Medryttare?? = skadligt!??

Sv: Re: Medryttare?? = skadligt!??

Sedan kan man också ställa sig frågan. Blir man verkligen en bättre ryttare bara för att du skaffar häst? En häst kanske mår jättebra av att ha medryttare ett par dagar i veckan då vi alla är människor och har våra brister. Förhoppningsvis kanske hästägare och medryttare har olika brister. Jag har egen häst nu men också varit medryttare. Jag ser absolut inget fel i att betala för att rida. Jag tycker hela diskussionen är löjlig. Du betalar för alla sporter du vill göra. Vill du inte betala någon för att rida någons häst, gnäll inte - sluta rid eller köp en egen.
jag har också häst i stockholmsområdet med snarlik hyra som trådskaparens. har dessutom två medryttare, en som rider en dag i veckan för 500 kr i månaden och en som rider två dagar i veckan för 1000. Då får de träna vad de vill och tävla, under kontrollerade former alltså..
Ena tjejen är lite sämre, hon som rider en dag i veckan som tur är, och ofta får jag då "rida till" honom dagen efter. Men hon är ganska ny och har inte kommit överens med hästen ännu. Efter ett par gånger och någon lektion borde det vara över. Är det inte det blir jag dock tvungen att byta trots att det är en bra tjej. Den andra tjejen däremot berikar min träning eftersom vi har problem i varsitt varv :)
 
Sv: Medryttare?? = skadligt!??

Detta håller på att bli en lååång tråd med varannat positivt och varannat negativt inlägg om samma frågor..

Så jag tänkte göra den ännu längre!

Det känns som om medrytteriet har lite opersonliga former på vissa håll, ägaren säljer sin tid med hästen för att få betalt för den tid de ändå inte hinner rida.. :angel:

På min ridskoletid blev jag skötare... Det verkar vara det som nu kallas medryttare. En dressyrryttare letade och frågade efter en tjej som skulle ha vissa egenskaper och vara lugn osv, för att hjälpa till med hennes två tävlingshästar.
Meningen var att jag skulle börja med det hon vågade låta mig göra, testperiod... Dvs stallskötsel, mockning och annat ganska slitigt jobb med dessa hästar. Jag red hästarna ute de dagar hon inte skulle träna dressyr och följde med på tävlingar som hjälp.
Hon ringde och frågade om jag kunde ta den o den dagen då hon jobbade natt.

Hon utbildade mig undan för undan efter hur hon ville att hästarna skulle tränas och sista åren red vi ihop i ridhuset och ute ibland. Jag red unghästen så hon kunde övervaka och ge instruktioner medans hon trimmade med den som gick msv.

Hon hade ibland kurser och då jag blev helt inne i sättet hon tränade så var jag medhjälpare på kurserna och kunde lägga in lite kommentarer där det behövdes.

Jag fick alltså rida flera gånger i veckan på utbildade hästar. Åka med på kurser utan att betala bensin eller ibland ens kursavgiften. Använda hennes stuga för att värma mig, och fick privatlektioner nästan varje gång vi red... :bow:

Hade detta varit i sthlm skulle jag förmodligen ha måsta skinna mina föräldrar totalt...
Men det var istället jag som fick "betalning" (julklappar) i form av vinterhandskar o säkerhetsväst mm.. Som tack för all hjälp!!

Men mycket sitter nog i relationen man har till varandra och om man kan vara ödmjuk och ha ett givande och tagande.

-För nog var det min hobby jag fick utöva där på hennes hästar! Men hon var beroende av en pålitlig skötare.

Skulle jag vara fattig, ha en lika fattig kompis och ändå vilja ha en häst. -Skulle jag kanske ta lite betalt av kompisen och sen tränar vi och har roligt med hästen båda två.
Fast nu har jag ett sånt kontrollbehov så är det någon annan som rider mina så är det folk jag tränar för medans jag står brevid för att se och lära... ;)
 
Sv: Medryttare?? = skadligt!??

Håller med dig!

En medryttare jag INTE tar betalt av, det skulle vara en som kan hoppa in nästan samma dag jag ringer, som verkligen avlastar mig och hjälper till, som kan utföra uppdrag på kommnando.

En medryttare jag tar betalt av, det är en som tar över en del av mina dagar, fasta tillfällen, får rida lektion, tävla och som är med i planeringen av hästens utveckling. Precis som du säger så är det lite mer av "dela häst" där och den medryttaren får en hel del att säga till om.

Har dessutom märkt att betalande medryttare är väldigt mer plikttrogna medryttare.
Kanske för att de faktiskt betalar för sig och vill ha "valuta för pengarna". Gratismedryttarna kommer ofta på att deras mormor fyller år just ikväll om det är dåligt ridväder...
 
Sv: Medryttare?? = skadligt!??

Electra skrev:
Är det fel av mig att ha medryttare? Tar min häst stryk av att jag inte rider henne alla dagar i veckan?

Vad finns det för åsikter kring detta ämne? Är det okej att ha medryttare? Eller skadas hästen av att gå med flera ryttare? Ska en medryttare betala för att rida och om de gör det hur mycket och vad får medryttaren göra då?

Jag har själv medryttare och tycker det är helt okej men jag vill gärna höra vad ni andra där ute i Sverige tycker.

KRAM!

Jag tror snarare tvärtom att det kan vara bra för en häst att ridas av olika ryttare. Alla har vi våra svagheter (t.ex. att man sitter för mycket åt vänster) och med fler än en ryttare så sliter man inte likadant på hästen hela tiden. Dessutom tycker jag att det är nyttigt att hästen kan ridas av olika ryttare.

Vad gäller om hästen din tar stryk av att inte ridas alla dagar i veckan så anser inte jag det så länge det inte blir för oregelbundet och de dagar man rider inte bara blir "hårdköring". Sen beror det ju på hur mycket hästen är ute på dagarna. Min häst som går ute ca 12 timmar om dagen (i stoor hage med kompis) kan gärna få en dag att vila på, medan jag hade haft dåligt samvete om hästen min endast hade stått ute ensam i en liten paddock en timme om dagen och resten i stallet och så inte blir riden den dagen.

Jag för min del hade tagit betalt av en medryttare om det inte gällde en person som är duktigare än mig och utbildar min häst i fråga. En "vanlig" medryttare som hade haft min häst som sin hans/hennes dagar och fått lov till att både både träna och tävla och inte bara rida på tur, hade jag absolut tagit betalt av. Hästen kostar ju fortfarande i månaden och det är slitage på utrustning och annat. Betalar inte medryttaren en fast avgift i månaden så kan ju h*n betala t.ex. skoning eller något istället. Betalar medryttaren en fast avgift i månaden så bestäms den av hur många gånger i veckan h*n har hästen och vad h*n får göra. För att bara rida på tur i skogen hade jag inte tagit betalt.
 
Sv: Medryttare?? = skadligt!??

personligen gillar jag inte medryttare. Och jag har inte tagit betalt av de som varit medryttare på min häst. Det är en avlastning för mig, dessutom tycker jag det är bättre om de i så fall kanske köper ett täcke eller liknande då och då som hästen behöver.

Självklart förstår jag att man av ekonomiska skäl behöver ta betalt av sin medryttare, men samtidigt får man tänka på att det pris man tar ut ska kompensera det man får göra. Skritta ut i skogen en dag i veckan ska enligt mig självklart vara väldigt billigt, men får man därimot som en egen häst, man får träna, tävla och rida i stort sett som man vill så bör man betala mer. Det kostar ju att göra allt detta på ridskola också, om man ens har möjlighet att göra det där.

Men jag har dålig erfarenhet av medryttare då de gjort precis tvärtom vad man har sagt och att jag aldrig kan lita på om hästen blivit riden dagen innan. Fast senaste medryttaren jag hade var verkligen super! (numera rider jag min häst själv, endast).
 
Sv: Medryttare?? = skadligt!??

Det beror ju på individen.Endel är enmanshästar å sedan finns det faktiskt hästar som går på ridskola, hur skulle det funka om hästarna inte funka med flera ryttare :confused:
 
Sv: Medryttare?? = skadligt!??

Humm ?
Beror på hus mycket man ska betala , klart , det får ju lixom inte gå ut på hela stallhyran så själva ägaren får snålskjuts..
Men en häst som får gå flera pass i veckan istället för att bara stå när ägaren inte har tid mår nog bara bra .
Jag har ju en enmanskärring men har man inte det tror jag det går toppen..typ =]
 
Sv: Medryttare?? = skadligt!??

Jag vet inte om jag kanske varit bortskämd med att få rida gratis i olika stall.
Men att betala för att man kommer ut och rider, mockar, utfodrar, håller utrustning o stall etc rent. Jag tycker att de sysslorna "betalar igen" för ridturen. Man gör ju facktiskt ägaren en tjänst, speciellt betalar man ägaren i insparad tid.
Om man sen väljer att betala så är det upp till en själv, jag kommer ialla fall aldrig att göra det, då skaffar jag hellre en helt egen och står för alla kostnader.

Men var går då linjen mellan att FÅ betalt för att rida och BETALA för att få rida???!
 
Sv: Medryttare?? = skadligt!??

Jag är fodervärd och har medryttare som jag tar betalt av. Tillskottet jag får hjälper mig att sätta lite extra guldkant på tillvaron Egentligen fixar jag det på min lön men då blir det lite snålt. Pengarna som medryttaren betalar ger mig det lilla extra.

Mest av allt värdesätter jag tiden och den motion och omvårdnad hästen får på hennes dagar.
 
Sv: Medryttare?? = skadligt!??

Absolut inte!
Jag köpte ett halvblod för snart fyra år sen, som sedan blev lämnad ensam på sommarbetet och då lånade jag en kallblodstravare som sällskap. När sommaren kom lämnade vi motvilligt tillbaka henne, men köpte henne ett halvår senare eftersom hela familjen var helt kära i henne! :love:
Halvblodet bor kvar, och honom tävlar och tränar jag med. Kallblodstravaren däremot fick inte mycket motion, fast hon älskar uppmärksamhet. Sedan hon fått några medryttaren som delar på veckan så har hon börjat må mycket bättre. Hon är piggare, fräschare ser mycket bättre ut (hon får så mycket pyssel att man skulle tro att hon storknar, men hon stornjuter verkligen! ;) :love: ). Konditionen hennes är mycket bättre och hon är inte överviktig längre (när vi lånade henne hade hon gjort ingenting i tre år och fått fri tillgång på hö = FET häst! :crazy: ).
De betalar en ganska liten summa varje månad (tycker jag, det räcker ju inte långt men det är fullt tillräckligt och de får ju faktiskt använda henne till vad som helst...) och alla är jättenöjda och glada. Mest nöjd och glad är ju förstås hästen, som är en riktig liten gosplutt. ;)
 
Sv: Medryttare?? = skadligt!??

Det är lite sjukt att medryttaren ska betala för att hjälpa till, fast ändå rimligt är det ju eftersom den som har hästen får ju betala massor, fast behöver ägaren hjälp ska inte medryttaren behöva betala:/ Eftersom man har ju medryttare för att man behöver hjälp med olika saker:/
 
Sv: Medryttare?? = skadligt!??

Jag studerar fortfarande och har häst. Går i skolan 6 dagar i veckan, slutar ca. 18h 5 dagar i veckan ( Fransk skola ).. Hästen måste ju ut iaf !

Utan min medryttare skulle jag inte klara detta över huvudtaget..
Jag tycker det är helt normalt att hon betalar, eftersom under tiden hon har hästen så har hon tillgång till häst, ridhus etc. som ingår i stallkonstnaden varje månad.

Min häst har aldrig mått så bra som nu, och jag tror inte alls att han tar skada av att bli tränad av en annan person.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 378
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 886
Senast: iNHALE
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 331
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 371
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp