medryttare? betala?

Jag kan ju ta mig själv som exempel.

Är på gång att köpa häst och jag kommer även att ha en medryttare.
Anledning: Min familj bor i Gävle ( 75mil )och jag vill kunna ha den friheten att hälsa på och då vill jag veta att hästen blir väl omhändertagen, lika så om jag är sjuk etc.
Sedan tycker jag det är skönt att ha 1 eller 2 dagar då jag inte behöver åka till stallet, då jag kan hinna med andra bestyr ( familj, vänner, handla, tvätta m.m )

Så till detta om betalning.

Jag kommer att skaffa häst med vetskap om att jag har råd med utgifterna som kan dyka upp.
Däremot så kommer jag att ta betalt av ev medryttar beroende på vad hon/han vill/kan göra.

De dagar som medryttaren exponerar hästen så får hon/han ha hästen som sin egen ( delvis efter hur veckan sett ut själv bestämma vad hon skall göra med hästen )

Jag kommer då ta betalt ut efter vad hästen kostar mig per dag . ca 2000kr/30 ~~= 66kr/dag *2= 132*4= 528 kr( 500 kr )

Även om jag har råd så är hästen inte gratis ! En medryttare utför sin hobby då den får tillfälle att rida en häst så jag ser inget fel i att ta betalt för det, man betalar för att rida på ridskola m.f hobbyer.

För att göra det hela enkelt för sig själv om man letar en häst att bli medryttare åt och inte vill betala.
Svara inte på annonser där det står att dom vill ha betalt = Enklast för alla

Jag måste hålla med dej och dina synpunkter. När jag bodde i Stockholm fick mina medryttare betala. Och det var inget konstigt med det. Mina medryttare fick jag "ärva" på samma sätt som jag fick "ärva" stallplatsen.
Nu när jag bor mitt ute på landet behöver mina medryttare inte betala något, utan dom får istället ställa up och hjälpa mej och gubben när jag är sjuk och ligger inlagd på sjukhus. Tycker det är en rätt "fair deal". Mina medryttare har i princip fri tillgång till mina hästar. Men okej, det blir ju inte så ofta jag orkar just nu iall fall, hålla lektion. Men mina hästar är hyffsat välutbildade, MsV dressyr och hoppning och Lätt fälttävlan, så dom flesta utbildas mest av hästarna.
Men tyvärr verkar det som omvissa ändå inte är nöjda. Min senaste medryttare har varken dykt upp eller hört av sej på något annat sätt att hon inte kommer, på snart 1 månad.
Så det är inte så att man inte behöver låta bli att tänka på hästarna fast man skulle ha en "ledig" dag. Senast jag skulle ha det så ringde stallägaren och undrade varför hästarna fortfarande inte hade släppts ut. Jag fick då genast avboka läkarbesök m.m. och ge mej upp till hästarna. Med ryttaren kom aldrig, och har inte ens gått att få tag på via telefon eller nätet.
Så gissa att jag börjar känna mej lite panikslagen inför december. Då ska jag nämligen läggas in och opereras innan jul....
Och ingen medryttare....

Låter inget vidare!

Det är svårt att få tag på en kompetent och duktig medryttare , då menar inte jag själv a ridningen m.m
Utan mer någon som verkligen intresserar sig för hästens bästa och är "vuxen" nog att veta vad ansvar är.

Dom växer inte på träd precis!

Jag hade inte heller betalat för att vara medryttare, man hjälper till och mocka fodra osv. och sedan sköter om och rider hästen.
Fluff

det är det som är skillnaden på skötare och medryttare; medryttaren betalat en summa, och skötaren betalar ingenting.
Att vara medryttare är som att ha egenh häst, fast bara några/någon dag i veckan, därför delar man på kostanderna

Återigen: Det beror på hästägarens MOTIV! Är det pengar - då hyr man ut sin häst och TAR betalt, är det avlastning, ja då betalar man INTE. Är det tillridning så BETALAR man.
Jag tycker det är upp till var och en att avgöra vad man vill göra med sina ägodelar och varför.

har själv råkat ut för det, hade en tjej som skulle rida min shettis en-2 ggr i veckan, men efter några veckor så dök de inte upp osv..
jag kan tycka att en liten avgft ca 100kr/månad kan hjälpa medryttaren att åka ut som avtalat. och 100 spänn är mest en symbolisk siffra. men ändå en kostnad som gör att man iallafall ringer om man inte kan osv. jag har aldrig tagit något betalt då jag har varit glad om det har velat komma någon då det inte finns buss utan det är bil som gäller.

kan oxå tänka så här..
att ha häst är friviligt, och hästen kostar samma oavsett om någon rider den elelr den står i hagen...varför då ta betalt? man ska väl inte tjäna på sin häst?
jag ser inte på det så, jag bara förlorar på min hobby, hästar.

just nu hjälper jag till i ett travstall gratis mot busspeng.
På Hippologum i umeå finns det dessutom de som betalar småtjejer för att de ska mocka år dem. å sen gå o kräva pengar av medryttare som ska göra samma sak samt lägga ner två timmar på ridning o annan skötsel.. varför har man häst då?

är det verkligen det?
du väljer inte sadel själv, inte träns, inte stallplats, inte foder inte träningsupplägg inte benskydd o övriga saker..inte täcke osv..och oftast inte vilken dag heller. och ibland måste du ge upp din dag eftersom ägaren ska på utbildning eller tävling. ...
du har inte heller den kontakt med hästen so du skulle haft annars, du kan inte lära hästen nåt trick utan att be om lov.

har du superbra kontakt och ägaren anser dig vara duktigare än sig själv (sällan) så kanske man får mera gehör för vad man själv tycker som medryttare. men jag tycker ofta att medryttare är som att vara anställd, utan att få något för det.

Kan sägas att jag aldrig gått på ridskola , aldrig blivit glad över att få mocka eller rykta någon annans..när man haft tre tävlingsponnyer så blir inte den dagliga skötseln o ridningen dagens höjdpunkt alltid. kanske därför jag aldrig i livet skulle betala något för att rida nån annans häst.

Oj, nu fick jag genast intrycket av att det där är vanligt, för precis så var det tydligen med flera av mina föregångare, alltså de tidigare medryttarna på min nuvarande medryttarpålle. De dök helt enkelt upp när de kände för det (för att inte tala om all skit de ställde till med när de väl visade sig i stallet) Gud vad trist att det uppenbarligen finns fler såna oansvariga människor! :(

"....aldrig gått på ridskola; [...] haft tre tävlingsponnyer..."

Det förklarar ju en del. Har du tänkt på att många inte har råd att ha egen häst och saknar eller saknat hästintresserade föräldrar? Då är möjligen ridskola som står till buds och sen kan medrytteri vara ett utmärkt steg på vägen till den egna hästen. Man får helt enkelt lära sig allt man INTE får lära sig på ridskola. Det finns också en kategori människor som av någon anledning inte har tid och/eller råd att ha en häst på heltid utan frivilligt väljer att bara rida en eller två gånger i veckan, de vill inte heller ha hela ansvaret. Kanske den personen har sålt sin häst pga studier eller barn men inte har lust att släppa sin hobby helt.

Så hästeriet och livet bjuder på många olika varianter. Vilken tur att det finns plats för så många.

/Jane

Men om det står i annonsen tex "medryttare sökes 2 dagar i veckan, kostnad 500 kr" - ja den som tycker det är värt att betala svarar, den som inte tycker det är värt det, svara inte. Vad är det som är så fel med det?
Jag har varit medryttare i Kalmar, där red jag en tjejs 2 hopphästar så mycket jag ville (blev oftast ca 4 dagar i veckan), gjorde jag ville och betalade inget. När jag frågade om betalning sa hon att HON tyvärr inte hade möjlighet att betala MIG pga att hon studerade... (obs jag är inte någon elitryttare alls!! :o)

i Stockholm har jag alltid betalat, mellan 600-1000 kr för 2-3 dagar i veckan. Det är väl okej. Stallhyrorna är mycket högre här, de går inte att jämföra med mindre städer. Under dem åren hade jag varken råd eller tid med egen häst, ville inte rida på ridskola så medryttare passade bra.
Nu har jag egen häst, och trots allt är det en milsvid skillnad (till det bättre!!!) mot att vara medryttare.

Jag har tagit betalt för att ha medryttare påmin häst. Tog då 200kr/månad och 3 dagar/vecka. Detta för att jag har små barn och inte har tiden som krävs eller ekonomin heller.
MEN jag har självklart råd att skicka efter veterinär samt hovsalagre mm...

Jag har medryttare nu oxå ca 2 dagar/vecka men nu tar jag inget betalt. Nu har min ekonomi blivit bättre samt att jag har min häst hemma nu så det blir billagre.

Jag hade gladeligen betalat om jag hade ´haft möjligheterna att träna med hästen-Men jag hade inte velat betala för att bara rida i skoge´n. HUr mycket beror mycket på var i olandet man finns.

Och om du nu vill vara med ryttare utan att betala varför enns hänga upp sig på de annonser där hästägaren vill ha betalt?? (för de är väl då inte aktuella?)

Ja, det vet man väl att hästar kostar, men medryttare blir man väl för att avlasta ägaren. Jag sköter hästen, mockar och ger den mat och min betalning är ridningen.
Men det är ju upp till var och en, det är min åsikt.
Fluff :rofl:

Medryttare kan man också blir för att man inte har råd/tid eller kunskap nog för att ha en egen häst, och för det tycker jag gott att man kan betala dom dagar man exponerar hästen .

Det är min åsikt ;)

Tycker egentligen att man INTE ska behöva betala ett rött öre.. MEN jag förstår samtidigt dom som måste ta betalt, det är ju dyrt med häst och jag skulle då tycka det var skönt, om jag hade egen häst att få in lite "extra" pengar.. :D

Men att ta betalt 1000-1500 kr är befängt.. :crazy:

Jag har fått rida gratis så ofta jag vill under två års tid, de är så tacksamma över att få så mycket hjälp och man har blivit kallas både ängel och klippa m.m!:rofl: :bow: :)

:banana: :banana:

:bow:
Håller helt med dig!

Det är upp till var och en om man vill ta betalt/betala. Jag har absolut inget emot att betala en slant för att ngn gång i veckan få den stora äran att rida en privathäst, och där till lära mig allt som har med hästhantering att göra. Ser det som ett steg mot att en dag köpa en egen häst.
Att jag sen får mocka, göra mat etc. ser jag bara som en del av hästeriet (och jag tillhör dessutom den lilla skara som tycker att det är KUL med allt runt själva ridningen, mocka t.ex :D Det är sådant man inte riktigt får ta del av på ridskolan tyvärr..).

/Erika *som har en toppen medryttarhäst/medryttarhästägare*

det brukar finns gott om hästar att rida (i alla fall i mina trakter). det e snarare svårt att få tag på folk som vill hjälpa till. Den första hästen jag hjälpte till med red jag en till två gånger i veckan (jag å min syster dela de på tre gånger / V) och jag betalade inget. som tack för hjälpen fick jag istället lektioner (ägaren var utbildad instruktör).

Personligen blir jag lite less på detta, varför skulle en medryttare inte kunna betala en slant för att den rider?

Det kan ju finnas många orsaker till att man tar in en medryttare, även om man hade råd att äga hästen vid köp kan ju mycket hända under vägens gång. Arbetslöshet, som kan ge ägaren en viss ekonomisk hjälp under tiden. Sjukdom där man inte kan rida i samma utsträckning själv, men även att ekonomin bllir försämrad under den perioden.

Att i det läget säga att sådana ägare skall sälja sin häst, tycker jag är fel. Man vet ju inte bakgrunden till annonsen, och därför har man inget skäl att döma.

För min del skulle jag ha ökade kostnader om jag skulle ta in en medryttare, och av den orsaken skulle de få betala.

EHH, bara för att man har häst har man väl fortfarande rätt till ett annan liv eller??
Att vara i stallet varje dag är visserligen underbart men det tär också på övriga förhållanden som familj och vänner. Det kan faktiskt vara kul att ta en öl någon gång med sina vänner och då vore det trevligt att kunna tänka " det här var väl trevligt" och inte " ja, visst vore det gott med en öl men jag får nog ta ett glas vatten till, hästen kanske tappar en sko och då ligger jag risigt till..."

Jag har medryttare som betalar för sig och det skäms jag inte för. Hon får ju rida min häst på vilket sätt hon vill ( ja, nästan- inte illa :D). Jag vill ju också att hon ska utvecklas eftersom det då blir bättre för min häst och om/när hon vill träna för tränare så tycker jag bara det är toppen. Bättre kan det väl inte bli som medryttare?? Att få ha egen häst i ett par dagar i veckan utan ansvaret och merkostnaden än månadsavgift och frivillig träningspeng?
Tänk vad det kostar att rida på ridskola, och inte får man göra vad man vill heller.

Bra svarat av både boj och Puckis! Det är många oförutsedda saker som kan hända i ens liv och då ska man ju inte behöva sälja sin vän! Jag tycker inte att det är fel att ta betalt av medryttare! (Det beror iof på vad de ska göra)
Som sagt var bara för att jag valt att ha hästar (2st) så ska man kunna ha möjlighet att göra något annat någongång ibland. Jag har inte medryttare till mina hästar eftersom både jag och min man rider.

/ Sandra :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 388
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 519
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 500
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill... 2
Svar
20
· Visningar
4 494
Senast: SwedEmB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ofräsch häst?
  • Dressyrsnack nummer 18