Medryttare på en underbar häst, men ägaren är inte fullt så underbar.

Sv: Medryttare på en underbar häst, men ägaren är inte fullt så underbar.

Jag menar; ....men vissa saker hon gör är väl att missköta hästen, elr?

Men somsagt. Acceptera. Hästen är inte din. Den dagen ägaren väl har betalt sin häst kan du väl fråga om du får ta den på foder om du nu anser att allt du gör är rätt och allt hon gör är fel. Varför är du ens medryttare om ägaren är " dum i huvudet" som jag sammanfattar dina inlägg ? Det kan ju inte bara vara hästen som det funkar med utan även ägaren. Ägaren kanske hittar, när du har slutat ( om du gör det) en som är lika pedant som hon, då är det frid och fröjd :bow:

Men ett annat förslag som jag tidigare skrev är att köpa din egen utrustning.
 
Sv: Medryttare på en underbar häst, men ägaren är inte fullt så underbar.

dock ang besnkydden, jag förstår att du inte vill sätta på blöta skydd (det skulle inte jag göra heller) men man får se till att ha en extra omsättning så man kan varierar om dom andra är blöta. Som medryttare är det inte hela världen att kanske köpa lite småsaker till sin medryttarhäst ibland? jag lovar att hästägarna verkligen uppskattar det.

Hellre blöta av att det är avspolade med rent vatten än blöta/torra/smutsiga av svett. Saltkristaller av svetten kan orsaka blistringar. Vill Du hellre ha detta?! Dessa går bara bort om man spolar av benskydden. De torkar ju inom ett par timmar i en uppvärmd sadelkammare.
Spolar ALLTID av benskydden, vare sig de är leriga/smutsiga eller "bara" svettiga....Torkar på nolltid i min uppvärmda sadelkammare.
 
Sv: Medryttare på en underbar häst, men ägaren är inte fullt så underbar.

absolut inte, det är ju därför man ska ha dubbla uppsättningar av benskydd. Har dom inte torkat när man spolat av dom så sätter man på andra uppsättningen benskydd som är torra (och rena givetvis)

om ägaren inte har möjlighet att köpa dubbel uppsättning just nu så kan man som medryttare kanske hjälpa till att fixa ngt billigt set på benskydd, för hästens skull.

absolut inte blöta eller smutsiga benskydd på. Inte heller smutsiga schabrak eller dylikt med svettrester.
 
Sv: Medryttare på en underbar häst, men ägaren är inte fullt så underbar.

Tack för alla "svar"! Jag känner mig som värsta klago-kärringen just nu...men men.

Det har inte varit meningen att vara elak eller dum gentemot henne genom att välla ur mig allt. Jag behövde väl bara få ur mig det...kanske fel att göra det här...jag vet inte..

Tack ialf för allas kommentarer. Jag kommer förmodligen vara kvar hos hästen då han är sååå gosig :)

Jag ska försöka tänka på att hästen inte dör av diverse saker hon "gör" och koncentrera mig på hästen och göra det bästa av det hela!

Tack tack!
 
Sv: Medryttare på en underbar häst, men ägaren är inte fullt så underbar.

absolut inte, det är ju därför man ska ha dubbla uppsättningar av benskydd. Har dom inte torkat när man spolat av dom så sätter man på andra uppsättningen benskydd som är torra (och rena givetvis)

om ägaren inte har möjlighet att köpa dubbel uppsättning just nu så kan man som medryttare kanske hjälpa till att fixa ngt billigt set på benskydd, för hästens skull.

absolut inte blöta eller smutsiga benskydd på. Inte heller smutsiga schabrak eller dylikt med svettrester.

Ja naturligtvis ska man ha/kan manha dubbla uppsättningar benskydd (jag har också det) men OM man nu inte har det så föredrar jag i såna fall att använda de som är blöta av rent vatten än intorkade svettkristaller eller intorkad smuts....Då får man välja på två onda ting.
Det är tyvärr inte alla som tänker som så att man kanske ska ha dubbelt av vissa saker...Med andra har både tre, fyr och femdubbelt av det....

Jag spolar alltid av (och rengör mekansiskt med borste) schabracken efter ridtur, även de torkar på nolltid i uppvärmd sadelkammare och tvättställning!
 
Sv: Medryttare på en underbar häst, men ägaren är inte fullt så underbar.

Jag tycker att man ska ha flera olika benskydd att välja mellan och om jag måste välja mellan att sätta på hästen blöta eller smutsiga benskydd så väljer jag inget av det. Bättre att hästen får vara helt utan benskydd då! :idea:
 
Sv: Medryttare på en underbar häst, men ägaren är inte fullt så underbar.

Fast när man ridit utan benskydd och hästen får en fin pinne rakt in i benet, dvs. en skada som lätt skulle kunnat förhindrats av ett par benskydd,
så skulle man nog hellre ta smutsiga eller blöta skydd än att rida utan.
 
Sv: Medryttare på en underbar häst, men ägaren är inte fullt så underbar.

Vaar glad att du får ta hand om hästen så ordentligt i stället för att gnälla på ägaren. Du klagar väldigt mycket på andra, det är inte det lättaste att ta hand om sin häst perfekt hela tiden och då är det väl bra att hon har dig som är så perfekt. Och vad ska hon göra åt att hon är rädd? Har du aldrig varit rädd, tex efter din "sken olycka"?
 
Sv: Medryttare på en underbar häst, men ägaren är inte fullt så underbar.

Det gör du rätt i och nu när du fått ur dig detta så kan ju du se på saken med lite nya ögon sen du fick lite svar i tråden oxo. :) Kul att du hittat en bra pålle o sen vad det gäller oss hästägare så är vi nog ett släkte för sig.:o
 
Sv: Medryttare på en underbar häst, men ägaren är inte fullt så underbar.

Var rider du egentligen? Mitt ute bland stubbar och skit? Om man rider på en helt vanlig grusväg har jag mycket svårt att tro att en pinne pang bom skulle kunna hoppa fram från ingenstans och skada hästen. ;) Hästar springer ju i hagen utan benskydd?
 
Sv: Medryttare på en underbar häst, men ägaren är inte fullt så underbar.

Jag skulle också ha valt att vara utan (möjligtvis smutsiga om det bara är lite damm vi pratar om, inte intorkad lera), men då utgår jag ifrån att man inte skulle göra något som kräver benskydd, att man inte har en häst som behöver det jämt och inte sätter igång att hoppträna el. dylikt.
Men jag kräver inte att alla ska göra så.
 
Sv: Medryttare på en underbar häst, men ägaren är inte fullt så underbar.

Jag rider på grusvägar, men jag tvivlar på att min häst skulle vara snäll nog att stanna på vägen om tex. en älg som hoppar fram på stigen,
eller en motorcyckel som kör upp i baken på henne, hur snäll och lydig hon än är i övrigt, det kan alltid hända något som skrämmer hästen.

Det händer lätt en olycka.
Läste i en annan tråd om en häst so hoppat till när de skrittade förbi en transport, och olyckligt nog så drog häsen i transporten
med ett ben och gjorde illa senan så mycket att den fick avlivas.

Ja hästr springer utan benskydd i hagen, men på dig låter det som att hästarna aldrig kan eller kommer att kunna göra illa sig hagen...
 
Sv: Medryttare på en underbar häst, men ägaren är inte fullt så underbar.

Fast oj :o Jag har typ aldrig haft benskydd på hästarna jag haft, varken på bana eller i terräng... Och mina har aldrig skadat sina ben under ridning. Skadorna på mina hästar har alltid bestått i sparkskador från kompisarna i hagen och sånt. Fast jag vet inte, jag har haft islandshästar, nu när jag köper arab så borde jag kanske ha benskydd? Är det skillnad? *helt lost*
 
Sv: Medryttare på en underbar häst, men ägaren är inte fullt så underbar.

De gångerna mina hästar har skadat sig i hagen så har det inte handlat om skador på benen där benskydden sitter utan det har varit sår på kroppen (bitsår från andra hästar) och ett och annat skärsår på rumpan från att någn sprungit in i en gren eller något men benen, de ha dom aldrig skadat.
 
Sv: Medryttare på en underbar häst, men ägaren är inte fullt så underbar.

Fast oj :o Jag har typ aldrig haft benskydd på hästarna jag haft, varken på bana eller i terräng... Och mina har aldrig skadat sina ben under ridning. Skadorna på mina hästar har alltid bestått i sparkskador från kompisarna i hagen och sånt. Fast jag vet inte, jag har haft islandshästar, nu när jag köper arab så borde jag kanske ha benskydd? Är det skillnad? *helt lost*

Nej, det är ingen skillad! Jag har ridit araber i hela mitt liv och jag har i stort sett bara haft benskydd vid hoppning! ;)
 
Sv: Medryttare på en underbar häst, men ägaren är inte fullt så underbar.

Okej, det var väl det jag tänkte... Så himla stor skillnad är det ju faktiskt inte, de är hästar allihop. Just benskydd har för mig alltid varit något man sätter på hästen om man märker att den stryker sig, trampar sig eller liknande, när det behövs med andra ord. Inte något man sätter på för säkerhets skull så att säga. De enda hästarna jag har ridit med benskydd var storridskolans hästar, där var det några som hade benskydd, men det var ju, vaddå, tio år sedan jag red på sån ridskola sist :)
 
Sv: Medryttare på en underbar häst, men ägaren är inte fullt så underbar.

tycker det är synd att du får sådana många arga svar eftersom du bara vill hästens bästa, roligt att du trivs med hästen och du värkar ändå ha en hyffsat sund syn på hästen! det blir ju alltid så känsligt när man får känslorna för en häst.
tycker heller inte det är fel att ge häst ägaren lite tips om man lägger fram det på ett snyggt sätt utan att köra över ägaren.

sedan är det en självklarhet att de ska vara rent i stallet, men som du sa, du slarvar ju inte och följer de ägaren säger. Om ägaren har erkänt att hon är rädd för att rida kanske du kan gå med henne ut när hon rider eller ge henne lite stöd.

jaa lycka till iallafall!
 
Sv: Medryttare på en underbar häst, men ägaren är inte fullt så underbar.

Jag har faktiskt en stallkompis som har gjort precis det, köpt egna benskydd och lite annat för att hon tröttnade på att hästägaren (tonårstjej) inte gjorde rent benskydden (vi talar lerkakor som satt kvar). Nu är medisen sån att hon gärna handlar till "sin häst", så det köps täcken och nya lindor och träns mmm stup i kvarten men ändå...

Mamman till tonåringen har också mycket noga sagt att det här är medryttarens skydd och dottern får således inte använda dem (mamman är mån om medisen och vet också att det är medisen som är mest hästkunnig så det lyssnas på henne).
 
Sv: Medryttare på en underbar häst, men ägaren är inte fullt så underbar.

Poängen är väl att om man ska komma överens med andra hästmänniskor så får man respektera att folk har olika åsikter om vad som är hästvänligt! :p
Det är ju inga extremfall vi pratar om.

Själv tycker jag att benskydd ska användas så sparsamt som möjligt. För att hästarna ska lära sig att akta benen, annars kan det gå åt andra hållet istället- att de lättare drar på sig skador själv i hagen och vid hantering utan benskydd. Även så tror jag stenhårt på att en del hästar hade kunnat skippa benskydden med förbättrad fysik och koordinationsträning/gymnasticerande ridning utav de som "behöver" benskydd.
Men jag förstår också tankegången i att benskydd är en billig försäkring. Har man den inställningen skulle det förmodligen kännas ännu värre om hästen går och gör illa sig en gång när man inte har benskydd.
Själv har jag faktiskt aldrig varit med om det vid ridning. En medryttarhäst smällde i senan i hagen (inte pga att den slog sig utan för att den fastnade) och en häst fastnade med en hög stängselståltråd i benskyddet (utan benskyddet hade tråden lossnat) och fick ett fult bränn-/skärsår av tråden som hade kunnat skära sönder senan om jag inte hunnit få loss tråden relativt snabbt, hästen hade lika gärna kunnat skena iväg med en flera meter lång ståltrådshög släpandes efter sig i mörkret. Vid löslongering/löshoppning där hästarna varit mer uppe i varv har jag varit med om att hästarna huggit sig med brodden = boots och senskydd på.

Folk är olika och har olika syn på vad som är "rätt". För mig är det här lika rätt som för nästa person som tycker att benskydd är ett måste i fler situationer! :)
 
Senast ändrad:
Sv: Medryttare på en underbar häst, men ägaren är inte fullt så underbar.

Nej, det är ingen skillad! Jag har ridit araber i hela mitt liv och jag har i stort sett bara haft benskydd vid hoppning! ;)

Hahaha

Och min hopplösa arab sparkar sej alltid på benen i hagen... Men så blir hon jagad från maten också så..

Och btw så har vi ridit med blöta benskydd i vinter- inte alltid de hunnit torka mellan dagarna och snön har ju varit helt katastrofal. Vore de däremot leriga och blöta hade jag inte använt dom..

/ Lavinia
 

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 513
Senast: Askur2017
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 471
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
689
Senast: valy
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 218
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Hage
  • När fan slutar jag ramla av?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp