Medryttare eller inte? Hur skulle ni tänka i min sits?

Vitavi

Trådstartare
Jag har hästen på lösdrift 10 min hemifrån så ”behöver” inte åka varje dag då han får tillsyn, (men vill gärna ge kraftfoder och tillskott varje dag men inget måste). Har småbarn hemma men en avlastande man. Hinner rida 5 dagar i veckan om 2 av dem är lite kortare pass. I nuläget har jag medryttare 1-2 dagar i veckan
men det känns inte helt bra...
1. Känns som jag finansierar någon annans hobby. Medryttare betalar inget och själv har jag ont om pengar och kämpar för att få det gå ihop.
2. Har alltid nästan bara ridit skälv och har lite svårt att ngn annan ska röra min häst samtidigt som det är skönt med avlastning.

Det jag mest funderar över; mår hästar bra av att ridas av andra än en person? Kommer han må sämre av mindre motion? Kommer jag sakna avlastningen?
 
Du ska alltså säga upp en fungerande medryttare om jag förstår rätt ?
Jag tycker såhär. Äger man ett djur så gör man. Häst kostar ju och det är inte medryttare fel att du köpt en häst och har dålig ekonomi. Men du kan ju alltid fråga om hon vill betala för skoningen eller liknande. Och fråga två nej jag tycker få hästar mår dåligt av att bli ridna och hanterade av fler än ägaren :) i övrigt tycker jag det är bra att hästar går varje dag faktiskt:)
 
1. Kommer du få mer pengar om medryttaren slutar? Eller kan du hitta någon (annan?) som kan tänka sig att betala för att rida? Annars hade jag, personligen, inte fäst så stor vikt vid penga-frågan och att det 'skaver' för mig själv utan sett till vad som är bäst för hästen.

2. Generellt får hästar för lite motion, inte för mycket. Är medryttaren duktig så skulle jag tro att det är bra för hästen att ridas av någon annan. All ridning är lite olika och hästen får variation även på annars trista grejer som att man kanske sitter lite snett eller är lite hårdare i en hand osv osv.
Hanteringsmässigt är väl lite samma sak, bra om den kan hanteras av flera :)
 
Det jag mest funderar över; mår hästar bra av att ridas av andra än en person? Kommer han må sämre av mindre motion? Kommer jag sakna avlastningen?
Att ridas av fler än en person, men samma mängd träning, tror jag inte nödvändigtvis är varken positivt eller negativt. Och mer aktivitet är av godo, men att ridas 5 dagar i veckan istället för 6-7 tror jag inte är avgörande för en hobbyhäst utan högre tävlingsambitioner. Men jag tror inte att jag förstår... du rider 5 dagar i veckan idag plus att medryttare rider 1-2 dagar, och du överväger att säga upp medryttaren? För att det känns ekonomiskt fel att h*n inte betalar? Du får ju inte bättre hästekonomi bara för att du säger upp medryttaren, och du hinner väl inte rida mer än du gör ändå?
Jag tycker att det är rimligt att ta upp frågan om ekonomin med medryttaren, men jag skulle inte låta det vara avgörande för om jag skulle säga upp eller ej.
 
Du ska alltså säga upp en fungerande medryttare om jag förstår rätt ?
Jag tycker såhär. Äger man ett djur så gör man. Häst kostar ju och det är inte medryttare fel att du köpt en häst och har dålig ekonomi. Men du kan ju alltid fråga om hon vill betala för skoningen eller liknande. Och fråga två nej jag tycker få hästar mår dåligt av att bli ridna och hanterade av fler än ägaren :) i övrigt tycker jag det är bra att hästar går varje dag faktiskt:)

Ja precis. Just för jag tänker att jag hinner med hästen själv. Sliter det inte att hästen går varje dag då om det inte är i form och balans?
 
1. Kommer du få mer pengar om medryttaren slutar? Eller kan du hitta någon (annan?) som kan tänka sig att betala för att rida? Annars hade jag, personligen, inte fäst så stor vikt vid penga-frågan och att det 'skaver' för mig själv utan sett till vad som är bäst för hästen.


2. Generellt får hästar för lite motion, inte för mycket. Är medryttaren duktig så skulle jag tro att det är bra för hästen att ridas av någon annan. All ridning är lite olika och hästen får variation även på annars trista grejer som att man kanske sitter lite snett eller är lite hårdare i en hand osv osv.
Hanteringsmässigt är väl lite samma sak, bra om den kan hanteras av flera :)

Nej inte mer pengar men kan styra mer själv med träningar och vila och liknande. Har tid att rida mer själv dessutom än vad jag gör och hästen går ju på lösdrift så går nog ingen nöd på honom.

Medryttare är inte duktig men rider bara ut om det har någon betydelse?
 
Att ridas av fler än en person, men samma mängd träning, tror jag inte nödvändigtvis är varken positivt eller negativt. Och mer aktivitet är av godo, men att ridas 5 dagar i veckan istället för 6-7 tror jag inte är avgörande för en hobbyhäst utan högre tävlingsambitioner. Men jag tror inte att jag förstår... du rider 5 dagar i veckan idag plus att medryttare rider 1-2 dagar, och du överväger att säga upp medryttaren? För att det känns ekonomiskt fel att h*n inte betalar? Du får ju inte bättre hästekonomi bara för att du säger upp medryttaren, och du hinner väl inte rida mer än du gör ändå?
Jag tycker att det är rimligt att ta upp frågan om ekonomin med medryttaren, men jag skulle inte låta det vara avgörande för om jag skulle säga upp eller ej.

I dagsläget rider jag 3-4 och medryttaren 1-2 men jag har möjlighet att rida 5 själv,
 
Jag hade sagt upp medryttaren.

Det känns som att du inte känner dig helt bekväm med situationen. Jag själv rider min häst 3 dagar i veckan just nu och det räcker för henne. Hon är ändå i hyffsad form skulle jag säga. Om du säger upp medryttaren så har du ju också möjligheten att lättare planera när det passar dig bäst.
 
Nej inte mer pengar men kan styra mer själv med träningar och vila och liknande. Har tid att rida mer själv dessutom än vad jag gör och hästen går ju på lösdrift så går nog ingen nöd på honom.

Medryttare är inte duktig men rider bara ut om det har någon betydelse?
Rida ut är väl toppen:) vore värre om medryttare red på bana om denna inte kan rida jättebra. Men ut är ju bara motion.
 
Ja och isåfall är de ju bra om de inte sliter. Svårt de där hur man ska tänka
Vad är det som ska slitas tänker du ? :) tänk en människa som motionerar helt normalt. Man blir inte sliten av det,tvärtom :)
Det som sliter är att sitta still och i vissa fall hård eller elitträning. Pratar såklart nu om friska djur och människor.
 
Vad är det som ska slitas tänker du ? :) tänk en människa som motionerar helt normalt. Man blir inte sliten av det,tvärtom :)
Det som sliter är att sitta still och i vissa fall hård eller elitträning. Pratar såklart nu om friska djur och människor.

Jag vet inte riktigt 😅 men typ att hästen ”slit och släng” rids i öppen form, snabbt tempo
Och obalans
 
Jag vet inte riktigt 😅 men typ att hästen ”slit och släng” rids i öppen form, snabbt tempo
Och obalans
Nu kan jag ha fel, jag bara spekulerar eftersom ingen vet din situation egentligen. Öppen form är väl bättre än under tygel och hård hand. Snabbt tempo, då får du påskjutsträning vilket innebär att du kan pressa bärkraft, dressyr, de andra dagarna. Obalans ? Men medryttaren har väl inte balans i tyglarna eftersom formen var öppen , eller? Lite otydligt men framförallt gör du väl som du vill. Gör som du vill.
 
Ja och isåfall är de ju bra om de inte sliter. Svårt de där hur man ska tänka
Några funderingar; du behöver förstås inte svara;
Är du missnöjd med just din medryttare eller vill du inte ha någon alls som rider din häst?
Är det något hos hästen som inte känns bra när medryttare ridit?
För när du skriver att du inte vill att någon annan ska röra ens häst är det kanske bäst att vara själv? Vad hindrar dig? Varför tog du in medryttare från början?
 
Jag rider mina tävlingshästar 5dgr i veckan. Hade aldrig haft en medryttare om jag hinner med dom 5dgr.

Har en medryttare på min gamla svårklasshäst. Han är 27 nu och betyder allt för mig. Men jag hinner inte rida honom oxå och han är superfräsch. Hon betalar inget, gör vad hon vill och tävlar lite när hon har lust.
 
Nu kan jag ha fel, jag bara spekulerar eftersom ingen vet din situation egentligen. Öppen form är väl bättre än under tygel och hård hand. Snabbt tempo, då får du påskjutsträning vilket innebär att du kan pressa bärkraft, dressyr, de andra dagarna. Obalans ? Men medryttaren har väl inte balans i tyglarna eftersom formen var öppen , eller? Lite otydligt men framförallt gör du väl som du vill. Gör som du vill.

Farten dödar, brukar man ju säga. Stämmer både för människa och djur. Att springa på i övertempo utan att vara i balans är aldrig bra. Ofta blir det att man springer ifatt sin egen tyngdpunkt lite. Det finns en anledning till att så många människor t ex får löparskador - man springer fort och i dålig form och styrketränar inte nog för att hålla. När jag tränade mkt löpning var nästan all mängdträning i kraftigt undertempo. Man stärker leder och ligament genom att ligga i ett lugnt, balanserat tempo under längre tid. Sen kompletterar man med intervaller, lite tempopass och styrketräning. Har alltid tänkt samma när jag byggt upp hästar också.

Just uteritter kan man antingen nyttja för att ha som mängdträning eller för intervaller, eller en kombination. Men man ska veta att man inte bygger upp någon funktionell styrka, vare sig som människa eller häst, genom att bara sticka ut och hålla "snabbt tempo" :)
 
Nu kan jag ha fel, jag bara spekulerar eftersom ingen vet din situation egentligen. Öppen form är väl bättre än under tygel och hård hand. Snabbt tempo, då får du påskjutsträning vilket innebär att du kan pressa bärkraft, dressyr, de andra dagarna. Obalans ? Men medryttaren har väl inte balans i tyglarna eftersom formen var öppen , eller? Lite otydligt men framförallt gör du väl som du vill. Gör som du vill.
Men TS menar väl ändå att hästen inte rids i balans - inte att medryttaren håller balansen i tyglarna? Det är ju verkligen två helt skilda saker. Snabbt tempo i obalans på fel underlag kan vara rätt förödande för hästen och absolut slita på den.
 
Lektionshästar går med allt från nybörjare till mer avancerade ryttare 6 - 7 dagar/vecka, dina kortare pass 5 dagar/vecka + medryttarens uteritter kan omöjligt slita på hästen om ingen av er flårider den. Hur ofta rids den trött på en vecka, ingen skulle jag tro? Hur gammal är medryttaren, en som med noll koll galopperar över kalhyggen och nyplöjda åkrar eller en som rider i alla gångarter på bra underlag utan att pressa hästen?

Jag säger som tidigare sagts, var glad att din medryttare vill rida ut istället för att sitta och nöta på volten. Hur ofta rider du ut själv och hur ofta sitter du och rider på volten?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 391
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 687
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 378
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
627
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp