medryttare? betala?

Jag har inte 3 stycken. Jag har sex stycken, men det är endsast 3 som jag har medryttare på. Jag tillhör nog den kategorin som inte kan göra mig av med en häst är jag fått en på halsen Det är endast en av dom jag köpt som det var meningen, de andra har av olika anledningar hamnat hos mig. Jag skaffar hellre medryttare och låter hästen stå kvar och få ett livslångt hem, än riskerar att han ska säljas vidare och byta hem stup i kvarten, som är ganska vanligt med ponnyn eftersom folk har en tendens att växa ur dom.
En del av dom har tagit ett år eller mer att få ordning på och dom fått förtroende för mig. Jag skulle känna att jag svek dom om jag sålde dom vidare, till nya ägare som kanske skulle få samma problem jag haft och så sälja dom vidare.
Och jag ska erkänna att hade jag inte haft medryttare som hjälpte till att betala så hade jag heller inte haft möjlighet att ha dom kvar.

Med din attityd tror jag att du lär ha svårt att hitta medryttarhäst! :crazy:
Lite ödmjukhet har aldrig skadad vettu! ;)
Jag bor i samma stad som dig (Umeå). Här betalar folk i allmänhet för att vara medryttare, sålänge det inte handlar om man man kan utbilda hästen eller dylikt.
Men efersom du verkar vara elitryttare så antar jag att du redan hittat en superhäst att träna gratis? Vi ses kanske på träningar och tävlingar framöver då alltså!

Nirak

jag vill bara veta vad man ska med 6 hästar till om man inte har tid.

och sen tar man betalt för sin bristande tid.
Du har ju inte dina medryttare pga din enorma välvilja mot dessa ryttare som ju slipper ridskolan, de är säkert mycket sämre ryttare än du nånsin varit oxå, dessutom gillar du inte en enda av dem..

måste vara trevligt att betala för att bli avskydd ocha nsedd som ett nödvändigt ont bara för att du har för många hästar?

är det tävlingshästar du har som rids på vardagarna av dina medryttare som du sen tävlar o tar åt dig framgångarna på helgerna? undrar bara. tycker det verkar mera synd om de tjejerna som ska behöva betala pengar för ditt nöjes skull.

Detta var eg inget personligt, men alla ni som skriver att man självklart ska ta betalt verkar ha ganska bra hästar. "ingen ska få rida gratis på mina hästar"
Vill man nu satsa på en sport o ha en bra häst så ska man väl satsa.
Kajsa bergqvist kan väl inte säga åt nån annan att jogga 2 mil för hon har inte tid elelr lust....?

jag hade själv medryttare och det var ibland jobbigt då våra åsikter gick helt isär, men man får svälja det lite och vara glad åt att hästen får mat o motion den dagen i veckan då man själv bara hade hunnit ge mat kanske...alla har vi ju andra liv än hästlivet oftast. Men jag skulle aldrig med uppsåt ha häst och fulltidsjobb och tre ungar kanske och brukshundklubben 3 dagar i veckan och kalas och matinhandling osv.. om jag inte visste att jag klarade mig utan medryttare.
medryttare tycker jag är en lyx som vissa tydligen kan få pengar för...
jag fattar det bara inte at man kan se det så olika??
jag e glad om nån vill hjälpa mig, o andra blir tvära om minsta lilla går sönder, trots att ni får betalt.

jag hade sett avgiften iallafall som en liten försäkring som extra pengar till benskydd7reflexer som tappas bort osv..
Sätt er själva in i hur det är att komma till et nytt stall med många hästar, många grejer, mycket regler osv. Som medryttare vet man inte allt, och man kan omöjligt läsa av ett stall så som ägaren gör varje dag.
min medryttare höll på att förgifta min häst då jag inte hade skrivit tydligt på mineralspannarna vad de innehöll. inte hennes fel ju..min pappa hade säkert oxå gjort fel, som ett tokigt ex :-)
var glad att nån vill ta hand om din skrutthäst och hjälpa dig fixa vardagen!
jag anser iallafall att ha häst är en lyx få förunnat. det är inte meningen att du ska kunna tjäna några pengar på ditt halvblod som hoppar LA..det är en hobby, precis som vilken annan, bara enormt mycket dyrare ..då får man ju ta kostnaden som den är.

många här har sagt att det är "jag som ringer hovslagaren etc" Skulle din häst inte byta skor var 6-8 vecka ändå? oavsett en ridtur extra?
om så inte är fallet föreslår jag större hage till din häst..så att den kan röra sig även när du inte rider.

många bra åskikter ar kommit fram ,men jag är ändå chockad över att så många tar det som självklart att man betalar för sig när man rider/hjälper nån annans häst.. stockholmsfasoner ..:-)

alles*

men hallå..
ingen elitryttare, då hade jag ju haft hästskötare o egen häst såklart!

jag har tre medryttarhästar att välja bland :-) ingen brist på hästar här heller.
här i umeå är ju transportproblemen fler, eftersom det inte går går så många bussar till ex innertavle på landet där jag har en, det innebär 1 timmes stadsbussresa eftersom alla bussar går till vasaplan o inte till ytterkanten suck, (varför kan de inte ha det som i malmö? ) sen får jag låna cykel där de dagar jag inte har bil för att cykla till stallet ...om nån skulle ens tänka tanken att ta betalt skulle jag sluta tvärt! Eller kräva busspengar hehe*
har man hästen på hippologum kan jag kanske tänka mig att nån skulle vilja ha betalt...men jag skulle inte betala för att hjälpa någon pga tidsbrist.
hade jag haft ett genuint intrese för hästen ifråga, kanske jag skulle betalt. hade jag fått instruktörsrida med hästen ifråga kan jag oxå tänka mig att betala, men endast om det bara gagnar mig och hästen.
helst hade jag velat ha egen häst, men är just nu för fattig o lat för det ..(bättre att erkänna än att leta medryttare sen)
det är min åsikt just nu. Har du tut kanske den ändrar sig medans jag bor i stan för första gången, men då jag så fort som möjligt åker hem till skåne igen där man är uppskattad som medryttare (inget ont om er andra) så blir det svårt. har man en gång upplevt skriket efter folk som kan rida...
Självklart finns det folk som tar betalt i skåne med...men där rider tydligen inte jag :-)

tips till er som vill bli gratis medryttare! Lär er älska travarna! Underbara hästar om man har ett öppet hjärta o sine, och de är alltid gratis att rida på :-)

okej, vad bra att du hittat medryttarhäst! :)
Jo, det är väldigt svårt med kommunikationera i Umeå du måste i stort sett ha bil för att ta dig ut till stallen. Av den anledningen har jag skaffat bil, det höll inte i längden att åka buss flera timmar fram och tillbaka

Nirak

Det är helt okej att du inte vill betala för att du anser att du hjälper hästägaren, kan du då inte förstå att hen del hästägare vill ha betalt för att de anser att de hjälper medryttaren? De som behöver en skötare som i första hand ska utföra tidskrävande stallsyslor och får rida som belöning bör givetvis inte betala men alla har det inte så. Det finns många som har pållen uppstallad med fullskötsel, kan erbjuda en attraktiv häst och låter någon annan få chansen att rida mot att de själv får kompensation exempelvis i form av pengar.

En kvalificerad gissning är att det skulle vara färre som velat ha medryttare om det inte varit så att de kunde ta betalt. De som inte ansett att uppoffringarna för att klara hästen ekonomiskt i längden hade sålt dem övriga som har medryttare av ekonomiska skäl hade lånat ut dem till kompisar eller låtit dem vila. Visst skulle det finnas en del hästar kvar, framförallt icke attraktiva hästar eller hästar uppstallade långt i från samhällen/bussar men en stor del hade fallit bort.

jag tror ärligt talat inte det finns en enda hästägare som har medryttare för att de vill hjälpa medryttaren. inte om man sätter ut annons på det.
man gör det för att man själv inte hinner, eller som vissa har skrivit, en ny livssituation uppkommer ekonomiskt eller tidsmässigt.
jag accepterar att amn inte har tid nån dag i veckan med den träning av hästen man skulle vilja, om det så bara är att komma ut o skritta. av hagarna att döma på hippologum behövs det 2 timmars uteritt varje dag för att fylla 20% av rörelsebehovet hos hästar, o hippologum är ändå relativt bra.
finns annons på hippologum av tjejer som mockar o gör mat till din häst för 10-20 spänn eller så. eller mot en ridtur i veckan. Varför då ägna tid åt att hitta medryttare?
Jo, för de betalar så man kan köpa det där bucas täcket till vintern?

jag kan inte riktigt förstå att man tar betalt (mer än 100) för att man hjälper ägaren. att vara hästskötare är att vara medryttare fast utan pengar och du ska dessutom rida.

jag tycker att systemet är bra från medryttarens vinkel -man slipper tradiga stackars ridskolehästar , arbetet med hästen blir lärorikare, förhoppningsvis lär man sig av hästen, och man får ta ansvar.
Men detta i de fall där medryttaren är nybörjare, och hur många vill ha en sån på sin utbildade tävlingshäst eller unghäst? Då förstår jag att man tar betalt, men varför ens ödsla ork på det när en vilodag nog gör mer nytta?

sorry...vi har nog strandat, eller så har stora missförstånd dykt upp, för jag fattar fortfarande inte hur man kan kräva pengar av en som ställer upp de dagar man själv inte kan ta fullt ansvar för ens hästs välbefinnande.
Alla är inte hästtokiga ridskoletjejer som gör allt för att få klappa en häst, speciellt inte här på buke. ???

jag tror inte nån av oss kommer att få några problem med att hitta medryttare eller hästar att rida, man väljer ju rätt annons och rätt pris såklart.
men jag fattar det inte
:d :d :d

jag tror ärligt talat inte det finns en enda hästägare som har medryttare för att de vill hjälpa medryttaren. inte om man sätter ut annons på det.

Precis, det är få som har medryttare enbart för att hjälpa någon, det krävs även annan motivation t.ex pengar eller arbete. Många kan tänka sig att glädja andra men har inget jättebehov av hjälp och i det läget skulle de nog aldrig anonsera efter en gratismedryttare utan i så fall låta hästen stå eller låna ut den till en kompis. Vad är det för skillad att som du gjort tagit betalt i arbetet eller att dela upp betalningen i en liten del arbete och resten i pengar?

Arbetar din medryttare en timme med kringarbete per ridtur har du i runda tal sparat en hundralapp jämfört med att betala någon med utföra jobbet svart och räknar vi i vita pengar så kan vi höja summorna till det dubbla eller trippla. Med 10 riddagar i månaden sparar du 1000 kr i månaden och den som behöver en halvtimmes hjälp sparar i stället 500 kr och tar kanske ut 500 kr av medryttaren för att köpa in resten av tjänsterna (eller göra dem själv) vad är skillnaden? Jo att du sitter och moraliserar över de som heller tar betalt i pengar än i arbete trots att insatsen mycket väl kan vara likvärdig till skillnad för den som tar betalt i pengar och som hamnar i försvars position.

jag som har haft egna hästar sen jag var liten är medveten om att det kostar att ha häst! :smirk:
Dessutom är det ett stort avsvar!
Om jag rider nån annans häst ett par ggr i veckan och får ha den som min egen, dvs. träna, sköta om den osv. så tycker jag att det är självklart att man ställer upp och betalar en slant till hästens omkostnader!
Jag får alltså nyttja en häst som min egen ett par dagar i veckan, samtidigt har jag inte det yttersta ansvaret för hästen, och jag har inget större ekonomiskt ansvar (som jag haft om det vore min egen häst). I gengäld utvecklas jag som ryttare samt får pyssla med det jag gillar mest: hästar! :)
Om jag betalar en fast summa i månaden och tränar och sköter om nån annans häst. Vad är det som är så fel med det?

Nirak

alltså...
denna diskussionen bygger itne på att jag letade eller letar medryttarhäst. jag bara konstaterade att många vill ta betalt. när jag skrev denna tråden hade jag redan 2 medryttarhästar. det är inget snack om att jag skulle ha svårt för att hitta pga min attityd mot de som vill ha betalt..om nu nån trodde det.
jag ville bara veta vad andra tyckte..

så. :-)

jag fattar inget alls,
vrider o vänder på mina ord.
du har misuppfattat o vill missuppfatta.

""Vad är det för skillad att som du gjort tagit betalt i arbetet eller att dela upp betalningen i en liten del arbete och resten i pengar?""

jag? jag har aldrig tagit betalt för nåt jag gjort för någon annan, jag gillar att hjälpa folk så deras vardag går ihopa. nu när jag inte har så mycket att göra.
fattar inte vart du vill komma.

en annan grej, du verkar utgå fårn att man bara vill ha en ledig dag i veckan, inte att man måste.

Vill man ha en ledig dag i veckan då kanske man skulle fundera över varför man har sin häst/ponny. det börjar osa bortskämd unge med för rika föräldrar, tycker jag.

MÅSTE man, som jag, hade helgjobb varannan vecka, ha hjälp med utfodring ridning övrig skötsel så ska man väl inte ta betalt, vad är alternativet? antingen en snäll medryttare som förhoppningsvis kan fortsätta utbildningen på min nivå eller högre , i mitt fall hade jag en fattig student som saknade hästlivet. och som tur är så tog hon sig dit varannan helg när jag inte hade kunnat förräns sent på kvällen, trött var jag oxå :)

En symbolisk summa är aldrig fel, jag rekommenderar det faktiskt, men att ta ut den i syfte att tjäna pengar på sin hobby tycker jag det är fel. Hästen är en dyr hobby, få förunnat och har man inte råd (pga oförutsedda utgifter mm) får man kanske byta stall, byta mat, sälja sin nya stubben osv.
Om förutsättningen att ha häst är en betalande medryttare tycker jag inte man ska klaga över att de ibland tappar bort en reflex osv. tramsigt Alla gör misstag och man känner aldrig samma ansvar för någons annan häst som sin egen.
Sälj halva hästen, eller hela om man inte har råd.
Det är inte alltid kul att vara medryttare. Speciellt inte som jag då jag ju har åikter som jag vädrar. om bett, om sadel, om hagstorlek och om annat som är viktigt för hästen.
Då blir det dessutom ännu tristare om man tvingas betala..

börjar bli trött nu..
märker ju att det finns folk som tycker som jag o andra inte. oftast de i stora stall med dyr uppstallning gärna i stockholmsområdet eller de med för många hästar. (syftet är ju gott men gagnar det hästen?)
.

Och jag som upplever att du vänder och vrider på mina ord, vi pratar tydligen förbi varandra.

""Vad är det för skillad att som du gjort tagit betalt i arbetet eller att dela upp betalningen i en liten del arbete och resten i pengar?""

jag? jag har aldrig tagit betalt för nåt jag gjort för någon annan, jag gillar att hjälpa folk så deras vardag går ihopa. nu när jag inte har så mycket att göra.
fattar inte vart du vill komma.

Jo att du som verkligen behöver (behövde) hjälp kan välja att skaffa gratis arbetskraft genom att erbjuda gratis ridning. Den som betalar dyra pengar för att få mer eller mindre fullservice har inte så stor nytta av medryttaren och tar betalt i pengar istället. Du har låtit dina medryttare betala med arbete eller hur? Eller har jag missförståt dig helt? Andra tar betalt i pengar eller en kombination av pengar och arbete.

en annan grej, du verkar utgå fårn att man bara vill ha en ledig dag i veckan, inte att man måste.

I mitt exempel utgår jag från två dagar i veckan, behovet kan givetvis variera. Man kan ordna hästledigt på andra vis än genom medryttare exempelvis genom att betala någon annan för att utföra arbetet (vanligen genom högre stallhyra) och låta hästen vila.

Vill man ha en ledig dag i veckan då kanske man skulle fundera över varför man har sin häst/ponny. det börjar osa bortskämd unge med för rika föräldrar, tycker jag.

Jag är självförsörjande och betalar uppehället för min häst själv. Mina föräldrar var stadsbor och hade inte råd att låta mig ha häst. Bland hästagarna finns alla kategorier alltifrån fattiga studenter som jobbar extra, till bortskämda ungar, vanliga människor med normala inkomster och miljonärer. Alla har sina behov och förutsättningar.

MÅSTE man, som jag, hade helgjobb varannan vecka, ha hjälp med utfodring ridning övrig skötsel så ska man väl inte ta betalt, vad är alternativet? antingen en snäll medryttare som förhoppningsvis kan fortsätta utbildningen på min nivå eller högre , i mitt fall hade jag en fattig student som saknade hästlivet. och som tur är så tog hon sig dit varannan helg när jag inte hade kunnat förräns sent på kvällen, trött var jag oxå

Andra betalar för full inackordering för att klara stressiga/obekväma/oregelbundna jobb. Med de pengar de får in på att ha medryttare så betalar de för den service din medryttare hjälpte dig med. Varför är ditt val okej men inte den som har lagt upp det annorlunda?

En symbolisk summa är aldrig fel, jag rekommenderar det faktiskt, men att ta ut den i syfte att tjäna pengar på sin hobby tycker jag det är fel. Hästen är en dyr hobby, få förunnat och har man inte råd (pga oförutsedda utgifter mm) får man kanske byta stall, byta mat, sälja sin nya stubben osv.

Tjäna pengar på att ha häst :confused:, finns det någon hobbyryttare som gör det?

Om förutsättningen att ha häst är en betalande medryttare tycker jag inte man ska klaga över att de ibland tappar bort en reflex osv. tramsigt Alla gör misstag och man känner aldrig samma ansvar för någons annan häst som sin egen.
Sälj halva hästen, eller hela om man inte har råd.

Jo och det samma borde i så fall gälla om man är beroende av medryttarens arbetsinsats. Återigen vad är skillnaden? Man ligger lika risigt till om medryttaren försvinner och man inte hittar en ersättare.

Det är inte alltid kul att vara medryttare. Speciellt inte som jag då jag ju har åikter som jag vädrar. om bett, om sadel, om hagstorlek och om annat som är viktigt för hästen.
Då blir det dessutom ännu tristare om man tvingas betala..

Det är medryttarens lott att inte få bestämma, vill man garanterat ha sista ordet så är det dags att köpa en egen. eller så får man se sig om efter en hästägare man trivs bättre med. Ju mer man betalar i förhållande till totalkostnaden för hästen dess mer har man vanligen att säga till om.

börjar bli trött nu..
märker ju att det finns folk som tycker som jag o andra inte. oftast de i stora stall med dyr uppstallning gärna i stockholmsområdet eller de med för många hästar. (syftet är ju gott men gagnar det hästen?)
.

Jag tror uppriktigt att hästen stuntar blankt i om medryttaren betalar eller inte
-------------------------------------------------------
Observera att ta betalt av medryttaren är inte det samma som att man inte klarar av att försörja hästen och det samma gäller förmodligen när man endast vill ha hjälp. En del skulle löst det på något vis ändå.

bra svar..

ville bara kommentera sista inlägget där: ""örjar bli trött nu..
.

Jag tror uppriktigt att hästen stuntar blankt i om medryttaren betalar eller inte
-------------------------------------------------------

Svar: jag syftade till en av skribenterna här som sade att hon hade 6 hästar för att hon var för blödig för att göra sig av med dem. gagnar det hästarna att inte få den omvårdnad de behöver. detta gäller från min sida bara om det är traditionell hästhållning me uppstallning, gäller det lösdrifts hästar med enorm hage o flock så tycker jag att fler hästar kan få bo hos vederbörande :)

Känner till hästar här i umeå som har 3 medryttare, bara för att hästens ägare inte har tid att ens mocka (eller orkar mocka) som tur är såg jag att just den hästen är ute på annons nu till försäljning, och jag hoppas att hon i fortsättningen får max 2 ryttare. detta är förhoppningsvis ett extremfall :/

en grej till;) jag ser inte det som om medryttaren betalr med arbete ens, jag vet inte hur jag ser det, jag ser det nog bara som en hjälp till mig personligen så att min vardag funkar. men det är ok att arbete räknas som betalning, då kanske du oxå kan se hur jag menar. Jag tror inte medryttaren uppfattar det så , tror hon är lika glad som jag, hon får en häst att rida och jag får en dag till att arbeta på. dvs tjäna pengar så att man kan ha häst överhuvudtaget.

varför är det de rika som tar betalt?? har uppfattat det lite så..en fattig människa kan omöjligt ha häst i stockholm göteborg malmö (umeå?) medans det är vanligast med betalning där..eller?

..usch svara inte, är så trött på detta nu.
jag har fått upp ögonen för varför folk tar betalt o hur de ser på saken, jättebra. När jag köper egen häst igen kanske jag måste ta betalt o då kan jag hänvisa till er :)

varför är det de rika som tar betalt?? har uppfattat det lite så..en fattig människa kan omöjligt ha häst i stockholm göteborg malmö (umeå?) medans det är vanligast med betalning där..eller?

Många som har häst i storstadsregioner har egentligen inte råd med de stallpriser som är, det löser man med att har medryttare som betalar för sig...Alltså har man egentligen inte råd att ha hästen helt själv. Nu gäller det ju inte alla hästägare i storstad, men en hel del är i den situationen...

Jag har medryttare på min ena häst, men det är endast för att jag inte hinner med båda och jag vågar helt enkelt inte lämna iväg honom, när han kom från travet så hade han blödande sår på baken efter pisken och han är väldigt nervös och stirrig, för att klara av kostnaden så får hon betala skoningen för honom.
Det tycker jag är rimligt med tanke på att det inte är jag som rider honom utan det är ju hon!

tack för att du tog hand om honom!
blödande sår på baken? detta låter inte bra..hoppas nån av travfantasterna läser detta..
/s*

Herregud vad trött man blir.... Om ni inte vill betala för att vara medryttare, så leta reda på någon gammal häst ute i skogen som de inte kan ta betalt för vetja!! :devil: Det kostar mig kanske 5-6000 kr i månaden att ha min häst, jag har råd med det, men jag har inte någon lust med att låta någon rida honom gratis om denne inte är mer utbildad än vad jag är och då är man uppe i minst msv. helst högre. Då kan jag få hjälp med min häst, annars så utbildar min häst sin medryttare och varför skall det vara gratis. Anledningen till att man har medryttare är ju att man vill vara litet ledig ibland, och är inte medryttaren villig att betala för nöjet att rida min häst, så finns det alltid de som är det. Jag har aldrig haft problem med att få någon som är villig att både betala och hjälpa till. Vill du inte vara medryttare så får du väl rida på ridskola och då antagligen på en helt annan nivå.

Varför jag har "råkat" skaffa 6 stycken hästar har jag redan gett svar till í ett inlägg ovanför, så det tänker jag inte svara på en gång till.

Och att jag inte gillar en enda av mina medryttare, undrar jag vart jag har skrivit det.
Jag har även medryttare som är helt underbara och jag känner att jag litar på till 100 %. Jag hade nog inte bara tagit med det, för det var ju inte det inlägget handlade om, utan jag ville poängtera varför man ibland behöver ta betalt för att ha medryttare. Och att man absolut inte tjänar några pengar på att ha medryttare, eftersom det kostar att ha andra som sliter på utrustning, tappar bort saker etc.

Och om jag låter andra rida så att jag bara kan tävla och glänsa med mina framgångar?? Ha, Ha. En av hästarna tävlar jag i Distans själv. Resten eftersom de är ponnyn, så får jag inte tävla dom själv, utan där får mina medryttare tävla dom.
Även han som jag tävlar i distans får medryttarna tävla, de helger jag inte tävlar själv. Och det är max ca 5-6 helger per år som jag tävlar. Och de får t o m betala sina tävlingar själv :D

En av hästarna som jag inte har medryttare på som är en ungponnyhingst på 4 år, rider jag själv och utbildar själv, men har två av mina medryttare som är medryttare på de andra hästarna som rider honom i bland, men endast då jag är med och hjälper och instruerar dom. Och naturligtvis betalar de inte när de rider honom, för där känner jag att jag får mer utbyte av det än de kan lära sig från honom. Även om de tycker att det är jätte kul att rida honom. De får rida honom för att jag vill att han ska få lära sig att gå för andra ryttare än mig. Båda tjerna har även fått provat att tävla honom i en L:D lokaltävling i hoppning, och där betalade jag deras anmälningsavgifter, eftersom det är en träning för att hästen ska få komma ut.

De som rider mina andra hästar, hjälper jag även när de vill ha hjälp med träning, eftersom jag ändå nästan alltid finns i stallet och har så många hästar och inte medryttare på alla dom, så blir jag ändå aldrig hästledig, så även min fritid, eller tid som jag hade kunnat ägna till unghästen eller annan häst går åt en del att hjälpa medryttarna. För att jag vill att de ska klara av att rida hästarna på ett bra sätt och inte bara sitta och flänga runt.

Och flera av medryttarna jag har haft har kommit direkt från ridskolan där de ridit många av dom 4,5.6 år eller längre, Och de flesta har ALLTID gått en grupp högre än andra som ridit lika länge och ALLTID fått rida stallets hetaste eller svårridna häst. Och när de varit och provridit, så är det inte många som RIDIT hästen, utan sedan undrat varför hästen inte kan gå ut i hörnet, går med huvudet för högt eller dylikt. Så jag tycker att de lika gärna som att betala dyra pengar för att ÅKA häst på ridskola, så kan de betala lite grann av vad hästen kostar för att lära sig RIDA. För jag har sett flera av medryttarna som utvecklats mera ava att vara medryttare än de gör på ridskola. Även en av mina medryttares ridlärare sa att hon utvecklats enormt sedan hon blivit medryttare.
Sedan att man endast hjälper en stackars hästägare som inte har råd eller tid är nog bara en ursäkt för att man inte tycker att man ska betala.

Sedan som sagt var beror det på vad man får göra med hästen.
Jag själv tar betalt efter det jag tycker det kan vara värt för den som rider. Tycker man inte det är värt det, ja då får de väl leta efter en annan häst.
Hade en medryttare som fick tävla min D-ponny flera gånger i månaden, fick nästan alltid placeringar. Men tyckte det var för dyrt att betala 500 kr i månaden för att rida 2 gånger i veckan, hon fick tag i en häst som hon fick rida gratis, som var nästan helt omöjlig att rida, fic´k inte tävla för ägaren, och fick betala alla hennes träning med hästen själv. Efter ett halvår ringde hon mig och frågade om hon kunde börja rida min häst igen. Efter att även varit och provridet andra och fått veta villkoren, med tävlingar och sådant.

Svar till:
jag syftade till en av skribenterna här som sade att hon hade 6 hästar för att hon var för blödig för att göra sig av med dem. gagnar det hästarna att inte få den omvårdnad de behöver. detta gäller från min sida bara om det är traditionell hästhållning me uppstallning, gäller det lösdrifts hästar med enorm hage o flock så tycker jag att fler hästar kan få bo hos vederbörande

Om du tvivlar på att hästarna får den omvårdnad de behöver, så är du välkommen att hälsa på i stallet när du vill. Jag garanterar att de får mycket bra omvårdnad, trots att jag har 6 stycken hästar.
Detta är hur mina dagar ser ut. (7 dagar i veckan)
KL 5.50. Går jag upp, gör mig i ordning och äter frukost. (helgerna kl 7.30)
Kl.6.00 Fodring av hästar, utsläpp i hagar. Och oftast hinner jag mocka ett par boxar också innan jag åker till jobbet, så har jag lite extra tid på kvällen. De får extra mycket hö i hagarna p g a att de får nästa hö giva ganska sent.

Kl. 16.30 kommer jag från jobbet och då höfodrar jag dem. Åker hem och byter kläder , åker tillbaks till stallet. Mockar restan av boxarna, lägger in hö och kraftfoder i boxarna. Rider och tränar en eller ett par av hästarna (som medryttarna inte rider). Tar in hästarna vid 21.00 tiden.
Är hemma ca 22.00-22.30 tiden.
På helgerna ser tiderna lite ennorlunda ut, men sysslorna är det samma. En kväll i veckan slipper jag insläppet av hästarna, så dessa dagar är jag hemma från stallet vid 7-tiden på kvällen.
Så jag undrar VARFÖR förutsätter du att mina hästar inte får den omvårdnad de behöver. Du kanske skulle tala om för mig vart det brister i så fall. Jag gör allt för mina hästar, och tar gärna emot kritik om någon inte tycker att jag sköter om de på ett bra sätt. Jag har heller inga dyra Buca täcken på hästarna, eller Stubben sadlar som du förutsatte att ALLA hästägare har som tar betalt av medryttare så att vi har råd att köpa dessa. Jag har täcken på mina hästar, när det behövs, som jag köpt på Börjes.
Jag låter dem vara hästar, daglig utevistelse, motion efter deras eget behov, rent i boxarna, foderstat anpassat till varje individ efter hur mycket de rids och behöver för att må bra.

Visst är man helt slut i bland, men jag har själv valt det, så jag klagar inte eller skyller på någon annan. Men har jag tagit på mig att behålla samtliga hästar, så tar jag på mig det ansvar som krävs för att ta hand om dem på bästa sätt. Och om jag inte hade medryttare, så skulle jag inte hinna med att motionera dem på det sätt som de har behov utav. Men jag skulle ändå sköta det viktiga, och de skulle även få daglig utevistelse, men några av hästarna kräver mer motion än endast daglig utevistelse i hagen skulle ge.
Och om medryttarna någon dag inte kommer så är det ändå jag som har det yttersta ansvaret för hästen.
Som medryttare kan man ringa till ägearen och säga att jag kommer inte idag, jag är sjuk eller hinner bara inte.
Som hästägare kan man INTE göra det.
Så det man betalar som medryttare är inte så mycket om man ändå tänker på att man inte behöver ta det fulla ansvaret om något händer. Utan det är hästägaren som får ändra sina planer i så fall.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 391
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 543
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 505
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill... 2
Svar
20
· Visningar
4 495
Senast: SwedEmB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka