Medryttare?? = skadligt!??

Rätt medryttare kan ju inte vara skadligt. Men självklart kan en medryttare vara skadligt likadan som fel ÄGARE.

Själv skulle jag inte vilja ha en medryttare till min häst, men det inte för att jag på något sätt inte skulle lita på en annan ryttare. Utan enbart för att jag vill ta hand om min häst själv varje dag.

Ersättning för en medryttare tycker jag absolut inte är fel, det är inget fel med att dom är med och betalar en bit av "kakan".

Men om situationen för mig skulle ändras och jag skulle behöva en medryttare, tror jag inte att jag skulle ta betalt för hjälpen jag skulle få.
 
Jag tycker att man som medryttare INTE ska behöva batala något.
Man är ju snäll som komer och hjälper till dom dagar som ägaren inte kan komma till stallet.

Jag skulle aldrig betala för att motionsrida någon annans häst.
 
Hej hej!

Jag har i stort sett haft egna hästar i hela mitt liv och jag skulle aldrig ha medryttare på mina hästar. Inte för att jag tror att det kan vara skadligt för hästen på något sätt om man har rätt ryttare. Men jag känner så här att om man inte hinner med (eller inte orkar) sin häst 7 dagar i veckan eller om man inte har råd själv så tycker jag att man inte ska ha någon häst alls!! Nu får jag väl en massa skit för det här antar jag :( Men det är så jag tycker!!!

Om det skulle vara så att man är tvungen att ha en medryttare (om man själv har brutit benet eller så) så tycker jag att medryttaren gärna ska betala en del av stallhyran eller så. Det beror också på vad medryttaren får göra med hästen. Får den bara borsta och skritta i skogen tycker jag nästan att det är medryttaren som ska få betalt. Får den träna och tävla hästen kan medryttaren ställa upp att betala stallhyra odyl.
 
men samtidigt vill jag inte sponsorera andras ridande och det är även dyrt att rida ridlektioner i stockholm, varför då rida gratis på min häst? visst, jag får avlastning tidsmässigt men tycker fortfarande inte att jag ska behöva stå för andras fritidsintressen. och det är ju som sagt en fråga om tillgång och efterfrågan...
 
Betalande medryttare.

Jo, men det är ju DITT ställningstagare.
Som sagt, det är ju tillgång och efterfrågan som styr.

Naturligtvis så vill man ju som medryttare betala så lite som möjligt, precis som allting annat man köper.

Dessutom verkar det som många icke betalande medryttare inte är så noga med att sköta sin del av avtalet. :(

Jag provrider just nu en häst som jag ska bli medryttare på.
Det kommer mest att vara frågan om att motionsrida hästen, d.v.s. ingen utbildning av hästen, snarare tvärtom. :D

Jag kommer att betala för det, bara för jag vet att jag kommer att slita på hästens utrustning och som "tack för lånet".

Jag tror säkert att jag skulle kunna få det helt gratis, men det tycker jag känns fel.
 
Jag säger inte att det är fel att ta lite betalt...Men att ta flera tusen för att någon ska motionsrida ett par ggr/vecka och för att över huvud taget ha råd med egen häst tycker jag är fel.

Men visst, är någon villig att betala så..... :)
 
Re: Betalande medryttare.

Jag har ALLTID betalat som medryttare faktiskt :) Men det har rört sig om en bråkdel av vad andra vill ha kan jag säga!

Jag tycker fortfarande att det är fel att ha häst om man är beroende av medryttare för att ha råd att ha den!
 
nä det verkar lite orimligt :D

men helt gratis tycker jag inte att det ska behöva vara, oberoende av varför hästägaren har medryttare. det kostar trots allt att ta ridlektioner på ridskolan, man sliter på utrustningen etc. :smirk:
 
Orimligt? Tja, jag har svarat på annonser där jag blev erbjuden att betala 1500 för att rida i skogen ett par dagar i veckan.....
 
Dyrt för att rida i skogen?

Skogsridning 2ggr/vecka = ca. 9 ggr/månad.

Turridning 2 tim. kostar ca. 300:-, 3 tim. ca. 400:-
Eftersom du själv kan välja hur länge du rider, så
räknar jag med 3 timmar varje gång.

9*400=3600:-/mån

Du skulle få betala 1500:-/mån.

Jag fattar inte vad du klagar över? :confused:
 
Jag tycker det är helt upp till var och en, medryttare som ägare, att betala/ta betalt. Det kommer alltid finnas folk som vill ha betalt, och folk som är villiga att betala. Och även dom som inte vill betala, som hittar ägare som inte kräver betalt.
Detta är en evig diskussions om kommer upp då och då, och det kommer alltid finnas olika åsikter vad gäller detta.

Sen tror jag inte det skadar hästen att ha medryttare, det kan skada hästen att ha fel ägare med...

jag är medryttare och betalar 300kr/mån, och det är inga problem för mig. Ägaren vill ha det, jag trivs med hästen och betalar gärna.
Sen så skulle jag nog inte betala uppåt 1000kr eller så, för att rida i skogen.
 
det hela är lite dubbelmoral måste jag säga=)
Innna jag köpte egen häst sa jag att skulle ALDIG betala för att sköta en häst dom ska ju va glada att dom får hjälp å det är väl jag som ska ha betalt för att jag hjälper.
Idag är jag hästägare och tycker tvärtom ska någon få rida på min häst få slita ut den och min utrustning och så ska jag betala för det????... skulle inte tro det... vill man inte betala får man väl hålla sig till ridskolan som dessvärre inte heller är gratis.

MEN har ajg en unghäst som jag söker en som kan hjälpa mig att utbilda är det jag som ska betala för att den tränaren vill hjälpa mig med inridningen eller om man kommer överräns om att tränaren får sin betalning via sin egen utveckling i ridningen.
 
Re: Dyrt för att rida i skogen?

Jag klagar inte, jag skrev bara att jag inte skulle betala så mycket för att motionsrida någon annans häst bara....
 
Detta ämne har diskuterats länge och väl. Jag håller helt och fullt med dig, och hästen skadas inte om man har medryttare, för du sätter väl inte upp vem som helst på hästen. När jag letar medryttare så tittar jag efter en så likadan ridning som vår. Och jag har haft hur bra medryttare som helst, som min häst har gillat.
 
Jag tycker det är helt ok med medryttare så länge bägge två är överens å vet vad som gäller!!!
Jag har skaffat ny medryttare som nu ska få prova i 1 månad. Hon ska betala 400 kr/månad å rida 2 ggr/veckan.Vi ska skriva avtal/kontrakt så ingen behöver känna sej oroad ifall det skulle hända nåt.

Jag har medryttare för att jag ska hinna med allt annat som man kanske inte hinner:Läxor,kompisar,andra aktiviter...
Pengarna tar jag därför att man faktiskt lånar hästen när man rider.Man kan ju inte ringa t ex en ridskola å be att få låna hästen gratis!? :smirk: ja menar det kostar ju faktiskt en heel del att ha häst...en i mitt stall har räknat ut att man kan ta 150 kr/gång!

Och det där med att hästen inte skulle uppskatta en annan ryttare några dagar i veckan...den medryttaren lär väl bli kompis med hästen efter ett tag och jag tycker att denna hästtjej hade fel angående detta.Vet många som delar hästar,likaså ridskolehästar,där rider kanske 3-4 olika ryttare varje dag.
Konstigt argument tjejen hade... :confused:

Detta var iaf MIN åsikt...
 
Hej!
Klart det inte är skadligt för en häst att ha flera ryttare. tvärtom kan det gagna hästen då olika ryttare har olika svagheter och styrkor och pålle har då en chans att bli mer "ordentligt" riden.
Själv har jag dock svårt att ha medryttare på min pärla. Jag låter min syrra rida ibland och min sambo, men erfarenhetsmässigt har jag lärt mig att få människor är särskilt pålitliga när det kommer till andras hästar. Eller så är jag bara otroligt dålig på att döma människor..
Men hittade jag en bra person skulle den kunna få rida. Som det ser ut nu, klarar jag ekonomin utan hjälp och då skulle det enda kravet vara att personen mockade och tog fodringar när den var i stallet. Mina tidigare medryttare har fått betala, då jag framför allt haft dem för att klara ekonomin, men även för att få vara ledig..
Min nuvarande häst vill jag inte vara ledig ifrån./ Lavinia, som har svårt nog att låta sambon rida 1 dag/vecka...
 
Jag har en medryttare som dessutom hjälper till med stallhyran. Jag bor i tätort med ganska höga stallhyror och är dessutom student.

Jämfört med vad det kostar att rida på ridskola gör min medryttare ändå en bra affär med tanke på att hon får rida en treevlig häst, rå sig själv i stallet och har möjlighet att träna för instruktör.

Min häst är inte heller så känslig att hon blir "förstörd" av att gå med två ryttare. Jag tycker tvärt om att jag tjänar lite genom att vänja hästen vid lite olika situationer. Det passar hennes psyke.
 
jag tror absolute inte att det är skadligt för hästen om mer än en person rider den, bara man kommer överens och klarar av att rida den på rätt sätt.

när det gäller pengar så kan man se det från två sidor. antingen så menar man att jag hjälper dig som hästägare att ta hand om din häst så att du har tid att göra lite annat för en gångs skull. eller så tycker hästägaren att den som rider din häst ska betala för det också.. det är ju olika och jag vet inte vad som är rätt..
jag skulle inte betala för att ta hand om någon annans häst om jag inte red den väldigt ofta.. hästen jag sköter och rider nu är jag hos två dagar i veckan och betalr inget och det tycker både jag och hästägaren är bra. för det skulle jag aldrig betala. men det är ju olika.. :smirk:
 
Oscar tycker att om man inte hinner/orkar med sin häst 7 dagar i veckan eller har råd så ska man inte ha någon häst alls.
Gäller samma regler för tex barn? Vem bestämmer om man har tid eller råd med dem?
Personligen tror jag att det finns alldeles utmärkta hästägare som väljer att ha medryttare av olika skäl, tex för att man har flera intressen än hästar (kanske sina barn, sin sambo, övrig familj, hemmet osv) och då är det väl en lysande idé för samtliga att engagera en medryttare. I mitt eget fall är jag dessutom övertygad om att jag blir en bättre hästägare som har mer att ge till min häst om jag har möjlighet att göra lite annat i livet också. Vad gäller den ekonomiska delen är det väl självklart inte det bästa att vara beroende av medryttarens ersättning, men ibland är världen inte optimal.....
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 395
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 900
Senast: iNHALE
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 334
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 379
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp