medryttare? betala?

Hörnskåp säljes, 750 kr

Du hittar denna annons i tidningens fyndmarknad. Du är ute efter ett hörnskåp, men har inte lust att betala så mycket. När du tänker efter anser du att ägaren till skåpet egentligen borde skänka dig skåpet eftersom du hjälper honom/henne att bli av med det så att han/hon slipper köra till tippen med det. När du tänker till lite extra tycker du egentligen att du borde få ersättning för de bensinpengar du lägger ut på att åka och hämta skåpet, du gör ju ägaren en tjänst. Du skulle kanske rentav ha ersättning för förlorad arbetsinkomst den tiden det tar dig att åka och hämta skåpet också? Du ringer på annonsen och redogör för ditt resonemang, men den som äger skåpet lägger bara på luren i örat på dig. Uppretad till tusen går du in på ett forum för begagnade möbler och skriver ett upprört inlägg om hur orättvist det är att du inte fick "ditt" skåp. Under tiden har skåpägaren sålt skåpet till någon annan som ville ha det för 600 kr.

Priset på en vara avgörs av tillgång och efterfrågan, inte anledningen till att säljaren/köparen vill göra en affär. Om du inte tycker att du vill betala för att ta hand om någon annans häst är det bara att låta bli att svara på den typen av annonser, svårare är det inte.

Ja, fast det beror lite på vad det är för häst också, är det en tävlingsponny som man får träna och tävla, så kan det ju vara värt att betala lite, men är det en gammal häst som bara behöver lite promenadridning tycker jag inte att man ska betala. Men som sagt var....det är ju upp till var och en.
Fluff ;)

Det beror väl på om du är så duktig på att rida att du skulle kunna utbilda hästen bättre äön ägaren, då kan du kräva betalt. Rider du sämre får du gott betala för att du sliter på hennes häst! Varför ska hon sponsra din ridning? Hon har ju faktiskt alternativet att låta hästen stå de dagar hon ej vill rida....

Jag tycker inte att det är fel av personer att ta betalt av sina medryttare! :smirk:
De hästar jag är medryttare på betalar jag inget för, men jag kan bidra med pengar ibland om vi t.ex. ska köpa ett nytt täcke eller likande. Har dock innan betalat dyra pengar för bara en dag i veckan..kan inte förstå nu hur jag egentligen gick med på det. Hur mycket som helst kan man ju inte ta betalt :smirk:

Om man ska ta betalt efter hästens ålder, som du tycker, så är det väl den äldre välutbildade hästen som man verkligen ska betala för.
En äldre välutbildad häst är en njutning att rida.
En ung häst under utbildning kan mycket väl vara en pest att rida.
Kan bara jämföra med min egen gamling. Som ung var hon ingen större hit att rida, om man nu inte gillade vildsinta galopper med obstinata bocksprång.
Nu som äldre(21år) är hon en fröjd att rida. Du behöver bara använda ytterst små lätta hjälper. Annars återgår hon till sina ungdomssynder.
Så sluta klanka ner på äldre välutbildade hästar.

Och du som tidigare ringde när jag sökte medryttare och framförde att så gamla hästar inte skulle få ridas längre, jag hoppas att du är nöjd med den tokiga 4-åringen som du sen fick tag på. Hoppas att ditt dryga halvår i sjuksängen fått dej att inse att det är trevligare med en välutbildad äldre häst än att spoliera sin utbildning och fortsatta yrkesverksamma liv genom sin egen dumhet....
Fast det är klart att om du har tur så slipper du rullstolen snabbare....

Hej!!
Tycker att du har helt rätt!! Hästlös stackare som jag är söker jag en medryttarhäst nu. Har pluggat och då inte haft råd att rida och eftersom jag i stort sett bara ridit på ridskola innan (en del sköthästar med förstås), är det pengarna absolut slängda i sjön efter ca 12 år... Då är medryttare ett väldigt bra och relativt billigt alternativ!! Särskilt om man då får tillfälle till träning och utveckling på samma gång!!

Jag tycker det beror helt på vad man är ute efter för tillfället och vad man har för bakgrund. Som tävlingsryttare som haft egna hästar är det ju inget alternativ, men för mig som aldrig varit i närheten av ens en foderhäst är det ju definitivt ett steg på vägen. Mitt mål är en egen häst nån gång i framtiden, men just nu är det att komma igång med ridningen som gäller. Har inte ridit alls på 3,5 år... Dessutom får jag in en fot i hästvärlden igen, vilket behövs!!

Då tycker jag att 500 är ett rimligt pris!!

Sen har ni alla bra synpunkter på det där med att ha en häst om man inte har tid och att låta nån annan betala för att hjälpa till att sköta den... Man ser ju olika på situationen beroende på hur man har det själv!!

Sund och förnuftig människa.
Synd att du inte bor här i dom mörka småländska skogarna..
Du skulle få rida mina hästar så ofta du vill utan att betala...

Ingår det andra sysslor som medryttare, så tycker jag nog inte du ska ta betalt.
Jaha, så hästen slutar att äta och nöta skor om jag tar och mockar? Vilken grej, det visste inte jag.

Varför skall det vara så svårt att betala för att få utöva sin hobby? Stallhyran, foder och skoning kostar ju även om man mockar, fordrar och ställer iordning hö.

Nu så har jag medryttare som inte betalar. Men det beror på 3 saker:
1. Det är långt till mig. Man måste ha bil och det kostar bensin.
2. Jag har höga krav på mina medryttare.
3. Jag vill kunna bestämma enväldigt.

I praktiken så fungerar det så att medryttarna rider skitbra och jag går som dräng. Men det är okej för det mesta, dock inte när det är bombnedslag i stallet och hästarna INTE har fått vatten, eller ridbanan INTE är krattad efter användning. Då så kan jag bli lätt gramse.

Varför ska någon få nöjet att rida min häst utan att betala för sig?

Bah.

Den eviga diskussionen som ALDRIG kommer att få en lösning helt enkelt därför att det inte finns någon.

En ridskola behöber hjälp med att rida deras hästar och tar 100-150 kronor för 45-1 timma.
Ser det som helt naturligt att betala för det man lånar. INte skall ägaren sitta och betala försäkring sko hästen mat för hästen för att en anan skall få rida gratis och slita på både hästen och utrustningen!

Nä självklart ska man betala för sig. Om jag lånar en bil så betalar jag för både den bensin jag kört upp + slitage på bilen!

Varför skall hästägare betala för andras nöje ? Ser man det inte som ett nöje - utan en slags snällhet att få rida på min häst är man inte välkommen att göra det heller !

Jag kan inte fatta alla dessa mäånniskor som tycker det är en rätthighet att få rida gratis på andras hästar. Det är helt märkligt tycker jag. Det är klart att det finns gradskillnader där arbetsinsatsen man gör kan räknas som betalning. Men den dagliga skötseln av EN häst är INTE betalning anser jag.

Nu så har jag läst tråden ända hit.
Och konstaterat att jag borde sälja alla hästarna. Hyra ut stallplatserna i mitt stall, och bli medryttare på inackorderingarna. Det skulle både ge mig pengar och ridning. Jag rider ju dessutom ganska bra, så jag kanske t.o.m. kan ta betalt för träning eller motions-service.

Vilken grej!
Vem vill komma hit och hålla mig med häst?

Hej!

Som jag ser det så är det skillnad på att vara skötare eller medryttare/delfodervärd!

Är man medryttare eller delfodervärd så får man mer frihet att göra vad man vill "inom rimliga gränser så klart" på sina dagar. Man kan välja att träna och tävla eller kanske bara rida ut om man så vill. Man har tillgång till hästen och till de saker som hästen använder men också ett ansvar att ta hand om den så som att mocka, fodra(om det ingår) osv och man betalar då en överenskommen summa till hästägaren

Som skötare så är man just vad det låter som, man sköter om hästen, hjälper till på tävling kanske, borstar, mockar, skrittar ut eller ev. motionsrider hästen. MEN att rida är ingen skälvklarhet som skötare, utan det kan man få göra som tack för hjälpen.

Sen att hästägaren ska betala den som sköter om hästen...njäää, det tycker inte jag, OM den som rider hästen kan tillföra den något så är det en helt annan sak. Då ska man självklart betala! Men det ska då vara en som är mycket duktig.

Är det jag som är sund och förnuftig? Är ny här och fattar inte riktigt hur trådarna hänger ihop... Var i småland bor du då? Själv är jag från Växjö!! //Julle!!

Just det! Antingen säljer du kräken eller så får du betala ersättning plus bensinpengar till de som masar sig iväg till dig och gör dig tjänsten att rida dina hästar!

Fast.... vem ska köpa dom om alla smarta och skaffat sig medryttarhäst?

/Jane

Men tänk vad alla kommer att spara pengar, det är ju dyrt och ha häst. Om vi i stället skaffar en gratis medryttarhäst om man nu inte är så duktig att man kan ta betalt, och så får vi alla en massa pengar över till att spendera på annat. Om hästägaren knotar kan vi ju alltid betala en och annan skoning, köpa en säck havre eller tjusigt täcke.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 391
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 543
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 508
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill... 2
Svar
20
· Visningar
4 495
Senast: SwedEmB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka