingen kunna ta betalt för medryttare längre.
Men det verkar finnas folk som längtar så sjukt mycket efter hästar och ridning att de är beredda att betala ganska stora summor i dessa hetare områden.
 
Sv: medryttare? betala?

Som medryttare tycker inte jag man ska betala.

Jag ska kaaanske bli medryttare på två hästar, en skäck och en ardenner som står i ett litet privatstall. Jag får rida hur mycket jag vill när jag vill samt om jag har tid hjälpa till med stallskötseln. Detta är helt gratis, för ägarna gör jag dom en stor tjänst (:
 
Sv: medryttare? betala?

*lånar*

Om ägaren vill ta betalt så är det upp til honom/henne.
Medryttaren kan ju välja en annan ägare eller låta bli helt.
Vad jag menar är att ingen kan bestämma över någon annan!

Visst skulle jag gärna lägga pengarna på något annat och ändå få fortsätta på medryttarhästen, men nu har jag ju valt att rida honom och jag visste från början att det skulle kosta. Då har jag ju gjort mitt val! Nu är jag inte så duktig på att rida, men jag tar flera stallpass i veckan, mockar, fodrar, hämtar mat, putsar läder, sköter man och svans, gör iordning hästen när duktiga hoppryttaren ska rida och hjälper min hästägare i den mån jag kan... visst skulle det vara kul om det arbetet vore "värt" så mycket att det var betalning nog, men om jag inte gillar läget är det ju bara att sluta. Mitt val alltså.

Ujj vad långt det blev.

Sammanfattningsvis: Alla måste väl få göra som de vill, eller hur!?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Re: medryttare? betala?

Men inte rider du väl gartis på ridskola eller nån annanstans?

Medrytteri är en jättebra grej, även om man kanske får betala lite för sig. Ta mina hästar, jag räknar med ungefär 40-50 kr/gång. Jämför det med en ridskola som tar mellan 100-150 för 45 minuter!
Mina medryttare får rida hur fritt de vill, de får tävla om de vill och det är inte ett måste att de ska göra rent grejerna efter sig om de inte tycker det är kul. Mocka vill jag att de gör och om jag någon gång behöver hjälp som så at jag vill att de gör iordning mat och ger dem den ifal det är rätt tid, så gör de det gladeligen.
Det är inget betungandeför dem, och de lär sig ju ta hand om en häst som om den vore deras egen. Det är väldigt lärofullt att ha medryttare.
Men visst, helst skulle jag vilja låta dem rida gratis, för att jag tycker de är såna toppentjejer. Men det tryter lite grann i plånboken, och för mig och hästarna anser jag det vara bättre med en betalande medryttare än att sälja hästen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 584
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 238
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 946
Senast: Nepenthe
·
Fritid Jag överväger starkt att införskaffa en elcykel för att kunna cykelpendla till jobbet i veckorna istället för att behöva betala en...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 370
Senast: Caoimhe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp